Biała Alina (1961- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(9)
dostępne
(2)
wypożyczone
(2)
Placówka
Kielce - Wypożyczalnia
(1)
Kielce - Czytelnia
(7)
Busko zdrój - czytelnia
(3)
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
(1)
Pińczów - czytelnia
(1)
Autor
Boszczyk Marta
(722)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(556)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(488)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(484)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(441)
Biała Alina (1961- )
(-)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(440)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(430)
Lewicka Ewa
(417)
Puszczewicz Barbara
(398)
Prus Bolesław (1847-1912)
(375)
Kosiń Janina
(373)
Lewandowska Bożena
(370)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(346)
Goetz Magdalena
(344)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(334)
Shakespeare William (1564-1616)
(288)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(262)
Lenin Vladimir Il'ič (1870-1924)
(257)
Knajder-Sowa Anna
(253)
Cyrański Czesław
(247)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(240)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(221)
Faliszewska Jolanta
(218)
Trojan Elżbieta
(210)
Łoskot Małgorzata
(209)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(199)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(194)
Tuwim Julian (1894-1953)
(190)
Jakubowski Jan Zygmunt (1909-1975)
(184)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(184)
Tarapata Ewa
(180)
Pronobis Małgorzata
(166)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(166)
Markiewicz Henryk (1922- )
(162)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(161)
Uniechowski Antoni (1903-1976)
(159)
Parandowski Jan (1895-1978)
(157)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(157)
Jodełka-Burzecki Tomasz (1919-1989)
(156)
Broniewski Władysław (1897-1962)
(154)
Praca zbiorowa
(153)
Staff Leopold (1878-1957)
(152)
Tolstoj Lev Nikolaevič (1828-1910)
(152)
Conrad Joseph (1857-1924)
(142)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(137)
Elsner Danuta
(136)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(136)
Rychlicki Zbigniew (1922-1989)
(136)
Engels Friedrich (1820-1895)
(135)
Zieliński Bronisław (1914-1985)
(135)
Łuba Małgorzata
(134)
Stróżyński Klemens
(133)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(132)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(130)
Marx Karl (1818-1883)
(130)
Rechnio-Kołodziej Beata
(128)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(128)
Włodno Danuta
(127)
Żukrowski Wojciech (1916-2000)
(127)
Bratny Roman (1921- )
(125)
Jastrzębska Lidia
(125)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(124)
Krzeczkowska Eugenia
(123)
Smólska Janina (?-2002)
(123)
Hertz Paweł (1918-2001)
(122)
Jakubowska Alina
(122)
Lewik Włodzimierz (1905-1962)
(120)
Laere Karolina Van
(118)
Malczewski Artur
(118)
Myjak Józef
(118)
Putrament Jerzy (1910-1986)
(115)
Dobraczyński Jan (1910-1994)
(113)
Doroszewski Witold (1899-1976)
(113)
Kieniewicz Stefan (1907-1992)
(112)
Misiorowska Ewa
(112)
Jaworowski Jerzy (1919-1975)
(111)
Szelburg-Zarembina Ewa (1899-1986)
(111)
Szweykowski Zygmunt (1894-1978)
(111)
Włodno-Furman Elżbieta
(111)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(110)
Rogoziński Julian (1912-1980)
(110)
Rusiecki Antoni Marian (1892-1956)
(109)
Garstka Tomasz
(108)
Lem Stanisław (1921-2006)
(108)
Krasiński Zygmunt (1812-1859)
(107)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(107)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(106)
Radzicki Józef
(106)
Kierszys Zofia (1921-2000)
(105)
Stawar Andrzej (1900-1961)
(105)
Wyka Kazimierz (1910-1975)
(105)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(104)
Klemensiewicz Zenon (1891-1969)
(103)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(102)
Puškin Aleksandr Sergeevič (1799-1837)
(102)
Bunsch Karol (1898-1987)
(101)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(101)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(101)
Gomulicki Juliusz Wiktor (1909-2006)
(100)
Jaworowski Mieczysław
(100)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
nieznany (pol)
(1)
Język
polski
(12)
Temat
Literatura
(3)
Malarstwo (szt.plast.)
(3)
Język polski
(2)
Muzyka
(2)
Taniec
(2)
Architektura
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Korespondencja sztuk
(1)
Literatura polska
(1)
Matura (2005- )
(1)
Plakat
(1)
Reklama
(1)
Sztuka dziecka
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Gatunek
Literatura
(5)
Albumy
(1)
Monografia
(1)
Poezja polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
12 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 10570 B/P/czyt.Progr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Matura na 100 )
Symbol UKD: 821.162.1(091):82(091)](075.3-021.66):37.091.27
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 245564/czyt.Podr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura i architektura / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2010. - 544 s. : il. kolor. ; 28 cm.
(Korespondencja Sztuk.)
(ParkEdukacja.)
Temat
Gatunek
Symbol UKD: 72 82(091)
Na okł.: Reprodukcje dzieł architektonicznych, objaśnienia historyków sztuki, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o architektach i pisarzach.
Bibliogr. s. 528. Źródła cytatów s. 504-515. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31248 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura i malarstwo : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Wyd. 2. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2010. - 576 s. : il. (gł. kolor.) ; 28 cm.
(ParkEdukacja)
Symbol UKD: 82(091):75.03(091)
U dołu okł.: Reprodukcje dzieł malarskich, objaśnienia historyków sztuki, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o malarzach i pisarzach.
Bibliogr. s. 557-558. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pińczów - czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 27526 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Literatura i malarstwo : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, 2009. - 574 s. : il. kolor. ; 28 cm.
(ParkEdukacja)
Na okł.: Reprodukcje dzieł malarskich, objaśnienia historyków sztuki, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o malarzach i pisarzach.
Zawiera: WSTĘP. NARODZINY. Na początku były Słowa i Obrazy ("Ranny bizon atakujący człowieka" - Zbigniew Herbert "Lascoux"); Artysta, który stworzył Boga (Stanisław Wyspiański "Bóg Ojciec" - Adam Zagajewski "W cudzym pięknie"); Stworzenie Adama (Michał Anioł Buonarroti "Stworzenie Adama" - Waldemar Łysiak "Michelangelo Buonarroti, Stworzenie Adama"). OBLICZA ADAMA. Wobec praw i obowiązków (Peter Bruegel Starszy "Upadek Ikara" - Tadeusz Różewicz "Prawa i obowiązki"); Waleczność, honor, wierność (Paolo Uccello "Bitwa pod San Romano" - Anonim "Pieśń o Rolandzie"); Mit o uczonym społeczniku (Rembrandt Harmensz van Rijn "Doktor Faustus" - Johann Wolfgang Goethe "Faust", Wiktor Hugo "Katedra Marii Panny w Paryżu"); Śmierć rewolucjonisty (Jacques-Louis David "Śmierć Marata" - Manuela Gretkowska "Podręcznik do ludzi. Tom I i ostatni: czaszka"); Dystynkcja nade wszystko (Giovanni Boldini "Hrabia Robert de Montesquiou-Fesenzac" - Charles Baudelaire "Dandys", Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"; Demoniczny i fin de siècle'owy (Wojciech Weiss "Demon" - Maria Poprzęcka "Wojciech Weiss "Demon"). EWA. W klejnotach, złocie i purpurze - kobieta średniowieczna (Pol, Herman i Jan Limburgowie (Limbourgowie) "Godzinki księcia de Berry", miniatura "Kwiecień" - Guillaume de Lorris i Jean de Meung "Opowieść o róży"); W majestacie królewskiego orszaku (Pol, Herman i Jan Limburgowie (Limbourgowie) "Godzinki księcia de Berry", miniatura "Maj" - Anonim "Dzieje Tristana i Izoldy"); Kobiety Rubensa (Pieter Paul Rubens "Andromeda", "Trzy Gracje" - Wisława Szymborska "Kobiety Rubensa"); Chwila niedyskrecji (Jan Vermeer van Delft "Czytająca list", "Czytająca list przy otwartym oknie" - Andrzej Kaliszewski "Dziewczyna czytająca list", Tadeusz Kubiak "Czytająca list - Vermeera"); Dlaczego rewolucja jest kobietą? (Eugène Delacroix "Wolność wiodąca lud na barykady" - Maria Janion "Bogini Wolności. (Dlaczego rewolucja jest kobietą?)"); Szał i szaleństwo. Symbol femme fatale (Władysław Podkowiński "Szał" - Jan August Kisielewski "W sieci"); W stroju z mgły (Edgar Degas "Koniec arabeski" - Tadeusz Kubiak "W stroju z mgły"); Targ panieński (Paul Gauguin "Matete" - Manuela Gretkowska "My zdies' emigranty"); Niepokojący urok Judyty (Gustaw Klimt, "Judyta I" - Czesław Miłosz "O! Gustaw Klimt (1862-1918)", "Judyta" (szczegół), Österreischische Gallerie, Wiedeń"). MIŁOŚĆ. Ponad łąką, ponad miastem spacerują narzeczeni (Marc Chagall "Ponad miastem", "Narzeczona z niebieską twarzą" - Joanna Kulmowa "Chagall"); Pocałunek secesji (Gustaw Klimt "Pocałunek" - Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Ślepa"); Na ślubnym kobiercu (Jan van Eyck "Małżeństwo Arnolfinich" - Waldemar Łysiak "Małżeństwo Arnolfinich"); Małżonkowie z mozaiki ("Cesarzowa Teodora w otoczeniu dworu", "Cesarz Justynian w otoczeniu dworu" - Wisława Szymborska "Mozaika bizantyjska". MATKA. Madonna brzemienna (Piero della Francesca "Madonna del Parto" - Zbigniew Herbert "Piero della Francesca"); Madonna karmiąca (Jean Fouquet "Maria z Dzieciątkiem" - Anna Nasiłowska "Domino. Traktat o narodzinach"); Madonna z ruskiej ikony (Anonim "Matka Boska Włodzimierska" - Tadeusz Kubiak "Jej twarz"); Pietà - Matka opłakująca (Giovanni Bellini "Opłakiwanie (Pietà)" - Stanisław Grochowiak "Bellini "Pietà""). DZIECKO. Rezolutna trzylatka (Gerard Terborch mlodszy " Helena van der Schalke" - Zbigniew Herbert "Gerard Terborch. Dyskretny urok mieszczaństwa"); My jesteśmy dzieci z jednego podwórka (Tadeusz Makowski "Kapela dziecięca", "Maskarada" - Jerzy Harasymowicz "Sztuka Makowskiego"); Peregrynacje marnotrawnego potomka (Rembrandt Hermensz van Rijn "Powrót syna marnotrawnego" - Roman Brandstaetter "Powrót syna marnotrawnego"). DOŚWIADCZENIA EGZYSTENCJI. Rozkosze ziemskiego ogrodu (Hieronim Bosch "Ogród rozkoszy ziemskich" - Jacek Kaczmarski "Hieronim Bosch"); W niewoli świata (Pieter Bruegel Starszy "Dwie małpy" - Wisława Szymborska "Dwie małpy Bruegla"); Lekcja egzystencji (Rembrandt Harmensz van Rijn "Lekcja anatomii doktora Tulpa" - Olga Tokarczuk "Bieguni", Stanisław Grochowiak "Lekcja anatomii (Rembrandta)", Izabela Filipiak "Śmierć dwujęzycznej kobiety (Lekcja anatomii doktora Martwego)"); Ekstaza świętego Franciszka (Francisco de Zurbarán "Święty Franciszek w medytacji", Święty Franciszek" - Joanna Pollakówna "Święty Franciszek Francisco de Zurbarána"); Przeciw światu terroru i wojny (Francisco José de Goya y Lucientes "Rozstrzelanie powstańców madryckich", "Kolos", "Saturn pożerający swe dzieci" - Charles Baudelaire "Sygnały", Cyntia Freeland "Goya prekursorem?"); Śmierć biedaka (Józef Szermentowski "Pogrzeb chłopski" - Stefan Żeromski "Zapomnienie"); Ecce Homo (Pierre Puvis de Chavannes "Biedny Rybak" - Stefan Żeromski "Ludzie bezdomni"); Lecą bociany... (Józef Chełmoński "Bociany" - Kazimierz Gliński [- "Tatulu!"]); Pasja życia i pasja tworzenia (Vincent van Gogh "Kawiarnia nocą", Paul Gauguin "Nocna kawiarnia w Arles" - Vincent van Gogh "Listy do barta", Stanisław Grochowiak "Bilard"); Surrealizm i egzystencja (Salvador Dali "Płonąca żyrafa" - Stanisław Grochowiak "Płonąca żyrafa"); Samotność i anonimowość (Edward Hopper "Pokój hotelowy" - Czesław Miłosz "O! Edward Hopper (1882-1967)", "Pokój hotelowy", Thyssen Collection, Lugano"); Życie jako sztuka konsumpcji (Andy Warhol "Krzesło elektryczne", "Dyptyk Marilyn", "BMW MI", "Puszka zupy konserwowej Campbella I" - Andrzej Stasiuk "Tekturowy samolot"). ŚWIATŁO. Barwy świata, kolory świata (Gentile da Fabriano "Pokłon Trzech Króli" - Umberto Eco "Światło i barwa w średniowieczu"); W świetle piorunów (Giorgione "Burza" - Ewa Bieńkowska "Co mówią kamienie Wenecji"); Światło namalowane i opisane (Claude Lorrain "Krajobraz z zaślubinami Izaaka i Rebeki" - Andrzej Stasiuk "Dukla"); Światło świecy (Georges de la Tour "Święty Józef Cieśla" - Joanna Pollakówna "Święty Józef Cieśla"); W płomieniach światła (Jospeph Mallord William Turner "Pożar Izby Lordów i Gmin, 16 października 1834 roku", "Jezioro Lucereńskie ze szczytem Rigi o świcie", "Zamek Caernarvon" - Krzysztof Andrzej Jeżewski "Turner"); W słonecznej kąpieli (Jean-Baptiste-Camille Corot "Port w La Rochelle" - Czesław Miłosz "Corot"); Światło barwy (Vincent van Gogh "Kościół w Auvers" - Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą 1984-1988"). WIDZENIE ŚWIATA. Romantyczne i malownicze (John Constable "Młyn w Stratford" - Czesław Miłosz "Constable"); Świat jako impresja (Claude Monet "Białe nenufary" - Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"); Świat jako ekspresja (Edvard Munch "Krzyk" - Stanisław Przybyszewski "Na drogach Duszy", Jacek Kaczmarski "Krzyk"); Wstęgą świat (Edward Okuń "Symbol natchnienia" - Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Secesja"); Gdy forma staje się treścią (Stanisław Ignacy Witkiewicz "Kuszenie świętego Antoniego II" - Stanisław Ignacy Witkiewicz "Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia"); Bajkowy świat kubistycznego szewca (Tadeusz Makowski "Szewc" - Tadeusz Różewicz "Kopytka"); Wielość rzeczywistości (Leon Chwistek "Szermierka" - Leon Chwistek "Wielość rzeczywistości w sztuce"); Forma bez treści - abstrakcja (Alberto Burri "Worek 5P" - Tadeusz Różewicz "Opowiadanie dydaktyczne", Józef Czapski "Abstrakcja za i przeciw"); Świat według Nikifora (Nikifor "Pejzaż ze stacją kolejową", "Kraków 1958-1960", "Kościół" - Tadeusz Kubiak "Mistrza Nikifora świata opisanie przez mistrza Kubiaka"). PORTRET. Człowiek na tle wszechświata (Piero della Francesca "Portret Federica da Montefeltro" - Waldemar Łysiak "Piero della Francesca "Portret Federica da Montefeltro"); Summa portretu (Leonardo da Vinci "Mona Liza" - Zbigniew Herbert "Mona Lisa"); Portret grupowy ziemian i niebian (El Greco "Pogrzeb hrabiego Orgaza" - Julián Gállego "Pogrzeb Hrabiego Orgaza" jako portret); Autoportret Caravaggia (Caravaggio "Dawid z głową Goliata" - Gustaw Herling-Grudziński "Caravaggio: światło i cień"); Sarmatów portret własny (Anonim "Portret Antoniego Stanisława Szczuki" - Henryk Sienkiewicz "Potop"). PEJZAŻ. W scenerii białej i mroźnej (Pieter Bruegel Starszy "Myśliwi na śniegu" - Waldemar Łysiak "Pieter Bruegel Starszy "Myśliwi na śniegu"", Stanisław Grochowiak "Brueghel (II)"); Pejzaż romantyczny (Joseph Mallord William Turner "Zamki St. Michael", "Bonneville", "Savoy" - Czesław Miłosz "Turner"; Pejzaże wiejskiej jesieni (Ferdynand Ruszczyc "Ziemia", Leon Wyczółkowski "Siewca", Władysław Stanisław Reymont "Chłopi"). MARTWA NATURA. Żywot martwej natury (Willem Claesz Heda "Stół śniadaniowy z plackiem ostrężynowym", "Martwa natura z szynką i krabem" - Jacek Kaczmarski "Martwa natura"); Opowieści martwej natury (Torrentius "Martwa natura z wędzidłem" - Zbigniew Herbert "Martwa natura z wędzidłem"); Jabłka Cézanne'a (Paul Cézanne "Martwa natura z jabłkami i pomarańczami", "Martwa natura z dzbankiem i owocami" - Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Olejne jabłka"); Martwe natury XX wieku (Marcel Duchamp "Underwood" - Ewa Kuryluk "Elokwencja niemych rzeczy", Miron Białoszewski "Szare eminencje zachwytu"). MIASTO. Miasto idealne (Jan Vermeer van Delft "Widok Delft" - Gustaw Herling-Grudziński "Perły Vermeera", Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"); Brama na Starym Mieście (Aleksander Gierymski "Brama na Starym Mieście" - Stanisław Grochowiak "Brama na Starym Mieście (kopia obrazu Aleksandra Gierymskiego)"); Warszawa Gierymskiego i Prusa (Aleksander Gierymski "Powiśle", "Święto Trąbek I", "Piaskarze" - Bolesław Prus "Lalka"); Blichtr wielkomiejskiego pośpiechu (Umberto Boccioni "Ulica wkracza do domu" - Tadeusz Peiper "Ulica", "Punkt wyjścia"). PUNKT WYJŚCIA. Namalować malarstwo (Jan Vermeer van Delft "Alegoria malarstwa" - Jarosław Klejnocki "Vermeer maluje"); Obraz architektury - architektura obrazu (Aleksander Gierymski "Katedra w Amalfi" - Jarosław Iwaszkiewicz "Podróże do Włoch"); Muzykowanie na obrazie (Jan Vermeer van Delft "Lekcja muzyki" - Adam Zagajewski "Solidarność i samotność"); Zbójnickie tańcowanie (Zofia Stryjeńska "Zbójnickie ognisko" - Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Jak Janosik tańczył z cesarzową"). OPOWIEŚCI MITOLOGICZNE. O mężczyźnie, który został kwiatem (Caravaggio "Narcyz" - Zbigniew Herbert "Narcyz"); Agamemnon zasłania twarz. Ojciec, córka - rytualne zabójstwo (Pompejańska kopia obrazu przedstawiającego Ifigenię składaną a ofierze bogom - Eurypides "Ifigenia w Aulidzie"); Pojedynek herosów (Antonio Pollaiuolo "Herkules i Anteusz" - Zbigniew Herbert "Antajos"); Danae kusząca (Tycjan "Danae" - Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Danae Tycjana"); Apollo contra Marsjasz (Tycjan "Apollo i Marsjasz" - Zbigniew Herbert "Apollo i Marsjasz"); Rozpacz Orfeusza (Alexandre Séon "Lament Orfeusza" - Czesław Miłosz "Orfeusz i Eurydyka"). BIBLIA - SŁOWA I OBRAZY. Wieża Babel (Pieter Bruegel Starszy "Wieża Babel" - Wisława Szymborska "Na wieży Babel"); Jezus w domu Marty i Marii (Henryk Siemiradzki "Chrystus w domu Marty i Marii - Stefan Żeromski "Dzienniki"); Powrót syna marnotrawnego (Hieronim Bosch "Syn marnotrawny" - Tadeusz Różewicz "Syn marnotrawny (z obrazu Hieronima Boscha)"); Iluminacja (Caravaggio "Nawrócenie świętego Pawła" - Jarosław Iwaszkiewicz "Podróże do Włoch"); Wierny niewierny (Caravaggio "Niewierny Tomasz" - Zbigniew Herbert "Tomasz"); Zmartwychwstanie w blasku fleszy (Piero della Francesca "Zmartwychwstanie" - Adam Zagajewski "Senza flash"); Wstający z grobów! (Luca Signorelli "Wskrzeszenie zmarłych" - Jarosław Iwaszkiewicz "W Orvieto"); W dzień Sądu Ostatecznego (Hans Memling "Sąd Ostateczny" - Dante Alighieri "Boska Komedia"). OBRAZY POLSKIE. Przeciw krzyżackiej nawałnicy (Jan Matejko "BItwa pod Grunwaldem" - Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy"): Słuchaj, Polaku! (Jan Matejko "Kazanie Skargi" - Piotr Skarga "O miłości ku ojczyźnie i o pierwszej chorobie Rzeczypospolitej, która jest z nieżyczliwości ku ojczyźnie"); Sceny powstańcze (Artur Grottger "Żałobne wieści", "Bój" - Eliza Orzeszkowa "Nad Niemnem"); Wigilia na Syberii (Jacek Malczewski "Wigilia na Syberii" - Jacek Kaczmarski "Wigilia na Syberii"); Melancholia błędnego koła (Jacek Malczewski "Melancholia", "Błędne koło" - Stanisław Wyspiański "Wesele"); Modlitwa ruin (Bronisław Wojciech Linke "Modlitwa zamordowanych" - Maria Dąbrowska "Pielgrzymka do Warszawy"); Mknie czerwony autobus (Bronisław Wojciech Linke "Autobus" - Jacek Kaczmarski "Czerwony autobus"); Kolejka po szarość (Andrzej Wróblewski "Kolejka trwa" - Ernest Bryll [Za czym kolejka ta stoi?], Stanisław Barańczak "Pan tu nie stał").ŚMIERĆ. Przemijanie ciała, przemijanie świata (Hans Baldung "Trzy okresy w życiu kobiety i Śmierć" - Bułat Okudżawa "Piosenka o błękitnym baloniku"); Śmierć jaka jest, każdy widzi (Bernt Notke "Taniec śmierci" - Anonim "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią"). IMPRESJA. BIOGRAMY TWÓRCÓW. INDEKS MALARZY I ICH DZIEŁ. INDEKS PISARZY I ICH UTWORÓW.
Książka
W koszyku
Literatura i malarstwo : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, 2009. - 574 s. : il. kolor. ; 28 cm.
(ParkEdukacja)
Symbol UKD: 82(091):75.03(091)
Na okł.: Reprodukcje dzieł malarskich, objaśnienia historyków sztuki, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o malarzach i pisarzach.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 246858 (1 egz.)
Kielce - Czytelnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 246840/czyt.8 (1 egz.)
Busko zdrój - czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 40570 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Literatura i muzyka / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, cop. 2011. - 592 s. : il. kolor. ; 28 cm + 1 dysk optyczny (CD).
(Korespondencja Sztuk.)
(ParkEdukacja.)
Na okł.: Objaśnienia muzykologów, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o kompozytorach i pisarzach.
Bibliogr. s. 575-577. Indeks.
Zawiera: 0.
WSTĘP. OD CISZY DO DŹWIĘKU. Cisza - głucha, niema? (Cyprian Kamil Norwid "Cisza"); Cisza absolutna (Anna Kamieńska "Cisza"); Tylko dźwięki (John Cage "4'33''tacet"- Andrzej Chłopecki "Brzmienie ciszy"); Cóż wiesz o dźwięku? (Miron Białoszewski "Postukiwanie"). SŁUCHANIE SŁYSZALNEGO. Wieczna cisza i dźwięk mroku (Ludwig van Beethoven "VI Symfonia F-dur [Pastoralna]", op. 68 - Janusz L. Wiśniewski "S@motność w sieci", André Gide "Symfonia pastoralna"); Słyszalne słuchać (Ludwig van Beethoven "VII Symfonia A-dur", op. 92 - Adam Zagajewski "W cudzym pięknie"); Głuchy maestro (Ludwig van Beethoven "Sonata cis-moll [Księżycowa]", op. 27 nr 2 - Romain Rolland "Życie Beethovena", Ludwig van Beethoven "Testament heiligenstadzki", Zbigniew Herbert "Beethoven", Joanna Kulmowa "Beethoven"). OD DŹWIĘKU NATURY DO DŹWIĘKU MUZYKI. Dźwięki: odgłosy, głosy, muzyka (Johann Sebastian Bach "Wariacje Goldbergowskie", BMV 988 - Maria Gołaszewska "Estetyka słuchu"); O zjawisku muzycznym (Igor Strawiński "O zjawisku muzycznym"); Słowik solista (Olivier Messiaen "Katalog ptaków" - Julian Tuwim "Słowik"); Koncert natury (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Muzyka pór roku (Antonio Vivaldi "Cztery pory roku", op. 8 - Anonim "Wiosna", "Lato", "Jesień", "Zima"); Wiatr harfiarz (Jarosław Marek Rymkiewicz "Harfa eolska"); Ziemia - stary instrument (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wietrzna symfonia"); Muzyczne nastroje jesieni (Paul Verlaine "Piosenka jesienna [1]"). MUZYKA. Próba definicji muzyki (Fryderyk Chopin "Definicje muzyki"); Mowa bez mowy (Rainer Maria Rilke "Muzyka"); Dźwięk słowa a dźwięk muzyki (Georg Wilhelm Friedrich Hegel "Muzyka"); Siostry bliźniacze? (Thomas Mann "Doktor Faustus"); Muzyczne źródło poetyckiej kreacji (Adam Mickiewicz "Wielka Improwizacja"); Literatura i muzyka - oddzielnie (Søren Kierkegaard "Albo - albo"); Literatura i muzyka - razem (Artur Schopenhauer "Świat jako wola i przedstawienie"); Nad literaturą (Hipolit Taine "Sztuka nad sztukami"); Muzyka i liczba (Friedrich Wilhelm Joseph Schelling "Muzyka niebieska", Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Czy nastąpi kres melodii? (Siergiej Prokofjew "Czy melodie mogą się wyczerpać?"); Muzyka programowa i muzyka absolutna (Richard Strauss "Symfonia alpejska", op. 64 - Jerzy Waldorff "Programowa czy absolutna?"); Co jest muzyką? (Cyprian Kamil Norwid "Bogumił"); Awangardowe uszy (Arnold Schönberg "Klavierstücke", op. 11, 23, 25, 33; Anton Webern "Passacaglia", op. 1; Pierre Henry, Pierre Schaeffer "Symfonia samotnego człowieka"; Jean-Michael Jarre "Oxygène" - Jerzy Waldorff "Zbuntowane uszy"); Litery dźwięku (Jerzy Waldorff "Historia nut"). JUŻ STAROŻYTNI... Narodziny muzyki (Bogusław Śmiechowski "Hipotezy dotyczące powstania muzyki", Bogusław Schaeffer "Początki muzyki"); Muzyka staroegipskiego obrzędu (Bolesław Prus "Faraon"); O czym śpiewały syreny (Claude Debussy "Nokturn nr 3", "Syreny", L 91/3 - Homer "Odyseja", Wacław Kubacki "Dziennik 1944-1958"); Śpiew aojdów (Homer "Odyseja"); Muzyka i miłość (Krzysztof Kamil Baczyński "Orfeusz w lesie"); Helleński Caruso (Zbigniew Herbert "Arijon"). WESPÓŁ Z MUZYKĄ. Literatura i muzyka - miejsca wspólne (Witold Wirpsza "Poezja a muzyka"); Ze źródeł słowa i muzyki: epos Homera i oda Pindara (Homer "Iliada", Pindar "Olimpijska II oda"); Lira i liryka (Cyprian Kamil Norwid "Liryka i druk"); Muzyczne ziarno tragedii (Friedrich Nietzsche "Narodziny tragedii"); Wejście chóru (Sofokles "Antygona"); Muzyka gotyckiej katedry: chorał gregoriański (Hildegarda z Bingen "Kyrie" - Adam Zagajewski "Szybki wiersz"); Taneczna opowieść łabędzi (Piotr Czajkowski "Jezioro łabędzie", suita z cz. III. "Taniec łabędzi" - "Libretto" Jeziora łabędziego); Nie tylko literatura i muzyka - opera (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Sœren Kierkegaard "Albo-albo"); O marzeniu pewnego muzyka (Witold Wirpsza "Napisać muzykę do tekstu poetyckiego"). POETYKA DŹWIĘKU. "Dalla sua pace" albo "W Dallas siepacze (łapacze, Apacze)" (Wolfgang Amadeus Mozart, duet "Là ci darem la mano" i aria "Dalla sua pace" z opery "Don Giovanni, KV 527" - Stanisław Barańczak "Fonet"); Słowo - brzmienie i znaczenie (Edward Kozikowski "Ballada o młynie"; Władysław Sebyła "Młyny. Sonata nieludzka"); Melodia głosek (Leopold Staff "Deszcz jesienny"); Rytm wiersza (Bolesław Leśmian "U źródeł rytmu"; Bolesław Leśmian "Dąb"); Tańczące słowa (Wolfgang Amadeus Mozart "Eine kleine Nachtmusik, KV 525" - Wisława Szymborska "Ruch"). MUZYCZNOŚĆ JĘZYKA. Gra poeta (Thomas Stearns Eliot "Muzyka poezji"); Poezjo-muzyk: Konstanty Ildefons Gałczyński (Konstanty Ildefons Gałczyński "Spotkanie z Chopinem"); Wiersza słuchanie (Jarosław Iwaszkiewicz "VI"). PARTYTURA LITERACKA. Wiersz dźwiękowy (Stanisław Młodożeniec "Moskwa"); Tekst o niczym (John Cage "Lecture on Nothing" [Odczyt o niczym]); Partytura teatralna (Miron Białoszewski "Imiesłów. Gramat"); Teatr instrumentalny (Bogusław Schaeffer "Teatr instrumentalny", "Kaczo"); Projekt powieści umuzykalnionej (Aldous Huxley "Kontrapunkt"). LITERACKI PRZEKŁAD MUZYKI. Chopin wierszem (Fryderyk Chopin "Mazurek a-moll", op. 7 nr 2 - Kornel Ujejski "Zakochana [Dzieło 7. Mazur2.]"); Wagner Żeromskiego (Richard Wagner "Tannhäuser" - Stefan Żeromski "Dzienniki"); Słowa są bezsilne (Johann Sebastian Bach "Preludium" i "Fuga C-dur", BMV 547; Fryderyk Chopin "Nokturn cis-moll", op. 27 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Jan Sebastian Bach"; "Chopin"). DZIEŁO LITERACKIE O MUZYCE. Morze muzyki i egzystencji (Charles Baudelaire "Muzyka"); Śladami nieuchwytnego (Hector Berlioz "Z pamiętników"; Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"); Nastroje głębi duszy (Stanisław Przybyszewski "Z psychologii jednostki twórczej"); Ekscytacja muzyką (Ludwig van Beethoven "Sonata A-dur [Kreutzerowska]", op. 47 - Lew Tołstoj "Sonata Kreutzerowska"); Rozum czy emocje? (Thomas Mann "Czarodziejska góra"); Sztuka podrzędna, służebna, pomocnicza? (Józef Weyssenhoff "Syn marnotrawny"); Sztuka jak nauka (Honoré de Balzac "Gambara"); Czysta muzyka (Stanisław Ignacy Witkiewicz "Sonata Belzebuba"); Deformacja formy (Witold Gombrowicz "Dziennik 1957-1961"); Estetyka hałasu (Zbigniew Herbert "Pan Cogito a pop"); Literackie opisy muzyki (Piotr Czajkowski "VI Symfonia h-moll [Patetyczna]", op. 74 - Thomas mann "Buddenbrookowie"; Stefan Żeromski "Dzieje grzechu"). DZIEŁO LITERACKIE O DZIELE MUZYCZNYM. Ojczyzna muzyka (Johannes Brahms "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 8 - Maria Kuncewiczowa "Cudzoziemka"); Stanisława Barańczaka "Podróż zimowa" (Franz Schubert "Podróż zimowa", op. 89 D 911 - Stanisław Barańczak "I"); Zew muzyki (Fryderyk Chopin "Mazurek gis- moll", op. 33 nr 1 - Jarosław Iwaszkiewicz "Mazurek gis-moll"); Muzyka ostatniej drogi (Fryderyk Chopin "Sonata b-moll", op. 35 - Jan Lechoń "B-moll"); W mateczniku wiersza (Gustav Mahler "V Symfonia cis-moll" - Jarosław Marek Rymkiewicz "Ogród w Milanówku. Trauermarsch. Wie ein Kondukt. Jak u Mahlera"). LITERACKIE INSPIRACJE DZIEŁA MUZYCZNEGO. Pasja według Krzysztofa Pendereckiego (Krzysztof Penderecki "Pasja według św. Łukasza" - Krzysztof Penderecki "Libretto" Pasji według św. Łukasza); Magia słowa i muzyki (Paul Dukas "Uczeń czarnoksiężnika" - Johann Wolfgang Goethe "Uczeń czarnoksiężnika"); Zakochana Małgorzata (Franz Schubert "Małgorzata przy kołowrotku", op. 2 D 118 - Johann Wolfgang Goethe "Faust"); Od ballady do pieśni (Stanisław Moniuszko "Czaty" - Adam Mickiewicz "Czaty"); Marzenie fauna (Claude Debussy "Popołudnie fauna - Stéphane Mallarmé "Popołudnie fauna. Sielanka"). LITERACKIE NAWIĄZANIE DO FORMY I GATUNKU MUZYCZNEGO. Literacka i muzyczna: ballada (Franz Schubert "Król olch", op. 1D 328 - Johann Wolfgang Goethe "Król olch"); Żartobliwe dźwięki (Ludwig van Beethoven "V Symfonia c-moll", op. 67, cz. III. "Scherzo" - Julian Tuwim "Scherzo"); Preludium deszczowe (Fryderyk Chopin "Preludim Des-dur [Deszczowe]", op. 28 nr 15 - Artur Oppman "Deszcz. Preludium"); W nastroju nocy (Fryderyk Chopin "Nokturn G-dur", op. 37 nr 2 - Leopold Staff "Nokturny"; Władysław Sebyła "Nokturny"); Kołami dźwięków, kołami słów (Ludwig van Beethoven "Rondo a cappriccio G-dur [Złość z powodu zagubionego grosza]", op. 129 - Ludwik Jerzy Kern "Czym jest muzyka?"); Fuga śmierci (Johann Sebastian Bach "Sztuka fugi", BWV 1080 - Paul Celan "Fuga śmierci"); Dwa bieguny nieskończoności: symfonia i wariacje (Milan Kundera "Księga śmiechu i zapomnienia"); Symfonia dziejów (Julian Tuwim "Symfonia wieków"); Narodziny jazzu (Duke Ellington "Harlem Airshaft" - Leopold Tyrmand "U brzegów jazzu"). PIÓREM O INSTRUMENCIE MUZYCZNYM. Naturalny instrument (Witold Hulewicz "Ludzki głos"; Wisława Szymborska "Przewodnik operowy"); Na początku była lira i liryka (Zygmunt Kubiak "Orfeusz i lira"); Płynie dźwięk harfy (Jan Lechoń "Harfa w nocy"); Do lutni o lutni (Denis Gaultier "La rhétorique des dieux" - Franciszek Dionizy Kniaźnin "Do lutni"); Strunowe, dęte, perkusyjne (Jan Antoni Homa "Altowiolista"); Sekret skrzypiec (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Anatolij Winogradow "Potępienie Paganiniego"); Smutek wiolonczeli (Johann Sebastian Bach "Suita wiolonczelowa D-dur", BMV 1012 - Adam Zagajewski "Wiolonczela"); Słuchaj i patrz - organy (Stefan Chwin "Organy oliwskie"); Instrument ze skrzydłem (Witold Hulewicz "Fortepian"); Wirtuoz trąbki - Louis Armstrong (Louis Armstrong "La Vie En Rose"; "When the Saints Go Marching In" Ryszard Kapuściński "*** [Trąbka Armstronga]"); Fagot wagabunda (Antonio Vivaldi "Koncert d-moll na fagot z orkiestrą", RV 481 - Witold Hulewicz "Fagot"); Melodia sioła (Jerzy Libert "Na fujarce"); Instrument zespół (Witold Hulewicz "Perkusja"); Katarynka katarzynka (Bułat Okudżawa "Katarynka" - Bułat Okudżawa "Katarynka"). MUZYKA I HISTORIA. Hymn średniowiecznej Polski (Anonim "Bogurodzica" - Anonim "Bogurodzica"; Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy"); Literacki koncert muzyki ilustracyjnej (Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"); Doskonałość muzyki i okrucieństwo historii (Cyprian Kamil Norwid "Fortepian Szopena"); Muzyka jako dzieje burzliwe (Jan Lechoń "Mochnacki"); Muzyczny symbol tożsamości Polaków (Anonim "Mazurek Dąbrowskiego" - Józef Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego"). LITERACKI OBRAZ MUZYKA. Muzyka gwiaździstego nieba (Konstanty Ildefons Gałczyński "Wielkanoc Jana Sebastiana Bacha"); Maestro Mozart (Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie" - Bułat Okudżawa "Piosenka o Mozarcie"); Moja muzyka, życie moje (Ludwig van Beethoven "Missa Solemnis", op. 123 - Czesław Miłosz "Mistrz"); Ten diabelski Paganini (Niccoló Paganini "Kaprys a-moll", op. 1 nr 24 - Maurycy Mochnacki "Paganini"; Wisława Szymborska "Paganini"); Próba rekonstrukcji obrazu Chopina (Zbigniew Herbert "Chopin na obrazie i na fotografii"); Portret z muzyki (Włodzimierz Słobodnik "Nocne odwiedziny pana Brahmsa"); Muzyczna drabina Jakubowa (Stanisław Barańczak "Tenorzy"). LITERACKI OBRAZ ODBIORCY. Słuchanie muzyki (Jarosław Iwaszkiewicz "Sława i chwała"); Dźwięk jako treść (Stefan Żeromski "Promień"); Beethovena słucham (Ludwig van Beethoven "Koncert skrzypcowy D-dur", op. 61; "V Symfonia c-moll", op. 67 - Maria Dąbrowska "Dzienniki"). DYRYGENT, ORKIESTRA, KONCERT. Dyrygent dyktator (Johann Strauss syn "Nad pięknym modrym Dunajem", op. 314 - Elias Canetti "Dyrygent"); Przed koncertem (Juliusz Kaden-Bandrowski "Music-hall"); Od fenomenu orkiestry do fenomenu muzyki (Czesław Miłosz "Muzyka"); Przed koncertem i po nim (Witold Hulewicz "Cisza po muzyce"). LITERATURA NA TEMAT ZWIĄZKÓW MUZYKI ZE SZTUKĄ. Patronka z przypadku (Wojciech Wencel "Przepis na arcydzieło"); Skrzypek, wiatr i kostucha (Emil Zegadłowicz "Na dnie skrzypiec"); Dźwięk, mowa i muzyka architektury (Ernest Niemczyk "Od akustyki wnętrz do ich proporcji"); Fotografia kwintetu rodzinnego (Witold Wirpsza "Muzyka"). SŁOWNICZEK POJĘĆ MUZYCZNYCH. BIOGRAMY TWÓRCÓW. BIBLIOGRAFIA. INDEKS TWÓRCÓW I ICH DZIEŁ.
Książka
CD
W koszyku
Literatura i muzyka / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, cop. 2011. - 592 s. : il. kolor. ; 28 cm + 1 dysk optyczny (CD).
(Korespondencja Sztuk.)
(ParkEdukacja.)
Forma i typ
Temat
Gatunek
Symbol UKD: 82(091) 78
Na okł.: Objaśnienia muzykologów, dzieła literackie, impresje autorskie, informacje o kompozytorach i pisarzach.
Bibliogr. s. 575-577. Indeks.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 250255/czyt.8 (1 egz.)
Busko zdrój - czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 41482 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura i plakat : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2021. - 503, [1] strona : faksymilia, ilustracje ; 25 cm.
(Korespondencja Sztuk)
Bibliografia na stronach 443-445. Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 263298/ czyt. 8 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura i taniec / Alina Biała. - Częstochowa : Wydaw. Popularnonaukowe Sfinks, 2013. - 586 s. : il. ; 28 cm.
(Korespondencja Sztuk)
Temat
Gatunek
Symbol UKD: 82(091) 792.8 793.3
Bibliogr. Indeks.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 254480/czyt.8 (1 egz.)
Busko zdrój - czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 41919 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura i taniec / Alina Biała. - Częstochowa : Wydaw. Popularnonaukowe Sfinks, 2013. - 586 s. : il. ; 28 cm.
(Korespondencja Sztuk)
Temat
Gatunek
Symbol UKD: 82(091) 792.8 793.3
Bibliogr. Indeks.
Zawiera: Wstęp. U ŹRÓDEŁ TAŃCA: Taniec - sztuka ruchu (Paul Verlaine, "O tańcu"); Od rytmu do tańca (Elias Canetti, "Rytm"); Taneczne zachowania ludzkości (Józef Gluziński, "Geneza tanecznego ruchu - ekstaza"); Taniec - rytualna zabawa (Johan Huizinga, "Taniec jest czystą zabawą"); Świat tańca (Kazimiera Iłłakowiczówna, "Taniec sfer"); Sztuka tańca (Oskar Kolberg, "Taniec").
Zawiera: SŁOWO O TAŃCU: Stwórca taneczny (Günter Grass, "Bogu podobny"); I ciało, i dusza (Lukian, "O tańcu"); Isadora Odkrywca (Isadora Duncan, "Ludzkie ciało jako medium"); Eteryczne ciało (Fryderyk Schiller, "Taniec"); Feeria zmysłów (Leopold Staff, "Hora tańcząca"); Słowo o naturze tańca (Władysław Witwicki, "O naturze tańca").
Zawiera: TANECZNA FILOZOFIA: Myślę, więc tańczę (Miron Białoszewski, "Autoportret radosny"); Taneczny mechanizm życia (Bolesław Leśmian, "Świdryga i Midryga"); Taneczny hymn życia (Agnieszka Osiecka, "Niech żyje bal!"); Zaratustra - filozof tańca (Fryderyk Nitzsche, "Pieśń taneczna"); Sokrates - filozof tańczący (Julian Tuwim, "Sokrates tańczący"); Zatańczyć pomarańczę? (Rainer Maria Rilke, "XV"); Tańczące światło (Tadeusz Miciński, "Migocą złote pomarańcze..."); Mistyczna baletnica (Cyprian Norwid, "Do słynnej tancerki rosyjskiej - nieznanej zakonnicy").
Zawiera: ODMIANY TAŃCA: Taniec rytualny (Aig Higo, "Mord obrzędowy"); Taniec obrzędowy (Johan Wolfgang Goethe, "Faust"); Taniec religijny (Julian Stryjkowski, "Austeria"); Taniec mistyczny (Bronisława Ostrowska, "Tancerka z Kambodży"); Taniec wojenny (Bruno Jasieński, "Marsz"); Taniec brzucha (Olga Tokarczuk, "Bieguni"); Taniec ludowy (Władysław Orkan, "Komornicy", Władysław Reymont, "Chłopi"); Taniec narodowy (Cyprian Norwid, "Tańce polskie"); Taniec etniczny (Stanisław Witkiewicz, "Na przełęczy"); Taniec klasyczny (Aleksander Puszkin, "Eugeniusz Oniegin").
Zawiera: TYPY TAŃCA: Król menuet (Stanisław Dzikowski, "W dobie menueta"); Obyczaj kadryla (Miron Białoszewski, "Szkoła tańca"); Ceremoniał Gawota (Stefan Godlewski, "Gawot"); Soplicowski polonez (Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz"); Ognisty mazur (Teofil Lenartowicz, "Mazur"); Krakowiak klaskany (Eliza Orzeszkowa, "Nad Niemnem"); Bajeczny obrazek (Władysław Stanisław Reymont, "Chłopi"); Zawadiacki kozak (Stefan Żeromski, "Przedwiośnie"); Góralskie tańcowanie (Kazimierz Przerwa-Tetmajer, "Jak Janosik tańczył z cesarzową"); Brylantowy walc (Julian Tuwim, "Grande Valse Brillante"); Nieobyczajny cake-walk (Gabriela Zapolska, "Moralność pani Dulskiej"); Nogi, nogi, nogi - kankan (Pierre La Mure, "Moulin Rouge"); Tango - dzieje namiętności (Bolesław Lesmian, "Tango").
Zawiera: STAROŻYTNOŚĆ TAŃCA: Z towarzyszeniem tańca (Lukian, "O tańcu"); Tańczący Śiwa (Marta Jakimowicz-Shah, Andrzej Jakimowicz, "Śiwa tańczący"); Japoński mit tańca (Jan August Kisielewski, "Panmusaion"); Królestwo Terpsychory (Konstanty Ildefons Gałczyński, "Terpsychora"); Wyznawcy Dionizosa (Eurypides, "Bachantki", Jan Parandowski, "Zwycięski pochód Dionizosa"); Chorea muz (Hezjod, "Teogonia"); Chorea ludzi (Homer, "Iliada"); Taniec i śmierć ("Biblia", Jan Kasprowicz, "Ścięcie Jana Chrzciciela").
Zawiera: Z TAŃCEM PRZEZ EPOKI: Korowód śmierci (Anonim, "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią"); Średniowiecze tańca (Wacław Berent, "Żywe kamienie", Wilhelm z Lorris i Jan z Meung "Powieść o róży"); Sobótkowe pląsy (Jan Kochanowski, "Pieśń świętojańska o Sobótce"); Na mieszczańskim balu (Wiktor Gomulicki, "Miecz i łokieć"); Starpolska reduta (Jędrzej Kitowicz, "O redutach"); Walc - możnowładca romantyków (Aleksander Puszkin, "Eugeniusz Oniegin"); Anna Karenina tańczy (Lew Tołstoj, "Anna Karenina"); Dionizos i moderniści (Edward Leszczyński, "Pieśń Dionizosa"); Na międzywojennym dancingu (Tadeusz Peiper, "Dancing").
Zawiera: POLSKIE TAŃCOWANIE: Tańcujmy i nie myślmy, co nastąpi potem (Kajetan Koźmian, "Do tańcującego Krakowa"); Na balu u Nowosilcowa (Adam Mickiewicz, "Bal u Senatora"); Menuet z romantycznego salonu (Mieczysław Smolarski, "Menuet"); Mazur - polski tanec wojenny (Ludwik Pomian-Łubieński, "Ostatni mazur", Jerzy Bralczyk, "Jeszcze jeden mazur dzisiaj, choć poranek świta"); Widmo balu (Maria Grossek Korycka, "Polonez Widm"); Polski tancerz (Stefan Żeromski, "Wierna rzeka"); Chocholi taniec, czyli weselny korowód śmierci (Stanisław Wyspiański, "Wesele"); Tancerze Niepodległej (Kazimierz Wierzyński, "Śpiew Dionizyjski"); Taneczny obrachunek z międzywojenną Polską (Julian Tuwim, "Bal w Operze"); Katastroficzny walc (Czesław Miłosz, "Walc"); Korowód pijany (Jerzy Andrzejewski, "Popiół i diament"); Powojenny karnawał (Tadeusz Rózewicz, "Karnawał 1949 maskarada"); Bikiniarskie boogie-woogie (Wojciech Młynarski, "Fruwa twoja marynara").
Zawiera: Z TAŃCEM PRZEZ ŻYCIE: Dzieci Terpsychory (Witold Wirpsza, "Taniec"); Boskie wychowanie (Platon, "Prawa"); Lekcja tańca (Artur Gliszczyński, "Lekcja tańca"); Tancerze stadionu (Bogdan Drozdowski, "Pokaz gimnastyczny"); Taniec na trapezie (Wisława Szymborska, "Akrobata"); Miłość i taniec (Tomasz Mann, "Tonio Kröger, Wiesław Myśliwski, "Widnokrąg"); Smutne tango (Edward Stachura, "Tango triste"); Powrót z balu (Marian Czuchnowski, "Po balu"); Taneczna mantra (Leonard Cohen, "Tańcz mnie po miłości kres"); Walc pogrzebowy (Jarosław Marek Rymkiewicz, "Wędruj - ländler pogrzebowy").
Zawiera: CZAS TAŃCA: Karnawał - jarmark taneczny (Tadeusz Żeleński (Boy), "Karnawał"); Wielki bal (Stefan Żeromski, "Przedwiośnie"); Maskarada (Michał Lermontow, "Maskarada", Helena Mniszek, "Trędowata"); Wir dancingu (Julian Tuwim, "Dancing"); Rytm dyskoteki (Andrzej Korzyński, "Disc-dżokej").
Zawiera: LITERACKIE OBRAZY TANCERZY: Artyści mgnienia (William Stanley Merwin, "Corps de ballet"); Femme fatale Salome (Guillaume Apollinaire, "Salome"); Tancerka wszech czasów (Zbigniew Herbert, "Izydora Duncan"); Mistrz Lifar (Józef Andrzej Teslar, "Taniec Lifara"); Dancer Valentino (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, "Valentino. Tango. tango"); Madonna w krynolinie (Federico Garcia Lorca, "Paso"); Kujawski tancerz (Maria Konopnicka, "Na Kujawach"); Nauczyciel tańca (Tomasz Mann, "Tonio Kröger"); Próba definicji tancerki (Rainer Maria Rilke, "XVIII").
Zawiera: TANCERZE NIEZWYKLI: Taniec elfów (Johan Wolfgang Goethe, [Piosenka elfów]); Mgły pląsające (Kazimierz Przerwa-Tetmajer, "Melodia mgieł nocnych" (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)); Śnieżne baletnice (Leopold Staff, "Taniec"); Namalowana tancerka (Tadeusz Kubiak, "Danse Au Moulin de la Galette"); Czarci walc (Jerzy Liebert, "Jurgowska karczma"); Noc tanecznica (Konstatny Ildefons Gałczyński, "Dzikie wino"); Tancerze z Avignon (Krzysztof Kamil Baczyński, "Sur le pont d'Avignon").
Zawiera: LITERATURA I TANIEC - POWINOWACTWA: Taneczne źródła literatury (Pratinas, "Fr. 1 (708)"); Opowieść o tańcu (Yannis Ritsos, "Nowy taniec"); Słowa ruchu - ruch w słowach (Rainer Maria Rilke, "Hiszpańska tancerka"); Wirujące strofy (Jarosław Iwaszkiewicz, "Obertas"); Taneczna poetyka (Miron Białoszewski, "Ballada z makaty"); Taneczna opowieść (Małgorzata Hillar, "Taniec Hinduski Kumari A. Sarada"); O tańcu mowa - mowa tańca (Rafał Wojaczek, "Czemu nie ma tancerki").
Zawiera: METAFORA TAŃCA: Baśniowa makabreska z motywem tańca (Hans Chrystian Andersen, "Czerwone trzewiczki"); Figura doskonałej miłości (Ezra Pound, "Figura tańca. Na ślub w Kanie Galilejskiej"); Przerwany taniec (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, "Zagubiony tancerz"); W korowodzie śmierci, czyli dzieje małżeństwa (August Strindberg, "Taniec śmierci"); Wdowie tango (Pablo Neruda, "Wdowie tango"); Melancholia tańca (Antoni Waśkowski, "Melancholia"); Taneczna gra z tradycją (Witold Gombrowicz, "Trans-Atlantyk"); Tango postaw (Sławomir Mrożek, "Tango"); Tan prapolski (Konstanty Ildefons Gałczyński, "La danse des Polonais"); Taniec wokół szubienicy (Zygmunt Krasiński, "Nie-Boska komedia"); Dance revolution (Aleksander Błok, "Taniec śmierci", Federico Garcia Lorca, "Taniec śmierci"); Rozpacz Terpsychory (Perec Markisz, "Do żydowskiej tancerki"); Taniec myśli buntu (Marcin Świetlicki, "Pogo"); Turpizm taneczny (Stanisław Grochowiak, "Taniec"); Jeszcze nie czas na Totentanz (Tadeusz Różewicz, "Totentanz - wierszyk barokowy"); Tryumf maski śmierci (Edgar Allan Poe, "Maska Śmierci Szkarłatnej").
Zawiera: TANIEC I SZTUKA: Kształt tańca (Maria Konopnicka, "Faun tańczący"); I taniec, i muzyka (Teofilis Tilvytis, "Jezioro łabędzie"); Obraz baletu (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Balet powojów"); Fotografia tancerki (Wisława Szymborska, "Znieruchomienie"); Celuloidowe flamenco (Adam Zagajewski, "Flamenco").
Zawiera: SŁOWNICZEK POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z TAŃCEM. BIOGRAMY TWÓRCÓW. BIBLIOGRAFIA. INDEKS TWÓRCÓW I ICH DZIEŁ.
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 251085/czyt.P (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej