Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(7)
Forma i typ
Muzyka
(3)
Fotografie
(2)
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Kielce - Multimedialny
(5)
Autor
Biała Alina (1961- )
(1)
Kamińska Kamila
(1)
Mickiewicz M
(1)
Ordonówna Hanka (1902-1950)
(1)
Suchocki Tadeusz (1927- )
(1)
Witas Stefan
(1)
Wysocki Adam
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(5)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(3)
Fotografia polska
(2)
Temat
Dziecko
(1)
Historia
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Kultura
(1)
Ludobójstwo niemieckie (1939-1945)
(1)
Muzyka
(1)
Pamięć
(1)
Pisarze polscy
(1)
Pozytywizm
(1)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(1)
Przemoc w rodzinie
(1)
Publicyści
(1)
Rodzina
(1)
Sztuka
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Pieśń i piosenka
(3)
Biografia
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Dokumenty ikonograficzne
(1)
Fotografia
(1)
Fotografie
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
7 wyników Filtruj
Brak okładki
Muzyka
Kaseta
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Zawiera: Adam Wysocki - Francois; Dlaczego właśnie ja; Miłość i morze; Platynowe blondynki; Eurydyka; Może kiedys innym razem; Kobieta zawsze jest do wzięcia. Stefan Witas - Jak za dawnych lat; Drapieżna kotka; Funiculi, funicula; Miasteczko Bełż; Dziś jesteś przy mnie; Całować umiem tak jak Tangolita; Nie zapomnij mnie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. T 2489 (1 egz.)
Brak okładki
Muzyka
Kaseta
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Zawiera: Szczęście raz się uśmiecha; Marianna; Jakieś małe nic; Błękitny express; Kogo nasza miłość obchodzi; W tę noc upalną; Zapomniana piosenka; Tango hiszpańskie; Walc Kreislera; Mein idische mame; O sole mio; Jesienna piosenka; Milongera.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. T 2487 (1 egz.)
Muzyka
Winyl
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Aranż. T. Suchocki, E. Majchrzak.
Tyt. równol.: Hits of the days gone-by.
Zawiera: Płyta 2, strona A: Już nie zapomnisz mnie / H. Wars ; L. Starski ; śpiew Jolanta Zykun, Jan Kobuszewski. Umówiłem się z nią na dziewiątą / H. Wars ; E. Schlechter ; śpiew Bohdan Łazuka. Ja nie mam co na siebie włożyć / J. Petersburski, A. Gold ; A. Włast ; śpiew Jolanta Zykun, Jan Kociniak, Lech Ordon. Ja mam czas, ja poczekam / M. Mierzejewski ; E. Schlechter ; śpiew Jan Kociniak. Mały gigolo / L. Casucci ; Harryman ; śpiew Hanna Orsztynowicz. Pokoik na Hożej / W. Daniłowski ; J. Tuwim ; śpiew Jolanta Zykun. Tango andrusowskie / J. Petersburski ; A. Włast ; śpiew Jarema Stępowski.
Zawiera: Płyta 2, strona B: Jak za dawnych lat / H. Wars ; J. Jurandot ; śpiewAndrzej Piszczatowski ; To ostatnia niedziela / J. Petersburski ; Z. Friedwald ; spiew Piotr Fronczewski. Kiedyś przyjdą takie dni / aut. nieznani ; śpiew Barbara Wrzesińska. Sex appeal / H. Wars ; E. Schlechter ; śpiew Jolanta Zykun. Miłość ci wszystko wybaczy / H. Wars ; Olden ; śpiew Joanna Jędryka. Cała Warszawa / Z. Karasiński ; A. Włast ; śpiew cały zespół.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Pł 835 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Aneksy. Bibliogr. Wykaz aktów prawnych.
Zawiera: Rozdział 1. Państwo, rodzina, polityka.
Zawiera: 1. Relacja państwo - rodzina w kontekście prawno-filozoficznym ; Źródła polskiego prawa rodzinnego i opiekuńczego ; Zasady autonomii rodziny ; Władza rodzicielska - jej zakres i charakter ; Ingerencja państwa w życie prywatne ; Ingerencja we władzę rodzicielską ; Historyczny przegląd legislacji dotyczącej ochrony dzieci przed przemocą na przykładzie Wielkiej Brytanii ; Subsydiarność jako zasada polityki państwa ; 2. Perspektywy modelowe w polityce państwa wobec rodziny ; Laseferyzm jako perspektywa modelowa w polityce państwa ; Paternalizm państwowy jako perspektywa w polityce państwa ; Współczesna afirmacja więzów krwi i praw rodziców ; Radykalna obrona praw dziecka i emancypacja dzieci ; 3. organizacje pozarządowe - ich rola i znaczenie w ochronie praw dziecka ; Działalność organizacji pozarządowych na arenie międzynarodowej ; Sposoby działania NGO ; Doświadczenia organizacji pozarządowych w Polsce.
Zawiera: Rozdział 2. Problem przemocy wobec dziecka w rodzinie.
Zawiera: 1. Przemoc wobec dziecka - opis zjawiska ; Definicje przemocy wobec dzieci ; Historyczny zarys postrzegania problemu przemocy wobec dziecka ; Formy przemocy wobec dzieci ; 2. Dzieci a przemoc domowa - cierpienie w milczeniu ; Teoria indywidualnej patologii ; Podejście od strony struktur społecznych ; Podejście feministyczne ; 3. Przemoc fizyczna - koszmar dzieciństwa ; Uwarunkowania przemocy fizycznej ; Rozpoznanie zespołu dziecka maltretowanego ; Postaci kliniczne urazów nieprzypadkowych ; Obrażenia w obrębie czaszki powstałe w wyniku przemocy ; Urazy narządów wewnętrznych ; Nietypowe postaci maltretowania dziecka ; Zgon dziecka w wyniku maltretowania ; 4. Kwestia kar fizycznych ; 5. Molestowanie seksualne dzieci - złamane tabu ; Odkrycie zjawiska przemocy seksualnej w XX wieku ; Typologie form seksualnego wykorzystywania dziecka ; Zjawisko wykorzystywania seksualnego w badaniach ; Osoba sprawcy przemocy ; Rodzaj związków pomiędzy ofiarą a sprawcą w przypadkach wykorzystywania seksualnego dzieci ; Charakterystyka środowiska rodzinnego, w którym rozgrywa się molestowanie ; Warunki zaistnienia zjawiska molestowania dziecka ; Dynamika molestowania seksualnego ; Wpływ doświadczenia przemocy seksualnej na dalsze życie dziecka - teorie wyjaśniające ; Skala zjawiska wykorzystywania seksualnego dzieci na gruncie polskim w latach 1997-2007 ; 6. Wykorzystywanie emocjonalne - strach i samotność dzieciństwa ; 7. Zaniedbanie - zapomnienie o [...].
Zawiera: Rozdział 3. Metodologia badań własnych.
Zawiera: 1. Filozofia hermeneutyczna H. G. Gadamera jako perspektywa ontologiczno-gnoseologiczna badań ; Szanse, możliwości, ograniczenia zastosowania hermeneutyki w procesie badawczym ; 2. Model Pryzmatu Perspektyw jako narzędzie interpretacyjne ; Znaczenie przenikania barw w Modelu Pryzmatu Perspektyw ; 3. Opinie biegłych w sprawach opiekuńczych - propozycja badań autorskich.
Zawiera: Rozdział 4. Badania własne.
Zawiera: 1. Analiza hermeneutyczna tekstów opinii biegłych sądowych ; 2. Interpretacja wyników badań ; Kwestia intencji tekstu ; Kwestia źródeł informacji ; Kwestia autorów ; Kwestia formy ; Analiza leksykalna tekstów ; Problem rodziny w opiniach biegłych w latach 1980, 1990 i 2003 ; Opowieść o rodzinie ; Opowieść o przemocy ; Opowieść o dziecku, jego uczuciach i życzeniach ; Podsumowanie.
Zawiera: Aneksy ; Aneks 1. Wypisy z The Children Act z 1989 roku (Wielka Brytania) ; Aneks 2. Prawa dziecka gwarantowane przez The Children Act z 1989 roku ; Aneks 3. Europejska konwencja o wykonywaniu praw dzieci (1996) jako regulacja sytuacji dziecka w postępowaniu procesowym ; Aneks 4. Postulaty Konwencji o prawach dziecka kierowane do państw wyrażające implicite prawo dziecka do życia i rozwoju w rodzinie ; Aneks 5. Test na jakość małżeństwa ; Aneks. 6. Rady, jak rozmawiać z dzieckiem o przemocy ; Aneks 7 ; Typowe miejsca obrażeń ; Aneks 8. Raporty z badań na temat wykorzystywania seksualnego dzieci ; Aneks 9. Wzór opinii w innych sprawach.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bolesław Prus/opracowanie M. Mickiewicz. [dokument ikonograficzny]. - Warszawa : Krajowa Agencja Wydawnicza, 1985. - 20 kart tablic : fotografie czarno-białe ; 24x30 cm.
20 kart tablic fotografii czarno-białych
Zawiera: 1. Karta tytułowa z fotografią portetu B. Prusa wykonanego przez St. Witkiewicza w 1887 r., 2. Fotografie : przyszłego pisarza w wieku 15 lat i jego świadectwa ukończenia lubelskiego ginmazjum w 1866 r., 3. Fotografie : Aleksandra Głowackiego (B. Prusa) jako studenta, budynku Szkoły Głównej w Warszawie, w której przez dwa lata na Wydziale Matematyczno-Fizycznym studiował przyszły pisarz, jego podręcznika do geometrii wykreślnej, 4. Fotografie : Fabryki Lilpopa i Raua w, której pracował A. Głowacki oraz autografu jednego z odczytów wygłoszonych przez pisarza dla robotników i rzemieślników " O budowie wszechświata", 5. Fotografie : Pisma Humorystycznie Ilustrowanego "Muchy" , w którym zamieszczał swe wiersze, scenki i obrazki satyryczne, 6. Fotografie : tytułów czasopism, z którymi współpracował B. Prus, humorystycznego rysunku przedstawiającego pisarza, 7. Fotografie : karykatury Prusa umieszczonej w "Musze" w 1877 r., żony pisarza Oktawi Trembińskiej , autografu listu Prusa, 8. Fotografie : dyplomu członka-założyciela kasy im. Mianowskiego, pisarza w 1885 r., karykatury zamieszczonej w "Kolcach" w 1888 r., 9. Zdjęcie B. Prusa wraz z jego dedykacją dla Oktawi Żeromskiej, 10. Fotografie : okładki powieści B. Prusa "Placówka" i jednego z rysunków w niej zamieszczonych, 11. Fotografie : fragmentu rękopisu "Lalki" oraz kadru z filmu "Lalka", w którym rolę subiekta Rzeckiego zagrał Tadeusz Fijewski, 12. Fotografie : wnętrza eleganckiego sklepu z lat 1878-1879 ( lat trwania akcji powieści "Lalka") i tablicy ku czci niezapomnianego bohatera "Lalki"-Stanisława Wokulskiego wmurowanej 19 marca 1937 r. w ścianę domu nr 4 przy Krakowskim Przedmieściu, w którym miał on mieszkać, 13. Fotografie : pierwszego wydania książkowego "Emancypantek" i korekty tomu I, 14. Fotografie : odcinka jedynej powieści historycznej B. Prusa " Faraon" publikowanej w "Tygodniku Ilustrowanym" oraz kadru filmu Jerzego Kawalerowicza "Faraon", gdzie rolę główną zagrał Jerzy Zelnik, 15. Fotografie : domu Żeromskich w Raperswilu ( Szwajcaria), u których zatrzymał się B. Prus w 1895 r. w trakcie podróży do Paryża, listu do Oktawi Żeromskiej, 16. Fotografie : portretu jubileuszowego z 1897 r. (jubileusz 25-lecia pracy pisarskiej B. Prusa ), statutu Towarzystwa Higieny Praktycznej im. B Prusa, 17. Fotografie : karty pocztowej z podobizną Prusa zapisaną przez Henryka Sienkiewicza, karykatury Prusa wykonanej przez autora "Trylogii", listu S. Witkiewicza do Prusa z 1899 r., 18. Fotografie : B. Prusa, i pisarza wraz z rodziną w Nałęczowie, 19. Fotografia pisma z 1910 r. zawiadamiającego Prusa o przyjęciu go na członka honorowego Towarzystwa Literatów i Dziennikarzy, 20 Fotografie : nabożeństwa żałobnego w kościele św. Aleksandra, nagrobka pisarza na Cmentarzu Powązkowskim, i maszynopisu ostatniej powieści "Przemiany" z poprawkami autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GF 435 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pamiętamy nie zapomnimy. [Zdjęcia]. - [Warszawa] : [Centralna Agencja Fotograficzna], [b.r.]. - Teczka : 20 fotografii czarno-białych ; 25x31 cm.
20 fotografii czarno-białych
Zawiera: 1. Strona tytułowa, 2. Pomnik Nieznanego Żołnierza- widoczny wieczorem, 3. Majdanek-obóz koncentracyjny koło Lublina powstały w 1941 r., Pomnik ku czci ofiar terroru w Rzeszowie, 4. Pomnik w Czenichowie, woj. krakowskie, wzniesiony na miejscu starcia żołnierzy GL z oddziału im. Waryńskiego z hitlerowską żandarmerią, 5. Pomnik na Westerplatte, płyta pamiątkowa przed Pocztą Polską w Gdańsku, 6. Płyta pamiątkowa poświęcona wymordowanej przez Niemców rodzinie Nalazków, 7. Pomnik znajdujący się na terenie obozu koncentracyjnego w Płaszowie, pomnik na cmentarzu ofiar terroru w Komornikach w woj. olsztyńskim, 8. Cmentarz 1150 ofiar na Wzgórzu Wolności w Bydgoszczy, pomnik na miejscu obozu śmierci w Chełmie nad Nerem, 9. Pomnik w Strudze (pow. Wołomin, woj, warszawskie) wzniesiony dla uczczenia pamięci partyzantów oraz polskich i radzieckich żołnierzy, poległych w latach okupacji w walkach o wyzwolenie Polski na przedpolach Warszawy, 10. Pawiak-pomnik- mauzoleum ku czczi pomordowanych, 11. Płyta pamiątkowa na uroczysku Ochoża w lasach parczewskich, gdzie oddziały GL stoczyły pierwszą na tym terenie bitwę z Niemcami w 1942 r., 12. Pomnik- mauzoleum w miejscu byłego obozu w Radogoszczu, na przedmieściu Łodzi, Pomnik i cmentarz jeńców wojennych Stalagu VIII C w Żaganiu, woj. zielonogórskie, 13. Widok fragmentu pomnika-mauzoleum obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, 14. Mapa Polski z zaznaczonymi miejscami zbrodni hitlerowskich, 15. Pomnik i cmentarz kilku tysięcy żołnierzy I Armii Wojska Polskiego poległych przy forsowaniu Odry koło Siekierek w woj. szczecińskim, 16. Warty honorowe przy miejscach uświęconych krwią poległych Polaków, 17. Pomniki poświęcone żołnierzom radzieckim poległym o wyzwolenie Polski spod okupacji niemieckiej, 18. Mauzoleum żołnierzy WP w Studziankach, 19. Dzieci i młodzież szkolna dbająca o miejsca pamięci narodowej, 20. Czczenie przez Polaków miejsc : walk partyzanckich, straceń, obozów zagłady, żołnierskich szlaków bitewnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GF 33 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Literatura i muzyka / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, cop. 2011. - 592 s. : il. kolor. ; 28 cm + 1 dysk optyczny (CD).
(Korespondencja Sztuk.)
(ParkEdukacja.)
Na okł.: Objaśnienia muzykologów, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o kompozytorach i pisarzach.
Bibliogr. s. 575-577. Indeks.
Zawiera: 0.
WSTĘP. OD CISZY DO DŹWIĘKU. Cisza - głucha, niema? (Cyprian Kamil Norwid "Cisza"); Cisza absolutna (Anna Kamieńska "Cisza"); Tylko dźwięki (John Cage "4'33''tacet"- Andrzej Chłopecki "Brzmienie ciszy"); Cóż wiesz o dźwięku? (Miron Białoszewski "Postukiwanie"). SŁUCHANIE SŁYSZALNEGO. Wieczna cisza i dźwięk mroku (Ludwig van Beethoven "VI Symfonia F-dur [Pastoralna]", op. 68 - Janusz L. Wiśniewski "S@motność w sieci", André Gide "Symfonia pastoralna"); Słyszalne słuchać (Ludwig van Beethoven "VII Symfonia A-dur", op. 92 - Adam Zagajewski "W cudzym pięknie"); Głuchy maestro (Ludwig van Beethoven "Sonata cis-moll [Księżycowa]", op. 27 nr 2 - Romain Rolland "Życie Beethovena", Ludwig van Beethoven "Testament heiligenstadzki", Zbigniew Herbert "Beethoven", Joanna Kulmowa "Beethoven"). OD DŹWIĘKU NATURY DO DŹWIĘKU MUZYKI. Dźwięki: odgłosy, głosy, muzyka (Johann Sebastian Bach "Wariacje Goldbergowskie", BMV 988 - Maria Gołaszewska "Estetyka słuchu"); O zjawisku muzycznym (Igor Strawiński "O zjawisku muzycznym"); Słowik solista (Olivier Messiaen "Katalog ptaków" - Julian Tuwim "Słowik"); Koncert natury (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Muzyka pór roku (Antonio Vivaldi "Cztery pory roku", op. 8 - Anonim "Wiosna", "Lato", "Jesień", "Zima"); Wiatr harfiarz (Jarosław Marek Rymkiewicz "Harfa eolska"); Ziemia - stary instrument (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wietrzna symfonia"); Muzyczne nastroje jesieni (Paul Verlaine "Piosenka jesienna [1]"). MUZYKA. Próba definicji muzyki (Fryderyk Chopin "Definicje muzyki"); Mowa bez mowy (Rainer Maria Rilke "Muzyka"); Dźwięk słowa a dźwięk muzyki (Georg Wilhelm Friedrich Hegel "Muzyka"); Siostry bliźniacze? (Thomas Mann "Doktor Faustus"); Muzyczne źródło poetyckiej kreacji (Adam Mickiewicz "Wielka Improwizacja"); Literatura i muzyka - oddzielnie (Søren Kierkegaard "Albo - albo"); Literatura i muzyka - razem (Artur Schopenhauer "Świat jako wola i przedstawienie"); Nad literaturą (Hipolit Taine "Sztuka nad sztukami"); Muzyka i liczba (Friedrich Wilhelm Joseph Schelling "Muzyka niebieska", Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Czy nastąpi kres melodii? (Siergiej Prokofjew "Czy melodie mogą się wyczerpać?"); Muzyka programowa i muzyka absolutna (Richard Strauss "Symfonia alpejska", op. 64 - Jerzy Waldorff "Programowa czy absolutna?"); Co jest muzyką? (Cyprian Kamil Norwid "Bogumił"); Awangardowe uszy (Arnold Schönberg "Klavierstücke", op. 11, 23, 25, 33; Anton Webern "Passacaglia", op. 1; Pierre Henry, Pierre Schaeffer "Symfonia samotnego człowieka"; Jean-Michael Jarre "Oxygène" - Jerzy Waldorff "Zbuntowane uszy"); Litery dźwięku (Jerzy Waldorff "Historia nut"). JUŻ STAROŻYTNI... Narodziny muzyki (Bogusław Śmiechowski "Hipotezy dotyczące powstania muzyki", Bogusław Schaeffer "Początki muzyki"); Muzyka staroegipskiego obrzędu (Bolesław Prus "Faraon"); O czym śpiewały syreny (Claude Debussy "Nokturn nr 3", "Syreny", L 91/3 - Homer "Odyseja", Wacław Kubacki "Dziennik 1944-1958"); Śpiew aojdów (Homer "Odyseja"); Muzyka i miłość (Krzysztof Kamil Baczyński "Orfeusz w lesie"); Helleński Caruso (Zbigniew Herbert "Arijon"). WESPÓŁ Z MUZYKĄ. Literatura i muzyka - miejsca wspólne (Witold Wirpsza "Poezja a muzyka"); Ze źródeł słowa i muzyki: epos Homera i oda Pindara (Homer "Iliada", Pindar "Olimpijska II oda"); Lira i liryka (Cyprian Kamil Norwid "Liryka i druk"); Muzyczne ziarno tragedii (Friedrich Nietzsche "Narodziny tragedii"); Wejście chóru (Sofokles "Antygona"); Muzyka gotyckiej katedry: chorał gregoriański (Hildegarda z Bingen "Kyrie" - Adam Zagajewski "Szybki wiersz"); Taneczna opowieść łabędzi (Piotr Czajkowski "Jezioro łabędzie", suita z cz. III. "Taniec łabędzi" - "Libretto" Jeziora łabędziego); Nie tylko literatura i muzyka - opera (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Sœren Kierkegaard "Albo-albo"); O marzeniu pewnego muzyka (Witold Wirpsza "Napisać muzykę do tekstu poetyckiego"). POETYKA DŹWIĘKU. "Dalla sua pace" albo "W Dallas siepacze (łapacze, Apacze)" (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" i aria "Dalla sua pace" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Stanisław Barańczak "Fonet"); Słowo - brzmienie i znaczenie (Edward Kozikowski "Ballada o młynie"; Władysław Sebyła "Młyny. Sonata nieludzka"); Melodia głosek (Leopold Staff "Deszcz jesienny"); Rytm wiersza (Bolesław Leśmian "U źródeł rytmu"; Bolesław Leśmian "Dąb"); Tańczące słowa (Wolfgang Amadeus Mozart "Eine kleine Nachtmusik, KV 525" - Wisława Szymborska "Ruch"). MUZYCZNOŚĆ JĘZYKA. Gra poeta (Thomas Stearns Eliot "Muzyka poezji"); Poezjo-muzyk: Konstanty Ildefons Gałczyński (Konstanty Ildefons Gałczyński "Spotkanie z Chopinem"); Wiersza słuchanie (Jarosław Iwaszkiewicz "VI"). PARTYTURA LITERACKA. Wiersz dźwiękowy (Stanisław Młodożeniec "Moskwa"); Tekst o niczym (John Cage "Lecture on Nothing" [Odczyt o niczym]); Partytura teatralna (Miron Białoszewski "Imiesłów. Gramat"); Teatr instrumentalny (Bogusław Schaeffer "Teatr instrumentalny", "Kaczo"); Projekt powieści umuzykalnionej (Aldous Huxley "Kontrapunkt"). LITERACKI PRZEKŁAD MUZYKI. Chopin wierszem (Fryderyk Chopin "Mazurek a-moll", op. 7 nr 2 - Kornel Ujejski "Zakochana [Dzieło 7. Mazur2.]"); Wagner Żeromskiego (Richard Wagner "Tannhäuser" - Stefan Żeromski "Dzienniki"); Słowa są bezsilne (Johann Sebastian Bach "Preludium" i "Fuga C-dur", BMV 547; Fryderyk Chopin "Nokturn cis-moll", op. 27 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Jan Sebastian Bach"; "Chopin"). DZIEŁO LITERACKIE O MUZYCE. Morze muzyki i egzystencji (Charles Baudelaire "Muzyka"); Śladami nieuchwytnego (Hector Berlioz "Z pamiętników"; Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"); Nastroje głębi duszy (Stanisław Przybyszewski "Z psychologii jednostki twórczej"); Ekscytacja muzyką (Ludwig van Beethoven "Sonata A-dur [Kreutzerowska]", op. 47 - Lew Tołstoj "Sonata Kreutzerowska"); Rozum czy emocje? (Thomas Mann "Czarodziejska góra"); Sztuka podrzędna, służebna, pomocnicza? (Józef Weyssenhoff "Syn marnotrawny"); Sztuka jak nauka (Honoré de Balzac "Gambara"); Czysta muzyka (Stanisław Ignacy Witkiewicz "Sonata Belzebuba"); Deformacja formy (Witold Gombrowicz "Dziennik 1957-1961"); Estetyka hałasu (Zbigniew Herbert "Pan Cogito a pop"); Literackie opisy muzyki (Piotr Czajkowski "VI Symfonia h-moll [Patetyczna]", op. 74 - Thomas mann "Buddenbrookowie"; Stefan Żeromski "Dzieje grzechu"). DZIEŁO LITERACKIE O DZIELE MUZYCZNYM. Ojczyzna muzyka (Johannes Brahms "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 8 - Maria Kuncewiczowa "Cudzoziemka"); Stanisława Barańczaka "Podróż zimowa" (Franz Schubert "Podróż zimowa", op. 89 D 911 - Stanisław Barańczak "I"); Zew muzyki (Fryderyk Chopin "Mazurek gis- moll", op. 33 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Mazurek gis-moll"); Muzyka ostatniej drogi (Fryderyk Chopin "Sonata b-moll", op. 35 - Jan Lechoń "B-moll"); W mateczniku wiersza (Gustav Mahler "V Symfonia cis-moll" - Jarosław Marek Rymkiewicz "Ogród w Milanówku. Trauermarsch. Wie ein Kondukt. Jak u Mahlera"). LITERACKIE INSPIRACJE DZIEŁA MUZYCZNEGO. Pasja według Krzysztofa Pendereckiego (Krzysztof Penderecki "Pasja według św. Łukasza" - Krzysztof Penderecki "Libretto" Pasji według św. Łukasza); Magia słowa i muzyki (Paul Dukas "Uczeń czarnoksiężnika" - Johann Wolfgang Goethe "Uczeń czarnoksiężnika"); Zakochana Małgorzata (Franz Schubert "Małgorzata przy kołowrotku", op. 2 D 118 - Johann Wolfgang Goethe "Faust"); Od ballady do pieśni (Stanisław Moniuszko "Czaty" - Adam Mickiewicz "Czaty"); Marzenie fauna (Claude Debussy "Popołudnie fauna - Stéphane Mallarmé "Popołudnie fauna. Sielanka"). LITERACKIE NAWIĄZANIE DO FORMY I GATUNKU MUZYCZNEGO. Literacka i muzyczna: ballada (Franz Schubert "Król olch", op. 1D 328 - Johann Wolfgang Goethe "Król olch"); Żartobliwe dźwięki (Ludwig van Beethoven "V Symfonia c-moll", op. 67, cz. III. "Scherzo" - Julian Tuwim "Scherzo"); Preludium deszczowe (Fryderyk Chopin "Preludim Des-dur [Deszczowe]", op. 28 nr 15 - Artur Oppman "Deszcz. Preludium"); W nastroju nocy (Fryderyk Chopin "Nokturn G-dur", op. 37 nr 2 - Leopold Staff "Nokturny"; Władysław Sebyła "Nokturny"); Kołami dźwięków, kołami słów (Ludwig van Beethoven "Rondo a cappriccio G-dur [Złość z powodu zagubionego grosza]", op. 129 - Ludwik Jerzy Kern "Czym jest muzyka?"); Fuga śmierci (Johann Sebastian Bach "Sztuka fugi", BWV 1080 - Paul Celan "Fuga śmierci"); Dwa bieguny nieskończoności: symfonia i wariacje (Milan Kundera "Księga śmiechu i zapomnienia"); Symfonia dziejów (Julian Tuwim "Symfonia wieków"); Narodziny jazzu (Duke Ellington "Harlem Airshaft" - Leopold Tyrmand "U brzegów jazzu"). PIÓREM O INSTRUMENCIE MUZYCZNYM. Naturalny instrument (Witold Hulewicz "Ludzki głos"; Wisława Szymborska "Przewodnik operowy"); Na początku była lira i liryka (Zygmunt Kubiak "Orfeusz i lira"); Płynie dźwięk harfy (Jan Lechoń "Harfa w nocy"); Do lutni o lutni (Denis Gaultier "La rhétorique des dieux" - Franciszek Dionizy Kniaźnin "Do lutni"); Strunowe, dęte, perkusyjne (Jan Antoni Homa "Altowiolista"); Sekret skrzypiec (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Anatolij Winogradow "Potępienie Paganiniego"); Smutek wiolonczeli (Johann Sebastian Bach "Suita wiolonczelowa D-dur", BMV 1012 - Adam Zagajewski "Wiolonczela"); Słuchaj i patrz - organy (Stefan Chwin "Organy oliwskie"); Instrument ze skrzydłem (Witold Hulewicz "Fortepian"); Wirtuoz trąbki - Louis Armstrong (Louis Armstrong "La Vie En Rose"; "When the Saints Go Marching In" Ryszard Kapuściński "*** [Trąbka Armstronga]"); Fagot wagabunda (Antonio Vivaldi "Koncert d-moll na fagot z orkiestrą", RV 481 - Witold Hulewicz "Fagot"); Melodia sioła (Jerzy Libert "Na fujarce"); Instrument zespół (Witold Hulewicz "Perkusja"); Katarynka katarzynka (Bułat Okudżawa "Katarynka" - Bułat Okudżawa "Katarynka"). MUZYKA I HISTORIA. Hymn średniowiecznej Polski (Anonim "Bogurodzica" - Anonim "Bogurodzica"; Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy"); Literacki koncert muzyki ilustracyjnej (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Doskonałość muzyki i okrucieństwo historii (Cyprian Kamil Norwid "Fortepian Szopena"); Muzyka jako dzieje burzliwe (Jan Lechoń "Mochnacki"); Muzyczny symbol tożsamości Polaków (Anonim "Mazurek Dąbrowskiego" - Józef Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego"). LITERACKI OBRAZ MUZYKA. Muzyka gwiaździstego nieba (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha"); Maestro Mozart (Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie" - Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie"); Moja muzyka, życie moje (Ludwig van Beethoven "Missa Solemnis", op. 123 - Czesław Miłosz "Mistrz"); Ten diabelski Paganini (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Maurycy Mochnacki "Paganini"; Wisława Szymborska "Paganini"); Próba rekonstrukcji obrazu Chopina (Zbigniew Herbert "Chopin na obrazie i na fotografii"); Portret z muzyki (Włodzimierz Słobodnik "Nocne odwiedziny pana Brahmsa"); Muzyczna drabina Jakubowa (Stanisław Barańczak "Tenorzy"). LITERACKI OBRAZ ODBIORCY. Słuchanie muzyki (Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Dźwięk jako treść (Stefan Żeromski "Promień"); Beethovena słucham (Ludwig van Beethoven "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 61; "V Symfonia c-moll", op. 67 - Maria Dąbrowska "Dzienniki"). DYRYGENT, ORKIESTRA, KONCERT. Dyrygent dyktator (Johann Strauss syn "Nad pięknym modrym Dunajem", op. 314 - Elias Canetti "Dyrygent"); Przed koncertem (Juliusz Kaden-Bandrowski "Music-hall"); Od fenomenu orkiestry do fenomenu muzyki (Czesław Miłosz "Muzyka"); Przed koncertem i po nim (Witold Hulewicz "Cisza po muzyce"). LITERATURA NA TEMAT ZWIĄZKÓW MUZYKI ZE SZTUKĄ. Patronka z przypadku (Wojciech Wencel "Przepis na arcydzieło"); Skrzypek, wiatr i kostucha (Emil Zegadłowicz "Na dnie skrzypiec"); Dźwięk, mowa i muzyka architektury (Ernest Niemczyk "Od akustyki wnętrz do ich proporcji"); Fotografia kwintetu rodzinnego (Witold Wirpsza "Muzyka"). SŁOWNICZEK POJĘĆ MUZYCZNYCH. BIOGRAMY TWÓRCÓW. BIBLIOGRAFIA. INDEKS TWÓRCÓW I ICH DZIEŁ.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej