Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(10)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(3)
Artykuły
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
tylko na miejscu
(2)
dostępne
(1)
Placówka
Kielce - Czytelnia
(1)
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
(1)
Starachowice - czytelnia
(1)
Autor
Paradowska-Stankiewicz Iwona
(2)
Rosińska Magdalena (epidemiolog)
(2)
Wojtyniak Bogdan
(2)
Zieliński Andrzej (epidemiolog)
(2)
Adamczyk Mieczysław
(1)
Bertrandt Jerzy
(1)
Bobrowski Krzysztof
(1)
Czapiński Janusz
(1)
Dutkiewicz Waldemar (1939-2007)
(1)
Gawęcki Jan
(1)
Gibbs W. Wayt
(1)
Giza-Poleszczuk Anna (1955- )
(1)
Kurzynowski Adam
(1)
Motylińska Paulina
(1)
Panek Janusz
(1)
Roszkowski Wojciech
(1)
Sikorska Małgorzata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(9)
nieznany (pol)
(1)
Język
polski
(10)
Odbiorca
Lekarze
(2)
Temat
Zdrowie publiczne
(7)
Epidemiologia
(3)
Badania epidemiologiczne
(2)
Choroby
(2)
Demografia
(2)
Dziecko
(2)
Edukacja zdrowotna
(2)
Oświata
(2)
Polska
(2)
Rodzina
(2)
Szkolnictwo
(2)
Ubóstwo
(2)
Zdrowie
(2)
Agroturystyka
(1)
Aktywność ekonomiczna
(1)
Aktywność fizyczna
(1)
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
(1)
Anoreksja
(1)
Autodestruktywność
(1)
Bezrobocie
(1)
Biała Księga. Strategia dla Europy
(1)
Bieda a odżywianie
(1)
Biotechnologia
(1)
Bioterroryzm
(1)
Bogactwo
(1)
Bourdieu, Pierre (1930-2002)
(1)
Bulimia
(1)
Cenzura
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czytelnictwo prasy
(1)
DINKS (Double Income, No Kids)
(1)
Diagnoza społeczna
(1)
Dieta
(1)
Dieta Atkinsa
(1)
Dieta Kwaśniewskiego
(1)
Dieta Montigniaca
(1)
Dieta Zone
(1)
Dieta alternatywna
(1)
Dieta plaż południowych
(1)
Dieta według grup krwi
(1)
Dieta śródziemnomorska
(1)
Dietetyczne środki spożywcze
(1)
Dobro wspólne
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Dziecko pozamałżeńskie
(1)
Dzietność zob. Rozród
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja ekologiczna
(1)
Edukacja filozoficzna
(1)
Edukacja żywieniowa
(1)
Epidemiologia żywieniowa
(1)
Eurobarometr
(1)
Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności
(1)
Fordyzm (ekonom.)
(1)
Frekwencja wyborcza
(1)
Fundusz sołecki
(1)
Fundusze strukturalne UE
(1)
Genetyka
(1)
Genomika
(1)
Gerontologia
(1)
Gimnazja
(1)
Globalizacja
(1)
Gospodarka
(1)
Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy
(1)
Gospodarstwa domowe
(1)
Gotowość szkolna
(1)
Grono przyjacielskie
(1)
Indeks wolności mediów
(1)
Informacja
(1)
Informacje o usługach medycznych
(1)
Informatyka w dziedzinie zdrowia publicznego
(1)
Instytucje europejskie
(1)
Integracja międzyprzedmiotowa
(1)
Internet
(1)
Jakość życia
(1)
Języki
(1)
Języki obce
(1)
Kapitał społeczny
(1)
Kara cielesna
(1)
Klasa średnia
(1)
Klasyfikacja ISCED
(1)
Kobieta
(1)
Kodeks żywieniowy
(1)
Kompetencje informacyjne
(1)
Konkubinat
(1)
Konsumpcja
(1)
Konsumpcja zob. też Spożycie
(1)
Kościoły (wyznania)
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kształcenie integracyjne
(1)
Kuchnia narodowa
(1)
Kuchnia regionalna
(1)
Kultura
(1)
Kultura masowa
(1)
Liceum techniczne
(1)
Lobbing
(1)
Ludność
(1)
Ludzie starzy
(1)
Macierzyństwo
(1)
Makdonaldyzacja
(1)
Temat: czas
1901-
(3)
1989-
(3)
1945-
(2)
2001-0
(2)
1001-
(1)
101-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
2001-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Ostrowiec Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Państwo a rodzina
(1)
Rodzina a gospodarka narodowa
(1)
Rodzina a państwo
(1)
Rodzina a społeczeństwo
(1)
Rodzina a transformacja ustrojowa
(1)
Starość a rodzina
(1)
Transformacja ustrojowa a rodzina
(1)
Ubóstwo a rodzina
(1)
Gatunek
Podręcznik
(2)
Dane statystyczne
(1)
Podręczniki [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Raport z badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
10 wyników Filtruj
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Bibliografia i netografia przy rozdziałach. Indeks.
Publikacja Epidemiologia. Od teorii do praktyki jest pierwszym tak obszernym opracowaniem epidemiologii, którą ukazano nie tylko pod kątem teoretycznym, ale także praktycznym. Aby ułatwić zapoznanie Czytelnika z tytułową dziedziną, monografię podzielono na cztery główne części: wprowadzenie, podstawowe metody epidemiologii, badania epidemiologiczne oraz epidemiologię w praktyce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 263827 /Czyt.61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Starachowice - czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 42728 (1 egz.)
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Zdrowie świata pod makroskopem / W. Wayt Gibbs. W: Świat Nauki. - 2016, nr 9, s. 33-37.
Dokument nadrzędny: Świat Nauki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 182-183.
[Program ewaluacji reform systemowych w Polsce przeprowadzony w 2000 roku. Badaniem objęto 3007 gospodarstw domowych, a w ich ramach wszystkie osoby dorosłe w liczbie 6435. Program zawiera wyniki badań dotyczące następujących zagadnień : warunki ľycia gospodarstw domowych, indywidualna jakość życia, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem życiowym. Doświadczenia społeczne z reformami systemowymi. Reforma systemu ochrony zdrowia. Reforma systemu oświaty. Reforma systemu ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Reforma administracji publicznej.]
Książka
W koszyku
(Nauka, Dydaktyka, Praktyka = Science, Didactice, Practice ; nr 198)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 188-208. Indeks.
Spis treści także w języku angielskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33261 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Temat
Bourdieu, Pierre (1930-2002) Cenzura Simmel, George (1858-1918) Veblen, Thorstein B. (1857-1929) Agroturystyka Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego Bezrobocie Bogactwo Choroby Czas wolny od pracy Czytelnictwo prasy Demografia DINKS (Double Income, No Kids) Dobro wspólne Dziecko pozamałżeńskie Dzietność zob. Rozród Edukacja Eurobarometr Fordyzm (ekonom.) Frekwencja wyborcza Fundusz sołecki Fundusze strukturalne UE Globalizacja Gospodarka Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy Grono przyjacielskie Indeks wolności mediów Instytucje europejskie Internet Kapitał społeczny Kara cielesna Klasa średnia Klasyfikacja ISCED Konkubinat Kościoły (wyznania) Kościół katolicki Kultura masowa Kultura Lobbing Macierzyństwo Makdonaldyzacja Małżeństwo Miasta Migracje Mniejszości narodowe Mniejszość Monoparentność Obszary podmiejskie zob. Strefa podmiejska Ojcostwo Oświata Parlamentaryzm Pary homoseksualne Piramida wieku ludności PISA (program) Płace Płeć Polacy za granicą Polityka Metody Polityka rodzinna Polska Postfordyzm (ekonom.) Potrzeby Praca Prestiż Prezydencjalizm Prokreacja zob. Rozród Przedsiębiorczość (postawa) Przedszkola Reprodukcja ludności Religia Religijność Rodzina Rodzina patchworkowa Rolnictwo Rozród Rozwód Rozwój gospodarczy Rynek Rynek pracy Sekularyzacja społeczna Single Społeczeństwo Społeczeństwo informacyjne Stereotyp (psychol., socjol.) Środki masowego przekazu Strefa podmiejska Styl życia System oświaty Systemy wyborcze Szkolnictwo Szkolnictwo wyższe Tayloryzm (ekonom.) Telemetria Telewizja Tożsamość narodowa Ubóstwo Układy sieciowe seniorów Unia Europejska Urodzenia pozamałżeńskie zob. Dziecko pozamałżeńskie Wieś Wychowanie przedszkolne Wykształcenie Zachowania zdrowotne Zatrudnienie Zdrowie Zdrowie publiczne Związki zawodowe Życie seksualne Żywność ekologiczna Polska
Bibliogr. s. 659-684.
Zawiera: Wstęp / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Część pierwsza. Populacja i kapitał ludzki.
Zawiera: Pytanie wprowadzające: dlaczego polityków tak bardzo interesują nasze dzieci?; Kapitał ludzki; Mieszkańcy Polski; Mieszkańcy Polski - główne pojęcia i teorie; Populacja; Statystyki witalne, czyli ruch ludności; Teoria przejścia demograficznego; Migracje; Sytuacja demograficzna w krajach o różnym stopniu rozwoju; Co oznacza transnarodowość; Mieszkańcy Polski - wskaźniki i sposób badania; Piramidy wieku ludności: społeczeństwo "młode" (Meksyk) i "stare" (Szwecja); Polska piramida wieku: prognoza na rok 2035; Mieszkańcy polskie w perspektywie historycznej; Procesy demograficzne w Polsce; Strumienie migracyjne Polaków; Mieszkańcy współczesnej Polski; Sytuacja demograficzna Polski; Zróżnicowanie narodowo-etniczne społeczeństwa polskiego; Definiowanie pojęcia "mniejszość"; Zagraniczni Polacy; Mieszkańcy Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Giza, Małgorzata Głowacka-Grajper, Sylwia Urbańska.
Zawiera: Edukacja; Pytanie wprowadzające: po co nam szkoła?; Edukacja - główne pojęcia i teorie; Definicja i zakres edukacji; Główni "aktorzy" systemu edukacji i ich rola; Klasyfikacja ISCED; Nauczyciel - zawód i powołanie?; Społeczne funkcje edukacji; Nowe tendencje w edukacji; Edukacja - wskaźniki i sposób badania; Edukacja w Polsce w perspektywie historycznej; Edukacja we współczesnej Polsce; Organizacja systemu edukacji w Polsce; Schemat systemu oświaty w Polsce; Poziom edukacji w Polsce; Nierówności edukacyjne; Debata publiczna na temat edukacji; Edukacja małych dzieci; Edukacja w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Baczko-Dombi, Tomasz Żółtak.
Zawiera: Stan zdrowia; Pytanie wprowadzające: dlaczego czekamy w kolejkach do lekarza?; Stan zdrowia - główne pojęcia i teorie; Skąd się biorą choroby?; Rola chorego - podejście funkcjonalne; Choroba jako piętno - podejście interakcyjne; Choroba jako doświadczenie; Stan zdrowia a struktura społeczna; Czy biedni chorują częściej; Stan zdrowia a płeć; Przejście od modelu biomedycznego do modelu środowiskowego; Medykalizacja; Stan zdrowia - wskaźniki i sposób badania; Miary i wskaźniki epidemiologiczne; Wskaźniki ekonomiczne i systemowe; Miejsce dla badań socjologicznych; Stan zdrowia w Polsce w perspektywie historycznej; Powojenne wyzwania; Lecznictwo niemedyczne; Przemiany stanu zdrowia Polaków; Przemiany prawno-instytucjonalne po 1989 roku; Stan zdrowia we współczesnej Polsce; Instytucje i grupy społeczne; Style życia i zachowania prozdrowotne; Stan zdrowia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Łukasz Raciborski.
Zawiera: Miasto i wieś; Pytanie wprowadzające: czy nazwanie kogoś "wieśniakiem" jest jeszcze obraźliwe?; Czy współczesnego chłopa dawniej opisano by za pomocą określenia "wieśniak"; Czy Polacy wolą mieszkać na wsi, czy w mieście?; Miasto i wieś - główne pojęcia i teorie; Czym jest miasto?; Czy wieś jeszcze istnieje?; Czy Polska jest krajem rolniczym; Jaką misję ma do spełnienia współczesne rolnictwo; Oscypek z truskawką, czyli produkty tradycyjne i regionalne w Polsce; Miasto i wieś - wskaźniki i sposób badania; NYS w Polsce; Miasto i wieś w Polsce w perspektywie historycznej; Polski Manchester i Alternatywy 4, czyli od przeszłości do teraźniejszości polskich miast; Zarys historii wsi polskiej; Miasto i wieś we współczesnej Polsce; Polskie metropolie; Akcja lokatorska - Wrocław. Ruch społeczny w odpowiedzi na działania rewitalizacyjne władz miasta; Obszary podmiejskie; Fundusz sołecki - pieniądze dla wsi, by brała sprawy w swoje ręce; Współczesna polska wieś; Agroturystyka, czyli wieś nie tylko rolnicza; Żywność z metką eko; Co ma wspólnego wioska hobbitów z programem LEADER?; Miasto i wieś w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Polskie miasta - między urodą północy a problemami południa; Polska wieś i rolnictwo - wiele słabych ekonomicznie gospodarstw / Katarzyna Kajdanek.
Zawiera: Część druga. Przemiany obyczajowości.
Zawiera: Życie rodzinne; Pytanie wprowadzające: po co ludziom dzieci?; Życie rodzinne - główne pojęcia i teorie; Problem z definiowaniem rodziny; Współczesna definicja rodziny; Co rodzina ma wspólnego z reprodukcją struktury społecznej?; "Czysta relacja" i "miłość współbieżna", czyli jak socjologowie opisują współczesne związki; Życie rodzinne - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki demograficzne wykorzystywane przy opisie życia rodzinnego; Typy rodzin; Gospodarstwo domowe a rodzina; Życie rodzinne w Polsce w perspektywie historycznej; Początki współczesnego modelu rodziny; Skąd się wzięły zmiany?; Przykłady nowych form życia rodzinnego; Rodziny w PRL; Życie rodzinne we współczesnej Polsce; Partnerstwo - deklaracje czy praktyka?; Macierzyństwo - między matką Polką a "supermatką" i "nową matką"; "Niedokończony proces indywidualizacji", "kobieca pułapka", "pułapka familijna"; Rynek pracy i przedszkola; Nowy model ojcostwa; Zmiana w podejściu do wychowywania dzieci; Życie intymne; Jak badać zachowania seksualne?; Życie rodzinne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; W jaki sposób państwo może wpływać na prokreację?; Zasady współczesnej efektywnej polityki rodzinnej / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Życie religijne; Pytanie wprowadzające: czy Polacy są wierzący?; Życie religijne - główne pojęcia i teorie; Spór o definicję religii; Czy jediizm jest religią?; Religia a proces sekularyzacji; Życie religijne - wskaźniki i sposób badania; Jak socjolog może badać religię?; Wskaźniki mierzące religijność; Życie religijne w Polsce w perspektywie historycznej; Życie religijne na ziemiach polskich do II wojny światowej; Kościół katolicki i religia w okresie PRL; Rodzinność polskiej religijności; Kościół katolicki w III Rzeczypospolitej; "Pokolenie JP2"?; Życie religijne we współczesnej Polsce; Religia w państwie - regulacje prawne i dane statystyczne; Rozwój instytucjonalny Kościoła katolickiego i jego stan posiadania; Finanse Kościoła katolickiego w krajach europejskich; Religijność w doświadczeniu jednostek; Życie religijne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Sławomir Mandes.
Zawiera: Style życia; Pytanie wprowadzające: dlaczego Polacy nie zawsze chcą się przyznawać do robienia zakupów w supermarkecie?; Makdonaldyzacja; Style życia - główne pojęcia i teorie; Styl życia i refleksyjność; Społeczeństwa klasy średniej; Konsumpcja masowa i uniformizacja; Nierówności i fragmentacja; Najważniejsze teorie: Veblen, Simmel, Bourdieu; Style życia - wskaźniki i sposób badania; Najczęściej stosowane wskaźniki; Jak badać style życia?; Style życia w Polsce w perspektywie historycznej; Style życia i praktyki kulturowe w PRL; Lata 90. XX wieku; McDonald's w Polsce; Style życia we współczesnej Polsce; Tendencje w różnicowaniu się stylów życia we współczesnej Polsce; Czy ludzie biedni mają jakiś styl życia?; Styl życia klasy średniej czy style życia klas średnich?; Co Polacy robią w czasie wolnym?; Style życia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Badania nad stylami życia w krajach europejskich / Małgorzata Jacyno.
Zawiera: Korzystanie z mediów; Pytanie wprowadzające: czy media zastąpią nam spotkania z rodziną i znajomymi?; Oferta medialna jest coraz bogatsza i bardziej różnorodna; Korzystanie z mediów - główne pojęcia i teorie; Funkcje mediów; Typologia dziennikarstwa; Media, sfera publiczna i świat wielkiej polityki; Media i kontrola społeczna; Indeks wolności mediów; Pierwsze strony gazet i efekt porządku dnia; Cenzura; Odbiorca: masowy, racjonalny, refleksyjny; Korzystanie z mediów - wskaźniki i sposób badania; Czytelnictwo prasy a poziom obywatelskości; Telemetria a oferta programowa; Badania atrakcyjności treści w internecie; Korzystanie z mediów w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany na rynku mediów w Polsce po 1989 roku; Korzystanie z mediów we współczesnej Polsce; Czytelnicy poszukiwani; Czytając kobiece magazyny. Interpretacja praktyki z perspektywy kulturowej; Kultura dźwięku i obrazu; Nowe horyzonty komunikacji; Korzystanie z mediów w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Przybylska.
Zawiera: Część trzecia. Przemiany w sferze publicznej.
Zawiera: Kapitał społeczny i dobro wspólne; Pytanie wprowadzające: dlaczego na polskich chodnikach jest tak dużo psich kup?; Kapitał społeczny i dobro wspólne - główne pojęcia i teorie; Dobro wspólne; Dlaczego kapitał społeczny jest tak ważny dla dóbr wspólnych?; Kapitał społeczny; "Brudny" kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne - wskaźniki i sposób badania; Jak mierzyć kapitał społeczny?; Krótka historia badań kapitału społecznego; "Być w sieci", czyli narzędzia pomiaru kapitału społecznego w perspektywie sieciowej; Jak badać dobra wspólne?; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce w perspektywie historycznej; "Tysiąc szkół na tysiąclecie"; Kapitał społeczny i dobro wspólne we współczesnej Polsce; Dobro wspólne; Dobro wspólne - gorące tematy; Kapitał społeczny; Nie tracić zdrowego rozsądku, czyli krytycznie wobec miar, statystyk i sondaży; Wpływ kapitału społecznego na rozwój; Rzeczpospolita szkolna, czyli szkoła kapitału społecznego; Internet a kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Jagoda Gandziarowska-Ziołecka, Joanna Średnicka, Karol Zyskowski.
Zawiera: Polityka i władza; Pytanie wprowadzające: czy w Polsce podział na lewicę i prawicę ma sens?; Polityka i władza - główne pojęcia i teorie; Władza i elity władzy; Ustroje polityczne; Rewolucje i ruchy społeczne; Najważniejsze nurty badawcze w ramach socjologii polityki i politologii; Polityka i władza - wskaźniki i sposób badania; Wpadka pracowni sondażowych w 2010 roku; Międzynarodowe badania porównawcze w socjologii polityki; Polityka i władza w Polsce w perspektywie historycznej; Trumny w polityce; Kluczowe pojęcia dotyczące zmiany ustrojowej; Polityka i władza we współczesnej Polsce; Instytucje polityczne; Dyskusja na temat likwidacji senatu; Parlamentaryzm i prezydencjalizm; Wpływ systemu wyborczego na liczbę mandatów przydzielanych partiom na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1993 roku; Problemy polityczne: postawy obywateli wobec instytucji; Problemy polityczne: zaangażowanie obywateli w życie publiczne; Polityka i władza w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Systemy wyborcze / Wojciech Rafałowski, Przemysław Sadura.
Zawiera: Polska w Unii Europejskiej; Pytanie wprowadzające: dlaczego w Unii Europejskiej mierzy się wielkość truskawek?; Lobbing w Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - główne pojęcia i teorie; Unia Europejska - zasady i instytucje; Instytucje Unii Europejskiej; Unia Europejska - spór wokół charakterystyki; Porządek prawny (acquis communautaire); Kalendarium rozszerzania Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki; Eurobarometr; Polskie badania zmian związanych z akcesją; Rolnicy i integracja europejska; Badanie zmian zachodzących w związku z procesem integracji europejskiej; Polska w Unii Europejskiej w perspektywie historycznej; Polska droga do Unii Europejskiej; Kalendarium - Polska w Unii Europejskiej; Chłodne powitanie, czyli Unia Europejska w okresie rozszerzenia; Deficyt demokracji; Konsekwencje traktatu lizbońskiego; Współczesna Polska w Unii Europejskiej; Fundusze europejskie; Fundusze strukturalne; Prawa obywateli Unii; Migracje; Prezydencja Polski w UE; Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej; Wykorzystanie funduszy strukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; Autostereotypy; Kim jest Polak, a kim Europejczyk?; Na zakończenie: kryzys, czyli co dalej z Europą? / Magdalena Tomasik, Marianna Zieleńska.
Zawiera: Część czwarta. W stronę rynku.
Zawiera: Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne; Pytanie wprowadzające: kiedy będziemy zarabiać tyle, ile na Zachodzie?; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - główne pojęcia i teorie; Definicje relacji gospodarczych - spojrzenie socjologiczne; Czym jest rynek?; Trzy typy wizji rynku; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - wskaźniki i sposób badania; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce w perspektywie historycznej; Polska: trwanie feudalizmu; Modernizacja w okresie PRL; Transformacja po 1989 roku; Rozwój współczesnej przedsiębiorczości; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne we współczesnej Polsce; Przedsiębiorstwa w Polsce; Przedsiębiorczość Polaków jako postawa; Klasa średnia i prekariat; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Mikołaj Lewicki.
Zawiera: Rynek pracy; Pytanie wprowadzające: po co ludzie pracują?; Rynek pracy - główne pojęcia i teorie; Społeczne determinanty i społeczne konsekwencje pracy; Tayloryzm; fordyzm i postfordyzm; Motywacje do pracy; Społeczne postrzeganie pracy; Współczesny rynek pracy; Szwecja jako przykład gospodarki opartej na wiedzy; Rynek pracy - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki ekonomiczne; Wskaźniki socjologiczne; Rynek pracy w Polsce w perspektywie historycznej; Praca w PRL: "Czy się stoi, czy się leży..."; Związki zawodowe; Rynek pracy: zmiany po transformacji ustrojowej; Rynek pracy we współczesnej Polsce; Główne tendencje na rynku pracy; Czy rosnąca liczba osób prowadzących działalność gospodarczą powinna cieszyć?; Czy praca jest ważna dla Polaków?; Demografia a rynek pracy; Płeć a rynek pracy; Wolontariat i nieodpłatna praca kobiet; Rynek pracy w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Na zakończenie / Łucja Krzyżanowska, Magdalena Stec.
Zawiera: Ubóstwo i zamożność; Pytanie wprowadzające: czy ludziom biednym należy pomagać i czy powinno robić to państwo?; Ubóstwo i zamożność - główne pojęcia i teorie; Definicje ubóstwa i zamożności; Czy biedni głosują rzadziej niż zamożni?; Koncepcja ubóstwa jako niedostatku możliwości działania; Ubóstwo a ludzkie potrzeby; Teoria potrzeb Abrahama Maslowa; Koncepcja potrzeb Lena Doyala i Iana Gougha; Kim są ludzie zamożni? Podstawowe problemy definicyjne; Ubóstwo i zamożność - wskaźniki i sposób badania; Linie ubóstwa; Ustawowe kryteria przyznawania świadczenia socjalnego z pomocy społecznej; Miary ubóstwa; Skale ekwiwalentności; Granice dostatku i zamożności; Jak zmienia się stopa ubóstwa w zależności od przyjętych wskaźników?; Ubóstwo i zamożność w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany w postrzeganiu ubóstwa i zamożności; Koncepcja cyklów biedy według Benjamina S. Rowntree; Ubóstwo i zamożność w II RP; Herbert Clark Hoover i Polsko-Amerykański Komitet Pomocy Dzieciom; Ubóstwo i zamożność w PRL; Badylarze, spekulanci i cinkciarze; Zmiany po transformacji ustrojowej; Ubóstwo i zamożność we współczesnej Polsce; Ubóstwo i zamożność - zmiany w liczbach; Wykształcenie a ubóstwo i zamożność; Społeczne postrzeganie ubóstwa i zamożności; Juwenalizacja i feminizacja ubóstwa; Enklawy biedy i zamożności; Współczesna debata o przeciwdziałaniu ubóstwu, czyli jak pomagać ludziom biednym?; Negatywny podatek dochodowy oraz powszechny dochód gwarantowany; Ubóstwo i zamożność w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Dariusz Zalewski.
Zawiera: Zakończenie. Współczesne społeczeństwo polskie: ludzie i instytucje w procesie zmian; Pytanie wprowadzające: dlaczego hoplici odrzucali używanie łuku?; Współczesne społeczeństwo polskie - główne pojęcia i teorie; Społeczeństwo jako ład indywidualnych działań; Reguły; Trwanie i zmiana; Kultura materialna i kultura symboliczna; Postawy; Proces cywilizacyjny: obiektywizacja reguł; Instytucje i praktyki społeczne; Społeczeństwo, naród a globalizujący się świat; Współczesne społeczeństwo polskie w perspektywie historycznej; Współczesne społeczeństwo polskie - instytucje i postawy / Anna Giza.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach. Indeks.
Zawiera: S. 13-36 : Zdrowie i jego uwarunkowania / Henryk Kirschner.
Zawiera: S. 37-55 : Żywność i żywienie a zdrowie / Jan Gawęcki.
Zawiera: S. 56-67 : Epidemiologia żywieniowa / Wojciech Roszkowski, Hanna Roszkowska.
Zawiera: S. 68-80 : Mierniki zdrowotne stosowane w epidemiologii żywieniowej / Hanna Roszkowska.
Zawiera: S. 81-89 : Przyczyny zaburzeń zdrowia o podłożu żywieniowym na świecie / Lidia Wądołowska.
Zawiera: S. 90-102 : Rola żywienia i aktywności fizycznej w profilaktyce otyłości i przewlekłych chorób zakaźnych / Mirosław Jarosz, Wioleta Respondek.
Zawiera: S. 103-115 : Genetyka i genomika w ocenie ryzyka chorób dietozależnych i ich prewencji / Grażyna Nowicka, Agata Chmurzyńska.
Zawiera: S. 119-132 : Czynniki ekonomiczne warunkujące sposób żywienia populacji / Krystyna Gutkowska, Irena Ozimek.
Zawiera: S. 133-149 : Czynniki klimatyczne a sposób żywienia / Jerzy Bertrandt.
Zawiera: S. 150-165 : Postęp naukowo-techniczny a sposób żywienia / Janusz Czapski, Józef Korczak.
Zawiera: S. 166-180 : Czynniki kulturowe wpływające na sposób żywienia społeczeństwa / Jan Gawęcki, Ewa Flaczyk.
Zawiera: S. 181-194 : Czynności społeczne a żywność i żywienie / Marzena Jeżewska-Zychowicz.
Zawiera: S. 195-218 : Czynniki psychologiczne jako determinanty sposobu żywienia / Magdalena Weber, Beata Ziółkowska.
Zawiera: S. 219-238 : Grupy ludności podwyższonego ryzyka zaburzeń zdrowia i ich problemy żywieniowe / Lidia Wądołowska.
Zawiera: S. 241-253 : Polityka wyżywienia ludności - cele i instrumenty wdrażania / Ewa Halicka, Barbara Kowrygo.
Zawiera: S. 254-269 : Upowszechnianie wiedzy o żywieniu / Anna Kołłajtis-Dołowy, Małgorzata Schlegel-Zawadzka.
Zawiera: S. 270-296 : Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu / Jan Jeszka, Małgorzata Woźniewicz, Jan Gawęcki.
Zawiera: S. 297-312 : Wzbogacanie żywności jako instrument optymalizacji sposobu żywienia społeczeństwa / Hanna Kunachowicz, Barbara Ratkovska.
Zawiera: S. 313-328 : Suplementacja diety jako droga do poprawy stanu odżywania i stanu zdrowia ludności / Anna Brzozowska, Regina Olędzka.
Zawiera: S. 331-344 : Zatrucia i zakażenia pokarmowe jako problem społeczny / Lucjan Szponar, Halina Turlejska.
Zawiera: S. 345-349 : Bioterroryzm żywnościowy / Jerzy Bertrandt.
Zawiera: S. 350-356 : Bezpieczeństwo żywności i zywienia w aspekcie międzynarodowym / Lucjan Szponar.
Zawiera: S. 357-375 : Regulacje prawne zapewniające bezpieczeństwo żywności / Henryk Gertig.
Zawiera: S. 376-388 : Systemowe zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności / Jacek Kijowski.
Zawiera: S. 389-398 : Żywienie a zdrowie społeczne w perspektywie XXI wieku / Anna Gronowska-Senger.
Określenie zdrowia. Kryteria zdrowia. Ocena zdrowia populacji. Uwarunkowania zdrowia. Ekologiczne czynniki materialne. Zachowania zdrowotne. Żywność wczoraj i dziś oraz jej wykorzystanie w żywieniu. Wpływ żywności i żywienia na zdrowie. Żywność jako lek. Definicje i zakres epidemiologii żywieniowej. Ocena wielkości spożycia żywności. Klasyfikacja badań epidemiologicznych. Dobór próby i obliczanie niezbędnej jej liczebności. Ocena powiązań między narażeniem a efektem zdrowotnym. Wskaźniki biologiczne. Pozytywne mierniki zdrowotne. Negatywne mierniki zdrowotne. Zintegrowany miernik zdrowia. Źródła danych o zdrowiu. Niedobory cynku, witaminy A, żelaza. Niedowaga. Nadwaga i otyłość. Wysokie ciśnienie tętnicze krwi. Wysokie stężenie cholesterolu we krwi. Niskie spożycie warzyw i owoców. Mała aktywność fizyczna. Możliwość poprawy zdrowia poprzez modyfikację odżywiania i stylu życia. Epidemiologia nadwagi i otyłości oraz ich konsekwencje. Żywieniowe czynniki ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych. Aktywność fizyczna a profilaktyka przewlekłych chorób niezakaźnych. Gen, ekspresja genu, zmienność genetyczna. Składniki diety a ekspresja genów. Polimorfizm genów a odpowiedź metaboliczna na składniki diety. Składniki diety a stabilność genomu. Czynniki ekonomiczne warunkujące sposób żywienia populacji (uwarunkowania makroekonomiczne i mikroekonomiczne). Klimat i jego zróżnicowanie. Wpływ klimatu na zaopatrzenie ludności w żywność. Wpływ zachodzących zmian klimatycznych na przyszłą produkcję żywności. Klimat a model żywienia. Żywieniowe skutki rozwoju nauki i techniki w ujęciu historycznym. Perspektywy produkcji żywności i żywienia a rozwój bio- i nanotechnologii. Wpływ religii i innych czynników kulturowych na zachowania żywieniowe. Kuchnie narodowe i regionalne. Cechy społeczne jednostki a sposób żywienia. Środowisko społeczne a sposób żywienia. Społeczne funkcje żywności i żywianie. Psychologiczne uwarunkowania zachowań żywieniowych. Bariery na drodze zmiany zachowań żywieniowych. Klasyfikacja zaburzeń odżywiania i karmienia. Problemy żywieniowe niemowląt, małych dzieci, dzieci i młodzieży szkolnej, kobiet w wieku rozrodczym, osób starszych, osób o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Zagrożenia zdrowia jako skutek typowych błędów żywieniowych. Główne obszary działań polityki wyżywienia na przełomie XX i XXI wieku. Wspólnotowe instrumenty wdrażania polityki wyżywienia. Polityka wyżywienia w aspekcie przyszłych wyzwań. Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu. Systemy upowszechniania wiedzy żywieniowej w Polsce. Zalecenia żywieniowe i formy ich popularyzacji. Wiarygodność i efektywność upowszechniania wiedzy żywieniowej. Wegetarianizm. Charakterystyka innych popularnych diet alternatywnych. Ogólna ocena racjonalności odchudzających diet alternatywnych. Wzbogacanie żywności (wzbogacanie obligatoryjne, dobrowolne, rynek żywności wzbogacanej, Efektywność i bezpieczeństwo wzbogacania żywności, Rola wzbogacania żywności w poprawie sytuacji zdrowotnej społeczeństwa). Suplementy diety jako środki spożywcze. Programy suplementacji dla zwalczania niedoborów witamin i składników mineralnych na świecie. Stosowanie suplementów diety zawierających substancje aktywne i inne niż składniki odżywcze. Zagrożenia dla zdrowia związane ze stosowaniem suplementów. Przyczyny i objawy zatruć pokarmowych. Działania prewencyjne mające na celu zmniejszanie ryzyka zatruć pokarmowych i wdrażanie systemów zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych. Bioterroryzm żywnościowy. Komisja Kodeksu Żywnościowego. Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). System wczesnego ostrzegania o żywności i środkach żywienia zdrowia (RASFF). Podstawowe elementy ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Przepisy dotyczące znakowania żywności. Podstawy prawne nadzoru nad bezpieczeństwem żywności. Ewolucja systemów zapewnienia i zarządzania bezpieczeństwem żywności. Charakterystyka ogólna normy ISO 22000. Kluczowe elementy składowe systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności. Planowanie i wytwarzanie bezpiecznych wyrobów. Realizacja systemowego zapewnienia bezpieczeństwa żywności w Polsce. Cechy charakterystyczne żywienia w XX w. Przewidywane problemy żywieniowo-zdrowotne w XXI wieku.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej ; Nr 40)
Bibliogr.przy rozdz.
Zawiera: S. 21-35 : Priorytety współczesnych reform oświatowych w krajach Unii Europejskiej - implikacje dla Polski / Andrzej Bogaj.
Zawiera: S. 37-62 : Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej : wyzwania, szanse, zagrożenia / Krystyna Duraj-Nowakowa.
Zawiera: S. 63-75 : Problemy reformowania edukacji na Ukrainie / Piotr Sikorski.
Zawiera: S. 77-91 : Ścieżki edukacyjne / Małgorzata Suchańska.
Zawiera: S. 93-109 : Główne problemy wynikające z reformy strukturalnej na różnych poziomach kształcenia / Mirosław Szymański.
Zawiera: S. 113-115 : Tradycyjne myślenie o nauczaniu i szkole jako zagrożenie reformy edukacji / Gustaw Treliński.
Zawiera: S. 116-118 : Diagnostyczność oceny opisowej w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej / Kazimiera Dutkiewicz.
Zawiera: S. 119-121 : Problemy społecznego funkcjonowania dziecka w edukacji zintegrowanej / Aldona Kopik.
Zawiera: S. 122-123 : Przyroda trzonem dla integracji przedmiotów (refleksje ze startu reformy) / Irena Oksińska.
Zawiera: S. 124-127 : Edukacja środowiskowa w nauczaniu zintegrowanym / Mirosława Parlak.
Zawiera: S. 128-132 : Teoretyczne podstawy nauczania integracyjnego w edukacji wczesnoszkolnej / Irena Stańczak.
Zawiera: S. 133-135 : Miejsce i rola muzyki w nauczaniu zintegrowanym / Wiesława Barcicka.
Zawiera: S. 136-139 : Myślenie twórcze w kształceniu zintegrowanym / Ewa Faliszewska.
Zawiera: S. 140-145 : Muzyka i jej znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży w świetle obecnej reformy edukacji - wyzwania, szanse, zagrożenia / Ewa Kot.
Zawiera: S. 146-148 : Zadania nauczyciela-wychowawcy w pedagogice Marii Montessori a ich walory w nauczaniu języków obcych / Mieczysława Materniak.
Zawiera: S. 149-151 : Rozwijanie podmiotowości ucznia w procesie edukacji zintegrowanej / Katarzyna Palka.
Zawiera: S. 152-156 : Wspomaganie nauczycieli w przygotowaniu do nowych zadań w kształceniu zintegrowanym - doświadczenia, rozwiązania, trudności / Zofia Szybalska.
Zawiera: S. 157-159 : Gotowość dzieci siedmioletnich z ujemnym wynikiem bilansu zdrowia do nauki czytania, pisania i matematyki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - komunikat z badań / Ewa Małgorzata Szumilas.
Zawiera: S. 163-164 : Ścieżki dydaktyczne jedną z form zajęć terenowych w nauczaniu przyrody / Lesława Nowak [et al.].
Zawiera: S. 165-168 : Nauczanie blokowe / Anna Turkowska.
Zawiera: S. 169-170 : Projekt - forma pracy na lekcji języka obcego a nauczanie dwujęzyczne / Małgorzata Niemiec-Knaś.
Zawiera: S. 171-172 : Zajęcia zintegrowane w ramach warsztatów merytoryczno-dydaktycznych na studiach podyplomowych "przyroda" przygotowujących nauczycieli do pracy w zreformowanej szkole / Bożena Wójtowicz [et al.]
Zawiera: S. 175-176 : Ścieżki dydaktyczne szansą rozwoju edukacji regionalnej / Bożena Wójtowicz.
Zawiera: S. 177-179 : Dokształcanie nauczycieli w zakresie nauczania blokowego przyrody w świetle reformy systemu edukacji / Bożena Wójtowicz.
Zawiera: S. 180-182 : Reforma szansą czy zagrożeniem dla edukacji / Bożena Zawadzka.
Zawiera: S. 183-184 : Integracja treści przyrodniczych podczas zajęć w zielonych szkołach / Elżbieta Buchcic.
Zawiera: S. 185-193 : Interdyscyplinarne ścieżki - szansą nowej edukacji w szkole / Barbara Juśkiewicz, Grzegorz Wójcik.
Zawiera: S. 194-195 : Wychowanie do życia w rodzinie jako ścieżka edukacyjna / Marzanna Kostecka.
Zawiera: S. 196-204 : Szkoła promująca zdrowie szkołą XXI wieku / Elżbieta Walkowicz.
Zawiera: S. 205-209 : Przykład realizacji ścieżki międzyprzedmiotowej w centrum Kielc / Elżbieta Wołoszyn.
Zawiera: S. 210-217 : Ścieżki edukacyjne w nauczaniu geografii / Ignacy Janowski.
Zawiera: S. 221-223 : Diagnozy edukacyjne w kontekście reform oświatowych / Waldemar Dutkiewicz.
Zawiera: S. 224-231 : Przemiany w polskiej szkole z perspektywy pedagogiki twórczości / Teresa Giza.
Zawiera: S. 232-235 : Liceum techniczne jako pierwowzór liceum profilowanego zawodowo (opinie pierwszych absolwentów) / Sławomir Koziej.
Zawiera: S. 236-239 : Przemiany strukturalne szkolnictwa polskiego po II wojnie światowej i ich konsekwencje dla współczesnej reformy / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 240-242 : Czy nauczyciel współczesny może się wybić na intelektualną samodzielność - dylemat teoretyczny czy realna perspektywa / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 243-246 : Problemy związane z funkcjonowaniem gimnazjum w nowej rzeczywistości szkolnej / Andrzej Drogosz.
Zawiera: S. 247-252 : Problemy wdrażania reformy w świetle dotychczasowych doświadczeń / Małgorzata Muzoł.
Zawiera: S. 253-254 : Główne problemy wynikające z reformy strukturalnej na różnych poziomach kształcenia - szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum / Barbara Mogielska.
Zawiera: S. 255-256 : Program badawczy "Niebo na dłoni" / Elżbieta Zając.
Zawiera: S. 257-260 : Edukacja filozoficzna w gimnazjum / Elżbieta Zając, Ewa Błażkow.
Filozofia zmian edukacyjnych: Nowe rozumienie edukacji. Przemiany miejsca i roli edukacji w makrosystemie społecznym. Przemiany racjonalności edukacyjnej. Przemiany taksonomii celów edukacji. Priorytety reform w krajach Unii Europejskiej. Współczesne rynki pracy a edukacja. Determinanty reform współczesnej edukacji. System wartości, który ma wpajać współczesna szkoła. Konstruktywne cechy nowocześnie pojmowanego kształcenia ogólnego. Nowe zadania i funkcje szkoły ogólnokształcącej. Efekty edukacji szkolnej - kompetencje ucznia. Problem startu szkolnego. Nierówny poziom kształcenia podstawowego. Strategiczna rola gimnazjum. Ocena opisowa.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej