Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(11)
Forma i typ
Książki
(11)
Autor
Kisiel Mirosław
(2)
Michalewska Maria Teresa
(2)
Woźniak Robert B
(2)
Baraniak Barbara
(1)
Bereźnicki Franciszek
(1)
Bielski Janusz
(1)
Chabior Agata
(1)
Denek Kazimierz
(1)
Giza-Poleszczuk Anna (1955- )
(1)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(1)
Kowalski Mirosław (pedagog)
(1)
Olczak Agnieszka
(1)
Sikorska Małgorzata
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(4)
Kraj wydania
Polska
(9)
nieznany (pol)
(2)
Język
polski
(11)
Temat
Dziecko
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Rodzina
(3)
Wychowanie
(3)
Aktywność fizyczna
(2)
Czytanie
(2)
Edukacja
(2)
Edukacja zdrowotna
(2)
Grupy rówieśnicze
(2)
Grupy społeczne
(2)
Klasa szkolna
(2)
Kształcenie ustawiczne
(2)
Małżeństwo
(2)
Mikrosystem wychowawczy
(2)
Nauczyciel
(2)
Nauczyciele
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Osobowość
(2)
Oświata
(2)
Podręczniki szkolne
(2)
Praca
(2)
Socjologia
(2)
Socjologia edukacji
(2)
Szkolnictwo
(2)
Szkoła
(2)
Zachowania zdrowotne
(2)
Zdrowie
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
"Barwy Preferencji Zawodowych"
(1)
Agresja
(1)
Agroturystyka
(1)
Aktywność
(1)
Aktywność kulturalno-oświatowa
(1)
Aktywność twórcza
(1)
Alkoholizm
(1)
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
(1)
Antropologia
(1)
Aspiracje edukacyjne
(1)
Badania
(1)
Bezrobocie
(1)
Bogactwo
(1)
Bourdieu, Pierre (1930 - )
(1)
Bourdieu, Pierre (1930-2002)
(1)
Cenzura
(1)
Choroby
(1)
Choroby układu krążenia
(1)
Choroby zakaźne
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Cyberprzestrzeń
(1)
Czas wolny
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czasopisma
(1)
Czasopisma dla dzieci i młodzieży
(1)
Czasopisma szkolne
(1)
Czytelnictwo prasy
(1)
Człowiek a praca
(1)
DINKS (Double Income, No Kids)
(1)
Delors, Jaques
(1)
Demografia
(1)
Dobro wspólne
(1)
Drama
(1)
Dziecko niedosłyszące
(1)
Dziecko niepełnosprawe umysłowo
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko pozamałżeńskie
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko w wieku szkolnym
(1)
Dzietność zob. Rozród
(1)
Edukacja artystyczna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Edukacja prozdrowotna a otyłość
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Enkulturacja
(1)
Etyka zawodowa
(1)
Eurobarometr
(1)
Ewaluacja
(1)
Fordyzm (ekonom.)
(1)
Freinet, Celestyn (1896-1966)
(1)
Frekwencja wyborcza
(1)
Fundusz sołecki
(1)
Fundusze strukturalne UE
(1)
Genetyka
(1)
Gimnazjaliści
(1)
Globalizacja
(1)
Gospodarka
(1)
Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy
(1)
Grono przyjacielskie
(1)
Grupa rówieśnicza
(1)
Higiena szkolna
(1)
Hipermedia
(1)
Hipertekst
(1)
Ilustracje książkowe
(1)
Indeks wolności mediów
(1)
Instytucje europejskie
(1)
Integracja językowa
(1)
Inteligencja uczniów
(1)
Internet
(1)
Język niemiecki
(1)
Język obcy
(1)
Temat: dzieło
Ciuchcia (program telewizyjny)
(1)
Raport
(1)
Temat: czas
1989-
(2)
1001-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
1901-
(1)
1945-
(1)
2001-0
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Starość a aktywność kulturalna
(1)
Starość a aktywność oświatowa
(1)
Śląskie, województwo
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Podręczniki akademickie
(2)
Księgi pamiątkowe
(1)
Praca zbiorowa
(1)
11 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: Spis treści. Rozdział I. Znaczenie edukacji w przebiegu życia człowieka.
Zawiera: Ontologia dzieciństwa / Danuta Waloszek.
Zawiera: Edukacja całożyciowa człowieka w świetle zadań rozwojowych / Krystyna Ferenz.
Zawiera: Znaczenie edukacji w wiejskiej społeczności lokalnej / Krzysztof Zajdel.
Zawiera: Edukacja muzyczna w przebiegu życia / Lidia Kataryńczuk-Mania.
Zawiera: Od kształcenia szkolnego do edukacji permanentnej. Społeczny wymiar sportu / Mariusz Gwozda.
Zawiera: Rozdział II. Media - nowe wyzwania dla edukacji w przebiegu życia.
Zawiera: Kompetencje informacyjne i medialne nauczyciela/ucznia we współczesnym świecie / Irena Pulak, Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska.
Zawiera: Technologie informacyjne w różnych fazach życia człowieka / Rafał Olczak.
Zawiera: Warsztaty fotograficzne jako forma edukacji wizualnej w resocjalizacji nieletnich / Hubert Kupiec.
Zawiera: Nowe rozwiązania w dydaktyce programowania komputerów / Jakub Swacha.
Zawiera: Rozdział III. U początków drogi edukacyjnej człowieka.
Zawiera: Edukacja przedszkolna inwestycją w rozwój jednostki i społeczeństwa / Agnieszka Olczak.
Zawiera: "Wyspa skarbów" czy "rafa koralowa"? Przedszkole w narracjach osób dorosłych / Anetta Soroka-Fedorczuk.
Zawiera: Przedszkole w Norwegii - Norsk Barnehage / Ewa Woś.
Zawiera: Dziecko z klasy średniej jako przedmiot konsumpcji rodziców / Mirosława Nyczaj-Drąg.
Zawiera: Orientacja dzieci w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Ustalenia badawcze / Anna Lis-Zaldivar.
Zawiera: Rozdział IV. Wybrane problemy edukacji dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
Zawiera: Współpraca szkoły z rodziną w świadomości nauczycieli i rodziców / Edward Kozioł.
Zawiera: O nowy model nauczyciela-wychowawcy / Małgorzata Prokosz.
Zawiera: Nauczyciele klas początkowych a kwestia mniejszości narodowych i etnicznych w szkole / Beata A. Orłowska.
Zawiera: Proces wychowania wyzwaniem dla szkół gimnazjalnych / Robert Fudali.
Zawiera: Występowanie i przyczyny utrzymywania się mowy sytuacyjnej oraz mowy gestów w wypowiedziach uczniów klasy pierwszej / Anna Jakubowicz-Bryks.
Zawiera: Uzdolnienia uczniów jako osobowościowe determinanty osiągnięć szkolnych / Krzysztof Wołodkiewicz.
Zawiera: Propedeutyka preorientacji i orientacji zawodowej dzieci w szkole / Daniel Kukla.
Zawiera: Znaczenie edukacji prozdrowotnej w profilaktyce otyłości u dzieci i jej wpływ na dalsze funkcjonowanie społeczne / Iwona Rudek.
Zawiera: Zachowania społeczne nabywane przez gimnazjalistów - na przykładzie gimnazjów "wirtualnych" / Anita Farmuła-Jurczak.
Zawiera: Rozdział V. Wybrane problemy edukacji dorosłych.
Zawiera: "Moja droga do uczelni" - narracje studentek pedagogiki pochodzących ze środowisk wiejskich / Małgorzata Mikut.
Zawiera: Zadania wychowawcze w regulacjach prawno-organizacyjnych polskiego szkolnictwa wyższego w kontekście kroskulturowej refleksji pedagogicznej (2009 rok) / Ryszard Małachowski.
Zawiera: Działalność kręgów seniorów jako odpowiedź na oczekiwania ich członków / Krystyna Stech.
Streszcz. ang. przy pracach.
Materiał w dużej mierze oparty na badaniach.
Książka
W koszyku
Człowiek w pedagogice pracy / red. nauk. Barbara Baraniak. - Warszawa : Difin, 2012. - 395 s. : il. ; 23 cm.
(Engram.)
Bibliogr., netogr. przy pracach.
Zawiera: Aktualność spuścizny naukowej Profesora Tadeusza Nowackiego w kształceniu doradców zawodowych w UKSW.
Zawiera: Spis treści:
Zawiera: Człowiek dla człowieka w relacjach międzyludzkich podmiotów uczących się, studiujących, nauczających i pracujących. Wybrane elementy przestrzeni edukacyjnej i ich znaczenie w kształceniu pedagogów / Kazimierz Uździcki.
Zawiera: Gra edukacyjnych pozorów? Uwag kilka o studiowaniu na kierunkach humanistycznych / Magdalena Piorunek.
Zawiera: Człowiek w procesach edukacyjnych ważnych dla przygotowania do pracy zawodowej. Aspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej / Barbara Borowska.
Zawiera: Przygotowanie do pracy w systemie edukacji - szanse, wyzwania, zagrożenia / Beata Jakimiuk.
Zawiera: Osoba dorosła wobec zmian w kwalifikacjach zawodowych / Elżbieta Sternal.
Zawiera: `` Książka w procesie enkulturacji dziecka niewidomego w młodszym wieku szkolnym / Emilia Śmiechowska-Petrovskij.
Zawiera: Człowiek wobec pracy, jej wymagań oraz zagrożeń. Kontrowersje wokół pracy jako wartości wychowawczej / Herbert Kopiec.
Zawiera: Znaczenie "kapitału intelektualnego" pracowników w nowoczesnej gospodarce / Jolanta Wilsz.
Zawiera: Wymagania procesu pracy wobec człowieka-pracownika i jego zatrudnienia / Barbara Baraniak.
Zawiera: Konflikty społeczne w pracy a wypadkowość / Józef Puchajda.
Zawiera: Człowiek wobec humanistyczno-humanizacyjnych wymiarów edukacji. Autoodpowiedzialność w pracy zawodowej / Zdzisław Wołk.
Zawiera: Profesor Janusz Tymowski i Jego wkład w rozwój wyższego szkolnictwa technicznego / Mariusz Portalski.
Zawiera: Integracja nauk humanistycznych współczesną potrzebą człowieka i wyzwaniem edukacyjnym XXI w./ Teresa Stachurska-Maj.
Zawiera: Edukacja humanistyczna dzisiaj - wybrane aspekty / Stefan Szałach.
Zawiera: Malarki to żony dla malarzy - polska edukacja artystyczna - równość płci czy zdolności? / Anna Steliga.
Zawiera: Działalność instytucji ojcowskich na rzecz równouprawnienia ojców ubiegających się o prawa do dziecka / Anna Dudak.
Zawiera: Człowiek wobec oczekiwań na różne formy wsparcia.
Zawiera: Upadek psychologii i poradnictwa zawodowego w Polsce po II wojnie światowej / Jolanta Lenart.
Zawiera: Zagrożenia wzroku człowieka we współczesnym świecie / Marzena Dycht.
Zawiera: Test "Barwy Preferencji Zawodowych" jako instrument wsparcia w planowaniu kariery zawodowej ucznia / Marian Piekarski.
Zawiera: Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców w opiece nad najmłodszymi dziećmi / Beata Krajewska.
Zawiera: Człowiek wobec zagrożeń środowiskowo-cywilizacyjnych. Człowiek wobec zagrożeń środowiska przyrodniczego / Danuta Cichy.
Zawiera: Homo laborans: pedagogiczno-ekologiczne implikacje / Edyta Wolter.
Zawiera: Kompetencje społeczno-medialne w kontekście wyzwań społeczeństwa wiedzy / Józef Bednarek.
Zawiera: Media cyfrowe - cyberprzestrzeń zagrożeniem dla rozwoju dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania rodziny / Anna Andrzejewska.
Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Rozdział 1. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna.
Zawiera: Rozdział 2. Kultura fizyczna: 2.1. Zagadnienia terminologiczne, 2.2. Wzory kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, 2.3. Formy uczestnictwa w kulturze fizycznej.
Zawiera: Rozdział 3. Wychowanie fizyczne: 3.1. Pojęcie wychowania, 3.2. Istota wychowania fizycznego, 3.3. Ewolucja poglądów dotyczących istoty i celów wychowania fizycznego, 3.4. Teoretyczne podstawy fizycznego wychowania, 3.5. Cechy wychowania, 3.6. Teoretyczne podstawy fizycznego kształcenia, 3.7. Błędy w procesie wychowania.
Zawiera: Rozdział 4. Cele wychowania fizycznego: 4.1. Aksjologiczne podstawy celów wychowania fizycznego, 4.2. Znaczenie wartości w edukacji szkolnej, 4.3. Definicje wartości w kontekście różnych dziedzin nauki, 4.4. Klasyfikacja wartości - podział dychotomiczny, 4.5. Istota i znaczenie celów wychowania, 4.6. Funkcje celów wychowania, 4.7. Rodzaje celów wychowania fizycznego, 4.8. Kompetencje ucznia.
Zawiera: Rozdział 5. czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego.
Zawiera: Rozdział 6. Funkcje ruchu: 6.1. Stymulująca funkcja ruchu, 6.2. Adaptacyjna funkcja ruchu, 6.3. Kompensacyjna i korekcyjna funkcja ruchu.
Zawiera: Rozdział 7. Rozwój fizyczny człowieka: 7.1. Pojęcie rozwoju fizycznego i jego uwarunkowania, 7.2. Ocena rozwoju fizycznego, 7.3. Kontrola stanu fizycznego dzieci i młodzieży, 7.4. Zmiany w postawie ciała, 7.5. Metody oceny postawy ciała, 7.6. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży.
Zawiera: Rozdział 8. Motoryczność ludzka: 8.1. Przejawy motoryczności, 8.2. Interpretacja podstawowych pojęć związanych z motorycznością, 8.3. Diagnoza sprawności motorycznej, 8.4. Diagnoza uzdolnień ruchowych, 8.5. Diagnostyka czynnościowa wydolności fizycznej, 8.6. Zasady i metody rozwoju sprawności motorycznej.
Zawiera: Rozdział 9. Metody kształcenia i wychowania fizycznego: 9.1. Klasyfikacja metod wychowania fizycznego, 9.2. Opis metod wychowania fizycznego, 9.3. Formy organizacyjne ćwiczeń, 9.4. Metody kształtowania zdolności motorycznych, 9.5. Metody oddziaływań wychowawczych.
Zawiera: Rozdział 10. Uwarunkowania efektywności pracy pedagogicznej nauczyciela wychowania fizycznego: 10.1. Model nauczyciela wychowawcy w literaturze pedagogicznej, 10.2. Kompetencje pedagogiczne nauczyciela, 10.3. Inne uwarunkowania efektywności pracy pedagogicznej nauczyciela, 10.4. Styl oddziaływania wychowawczego, 10.5. Wychowawca fizyczny jako promotor zdrowia, 10.6. Model nauczyciela efektywnego.
Zawiera: Rozdział 11. Przygotowanie nauczyciela do zawodu.
Zawiera: Rozdział 12. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego: 12.1. Fazy w rozwoju zawodowym nauczycieli, 12.2. Kilka uwag na temat kształcenia nauczycieli do współczesnych potrzeb edukacyjnych.
Zawiera: Rozdział 13. Aktywność fizyczna ucznia w czasie wolnym: 13.1. Pojecie czasu wolnego - próba definicji, 13.2. Funkcje czasu wolnego, 13.3. Aktywność fizyczna w czasie wolnym, 13.4. Techniki organizowania czasu wolnego, 13.5. Formy rekreacji, 13.6. Zachowania prozdrowotne, 13.7. Wycieczka turystyczna jako jedna z form zagospodarowania czasu wolnego.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Część I. Wprowadzenie do socjologii. Rozdział I. Przedmiot i zakres socjologii. Geneza socjologii. Przedmiot socjologii. Działy i funkcje socjologii. Życie społeczne i jego podstawy. Ideologia i polityka edukacyjna. Metody badań. Metoda reprezentacyjna w socjologii. Badania eksperymentalne. Metody badań terenowych. Obserwacje. Wywiad. Kwestionariusz i jego konstrukcja. Procedura badawcza w socjologii i pedagogice. Podjęcie problematyki. Sformułowanie problemu. Uzasadnienie problemu. Analiza problemu. Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych. Planowanie badań. Badania wstępne. Przeprowadzanie badań właściwych. Opracowanie wyników badania. Krytyczna analiza wyników. Synteza wyników. Pisemne opracowanie całości. zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział II. Człowiek i świat edukacji. Zarys rozwoju socjologii wychowania. Socjologia edukacji, jej przedmiot i funkcje. Socjologia edukacji i jej paradygmaty. Teorie socjologiczne a edukacja. Ciągłość i przemienność edukacji. Podstawowe pojęcia socjologii edukacji. Postawy społeczne. Rola społeczna. Socjalizacja i wychowanie. Zbiorowość społeczna. Instytucje społeczne. Więź społeczna i jej elementy. Zagadnienia do przemyślenia i powtórzenia.
Zawiera: Rozdział III. System wychowania i jego wdrażanie. Pojęcie systemu wychowania. Typologia systemów edukacyjnych. Struktura systemu wychowawczego. Socjotechnika wdrażania systemu. Fazy wdrażania systemu wychowawczego. Faza preparacji. Stadium orientacji i systemie. Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu. Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych. Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej. Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu. Faza wykonania wdrożenia. Faza działań systemu. Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych. Sytuacje innowacyjne. Sposoby pokonywania sytuacji trudnych. Ogólne dyrektywy sprawnego działania. Zasady wdrażania systemu wychowawczego. Zasady prakseologiczne. Zasady pedagogiczne. Zasady socjologiczne. Zasady socjotechniczne. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Część II. W kręgu małych grup społecznych - socjologia mikroedukacji. Wprowadzenie do socjologii mikroedukacji. Rozdział IV. Osoba - człowiek jako istota społeczna i obywatel. Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości. Elementy składowe osobowości. Typy osobowości. Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego. Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania. Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości. Strukturalne uwarunkowania osobowości. Działania aspołeczne i jego przejawy. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział V. Grupa społeczna. Pojęcie grupy. Klasyfikacja grup. Stosunki społeczne w grupie. Interakcje w grupie. Cechy grupy społecznej. Struktura grupy. Przynależność do grupy. Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Przywódcy i podwładni. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VI. Rodzina jako grupa społeczna. Definicja rodziny. Funkcje rodziny. Cykle życia małżeńsko-rodzinnego. Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne. Typologia małżeństwa i rodziny. Dezorganizacja rodziny. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VII. Szkoła w systemie edukacji. Funkcje szkoły. Modernizacja szkoły. Szkoły społeczne. Wychowanie integralne. Szkoły środowiskowe. Koncepcja mikrosystemu wychowawczego. Szkoły ekologiczne. Szkoła jakościowej transgresji. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VIII. Nauczyciel i klasa szkolna. Definicja klasy szkolnej. Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej. Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział IX. Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych. Istota tworzenia się grup rówieśniczych. Struktura i funkcje grupy rówieśniczej. Typologia grup rówieśniczych. Dziecięce grupy zabawowe. Paczki rówieśników. Kliki. Bandy i szajki. Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Książka
W koszyku
Temat
Bourdieu, Pierre (1930-2002) Cenzura Simmel, George (1858-1918) Veblen, Thorstein B. (1857-1929) Agroturystyka Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego Bezrobocie Bogactwo Choroby Czas wolny od pracy Czytelnictwo prasy Demografia DINKS (Double Income, No Kids) Dobro wspólne Dziecko pozamałżeńskie Dzietność zob. Rozród Edukacja Eurobarometr Fordyzm (ekonom.) Frekwencja wyborcza Fundusz sołecki Fundusze strukturalne UE Globalizacja Gospodarka Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy Grono przyjacielskie Indeks wolności mediów Instytucje europejskie Internet Kapitał społeczny Kara cielesna Klasa średnia Klasyfikacja ISCED Konkubinat Kościoły (wyznania) Kościół katolicki Kultura masowa Kultura Lobbing Macierzyństwo Makdonaldyzacja Małżeństwo Miasta Migracje Mniejszości narodowe Mniejszość Monoparentność Obszary podmiejskie zob. Strefa podmiejska Ojcostwo Oświata Parlamentaryzm Pary homoseksualne Piramida wieku ludności PISA (program) Płace Płeć Polacy za granicą Polityka Metody Polityka rodzinna Polska Postfordyzm (ekonom.) Potrzeby Praca Prestiż Prezydencjalizm Prokreacja zob. Rozród Przedsiębiorczość (postawa) Przedszkola Reprodukcja ludności Religia Religijność Rodzina Rodzina patchworkowa Rolnictwo Rozród Rozwód Rozwój gospodarczy Rynek Rynek pracy Sekularyzacja społeczna Single Społeczeństwo Społeczeństwo informacyjne Stereotyp (psychol., socjol.) Środki masowego przekazu Strefa podmiejska Styl życia System oświaty Systemy wyborcze Szkolnictwo Szkolnictwo wyższe Tayloryzm (ekonom.) Telemetria Telewizja Tożsamość narodowa Ubóstwo Układy sieciowe seniorów Unia Europejska Urodzenia pozamałżeńskie zob. Dziecko pozamałżeńskie Wieś Wychowanie przedszkolne Wykształcenie Zachowania zdrowotne Zatrudnienie Zdrowie Zdrowie publiczne Związki zawodowe Życie seksualne Żywność ekologiczna Polska
Bibliogr. s. 659-684.
Zawiera: Wstęp / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Część pierwsza. Populacja i kapitał ludzki.
Zawiera: Pytanie wprowadzające: dlaczego polityków tak bardzo interesują nasze dzieci?; Kapitał ludzki; Mieszkańcy Polski; Mieszkańcy Polski - główne pojęcia i teorie; Populacja; Statystyki witalne, czyli ruch ludności; Teoria przejścia demograficznego; Migracje; Sytuacja demograficzna w krajach o różnym stopniu rozwoju; Co oznacza transnarodowość; Mieszkańcy Polski - wskaźniki i sposób badania; Piramidy wieku ludności: społeczeństwo "młode" (Meksyk) i "stare" (Szwecja); Polska piramida wieku: prognoza na rok 2035; Mieszkańcy polskie w perspektywie historycznej; Procesy demograficzne w Polsce; Strumienie migracyjne Polaków; Mieszkańcy współczesnej Polski; Sytuacja demograficzna Polski; Zróżnicowanie narodowo-etniczne społeczeństwa polskiego; Definiowanie pojęcia "mniejszość"; Zagraniczni Polacy; Mieszkańcy Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Giza, Małgorzata Głowacka-Grajper, Sylwia Urbańska.
Zawiera: Edukacja; Pytanie wprowadzające: po co nam szkoła?; Edukacja - główne pojęcia i teorie; Definicja i zakres edukacji; Główni "aktorzy" systemu edukacji i ich rola; Klasyfikacja ISCED; Nauczyciel - zawód i powołanie?; Społeczne funkcje edukacji; Nowe tendencje w edukacji; Edukacja - wskaźniki i sposób badania; Edukacja w Polsce w perspektywie historycznej; Edukacja we współczesnej Polsce; Organizacja systemu edukacji w Polsce; Schemat systemu oświaty w Polsce; Poziom edukacji w Polsce; Nierówności edukacyjne; Debata publiczna na temat edukacji; Edukacja małych dzieci; Edukacja w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Baczko-Dombi, Tomasz Żółtak.
Zawiera: Stan zdrowia; Pytanie wprowadzające: dlaczego czekamy w kolejkach do lekarza?; Stan zdrowia - główne pojęcia i teorie; Skąd się biorą choroby?; Rola chorego - podejście funkcjonalne; Choroba jako piętno - podejście interakcyjne; Choroba jako doświadczenie; Stan zdrowia a struktura społeczna; Czy biedni chorują częściej; Stan zdrowia a płeć; Przejście od modelu biomedycznego do modelu środowiskowego; Medykalizacja; Stan zdrowia - wskaźniki i sposób badania; Miary i wskaźniki epidemiologiczne; Wskaźniki ekonomiczne i systemowe; Miejsce dla badań socjologicznych; Stan zdrowia w Polsce w perspektywie historycznej; Powojenne wyzwania; Lecznictwo niemedyczne; Przemiany stanu zdrowia Polaków; Przemiany prawno-instytucjonalne po 1989 roku; Stan zdrowia we współczesnej Polsce; Instytucje i grupy społeczne; Style życia i zachowania prozdrowotne; Stan zdrowia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Łukasz Raciborski.
Zawiera: Miasto i wieś; Pytanie wprowadzające: czy nazwanie kogoś "wieśniakiem" jest jeszcze obraźliwe?; Czy współczesnego chłopa dawniej opisano by za pomocą określenia "wieśniak"; Czy Polacy wolą mieszkać na wsi, czy w mieście?; Miasto i wieś - główne pojęcia i teorie; Czym jest miasto?; Czy wieś jeszcze istnieje?; Czy Polska jest krajem rolniczym; Jaką misję ma do spełnienia współczesne rolnictwo; Oscypek z truskawką, czyli produkty tradycyjne i regionalne w Polsce; Miasto i wieś - wskaźniki i sposób badania; NYS w Polsce; Miasto i wieś w Polsce w perspektywie historycznej; Polski Manchester i Alternatywy 4, czyli od przeszłości do teraźniejszości polskich miast; Zarys historii wsi polskiej; Miasto i wieś we współczesnej Polsce; Polskie metropolie; Akcja lokatorska - Wrocław. Ruch społeczny w odpowiedzi na działania rewitalizacyjne władz miasta; Obszary podmiejskie; Fundusz sołecki - pieniądze dla wsi, by brała sprawy w swoje ręce; Współczesna polska wieś; Agroturystyka, czyli wieś nie tylko rolnicza; Żywność z metką eko; Co ma wspólnego wioska hobbitów z programem LEADER?; Miasto i wieś w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Polskie miasta - między urodą północy a problemami południa; Polska wieś i rolnictwo - wiele słabych ekonomicznie gospodarstw / Katarzyna Kajdanek.
Zawiera: Część druga. Przemiany obyczajowości.
Zawiera: Życie rodzinne; Pytanie wprowadzające: po co ludziom dzieci?; Życie rodzinne - główne pojęcia i teorie; Problem z definiowaniem rodziny; Współczesna definicja rodziny; Co rodzina ma wspólnego z reprodukcją struktury społecznej?; "Czysta relacja" i "miłość współbieżna", czyli jak socjologowie opisują współczesne związki; Życie rodzinne - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki demograficzne wykorzystywane przy opisie życia rodzinnego; Typy rodzin; Gospodarstwo domowe a rodzina; Życie rodzinne w Polsce w perspektywie historycznej; Początki współczesnego modelu rodziny; Skąd się wzięły zmiany?; Przykłady nowych form życia rodzinnego; Rodziny w PRL; Życie rodzinne we współczesnej Polsce; Partnerstwo - deklaracje czy praktyka?; Macierzyństwo - między matką Polką a "supermatką" i "nową matką"; "Niedokończony proces indywidualizacji", "kobieca pułapka", "pułapka familijna"; Rynek pracy i przedszkola; Nowy model ojcostwa; Zmiana w podejściu do wychowywania dzieci; Życie intymne; Jak badać zachowania seksualne?; Życie rodzinne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; W jaki sposób państwo może wpływać na prokreację?; Zasady współczesnej efektywnej polityki rodzinnej / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Życie religijne; Pytanie wprowadzające: czy Polacy są wierzący?; Życie religijne - główne pojęcia i teorie; Spór o definicję religii; Czy jediizm jest religią?; Religia a proces sekularyzacji; Życie religijne - wskaźniki i sposób badania; Jak socjolog może badać religię?; Wskaźniki mierzące religijność; Życie religijne w Polsce w perspektywie historycznej; Życie religijne na ziemiach polskich do II wojny światowej; Kościół katolicki i religia w okresie PRL; Rodzinność polskiej religijności; Kościół katolicki w III Rzeczypospolitej; "Pokolenie JP2"?; Życie religijne we współczesnej Polsce; Religia w państwie - regulacje prawne i dane statystyczne; Rozwój instytucjonalny Kościoła katolickiego i jego stan posiadania; Finanse Kościoła katolickiego w krajach europejskich; Religijność w doświadczeniu jednostek; Życie religijne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Sławomir Mandes.
Zawiera: Style życia; Pytanie wprowadzające: dlaczego Polacy nie zawsze chcą się przyznawać do robienia zakupów w supermarkecie?; Makdonaldyzacja; Style życia - główne pojęcia i teorie; Styl życia i refleksyjność; Społeczeństwa klasy średniej; Konsumpcja masowa i uniformizacja; Nierówności i fragmentacja; Najważniejsze teorie: Veblen, Simmel, Bourdieu; Style życia - wskaźniki i sposób badania; Najczęściej stosowane wskaźniki; Jak badać style życia?; Style życia w Polsce w perspektywie historycznej; Style życia i praktyki kulturowe w PRL; Lata 90. XX wieku; McDonald's w Polsce; Style życia we współczesnej Polsce; Tendencje w różnicowaniu się stylów życia we współczesnej Polsce; Czy ludzie biedni mają jakiś styl życia?; Styl życia klasy średniej czy style życia klas średnich?; Co Polacy robią w czasie wolnym?; Style życia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Badania nad stylami życia w krajach europejskich / Małgorzata Jacyno.
Zawiera: Korzystanie z mediów; Pytanie wprowadzające: czy media zastąpią nam spotkania z rodziną i znajomymi?; Oferta medialna jest coraz bogatsza i bardziej różnorodna; Korzystanie z mediów - główne pojęcia i teorie; Funkcje mediów; Typologia dziennikarstwa; Media, sfera publiczna i świat wielkiej polityki; Media i kontrola społeczna; Indeks wolności mediów; Pierwsze strony gazet i efekt porządku dnia; Cenzura; Odbiorca: masowy, racjonalny, refleksyjny; Korzystanie z mediów - wskaźniki i sposób badania; Czytelnictwo prasy a poziom obywatelskości; Telemetria a oferta programowa; Badania atrakcyjności treści w internecie; Korzystanie z mediów w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany na rynku mediów w Polsce po 1989 roku; Korzystanie z mediów we współczesnej Polsce; Czytelnicy poszukiwani; Czytając kobiece magazyny. Interpretacja praktyki z perspektywy kulturowej; Kultura dźwięku i obrazu; Nowe horyzonty komunikacji; Korzystanie z mediów w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Przybylska.
Zawiera: Część trzecia. Przemiany w sferze publicznej.
Zawiera: Kapitał społeczny i dobro wspólne; Pytanie wprowadzające: dlaczego na polskich chodnikach jest tak dużo psich kup?; Kapitał społeczny i dobro wspólne - główne pojęcia i teorie; Dobro wspólne; Dlaczego kapitał społeczny jest tak ważny dla dóbr wspólnych?; Kapitał społeczny; "Brudny" kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne - wskaźniki i sposób badania; Jak mierzyć kapitał społeczny?; Krótka historia badań kapitału społecznego; "Być w sieci", czyli narzędzia pomiaru kapitału społecznego w perspektywie sieciowej; Jak badać dobra wspólne?; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce w perspektywie historycznej; "Tysiąc szkół na tysiąclecie"; Kapitał społeczny i dobro wspólne we współczesnej Polsce; Dobro wspólne; Dobro wspólne - gorące tematy; Kapitał społeczny; Nie tracić zdrowego rozsądku, czyli krytycznie wobec miar, statystyk i sondaży; Wpływ kapitału społecznego na rozwój; Rzeczpospolita szkolna, czyli szkoła kapitału społecznego; Internet a kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Jagoda Gandziarowska-Ziołecka, Joanna Średnicka, Karol Zyskowski.
Zawiera: Polityka i władza; Pytanie wprowadzające: czy w Polsce podział na lewicę i prawicę ma sens?; Polityka i władza - główne pojęcia i teorie; Władza i elity władzy; Ustroje polityczne; Rewolucje i ruchy społeczne; Najważniejsze nurty badawcze w ramach socjologii polityki i politologii; Polityka i władza - wskaźniki i sposób badania; Wpadka pracowni sondażowych w 2010 roku; Międzynarodowe badania porównawcze w socjologii polityki; Polityka i władza w Polsce w perspektywie historycznej; Trumny w polityce; Kluczowe pojęcia dotyczące zmiany ustrojowej; Polityka i władza we współczesnej Polsce; Instytucje polityczne; Dyskusja na temat likwidacji senatu; Parlamentaryzm i prezydencjalizm; Wpływ systemu wyborczego na liczbę mandatów przydzielanych partiom na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1993 roku; Problemy polityczne: postawy obywateli wobec instytucji; Problemy polityczne: zaangażowanie obywateli w życie publiczne; Polityka i władza w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Systemy wyborcze / Wojciech Rafałowski, Przemysław Sadura.
Zawiera: Polska w Unii Europejskiej; Pytanie wprowadzające: dlaczego w Unii Europejskiej mierzy się wielkość truskawek?; Lobbing w Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - główne pojęcia i teorie; Unia Europejska - zasady i instytucje; Instytucje Unii Europejskiej; Unia Europejska - spór wokół charakterystyki; Porządek prawny (acquis communautaire); Kalendarium rozszerzania Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki; Eurobarometr; Polskie badania zmian związanych z akcesją; Rolnicy i integracja europejska; Badanie zmian zachodzących w związku z procesem integracji europejskiej; Polska w Unii Europejskiej w perspektywie historycznej; Polska droga do Unii Europejskiej; Kalendarium - Polska w Unii Europejskiej; Chłodne powitanie, czyli Unia Europejska w okresie rozszerzenia; Deficyt demokracji; Konsekwencje traktatu lizbońskiego; Współczesna Polska w Unii Europejskiej; Fundusze europejskie; Fundusze strukturalne; Prawa obywateli Unii; Migracje; Prezydencja Polski w UE; Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej; Wykorzystanie funduszy strukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; Autostereotypy; Kim jest Polak, a kim Europejczyk?; Na zakończenie: kryzys, czyli co dalej z Europą? / Magdalena Tomasik, Marianna Zieleńska.
Zawiera: Część czwarta. W stronę rynku.
Zawiera: Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne; Pytanie wprowadzające: kiedy będziemy zarabiać tyle, ile na Zachodzie?; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - główne pojęcia i teorie; Definicje relacji gospodarczych - spojrzenie socjologiczne; Czym jest rynek?; Trzy typy wizji rynku; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - wskaźniki i sposób badania; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce w perspektywie historycznej; Polska: trwanie feudalizmu; Modernizacja w okresie PRL; Transformacja po 1989 roku; Rozwój współczesnej przedsiębiorczości; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne we współczesnej Polsce; Przedsiębiorstwa w Polsce; Przedsiębiorczość Polaków jako postawa; Klasa średnia i prekariat; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Mikołaj Lewicki.
Zawiera: Rynek pracy; Pytanie wprowadzające: po co ludzie pracują?; Rynek pracy - główne pojęcia i teorie; Społeczne determinanty i społeczne konsekwencje pracy; Tayloryzm; fordyzm i postfordyzm; Motywacje do pracy; Społeczne postrzeganie pracy; Współczesny rynek pracy; Szwecja jako przykład gospodarki opartej na wiedzy; Rynek pracy - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki ekonomiczne; Wskaźniki socjologiczne; Rynek pracy w Polsce w perspektywie historycznej; Praca w PRL: "Czy się stoi, czy się leży..."; Związki zawodowe; Rynek pracy: zmiany po transformacji ustrojowej; Rynek pracy we współczesnej Polsce; Główne tendencje na rynku pracy; Czy rosnąca liczba osób prowadzących działalność gospodarczą powinna cieszyć?; Czy praca jest ważna dla Polaków?; Demografia a rynek pracy; Płeć a rynek pracy; Wolontariat i nieodpłatna praca kobiet; Rynek pracy w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Na zakończenie / Łucja Krzyżanowska, Magdalena Stec.
Zawiera: Ubóstwo i zamożność; Pytanie wprowadzające: czy ludziom biednym należy pomagać i czy powinno robić to państwo?; Ubóstwo i zamożność - główne pojęcia i teorie; Definicje ubóstwa i zamożności; Czy biedni głosują rzadziej niż zamożni?; Koncepcja ubóstwa jako niedostatku możliwości działania; Ubóstwo a ludzkie potrzeby; Teoria potrzeb Abrahama Maslowa; Koncepcja potrzeb Lena Doyala i Iana Gougha; Kim są ludzie zamożni? Podstawowe problemy definicyjne; Ubóstwo i zamożność - wskaźniki i sposób badania; Linie ubóstwa; Ustawowe kryteria przyznawania świadczenia socjalnego z pomocy społecznej; Miary ubóstwa; Skale ekwiwalentności; Granice dostatku i zamożności; Jak zmienia się stopa ubóstwa w zależności od przyjętych wskaźników?; Ubóstwo i zamożność w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany w postrzeganiu ubóstwa i zamożności; Koncepcja cyklów biedy według Benjamina S. Rowntree; Ubóstwo i zamożność w II RP; Herbert Clark Hoover i Polsko-Amerykański Komitet Pomocy Dzieciom; Ubóstwo i zamożność w PRL; Badylarze, spekulanci i cinkciarze; Zmiany po transformacji ustrojowej; Ubóstwo i zamożność we współczesnej Polsce; Ubóstwo i zamożność - zmiany w liczbach; Wykształcenie a ubóstwo i zamożność; Społeczne postrzeganie ubóstwa i zamożności; Juwenalizacja i feminizacja ubóstwa; Enklawy biedy i zamożności; Współczesna debata o przeciwdziałaniu ubóstwu, czyli jak pomagać ludziom biednym?; Negatywny podatek dochodowy oraz powszechny dochód gwarantowany; Ubóstwo i zamożność w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Dariusz Zalewski.
Zawiera: Zakończenie. Współczesne społeczeństwo polskie: ludzie i instytucje w procesie zmian; Pytanie wprowadzające: dlaczego hoplici odrzucali używanie łuku?; Współczesne społeczeństwo polskie - główne pojęcia i teorie; Społeczeństwo jako ład indywidualnych działań; Reguły; Trwanie i zmiana; Kultura materialna i kultura symboliczna; Postawy; Proces cywilizacyjny: obiektywizacja reguł; Instytucje i praktyki społeczne; Społeczeństwo, naród a globalizujący się świat; Współczesne społeczeństwo polskie w perspektywie historycznej; Współczesne społeczeństwo polskie - instytucje i postawy / Anna Giza.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. 7-23 : Człowiek w czasie i przestrzeni (1. Miejsce człowieka w świecie zwierząt, 2. Rozwój rodowy człowieka - antropogeneza, 3. Ewolucja rodzaju Homo - etap pitekantropa, 4. Zróżnicowanie rasowe człowieka, 5. Zróżnicowanie budowy ciała człowieka - konstytucja, 6. Dymorfizm płciowy) / Andrzej Malinowski.
Zawiera: S. 24-54 : Znaczenie etologii dla pedagogiki (Wrodzone - nabyte, Wpajanie czyli imprinting, Agresywność, Terytorialność i znakowanie, Nadrzędność i podporządkowanie - organizacja grup, Rytualizacja, Więzi międzyosobnicze, Płciowość) / Zuzanna Stromenger.
Zawiera: S. 55-80 : Genetyczne i środowiskowe czynniki rozwoju człowieka (Przekazywanie materiału genetycznego, Przekazywanie materiału genetycznego w komórkach somatycznych, Przekazywanie materiału genetycznego do komórek generatywnych, Powstanie komórek generatywnych, Mechanizm przekazywania informacji w biosyntezie białek, Przyczyny i skutki zaburzeń i anomalii genowych oraz chromosomowych, Geny a cechy. Genetyczne sterowanie rozwojem, Środowisko człowieka, Wzajemne oddziaływanie czynników dziedzicznych i środowiskowych) / Irmina Mięsowicz.
Zawiera: S. 81-105 : Wybrane zagadnienia z demografii i epidemiologii (Wybrane zagadnienia z demografii, Wybrane zagadnienia z epidemiologii, Stan zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, Zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej, Stan zdrowia i zachowania zdrowotne nauczycieli) / Barbara Woynarowska, Maria Pułtorak.
Zawiera: S. 106-149 : Zdrowie, edukacja do zdrowia, promocja zdrowia (Zdrowie, Czynniki wpływające na zdrowie, Postrzeganie własnego zdrowia, Dokonywanie wyborów w sprawach swego zdrowia, Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi, Zachowania zdrowotne i styl życia, Profilaktyka, Edukacja do zdrowia, Promocja zdrowia, Szkoła promująca zdrowie, Etapy tworzenia szkoły promującej zdrowie, Infrastruktura dla szkoły promującej zdrowie) / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 150-185 : Higiena praca ucznia, zmęczenie, wypoczynek (Higiena pracy ucznia, Zmęczenie, Wypoczynek) / Aniela Mandrowska-Xinxo, Lech Zdunkiewicz.
Zawiera: S. 186-187 : Seksualizm i wychowanie seksualne / Andrzej Jaczewski.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. 11-18 : System i komunikacja w kształceniu językowym i w edukacji lingwistycznej nauczycieli / Jadwiga Kowalikowa.
Zawiera: S. 19-30 : Dziecko i prawda / Kamila Termińska.
Zawiera: S. 31-40 : Retoryka w kształceniu polonistycznym / Urszula Żydek-Bednarczuk.
Zawiera: S. 41-50 : Dziecko w świecie języka pisanego / Gabriela Kapica.
Zawiera: S. 51-56 : Determinanty kształcenia językowego w klasach początkowych / Eugenia Rostańska.
Zawiera: S. 57-72 : Klasyfikacja rodzajów wnioskowania lingwistycznego realizowanego w procesie recepcji tekstu / Maria Kliś.
Zawiera: S. 73-85 : Słownictwo wypowiedzi pisemnych uczniów klas początkowych (z badań nad opowiadaniem i opisem) / Anna Jakubowicz-Bryx.
Zawiera: S. 87-96 : Pojęcia ekonomiczne w edukacji szkolnej / Tatiana Kłosińska.
Zawiera: S. 97-114 : Wczesna nauka czytania jako wskaźnik jakości edukacji przedszkolnej / Elżbieta Jaszczyszczyn.
Zawiera: S. 115-125 : Tekst poetycki jako inspiracja twórczości językowej dzieci / Halina Cybulska.
Zawiera: S. 127-137 : Alternatywność podręczników w edukacji polonistycznej w klasach I-III szkoły podstawowej / Małgorzata Drost.
Zawiera: S. 139-154 : Aktywność słowna uczniów okresu wczesnoszkolnego w nauczaniu zintegrowanym / Alina Mielech.
Zawiera: S. 155-161 : Wpływ sytuacji motywacyjnej na efekty edukacji językowej dzieci (na przykładzie listu) / Danuta Bula, Bernadeta Niesporek-Szamburska.
Zawiera: S. 163-171 : Twórcze przyswajanie i używanie języka przez dziecko / Renata Stawinoga.
Zawiera: S. 173-180 : Stymulacja sprawności językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym / Anna Walencik-Topiłko.
Zawiera: S. 181-189 : "Odpowiednie dać uczuciu - słowo", czyli o potrzebie kształcenia sprawności językowej uczniów w zakresie werbalizacji przeżyć uczuciowych.
Zawiera: S. 191-207 : Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Ewa Filipiak.
Zawiera: S. 209-225 : Zajęcia swobodnego tekstu jako metoda stymulowania aktywności językowej dziecka / Halina Smolińska-Rębas, Ewa Filipiak.
Zawiera: S. 227-235 : Aktywność językowa dziecka w koncepcji pedagogicznej Celestyna Freineta / Zofia Maleszyk.
Zawiera: S. 237-251 : Rozwijanie umiejętności narracyjnych dziecka w edukacji wczesnoszkolnej / Katarzyna Borawska.
Zawiera: S. 253-260 : Z wybranych problemów edukacji lingwistycznej na tle przemian współczesnych / Elżbieta Miodek.
Zawiera: S. 261-266 : Językowy obraz wsi w oficjalnych wypowiedziach uczniów klas I-III z Orawy / Barbara Zgama.
Zawiera: S. 267-278 : Moje miejsce w Małej Ojczyźnie. Teoria i praktyka edukacji regionalnej w Szkole Podstawowej nr 1 w Tychach / Daria Borkowska.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: S. 11-15 : Kształcenie nauczycieli uczących dzieci wczesnoszkolne języka obcego w systemie zintegrowanym / Maria T. Michalewska.
Zawiera: S. 17-27 : Stopień trudności tekstów w podręcznikach szkolnych (na przykładzie geografii) / Jan Iluk.
Zawiera: S. 29-37 : Stymulacja rozwoju osobowości dzieci i młodzieży a proces aktywizacji języka obcego w świetle współczesnych tendencji glottodydaktycznych / Adam Szeluga.
Zawiera: S. 39-46 : Stymulacja rozwoju umysłowego i językowego poprzez nauczanie języka obcego i bezpośredni kontakt z językiem i kulturą innego narodu (studium przypadku dziecka 5-letniego) / Kamila Ciepiela.
Zawiera: S. 47-66 : Wybrane uwarunkowania nauczania języka obcego w klasach I-III szkoły podstawowej / Gabriela Paprotna.
Zawiera: S. 67-73 : Nauczanie zintegrowane z językiem niemieckim / Judyta Wawrzeńczyk.
Zawiera: S. 109-118 : Metody integracji językowej młodzieży cudzoziemskiej nowo przybyłych do Francji / Anna Masiewicz.
Zawiera: S. 121-133 : Język multimediów narzędziem globalnej interpersonalnej komunikacji pośredniej / Stanisław Juszczyk.
Zawiera: S. 135-147 : Uwagi o języku mass mediów dla dzieci / Anna Łobos.
Zawiera: S. 149-153 : Rola umiejętności czytania we współczesnej edukacji dziecka / Barbara Majkut-Czarnota.
Zawiera: S. 155-166 : Czasopisma uczniowskie wyrazem ekspresji twórczej dzieci w młodszym wieku szkolnym / Iwona Konopnicka.
Zawiera: S. 167-180 : Czasopisma dla dzieci jako stymulator rozwoju zainteresowań otaczającym światem / Alina Budniak.
Zawiera: S. 183-191 : Koncepcja terapii mowy w naturalnym środowisku / Andrzej Twardowski.
Zawiera: S. 193-206 : Przyczyny i skutki blokady kontaktu werbalnego u dzieci z mutyzmem selektywnym / Grażyna Szafraniec.
Zawiera: S. 207-219 : Interpretacja przysłów przez uczniów niedosłyszących i słyszących uczących się w integracyjnym systemie edukacyjnym / Zofia Dysarz.
Zawiera: S. 221-238 : Miejsce zabawy w rozwoju języka dziecka z głębsza niepełnosprawnością intelektualną / Elżbieta M. Minczakiewicz.
Zawiera: S. 239-251 : Wpływ motywacji i lęku na stosowanie strategii uczenia się języka / Anna Studenska.
Zawiera: S. 253-263 : Klasa szkolna jako źródło doświadczeń komunikacyjnych dziecka (na przykładzie szkoły tradycyjnej i szkoły Montessori) / Dorota Zdybel.
Zawiera: S. 267-276 : Poza ekspansją litery / Małgorzata Muszyńska.
Zawiera: S. 277-287 : Metafora w geście zaklęta, czyli komunikacja pozawerbalna w edukacji wczesnoszkolnej / Katarzyna Krasoń.
Zawiera: S. 289-296 : Stymulowanie muzyką zachowań pozawerbalnych dziecka / Ewa Szatan.
Zawiera: S. 297-301 : Mowa muzyczna drogą do opanowania muzycznego języka / Anna Waluga.
Zawiera: S. 303-312 : Muzyka czynnikiem stymulującym aktywność językową dzieci w wieku szkolnym / Mirosław Kisiel.
Zawiera: S. 313-323 : "Wydziedziczeni z muzyki?" - o przystawaniu koncepcji kompetencji kulturowej Pierre'a Bourdieu do współczesnych warunków edukacji w zakresie muzyki / Bogumiła Mika.
Zawiera: S. 325-338 : Muzyka - obraz - słowo w nauczaniu wczesnoszkolnym / Antonina Szybowska.
Zawiera: S. 339-355 : Możliwości i sposoby wykorzystania języka współczesnej ilustracji z książki dla dziecka w przygotowaniu uczniów do kontaktu z literaturą i sztuką plastyczną w edukacji wczesnoszkolnej / Elżbieta Szefler.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr.
[Problematyka badań: "Czy realizowana przez ludzi starszych aktywność kulturalno-oświatowa sprzyja ich adaptacji do życia w starości?" Metoda i materiał badawczy. Teoretyczne koncepcje starości i starzenia się: tradycje refleksji nad starością; demograficzne aspekty procesu starzenia się, starzenie się i starość - konotacje definicyjne, biologiczne koncepcje starzenia się, psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne teorie starości, i starzenia się. Aktywność kulturalno-oświatowa i adaptacja seniorów do nowych warunków życia: aktywność i jej rodzaje. Aktywność kulturalno-oświatowa - przegląd definicji. Poziom aktywności kulturalno-oświatowej ludzi starszych w świetle dotychczasowych badań, funkcje aktywności wobec seniorów, sposoby adaptacji do starości. Warunki socjalne i budżet czasu seniorów: demograficzno-społeczna charakterystyka ludzi w wieku starszym, w ogólnej strukturze demograficznej kraju i województwa świętokrzyskiego, sytuacja materialna, warunki mieszkaniowe i zdrowie seniorów z województwa świętokrzyskiego. Stan rodzinny, jakość kontaktów społecznych i pomoc świadczona rodzinie. Budżet czasu wolnego i główne zajęcia seniorów. Aktywność kulturalna seniorów: zainteresowania i potrzeby kulturalne, aktywność rekreacyjna, hobbystyczna, odbiór sztuki i frekwencja ludzi starszych w instytucjach artystycznych, odbiór treści kultury masowej. Aktywnosć oświatowa seniorów: specyfika aktywności edukacyjnej seniorów, kształcenie systematyczne ludzi w podeszłym wieku, niesystematyczne, doraźne formy aktywności edukacyjnej badanych seniorów, samokształcenie. Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości. Postulowane kierunki działalności kulturalno-oświatowej z ludźmi starszymi. Istota grup samopomocowych. Domy kultury animatorem życia kulturalnego seniorów]
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: S. 7-10 : Być w drodze. Szkic o dydaktyce drogi człowieka / Tadeusz Frąckowiak.
Zawiera: S. 11-12 : Wprowadzenie / Kazimierz Denek.
Zawiera: S. 15-28 : Perspektywa reformy edukacyjnej (Konieczność systemowej reformy edukacji, O rozwoju społeczno-ekonomicznym Polski zadecyduje edukacja, Dążenie do lepszej szkoły, Dbałość o kompetencje uczniów, Planowana reforma systemu edukacji. Nadzieje i wątpliwości, Zasadnicze przeszkody reformowania edukacji, Kyo zreformuje edukację?, Finansowanie edukacji, Konstatacja końcowa) / Kazimierz Denek.
Zawiera: S. 29-41 : Wskazania dla dydaktyki w raporcie Komisji Delorsea: Learning: the treasure within - Uczenie się - nasz ukryty skarb (Wprowadzenie, Struktura raportu i wstęp Jacquesa Delorsa, Perspektywy - skąd i dokąd rozwija się edukacja, Nowe zasady, Kierunki rozwoju, Przesłanki dla modernizacji dydaktyki) / Józef Półturzycki.
Zawiera: S. 42-45 : Podejście jakościowe w procesie poznawania dydaktycznego / Stanisław Palka.
Zawiera: S. 46-53 : Szkoła w toku przemian edukacyjnych / Franciszek Bereźnicki.
Zawiera: S. 54-61 : Różnorodność komunikacyjna w procesie kształcenia (Filozofia porozumienia. W poszukiwaniu wspólnego języka. Interakcja w porozumieniu) / Wiesław Andrukowicz.
Zawiera: S. 62-69 : Kształcenie niestacjonarne w perspektywie kształcenia ustawicznego (Konstatacje wstępne, Edukacja niestacjonarna w Polsce - Polityka państwa, Polskie doświadczenia szkolnictwa niestacjonarnego po roku 1945, Nauczyciele edukacji niestacjonarnej) / E. Anna Wesołowska.
Zawiera: S. 73-79 : Myślenie twórcze i krytyczne w edukacji (Twórcza aktywność uczniów, Warunki rozwoju myślenia twórczego uczniów, Zakończenie) / Eugeniusz Piotrowski.
Zawiera: S. 80-87 : Kształcenie inteligencji dziecka w szkole. Możliwości i ograniczenia (Różnicowanie warunkiem rozwoju inteligencji i zdolności w szkole) / Andrzej Ćwikliński.
Zawiera: S. 88-100 : Rozwój wyobraźni w procesie kształcenia (Źródło zainteresowań, Problematyka i typ badań, Podstawowe założenia programu zmian, jego realizacja i ewaluacja, Wyniki badań, Wnioski i uwagi końcowe) / Janina Świrko-Pilipczuk.
Zawiera: S. 101-110 : Miejsce dramy we współczesnej szkole / Dorota Ciechanowska.
Zawiera: S. 111-117 : Edukacja kreatywna / Monika Tomaszewska.
Zawiera: S. 121-129 : Ewaluacja procesu kształcenia. Za i przeciw (Ewaluacja i jej właściwości, Próby rozwiązań poprawnych w zakresie ewaluacji, Ocena opisowa w ewaluacji procesu kształcenia, Jeśli ewaluować, to kiedy?) / Ignacy Kuźniak.
Zawiera: S. 130-136 : Ewaluacja metod kształcenia (Główne trendy w rozwoju metod kształcenia, Efektywność stosowania aktywnych metod kształcenia, Metody waloryzacyjne w procesie kształcenia) / Eugeniusz Kameduła.
Zawiera: S. 137-147 : Samodzielność edukacyjna uczniów (Definicje, Warunki skutecznego samokontrolowania, Możliwości samokontroli na różnych przedmiotach kształcenia, Sposoby wdrażania ucznia do samokontroli i samooceny, Podmiotowość ucznia w procesie kształcenia, Kontrolowane samoocenianie w procesie kształcenia, Kształcenie zróżnicowane z kontrolowaną przez nauczyciela bieżącą samooceną ucznia) / Tomasz Zimny.
Zawiera: S. 148-154 : Postawy nauczycieli klas początkowych wobec testów osiągnięć szkolnych - rzeczywistość i potrzeba zmian / Elżbieta Jaroni.
Zawiera: S. 155-160 : Relacje nauczyciel-uczeń w procesie kształcenia / Julia Orzelska.
Zawiera: S. 161-162 : Podsumowanie seminarium / Kazimierz Denek.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej