Bibliogr. s. 127-131.
Zawiera: Rozdział I Efektywność - warunki efektywnego uczenia się: Czynniki zewnętrzne - egzogenne (środowiskowe), Czynniki wewnętrzne - endogenne (tkwiące w dziecku), Co ułatwia uczenie się?
Zawiera: Rozdział II Efektywne metody pracy z dziećmi: Metoda projektów (Historie starych fotografii, Cztery poru roku), Metoda projektowania okazji edukacyjnych (Scenariusz zabawy "Kolorowa łąka", Kto pomoże Nieumiałkowi?), Metoda story-line, Konstrukcja scenariusza (Zalety pracy metodą story-line, Poszukujemy zaginionych bajek, Forma opowieści ruchowej, Wakacyjna wyprawa), Metoda synektyki, Metoda pytań, Metody zabawowe, Gry edukacyjne (Gra motywacyjno-wychowawcza, Gry czytelniczy, zespołowe, Konkursy i gry zespołowe, Quiz "Pytanie za pytanie", Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa, Stara bryczka rodzinna, Odwiedzamy planety i wyspy, Rysowana bajeczka, Wiosenna wycieczka - bajka z zadaniami), Metoda ośrodków zainteresowań, Metody ewaluacyjne (Drzewko, Pogoda, Termometr uczuć, Krąży słoik, Zadania prawdziwe i fałszywe, Pytanie za pytanie).
Zawiera: Rozdział III Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi: Techniki twórczego rozwiązywania problemów (Małe ludziki, Paradoksalna burza mózgów, Metody projektowania idealnego, Rozwiązywanie problemów drogą skojarzeń, Identyfikacja z obiektem, Rozwiązywanie problemów drogą analogii, Techniki skojarzeniowe, Prowokacje "po" jako narzędzie stymulujące myślenie - myślenie poboczne), Techniki przyśpieszonego uczenia się (Mind-mapping - mapy pamięci, mentalne, myślowe, Łańcuchowa metoda skojarzeń, Zakładkowa metoda zapamiętywania - haki pamięciowe), Techniki dyskusyjne (Dyskusja w kawiarni, Metaplan, Słoneczko, Karty dyskusyjne, Sześć kapeluszy - myślące kapelusze, Dyskusja panelowa zwana dyskusją ekspertów lub obserwowaną, 5 z 15 z elementami dyskusji wielokrotnej, Piramida priorytetów, Poker kryterialny, Twoje - moje argumenty, Decyzja należy do ciebie, Obcy przybysz - technika naiwnych pytań, Debata za i przeciw, Graffiti, Spór z obroną grupy, Przewód sądowy, Kula śniegowa 2 X 4 X 8, Zgadzam się - nie zgadzam się, Wybory, Metoda 66, Monika, Jan, Anna, Cebula - łożysko kulkowe, Przesłuchanie, Drzewko decyzyjne), Wywiad (Wywiad z partnerem, Wywiad z grupą).
Zawiera: Rozdział IV Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi: Uczymy się - uczymy innych, Praca w obwodach stacyjnych, Praca w kącikach badawczo-poznawczych, Portfolio.
Motywacja i kompetencje nauczycieli kluczem do efektywnego nauczania. Podział kompetencji według H. Hamer: kompetencje specjalistyczne, kompetencje dydaktyczne, kompetencje psychologiczne. Prawidłowe komunikowanie się i umiejętność motywowania do pracy uczniów determinantami jakości pracy nauczyciela. Efektywne metody pracy nauczyciela. Techniki pracy umysłowej. Formy pracy z dzieckiem, Tworzenie atmosfery pracy.
Model efektywnego uczenia się oparty na współdziałaniu nauczyciela z dzieckiem według H. Hamer. Tzw. cykl D. Kolba (fazy całościowego procesu uczenia się według D. Kolba, Stożek Dale'a). Znajomość strategii uczenia się.
Zawiera przykłady zastosowania projektów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym: Przebieg uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, Cztery pory roku. zawiera także: scenariusz zabawy "Kolorowa łąka" na podstawie wiersza M. Buczkówny "Łąka", scenariusz cyklu zabaw o charakterze matematycznym inspirowanych wierszami ze zbioru H. Szayerowej "Rachunki na wesoło" - Kto pomoże Nieumiałkowi?
Metoda story line. Konstrukcja scenariusza. Zalety pracy metoda story line. Scenariusz zajęć z dziećmi pięcio-sześcioletnimi: "Poszukujemy zaginionych bajek. Forma opowieści ruchowej". Scenariusz zajęć dla starszych dzieci "Wakacyjna wyprawa".
Metoda synektyki - zasady pracy, etapy pracy metodą. Rodzaje analogii (prosta, personalna, symboliczna, fantastyczna).
Metoda pytań.
Metody zabawowe. Definicja zabawy według J. Huizinga i S. Szumana.
Gry edukacyjne. Scenariusz gry motywacyjno-wychowawczej "Bank sukcesów" do zastosowania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Przykłady gier czytelniczych i zespołowych: Tworzymy nowe wyrazy z wyrazu bazy, Gra w sylaby, Targ liter, Zabawa w chowanego - gdzie się schowały: Ola, Jola, Ula, Ela?, Aliteracje - "ko" na początku wyrazu, Tworzenie nowego wyrazu przez przestawienie litery, Tworzenie nowych wyrazów z podanych liter, Anagramy, czyli te same litery - inne wyrazy, Kupujemy obrazki za literki alfabetu, Rodziny wyrazowe, Grupujemy wyrazy, Identyfikacja wyrazów. Konkursy i gry zespołowe: "Eko-przyroda". Konkurs zespołowy z elementami dyskusji. Gra dyskusyjna "Biuro matrymonialne". Gra dyskusyjna "Dziwne powiedzonka". Quiz "Pytanie za pytanie. Zabawa ekologiczna "Jak postąpić?". Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa: scenariusze zajęć "Dwa Kapturki", "Leśna przygoda", "Stara bryczka rodzinna", "Odwiedzamy planety i wyspy", "Rysowana bajeczka", "Wiosenna wycieczka - bajka z zadaniami".
Metoda ośrodków zainteresowań.
Metody ewaluacyjne: Drzewko, Pogoda, Termometr uczuć, Krąży słoik, Zdania prawdziwe i fałszywe, Pytanie za pytanie.
Techniki twórczego rozwiązywania problemów. "Problemy" według J. Krzyżewskiej. Podano innowacyjne i kreatywne przykłady pracy z dziećmi opartych na pracy binarnej (w parach) lub w małych grupkach: Małe ludziki, Paradoksalna burza mózgów, Metoda projektowania idealnego, Rozwiązywanie problemów droga skojarzeń, Rozwiązywanie problemów droga analogii (etapy pracy), techniki skojarzeniowe, Prowokacje "po" jako narzędzie stymulujące myślenie.
Techniki przyśpieszonego uczenia się: mind-mapping, Łańcuchowa metoda skojarzeń, zagadkowa metoda zapamiętywania - haki pamięciowe.
Techniki dyskusyjne: definicja dyskusji, zalety metody. Przykłady zastosowania techniki dyskusji na zajęciach. Podano cele i przebieg zajęć z zastosowaniem następujących metod: dyskusja w kawiarni, metaplan, słoneczko, karty dyskusyjne, sześć kapeluszy (myślące kapelusze), dyskusja panelowa, 5 z 15 z elementami dyskusji wielokrotnej, piramida priorytetów, poker kryterialny, Twoje - moje argumenty, Decyzja należy do ciebie, Obcy przybysz (technika naiwnych pytań), debata za i przeciw, graffiti, spór z obraną grupy, przewód sądowy, kula śniegowa, zgadzam się - nie zgadzam się, wybory, metoda 66, Monika, Jan, Anna, cebula, przesłuchanie, drzewko decyzyjne, wywiad.
Zainteresowania dzieci podstawą organizacji zajęć zespołowych i w grupach. Przedstawiono przykłady działań z dziećmi: Uczymy się - uczymy innych, Praca w obwodach stacyjnych, Praca w kącikach badawczo-poznawczych, Portfolio.