Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(30)
Forma i typ
Książki
(20)
Czasopisma
(7)
Artykuły
(2)
Fotografie
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje urzędowe i akty prawne
(1)
Dostępność
dostępne
(29)
tylko na miejscu
(10)
Placówka
Kielce - Wypożyczalnia
(8)
Kielce - Czytelnia
(8)
Kielce - Multimedialny
(1)
Busko Zdrój - wypożyczalnia
(2)
Jędrzejów - wypożyczalnia
(2)
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
(1)
Końskie - wypożyczalnia
(3)
Opatów - wypożyczalnia
(1)
Ostrowiec - wypożyczalnia
(1)
Ostrowiec - czytelnia
(1)
Pińczów - czytelnia
(1)
Sandomierz - wypożyczalnia
(2)
Sandomierz - czytelnia
(1)
Starachowice - wypożyczalnia
(3)
Staszów - wypożyczalnia
(2)
Włoszczowa - wypożyczalnia
(2)
Autor
Ganowicz Bogdan
(2)
Hądzelek Kajetan (1930- )
(2)
Wroczyński Ryszard
(2)
Biała Alina
(1)
Broniarek Marek
(1)
Camera Alessandro
(1)
Chruścińska Jadwiga
(1)
Czekalska Renata (1966- )
(1)
Denisiuk Ludwik
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Drzewiecki Marcin
(1)
Dymara Bronisława
(1)
Figiel Monika
(1)
Firlej Jarosław
(1)
Frycie Stanisław (1933- )
(1)
Gładysz
(1)
Kubisz Ewa
(1)
Kucharski Władysław
(1)
Kula Ewa
(1)
Majewska Mirosława
(1)
Majewski Stanisław
(1)
Matulka Danuta
(1)
Prucnal Agnieszka
(1)
Pękowska Marzena
(1)
Radkiewicz
(1)
Rosiak Henryk (fotograf)
(1)
Rozmysłowicz
(1)
Rusiecki Mieczysław
(1)
Rybczyński
(1)
Skład Maciej
(1)
Sobecka Marta
(1)
Sobieski Stanisław (1827-1884)
(1)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(1)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(1)
Trześniowski Roman
(1)
Uklejewski
(1)
Urbanek
(1)
Wesołowska Eugenia Anna (1929-2016)
(1)
Zarzecka Barbara
(1)
Zatorski Janusz
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(9)
1990 - 1999
(6)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(5)
1920 - 1929
(1)
1870 - 1879
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(5)
1989-2000
(4)
1945-1989
(3)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
nieznany (pol)
(2)
Język
polski
(30)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Fotografia polska
(1)
Temat
Komisja Edukacji Narodowej
(7)
Oświata
(3)
Szkolnictwo
(3)
Integracja społeczna
(2)
Kształcenie
(2)
Ministerstwo Edukacji Narodowej (Polska)
(2)
Szkolnictwo specjalne
(2)
Szkolnictwo wyższe
(2)
Wychowanie
(2)
Alkoholizm
(1)
Architektura
(1)
Bezdomność
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Chmielowski, Albert (św. ; 1845-1916)
(1)
Choroszewski, Włodzimierz
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Edukacja techniczna
(1)
Gimnazjum Męskie (Kielce)
(1)
Hulek, Aleksander (1916-1993)
(1)
Innowacje
(1)
Język polski
(1)
Katecheza
(1)
Krasuski, Józef (1933- )
(1)
Kultura
(1)
Kunowski, Stefan (1909-1977)
(1)
Lwowski Zakład dla Głuchoniemych
(1)
Macierzyństwo
(1)
Maj, Tadeusz (1946-1997)
(1)
Markianowicz, Bazyli
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Minikomputery i mikrokomputery
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele języka francuskiego
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Obchody
(1)
Oświata dorosłych
(1)
Pazdur, Jan (1909-2001)
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Polityka
(1)
Polityka społeczna
(1)
Pomoce naukowe
(1)
Praca
(1)
Prawo
(1)
Programy wychowania przedszkolnego
(1)
Projekty edukacyjne
(1)
Religia
(1)
Seminaria nauczycielskie
(1)
Społeczeństwo
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Szkolnictwo i oświata
(1)
Szkolnictwo niepubliczne
(1)
Szkolnictwo podstawowe
(1)
Szkolnictwo średnie
(1)
Szkoła Podstawowa w Kozubowie
(1)
Warszawa
(1)
Witte, Karol
(1)
Współdziałanie
(1)
Wychowanie fizyczne
(1)
Wychowanie fizyczne i kultura fizyczna
(1)
Zabór austriacki
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1989-
(3)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1801-
(1)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Chmielnik (woj. świętokrzyskie)
(1)
Europa
(1)
Galicja
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie; okręg)
(1)
Kozubów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Czasopismo pedagogiczne
(3)
Czasopismo polskie
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Wydawnictwa urzędowe
(2)
Akty prawne
(1)
Czasopismo pedagogiczne polskie
(1)
Dokumenty ikonograficzne
(1)
Fotografie
(1)
Literatura
(1)
Mowy parlamentarne
(1)
Ustawa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(3)
Historia
(2)
Nauka i badania
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
30 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 207733 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. S 22262/czyt. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 200245/czyt.Met.Jęz.Pol. (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6725 B/P, 6726 B/P (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej, ISSN 1234-7604 ; nr 80)
Bibliogr. s. 293.
Zawiera: Proces boloński - geneza i rozwój / Ewa Kula, Marzena Pękowska.
Zawiera: Realizacja procesu bolońskiego w szkołach wyższych w Polsce w latach 1998-2005 / Ewa Kula.
Zawiera: Uznawalność wykształcenia i kwalifikacji w Polsce oraz krajach Unii Europejskiej / Marzena Pękowska.
Zawiera: Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich, Bolonia 1988 r.
Zawiera: Układ Europejski, Bruksela 16 XII 1991 r.
Zawiera: Traktat z Maastricht, 7 II 1992 r.
Zawiera: Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. "Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społęczeństwa".
Zawiera: J. Delors: Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji XXI wieku.
Zawiera: Deklaracja Erfurcka: Ku odpowiedzialności uczelni dwudziestego pierwszego wieku, Erfurt 1996 r.
Zawiera: Konwencja o uznawalności kwalifikacji związanych z uzyskaniem wyższego wykształcenia w Regionie Europy - Lizbona, 11 IV 1997 r.
Zawiera: Wspólna Deklaracja Sorbońska, Paryż 1998 r.
Zawiera: Deklaracja Bolońska, 19 VI 1999 r.
Zawiera: Stała Konferencja Europejskich Ministrów Edukacji, Kraków 2000 r.
Zawiera: Zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy w sprawie rozwoju studiów europejskich z 20 XII 2000 r.
Zawiera: Ku europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego, Praga 19 V 2001 r.
Zawiera: Realizacja europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, Berlin 19 IX 2003 r.
Zawiera: Rola uniwersytetów w Europie wiedzy. Komunikat Komisji Europejskiej, Warszawa 2003 r.
Zawiera: Sprawozdanie z Drugiej Konwencji Uczelni Europejskich, Graz 29-31 V 2003 r.
Zawiera: Europejskie Stoawarzyszenie Uniwersyteckie.
Zawiera: Postęp na drodze ku Europejskiemu Obszarowi Szkolnictwa Wyższego "Trend 2003".
Zawiera: Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia - wspólne cele do roku 2010, Warszawa 2003.
Zawiera: Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego - Realizacja celów. Komunikat z Konferencji europejskich ministrów do spraw szkolnictwa wyższego, Bergen, 19-20 maja 2005 r.
Zawiera: Standardy i wskazówki dotyczące zapewnienia jakości kształcenia w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyzszego. Warszawa 2005.
Zawiera: Przyszłość świata. W kierunku kontraktu kulturowego od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa wiedzy. Raport dla UNESCO / F. Major.
Zawiera: Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010.
Zawiera: Strategia rozwoju edukacji narodowej na lata 2006-2013.
Zawiera: Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010.
Zawiera: Wdrażanie postanowień Deklaracji Bolońskiej w polskim szkolnictwie wyższym.
Zawiera: Najpilniejsze problemy do rozwiązania w systemie edukacji w latach 2004-2005 / Cz. Banach, A. Rajkiewicz.
Zawiera: 0.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 149086 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
15 kart tablic fotografii czarno-białych
Zawiera: 1. Demonstracja młodzieży zachodnioniemieckiej przeciwko odradzaniu się nazizmu i rozmieszczeniu na terenie RFN rakiet nuklearnych, 2. Inauguracja w Warszawie roku kulturalnego i sezonu atrystycznego 1983-1984, 3. Teatr Rzeczypospolitej, 4. 40 rocznica powstania Ludowego Wojska Polskiego, 5. Międzynarodowy Festiwal Filmów Komediowych w Vevey, 6. Obrady w Berlinie XXXVIII Sesji Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, 7. Rakieta przeciwlotnicza "Patriot", 8. Z okazji 40-lecia Ludowego Wojska Polskiego odbyła się w Warszawie uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego pod pomnik Kościuszkowców, 9. Dzień Edukacji Narodowej, 10. Wodowanie trawlera-przetwórni dla armatora radzieckiego, 11. Odsłonięcie pomnika "Małego Powstańca" w Warszawie, 12. Inauguracja roku akademickiego1983/1984 w Akademii Muzycznej w Warszawie , 13. Sprzedaż ciągników w jednym z punktów sprzedaży w województwie nowosądeckim, 14. Zdobycie przez polskich siatkarzy tytułu wicemistrzów Europy, 15. Protesty ludności w Santiago de Chile przeciwko rządom junty wojskowej,
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GF 382 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 248263, 248262 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej ; T.14)
Zawiera: S. 15-19 : Józef Krasuski - działalność naukowa i nauczycielska / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 21-28 : Praca naukowo-badawcza Józefa Krasuskiego nad dziejami oświaty na Kielecczyźnie i ziemi radomskiej w latach wojny i okupacji niemieckiej (1939-1945) / Stanisław Osko.
Zawiera: S. 29-37 : Bibliografia prac doktora Józefa Krasuskiego za lata 1964-2002 / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 41-53 : Edukacja jako czynnik integrujący Europę na przestrzeni dziejów, dziś i jutro / Krasuski Józef.
Zawiera: S. 55-81 : Nauczyciele języka francuskiego męskich szkół średnich rządowych Królestwa Polskiego w latach 1833-1862 / Adam Massalski.
Zawiera: S. 83-96 : Galicyjskie seminaria nauczycielskie na tle szkolnictwa pedagogicznego monarchii austro-węgierskiej / Andrzej Meissner.
Zawiera: S. 97-118 : Reformy szkolnictwa w Polsce od XVIII do XX wieku i ich wpływ na kształt współczesnego systemu szkolnego / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 119-135 : Zarys dziejów szkolnictwa w Chmielniku w XIX i XX wieku (do 1939 roku) / Waldemar Firlej.
Zawiera: S. 137-148 : Zwierzchnicy Gimnazjum Męskiego w Kielcach w okresie przejściowym 1864-1873 / Ewa Kula.
Zawiera: S. 149-159 : Zakład dla głuchoniemych we Lwowie w latach 1914-1939 / Marzena Pękowska.
Zawiera: S. 161-168 : Kształtowanie się instytucji resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w Europie od XVI do XX wieku (zarys historyczny) / Marcin Słowik-Wilczyński.
Zawiera: S. 169-205 : Kształtowanie się systemu zarządzania oświatą w Polsce od XVIII do XX wieku (zarys historyczny) / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 209-242 : Metodyczne aspekty katechezy kościoła katolickiego w Polsce w XIX wieku / Mieczysław Rusiecki.
Zawiera: S. 243-269 : Nauczanie religii rzymskokatolickiej w prawodawstwie państwowym i kościelnym drugiej Rzeczypospolitej / Danuta Krześniak-Firlej.
Zawiera: S. 271-283 : Nauczanie religii rzymskokatolickiej w szkołach zawodowych diecezji kieleckiej w latach 1918-1939 / Danuta Krześniak-Firlej.
Zawiera: S. 285-300 : Wychowanie domowe dziewczat w świetle poglądów publicystów pierwszej połowy XIX wieku w Królestwie Polskim (rola i zadania matki w domowym wychowaniu córek) / Małgorzata Stawiak-Ososińska.
Zawiera: S. 301-307 : Początki pomocy bezdomnym w Galicji w działalności Adama Chmielowskiego - św. Brata Alberta / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 309-323 : Wychowanie do pracy według Stefana Kunowskiego / Joanna Karczewska.
Zawiera: S. 327-329 : Jan Pazdur (1909-2001) / Jan Jadach.
Zawiera: S. 331-342 : Tadeusz Maj (1946-1997). Życie, działalność artystyczna i pedagogiczna / Jolanta Chwałek.
Zawiera: S. 345-349 : Kalina Bartnicka, Irena Szybiak "Zarys historii wychowania", Warszawa 2001 / Józef Krasuski.
Zawiera: S. 351-357 : Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Tom 3, Księga pierwsza i druga, wybór i opracowanie Stefan Wołoszyn Kielce 1998 / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 359-361 : Andrzej Meissner, Spór o duszę polskiego nauczyciela, społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli, Rzeszów 1999, 380 s. seria "Galicja i jej dziedzictwo", T. 11 / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 363-364 : Szkolnictwo niepubliczne w Polsce i w Europie w XX wieku, pod red. Tadeusza Jałmużyny i Wiesławy Leżańskiej, Łódź 2002 / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 365-366 : Dzieje kształtowania się polskich instytucji oświatowych pod red. Edwarda Alfreda Mierzwy, Piotrków Trybunalski 2002 / Teresa Gumuła.
Życie, działalność naukowa i nauczycielska dr Józefa Krasuskiego. Praca naukowo-badawcza nad oświatą w okresie okupacji niemieckiej podejmowana w ramach pracy w WSP. Działalność społeczno-naukowa J. Krasuskiego w Komisji Historycznej przy Okręgu ZNP w Kielcach ZNP w Kielcach. Współpraca naukowa J. Krasuskiego z Oddziałem PAN w Krakowie. Bibliografia prac J. Krasuskiego 1964-2002.
Rola edukacji w procesie integracji europejskiej na przestrzeni dziejów starego kontynentu: od średniowiecza po czasy współczesne.
Charakterystyka nauczycieli języka francuskiego oraz ich działalność w szkołach średnich Królestwa Polskiego w latach 1833-1862: Podstawy prawne funkcjonowania i liczebność grupy, Czas sprawowania funkcji, Wiek nauczycieli w okresie zatrudnienia i ich w charakterze nauczycieli języka francuskiego w szkołach średnich, Pochodzenie społeczne i stanowe, Pochodzenie terytorialne, Miejsce urodzenia, Wyznanie, Narodowość, Wykształcenie, zarobki nauczycieli języka francuskiego, Sytuacja materialna, Stan rodzinny, Nauczyciele języka francuskiego wobec obowiązków zawodowych, Twórcza działalność nauczycieli języka francuskiego i inne dokonania pozasłużbowe.
Problem galicyjskich seminariów nauczycielskich na tle szkolnictwa pedagogicznego monarchii austro-węgierskiej.
Całościowe spojrzenie na reformy oświatowe realizowane w Polsce w ostatnich dwustu latach. Przedstawiono istotne założenia i cele reform szkolnictwa w poszczególnych okresach Rzeczypospolitej.
Szkolnictwo Chmielnika w szerokim kontekście społeczno-politycznym 19-20 w. do 1939 r.
Zwierzchnicy gimnazjum męskiego w Kielcach: Karol Witte, Bazyli Markianowicz, Włodzimierz Choroszewski.
Rozwój i funkcjonowanie oraz działalność dydaktyczno-wychowawcza Lwowskiego Zakładu dla Głuchoniemych w latach 1914-1939: kadra pedagogiczna i jej kwalifikacje, wychowankowie, programy i plany nauczania, podręczniki, metody i środki dydaktyczne, warunki socjalne i baza materialna).
Powstanie i rozwój instytucji resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych w Europie od XVI do XX wieku.
System zarządzania oświatą w Polsce od 18-20 w.: Działalność KEN w zakresie organizacji i zarządzania szkolnictwem, Nadzór nad szkolnictwem polskim w okresie zaborów, Problemy organizacyjne i zarządzanie oświatą w Polsce w latach 1918-1939, Sytuacja szkolnictwa polskiego i zarządzanie nim w okresie II wojny światowej, Przeobrażenia w systemie zarządzania oświatą w Polsce Ludowej, Zarządzanie oświatą w Polsce doby przemian społecznych od 1989 r.
Metodyczne aspekty katechezy prowadzonej przez Kościół katolicki w Polsce w 19 w. Przedstawiono cel dydaktyczny i pedagogiczny nauki chrześcijańskiej (katechezy). Zacność, potrzeba i pożytki (sens) nauczania chrześcijańskiego. Dobór i zakres materiału przekazywanego na katechezie. Czas i obowiązek katechizacji parafialnej. Metody nauczania: dydaktyczna (akroamatyczna), historyczna, dialogowa (sokratyczna), zagadnienia pytań w katechezie, język katechezy, budzenie i utrzymywanie uwagi. Struktura katechezy.
Kształtowanie się systemu nauczania religii rzymskokatolickiej w początkowym okresie odrodzonej Polski. Postanowienia Konstytucji marcowej w kwestii nauczania religii w szkołach. Podstawy prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w świetle konkordatu z 1925 roku. Sytuacja prawna nauki religii w szkołach u schyłku Drugiej Rzeczypospolitej.
Nauczanie i wychowanie domowe dziewcząt "pod okiem" matki w świetle publicystyki. Cele stawiane wychowaniu dziewcząt. Miejsce i rola matki w wychowaniu córek. Podstawowe założenia wychowania dziewcząt. Rola zabawy w wychowaniu dziewcząt. Zapobieganie błędom wychowawczym. Czego matki powinny nauczyć swoje córki?
Pojęcie pracy według S. Kunowskiego. Główne aspekty ludzkiej pracy. Wychowanie do pracy. Koncepcja pracy według S. Kunowskiego w ocenie nauki Kościoła.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s.295-[305]
Zawiera: Transformacja ustrojowa a potrzeby edukacyjne w Polsce po 1989 roku ; Oblicza kryzysu systemu edukacji w Polsce ; Poszukiwanie rozwiązań. Zmiany w systemie edukacji po 1989 roku: kierowane, spontaniczne.
Zawiera: Szkoły niepubliczne i ich rola w systemie edukacji w Polsce po 1989 roku ; Szkoły publiczne i niepubliczne. Innowacje i eksperymenty pedagoiczne ; Szkoły niepubliczne w Polsce po 1989 roku ; Szkolnictwo niepubliczne jako przedmiot badań.
Zawiera: Charakterystyka badań: problemy i metody badawcze, przebieg badań.
Zawiera: Szkoły autorskie i ich twórcy: dylematy terminologiczne, kryteria doboru szkół autorskich i ich twórców.
Zawiera: Autorska Szkoła Samorozwoju ASSA we Wrocławiu: twórcy i historia powstania, idee podstawowe ASSA, samorozwój i wolność, sytuacje dla samorozwoju.
Zawiera: Wrocławska Szkoła Przyszłości: historia placówki i jej twórca, idea szkoły, wyobraźnia i ekologia, metoda pracy, projektowane okazje edukacyjne ; Program nauczania - system treściowej organizacji edukacji szkolnej ; Organizacja procesu nauczania. Czas zadaniowy, warsztatowy, otwarty.
ISpołeczne Liceum Ogólnokształcące "Bednarska" w Warszawie: historia szkoły, jej twórca, idea, demokracja i elitarność, program i organizacja zajęć.
Zawiera: Szkoła Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie: historia szkoły i jej twórca, idee podstawowe, podmiotowość i kultura, metoda i program, organizacja zajęć.
Zawiera: Ogólnokształcące Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku: historia szkoły i jej twórca, ida szkoły - indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, metoda, program i organizacja zajęć.
Zawiera: I SPołeczna Szkoła Podstawowoa STO na Polankach w Gdańsku: historia szkoły i jej twórca, idea szkoły - podmiotowość - samorealizacja - rozwój, program i organizacja procesu nauczania, ocenianie.
Zawiera: Społeczne Liceum Ogólnokształcące Poltech w Toruniu: program nauczania i wychowania, szkoły konserwatywna i surowa, "Statut", "Pryncypia" i regulamin społeczności szkolnej.
Zawiera: Wizja siebie, człowieka i świata w koncpcjach badanych twórców szkół ; Kim jestem; Jaki jest sens mojego życia? Analiza tożsamości indywidualnej i poczucia sensu życia badanych twórców szkół autorskich ; "Nie wiem, kim jestem". Próba uniknięcia odpowiedzi ; "Kiedy miałem 12 lat...". Biograficzno-historyczne wątki budowania tożsamości indywidualnej.
Zawiera: "Wieczne szukanie" ; Metafora drogi w odpowiedzi na pytanie "Kim jestem?" ; "Sens mojego życia to..." - próby opisu, nazywania, tworzenie konkretnych odpowiedzi ; Sokrates, Kant, Fromm, Maslow i inni - koncepcje filozoficzne, psychologiczne i społeczne a sens życia ; "Ta szkoła to sens mojego życia".
"Szkoła jak świat" - przyczyny, sens, cel powołania własnej szkoły ; "Szkoła w Polsce przed 1989 rokiem była niedobrą instytucją" - niezadowolenie z rzeczywistości i stanu oświaty jako źródło własnej koncepcji szkoły ; "To było nasze widzenie świata" - znaczenie zespołu w początkowej tworzenia szkoły ; "Stwarzam świat" - szkoła jako substytut tworzenia świata: kreacyjna, demiurgiczna rola autora koncepcji szkoły.
Zawiera: Wizja człowieka i rzeczywistości, do której ma przygotować szkoła ; Wizje człowieka - wychowawcy i wychowanka w koncepcjach twórców szkół autorskich: "Uczeń ma być taki jak ja!" ; "Nie należy tworzyć wizji człowieka" - odrzucenie, rezygnacja z wizji ucznia i nauczyciela ; Oczekiwania wobec uczniów i nauczycieli.
Wizja rzeczywistości, do której edukacja ma przygotowywać uczniów - "Zrobić to o czym da się pomysleć" - tworzenie trafnych utopii ; Jak rzeczywistość czy jaki człowiek?
Zawiera: "Wartości nadają sens" = poglądy twórców szkół autorskich na temat systemów hierarchii i konkretnych wartości ; Wartości najwazniejsze, systemy i hierarchie wartości: co to jest wartość, charakterystyka wartości; Hierarchie wartości i obawy z nimi związane.
Zawiera: "Ten kontekst nie ułatwia mówienia o transcendencji" - transcendencja, religia, Bóg i ich znaczenie w życiu respondentów ; Materia - pomiędzy rozwojem a ograniczeniami ; Znaczenie spraw materialnych w życiu osobistym autorów ; Kontrowersje wokół "szkoły ubogiej" ; "Trzeba wychowywać ludzi, którzy są twórcami" ; Twórczość, sztuka, wyobraźnia - ich znaczenie w edukacji i życiu osobistym respondentów ; "Marzę, żeby zamieszkac na wsi" - poglądy związane z przyrodą, ekologią i uprawianiem sportu ; Naród, państwo, społeczeństwo i... ; "Z pojęciem naród wiążą mi się bardzo negatywne i bardzo pozytywne emocje" ; Stosunek autorów do pojęcia narodu i patriotyzmu ; "Myśląc państwo, odczuwam także ambiwalencję ; "Społeczeństwo - pojęcie neutralne aksjologicznie?" ; O demokracji entuzjastycznie i sceptycznie ; "Polityka nie może mieć żadnego związku ze szkołą" ; Polska, Europa, świat - przynależność i obcość ; "Inspiracja tak, naśladownictwo nie". Znaczenie wzorów osobowych w zyciu respondentów i ich uczniów ; "Świat jest czymś więcej niż przedmiotem badań naukowych" - poznawalność świata, problemy epistemologiczne.
Zawiera: Szkoła autorska jako realizacja wizji edukacyjnych ; "Odpowiedź na pytanie kim jest człowiek? była podstawą koncepcji edukacyjnej szkoły" - idea podstawowa szkoły i jej źródła w opiniach respondentów i ich uczniów ; Świat jest czymś więcej niż przedmiotem badań naukowych" - poznawalność epistemologiczna.
Zawiera: Szkoła autorska jako realizacja wizji edukacyjnych ; "Odpowiedź na pytanie kim jest człowiek? była podstawą koncepcji edukacyjnej szkoły" ; Idea podstawoa szkoły i jej źródła w opiniach respondentów ; Zakładanie ogrodów i konstruowanie zegarów ; Idee podstawowe szkoły, etapy i sposoby wprowadzania ich w życie ; "Najpierw była idea, byli ludzie, a dopiero później..." - konflikty i kryzysy związane z realizacją idei szkoły ; "Ten dom stał się domem naszej szkoły" - problemy materialne a realizacja idei szkoły ; Teraźniejszość i przyszłość koncepcji szkoły.
Zawiera: 0. Proszę państwa ta koncepcja jest taka i tutaj macie wolny wybór. Udział uczniów, nauczycieli, rodziców, władz lokalnych i oswiatowych w tworzeniu i realizacji koncepcji szkoły.
Zawiera: "Mam nadzieję, że one tworzą jakąś konsekwentną całość" - metody wychowania i nauczania stosowane w badanych szkołąch autorskich - kontrola i ocena wyników nauczania, relacja uczeń - nauczyciel. Pomiędzy mistrzem a partnerem ; Programy nauczania, interpretacje, innowacje, eksperymenty ; Organizacja procesu nauczania - system klasowo-lekcyjny, czy...? ; Badanie efektywności szkoły ; Dyrektor, konsultant, straznik idei - rola twórcy szkoły obecnie i w przyszłości.
Zawiera: "To może być laboratorium zmiany oświaty". Znaczenie szkół autorskich w polskim systemie edukacji ; "To system edukacji powinien mieć wpływ na społeczeństwo i państwo" - wpływ społeczeństwa, państwa na system edukacji w Polsce.
Zawiera: Taki system jakie społeczństwo? - stosunek respondentów do publicznego systemu edukacji i dotychczasowych prób jego reformowania w Polsce.
Zawiera: 0. Szkoły biepubliczne są bardzo różne - stosunek respondentów do niepublicznego sektora edukacji.
Zawiera: Czerpiemy jak ze źródła - stosunek respondentów do tradycyjnych szkół alternatywnych.
Zawiera: Kontakty i współpraca ze środowiskiem zewnętrznym iui innymi szkołami autorskimi.
Zawiera: Dalismy wiatru w skrzydła pionierom - rola twórców szkół autorskich i ich szkół we współczesnym systemie oświaty w Polsce.
Książka
W koszyku
(Nauczyciele - Nauczycielom ; T. 11)
Zawiera: Rozdział pierwszy: Współdziałanie i dialog, samorządność i demokracja w wybranych koncepcjach edukacyjnych - na tropach ewolucji pojęć.
Zawiera: Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży - okazją do współdziałania, samorządności i demokracji: edukacja na miarę XXI wieku, dbałość o kompetencje uczniów, edukacyjne możliwości krajoznawstwa i turystyki, podstawowa forma aktywności krajoznawstwa i turystyki i jej możliwości w edukacji szkolnej, poszukiwanie wzorca wycieczki szkolnej, więcej krajoznawstwa i turystyki w szkole / Kazimierz Denek.
Zawiera: Dialog i współdziałanie w rodzinach śląskich jako forma przekazu kultury regionalnej ; Znaczenie kultury regionalnej w rozwoju i wychowaniu dziecka ; Rola rodziny w przekazywaniu wartości kultury ; Formy przekazu kultury regionalnej w rodzinach śląskich - dialog i współdziałanie ; Współpraca szkoły ze środowiskiem rodzinnym w zakresie edukacji regionalnej / Helena Synowiec.
Zawiera: O formach współdziałania dzieci i młodzieży w dawnych szkołach ; Wstępne rozważania o samorządności w działaniach pedagogicznych ; Elementy samorządnego działania w Gimnazjum im. Sułkowskich w Rydzynie - warunki, metody, rezultaty ; Znaczenie współpracy w rozwoju pasji poznawczych i zainteresowań uczniów ; Idee samorządności a kształcenie nauczycieli na przykładzie działalności Seminarium Nauczycielskiego im. E. Orzeszkowej w Warszawie - warunki, formy i metody pracy, rezultaty / Antoni Gwizdak.
Zawiera: Pragmatyzm J. Deweya a samorządność i demokracja ; Istota pragmatyzmu Deweya ; Wychowanie w demokracji ; W stronę niezależności i samorządności / Andrzej Murzyn.
Zawiera: Naturalizm... a samorządność małych dzieci w koncepcji Celestyna Freineta ; Kilka refleksji o naturalizmie ; Elementy naturalizmu w koncepcji pedagogicznej Celestyna Freineta, czyli... "Wychowywać czy oswajać"? ; Naturalizm... a samorządność w klasie freinetowskiej ; Kilka uwag o metodach naturalnych w samorządności małych dzieci ; W stronę nauczycielskiej praktyki / Beata Oelszlanger.
Zawiera: System prewencyjny Jana Bosko i jego zastosowanie w tworzeniu wspólnoty ; Historia bielskiego ośrodka "Nadzieja" ; Niektóre metody i formy pracy ; Wychowanie władzy rozumu jako element postawy personalistycznej ; Religia na tle problemów wspólczesnego człowieka ; Fascynujący dar miłości ; Twórcza obecność wychowawcy / Stanisław Czesław Michałowski.
Zawiera: Rozdział drugi: Dziecko i nauczyciel, interakcje a współdziałanie we współczesnych koncepcjach i modelach kształcenia.
Zawiera: Przestrzenie-obszary integracji a formy współdziałania, czyli u podstaw uczenia się - naucznia kompleksowego ; Korelacja a integracja, czyli o niektórych konsekwencjach pomieszania pojęć ; Cztery obszary integracji ; Organizacyjne formy uczenia się - nauczania kompleksowego a współdziałanie i ntegracja ; Czasoprzestrzenie komunikacyjne w edukacji integralnej ; Waloryzacja międzyosobowej przestrzeni a strategie integrujące działania uczniów i nauczycieli (na tropach metaintegracji) / Bronisława Dymara.
Zawiera: Współczesne integracyjne systemy i modele kształcenia ; O niektórych pojęciach w procesach edukacyjnych - sprawy podstawowe ; Integracja w edukacji uczniów niepełnosprawnych ; Koncepcje integrowania wiedzy i reforma systemu edukacji ; Modele i koncepcje uczenia się we współpracy ; Systemy integracji pedagogicznej w Polsce i w innych krajach ; Podstawowe warunki integracji efektywnej - próba podsumowania / Genowefa Koć-Seniuch.
Zawiera: Kontakty interpersonalne w szkole źródłem szczęścia i frustracji ; Znaczenie kształtowania umiejętności interpersonalnych w szkole ; Rodzaje kontaktów interpersonalnych ; Kontakty dziecka w klasie i grupie rówieśniczej ; Radość, szczęście i frustracja a kontakty interpersonalne dziecka ; Szkoła jako źródło radości i frustracji ; Style porozumiewania się - niektóre refleksje i dane z badań ; Samopoczucie dziecka na różnych przedmiotach / Małgorzata Znaj.
Zawiera: Komunikacja niewerbalna w procesie edukacji ; Rozważania wstępne ; O niektórych cechach komunikacji ; Komunikacja między nauczycielem a uczniem i jej niektóre wyznaczniki ; Komunikacja niewerbalna jako element procesu komunikacji interpersonalnej ; O niektórych funkcjach komunikacji niewerbalnej ; O niektórych formach komunikacji pozawerbalnej dzieci 10-letnich ; Prace plastyczne dzieci formą komunikatu o niewerbalnych zachowaniach nauczycieli / Beata Wojtal.
Zawiera: Współdziałanie nauczyciela z dziećmi i ich rodzicami w procesie uczenia się - samokształcenia ; Zmiany w pracy współczesnego nauczyciela - niektóre inspiracje ; Sposób konstruowania własnego programu autorskiego ; Istota integracji w edukacji wczesnoszkolnej ; Nowe formy kontaktu z rodzicami ; Kształtowanie samorządności i demokracji wśród uczniów ; Współudziała nauczyciela i uczniów w działaniach kontrolnych i oceniajacych ; Trudności i perspektywy rozwoju nowych form współdziałania / Leonia Walczyk.
Zawiera: Współdziałanie nauczycieli i uczniów w tworzeniu oceny ; Kilka uwag o sytuacji oceny szkolnej dawniej i dziś ; Niektóre skutki nagłej zmiany trybu i sposobu oceniania ; Oceniać, kontrolować, opiniować - ale jak? ; Uczeń jako osoba oceniana i oceniająca ; Przykłady oceny opisowej / Teresa Zając.
Zawiera: Nabywanie przez dziecko kompetencji językowych i umiejętności posługiwania się symbolami w procesie edukacji wczesnoszkolnej ; Czym jest znaczenie słowa? ; Podstawy fizjologicznych i psychicznych procesów kształtowania się mowy dziecka ; Pojęcie języka w koncepcji lingwistycznej ; Rozwój mowy dziecka w aspekcie procesów porozumiewania się społecznego / Ewa Ogrodzka-Mazur.
Zawiera: Rozdział trzeci: Nowe przestrzenie integracji i formy współdziałania jako drogi poszukiwania wartości.
Zawiera: Współdziałanie - dialog - dyskusja w nauczaniu ; Współdziałanie w dialogu ; Praktyczne aspekty współdziałania w dialogu edukacyjnym ; Dyskusja jako metoda współdziałania ; Błędy występujące w dyskusji / Urszula Morszczyńska.
Zawiera: Działania muzyczne drogą demokratyzacji życia dzieci i dorosłych ; Demokratyczność muzyki ; Współdziałanie w muzyce a zawarte w niej filary demokracji ; Odpowiedzialność w muzyce a kształtowanie tolerancji u dzieci i młodzieży ; Utylitaryzm w muzyce - jej rola jako czynnika wychowawczego dzieci i młodzieży ; Muzyka - wielka wychowawczyni człowieka - wnioski i postulaty / Alina Górniok-Naglik.
Zawiera: Wsółdziałanie dzieci i młodzieży w toku nabywania kultury muzycznej ; Wzory i stereotypy osobowe kształtujące współdziałanie młodziezy i dorosłych ; Pojęcie kultury muzycznej i muzycznego rozwoju dziecka ; Współdziałanie - formą kształtowania dyspozycji demokratycznych ; Uwagi końcowe i dobre rady o wartości współdziałania / Jadwiga Uchyła-Zroski.
Zawiera: Współdziałanie a zajęcia plastyczne ; Współdziałanie w sztuce plastycznej ; Metoda dramy a stymulacja rozwoju dziecka w zakresie współdziałania ; Zajęcia plastyczne a współdziałanie dzieci / Urszula Szuścik.
Zawiera: Współdziałanie dzieci w toku pracy z komputerem ; Komputer jako narzędzie pracy dzieci ; warunki dobrych kontaktów dziecka z komputerem ; Współdziałanie dzieci w poznawaniu cech komputera i jego oprogramowania ; Współdziałanie ucznia z komputerem na lekcji / Wiesław Kluz.
Zawiera: Blok inspirujący samokształcenie na temat: Dziecko w świecie współdziałania - w stronę praktyki edukacyjnej.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Literatura i architektura : korespondencja sztuk / Alina Biała. - Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydaw. Szkolne PWN, cop. 2011. - 544 s. : il. kolor. ; 28 cm.
(ParkEdukacja - Wydawnictwo Szkolne PWN.)
Temat
Gatunek
Bibliogr. s. 528.
Zawiera: WSTĘP. NARODZINY ARCHITEKTURY. Słowo o naturze architektury (gniazdo ptasie i gniazdo termitów - Antoine de Saint-Exupéry "Twierdza"; Magdalena Tulli "Sny i kamienie"); Architektura: piękno idei z kamienia (świątynia Zeusa Olimpijskiego w Atenach - Stanisław Witkiewicz "Pokonywanie bezwładu materii"); Plan konstrukcji - zwierciadło wszechświata (plan opactwa, w którym rozgrywa się akcja "Imienia róży" - Umberto Eco "Imię róży"); Na placu budowy (Jean Foquet, ilustracja do "Starożytności żydowskich" Józefa Flawiusza - Zbigniew Herbert "Barbarzyńca w ogrodzie"; Hanna Malewska "Kamienie wołać będą"; Ken Follet "Filary ziemi"). GROBOWCE. Słowo i kamień (menhiry w Carnac, dolmen w Borger, kromlech w Stonehenge, tumulus w Evessen - Wiktor Hugo "Architektura - wielka księga ludzkości"; Jan Parandowski "Literatura a architektura"); Grobowiec władzy, władza państwa - piramida Cheopsa (piramida Cheopsa w Gizie - Bolesław Prus "Faraon"); Sarkofag Fryderyka III (sarkofag Fryderyka III z katedry św. Szczepana w Wiedniu - Gerhard Roth "Sarkofag Fryderyka III"); Nagrobek Firlejów (nagrobek Firlejów z kościoła parafialnego w Janowcu - Katarzyna Mikocka-Rachibowa "Nagrobek Firlejów"). ŚWIĄTYNIE. Świątynia dawnego boga (świątynia Posejdona w Paestum - Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Świątynie w Paestum II"). Pismo Święte architektury (katedra w Chartres - Stanisław Wyspiański "Chartres - portal"); Barwy średniowiecza - witraże (witraż "Drzewo Jessego" z katedry w Chartres - Julian Przyboś "Widzenie katedry w Chartres"); Katedra wieków (kościół Mariacki w Krakowie - Józef Ignacy Kraszewski "Kościół Mariacki w Krakowie"); Bazylika św. Piotra - centrum świata chrześcijańskiego (Bazylika św. Piotra w Watykanie - Giorgio Vasari "Kopuła Bazyliki św. Piotra"; Johann Wolfgang Goethe "Podróż włoska"; Dan Brown "Plac św. Piotra z lotu ptaka"). DOMY. Dom - centrum wszechświata (Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc, rycina "Pierwszy dom" - Olga Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny"); Budujemy dom (dom w tajdze - Igor Newerly "Wzgórze Błękitnego Snu"); W polski dworku (dwory na Mereszowszczyźnie i w Żelazowej Woli - Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz"; Wincenty Pol "Pieśń o ziemi naszej"; Eliza Orzeszkowa "Nad Niemnem"); Kamienica na Starym Mieście w Warszawie (kamienica Fukierów w warszawie; Zofia Stankiewicz, grafika "Podwórze domu Fukiera" - Artur Oppman "Stary dom"); Natura mieszczańskiego domu (dom Marka Twaina w Hartford - Stefan Chwin "Kartki z dziennika"); Architektura wnętrz według Stanisława Wyspiańskiego (meble zaprojektowane przez Stanisława Wyspiańskiego - Tadeusz Żeleński (Boy) "Historia pewnych mebli"); Blokowisko (blokowisko w Warszawie - Miron Białoszewski "Zbudowani, sklocowani; "[Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca...]"). ZAMKI. W średniowiecznym zamku (Castel del Monte w Apulii - Ferdynand Gregorovius "Castel del Monte"; Jarosław Iwaszkiewicz "Castel del Monte"); W krzyżackim gnieździe (zamek Krzyżacki w Malborku - Henryk Sienkiewicz "Krzyżacy"); Mury Chillonu (zamek Chillon - George Byron "Więzień Czyllonu"; Zygmunt Krasiński "Zamek Chillon"); Zamczysko romantyka (ruiny zamku w Czorsztynie - Seweryn Goszczyński "Zamczysko czorsztyńskie"); Zamek w Montmort (zamek w Montmort - Wiktor Hugo "Zamek w Montmort"); Ruiny Orientu (ruiny zamku w Bałakławie - Adam Mickiewicz "Ruiny zamku w Bałakławie").PAŁACE. Po prostu Luwr (Luwr - Józef Ignacy Kraszewski "Luwr"); Perła baroku (Zwinger, kościół Frauenkiche i kościół Hofkirche w Dreźnie - Stanisław Staszic "Zwinger"; Józef Ignacy Kraszewski "Drezno"); Pałac Burbonów w Casercie (pałac Burbonów w Casercie - Ferdynand Gregorovius "Pałac Burbonów, Caserta"; Petersburskie pałace (Pałac Zimowy w Petersburgu; pałac w Carskim Siole - Jarosław Iwaszkiewicz "Petersburg"); W cieniu antyku: klasycystyczna posiadłość Czartoryskich w Puławach (pałac Czartoryskich, brama rzymska, Kaplica pałacowa, Domek gotycki i świątynia Sybilli w Puławach - Bolesław Prus "Puławy"); Pałac Staszica (pałac Staszica w Warszawie - Władysław Tatarkiewicz "Pałac Staszica"); Kapitalizm i architektura (Israel Joshua Singer "Bracia Aszkenazy"). DACHY. Metafizyka dachu (kamienne domy "trullo" - Olga Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny"); O dachu jak ściana górska z alpejskiej baśni (dach katedry św. Szczepana w Wiedniu - Gerhard Roth "Dach katedry św. Szczepana"); Najsłynniejszy dach Florencji (Santa Maria del Fiore we Florencji - Jarosław Iwaszkiewicz "Florencja w deszczu"); Dachy Starego Miasta w Warszawie (rynek Starego Miasta w Warszawie - Artur Oppman "Dachy"). SCHODY. Majestat wersalskich schodów (ogród i schody oranżerii w Wersalu - Rainer Maria Rilke "Schody oranżerii. Wersal"). Schodami w górę, schodami w dół (Schody Hiszpańskie w Rzymie - Jarosław Iwaszkiewicz "Podróże do Włoch"). WIEŻE. Architektoniczna fantazja: najsłynniejsza wieża świata (wieża w Pizie - Franciszek Salezy Dmochowski "Krzywa Wieża w Pizie"); O fikcyjnej wieży idei i szaleństwa (katedra w Salisbury - William Golding "Wieża"); Miasto wież (Sam Gimignano - Manuela Gretkowska "Europejka"); Perspektywa z wieży Eiffla (wieża Eiffla w Paryżu - Gabriela Zapolska "Wieża Eiffla"). MIASTA. Narodziny miasta (XIV-wieczny plan Rzymu - Antoine de Saint-Exupèry "Twierdza"); Harmonia Akropolu (Akropol - Zbigniew Herbert "Labirynt nad morzem"); Powstanie Paryża (wyspa Cité z lotu ptaka - Wiktor Hugo "Paryż z lotu ptaka"); Miasto na wodzie (Canale Grande, Pałac Dożów i bazylika św. Marka w Wenecji - Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu"; Ewa Bieńkowska "U świętego Marka w Wenecji"); Urbanistyczny model kosmosu (rynek i kościół Mariacki w Krakowie - Adam Zagajewski "W cudzym pięknie"); Miasto prywatne (widok ogólny i plan Zamościa - Władysław Tatarkiewicz "Zamość"); Renesansowy rynek (kościół farny oraz kamienice Przybyłów i Celejowskich w Kazimierzu nad Wisłą - Zbigniew Herbert "List z Kazimierza"); Na bagnach Newy (twierdza Pietropawłowska, Prospekt Newski, sobór Kazański, sobór Izaaka i admiralicja w Petersburgu - Josif Brodzki "Architektoniczne krajobrazy"); Ulica Krokodyli (ulica Stryjska w Drohobyczu - Bruno Schulz "Ulica Krokodyli"); Poeta, wykrzyknik ulicy (Lyonel Feininger "Czerwona wieża w Halle" - Julian Przyboś "Gmachy"); Wieżowce miasta (widok na ulice Manhattanu - Kazimierz Brandys "Nowy Jork"). FONTANNY. Strofy o fontannie (fontanna na placu św. Piotra w Watykanie - Rainer Maria Rilke "Rzymska fontanna, Borghese"); Fontanna Czterech Rzek (Gianlorenzo Bernini, Fontanna Czterech Rzek w Rzymie - Filippo Baldinucci "Fontanna Czterech Rzek"); Fontanna o smaku szampana (fontanna di Trevi w Rzymie - Jarosław Iwaszkiewicz ("Nie rzucam monet do fontanny Trevi..."). MOSTY. Na brzegach średniowiecznego Rodanu (most św. Benezeta w Avinionie - Maria Konopnicka "Most Świętego Benezeta"); Nad brzegami Życia i Śmierci (Ponte della Sanità w Neapolu - Gustaw Herling-Grudziński "Most"); Między Bośnią a Serbią (most na Drinie - Ivo Andrić "Most na Drinie"); Wenecki rumak i praskie brytany (Ponte Rialto w Wenecji; most Karola w Pradze - Wacław Kubacki "Ponte Rialto"; Bohumil Hrabal "Most Karola w Pradze"); Piękny most nad brzydką rzeką (Ponte Santa Trinità we Florencji - Roman Brandstaetter "Ponte Santa Trinità we Florencji"). DETALE. Tympanon niebios (portal katedry w Chartres - Umberto Eco "Tympanon"); Oko rozety (rozeta katedry Notre Dame w Paryżu - Rainer Maria Rilke "Różyca"); A każdy anioł inny (śmiejące sie anioły z katedry w Chartres - Rainer Maria Rilke "L'Ange du Méridien"); Kamienny Jezus (podwoje bocznego przysionka katedry w Chartres - Hanna Malewska "Kamienie wołać będą"); Łuk sprawiedliwości wzorowej (Łuk Sprawiedliwości łączący kościół Sant'Eligio ze szpitalem w Neapolu - Gustaw Herling-Grudziński "Łuk Sprawiedliwości"). POSTRZEGANIE ARCHITEKTURY. W blasku światła (katedra w Rouen - Józef Czechowicz "Rouen! Rouen"; Gustaw Flaubert "Pani Bovary"); Son et lumière (zamek Chenonceau nad Loarą - Zbigniew Herbert "Światło i architektura"); Budowla: wielość spojrzeń, wielość obrazów (katedra Notre Dame w Paryżu - Julian Przyboś "Zapiski bez daty"); Literackie fascynacje ruiną (Cyprian Norwid ["Gdziekolwiek z muru wyrosłego szczerbie..."]); "Brzydka" architektura (Partenon; Wiktor Zin "Stary Hrubieszów" - Wiktor Zin "Piękno w brzydocie"). ARCHITEKTURA I IDEA. Architektura labiryntu (schemat labiryntu pałacu w Knossos - Wisława Szymborska "Labirynt"; Jorge Luis Borges "Labirynt"); Architektura widziana z kosmosu (Wielki Mur Chiński - Franz Kafka "Budowa Chińskiego Muru"; Ryszard Kapuściński "Myśl chińska"; Tadeusz Różewicz "Nauka cierpliwości"); Świat roślinnego raju w architekturze" (fasada katedry Notre Dame w Paryżu; filary gotyckie; schemat gotyckiego okna - John Ruskin "Rajska roślinność"); Idea architektury - architektura idealna (Piero della Francesca "Miasto idealne" - Tomasz Morus "Utopia"); Architektura namalowana (Rafael "Szkoła ateńska" - Julian Stryjkowski "Pożegnanie z Italią"); Literacki projekt budowli (Leon Chwistek "Projekt górskiego hotelu"); Marzenie architektów (uczelnia Bauhaus w Dessau - Stefan Żeromski "Szklane domy"); Nic dwa razy się nie zdarzy (Hundertwasserhaus w Wiedniu - Stach Szabłowski "Hundertwasserhaus"). ARCHITEKTURA I HISTORIA. Olbrzym starożytnej architektury (Koloseum - Jan Parandowski "Koloseum"); Architektura i historia - historia dzieła architektury (meczet w Kordobie - Ryszard Kapuściński "Kordoba"); Opactwo Mont-Saint-Michel (opactwo St. Michel - Bohdan Królikowski "Klasztor Mont-Saint-Michel"); Mury imperium (Kreml w Moskwie - Ryszard Kapuściński "Kreml: czarodziejska góra"); Gruzy katedry (katedra św. Jana w Warszawie - Mieczysław Jastrun "Ruiny katedry św. Jana). ARCHITEKTURA I STYLE. W stylu romańskim (kolegiata św. Marcina w Opatowie - Jarosław Iwaszkiewicz "Kolegiata w Opatowie"); Niebotyczny gotyk (katedra Notre Dame w Paryżu - Wiktor Hugo "Katedra Marii Panny w Paryżu"; Julian Przyboś "Notre Dame"); Kamienny las (katedra św. Piotra i NMP w Kolonii - Friedrich Schlegel "Kolonia"; Fraçois René Chateaubriand "Duch chrześcijaństwa"); Ogrody sentymentalne (grobowiec Jana Jakuba Rousseau na Topolowej Wyspie w Ermenonville - Zbigniew Herbert "Ermenonville"); Gotyckie inspiracje architektury XIX w. (katedra w Lourdes - Emil Zola "Lourdes"); Fabrykancka secesja (willa Leopolda Rudolfa Kindermanna i pałac Poznańskiego w Łodzi - Władysław Reymont "Ziemia obiecana"); Piękno organiczne - Art Nouveau (Casa Milà i Sagrada Familia w Barcelonie - Wojciech Wencel "Przepis na arcydzieło"); Styl zakopiański (dom "Pod Jedlami" - Stanisław Witkiewicz "Dom "Pod Jedlami""). ARCHITEKTURA I TECHNIKA. Pałac Maszyn (Galerie des Machines w Paryżu - Gabriela Zapolska "Hala maszyn"); Futurologiczny machinopałac (Kazmierz Brandys "Centrum Pompidou"); Piramida ze szkła i żelaza (piramida na dziedzińcu Luwru w Paryżu - Dan Brown "Piramida"). ARCHITEKTURA W CHMURACH. Perspektywa ze szczytu imperium (panorama miasta, Statua Wolności, Brooklyn Bridge i Empire State Buiding w Nowym Jorku - Julian Przyboś "Wierzchołek imperium. Top of Empire State"); Budowla podarunek (Pałac Kultury i Nauki w Warszawie - Marek Nowakowski "Pałac"). ARCHITEKTURA I SZTUKA. Architektoniczna księga lęku i nadziei (katedra w Arles - Zbigniew Herbert "Arles"); Średniowieczna synteza sztuk (katedra Notre Dame w reims - Stanisław Wyspiański "Reims"); Architektura według... pędzla Pietera Senredama (Pieter Saenredam "Wnętrze Grote Kerk w Haarlemie" oraz "Plac Mariacki w Utrechcie i kościół p.w. Marii Panny" - Zbigniew Herbert "Portret architektury"); Msza: modlitwa i spektakl sztuki (Aleksander Wat "Nieszpory w Notre Dame"). SŁOWNICZEK POJĘĆ ARCHITEKTONICZNYCH. ŹRÓDŁA CYTATÓW. INDEKS DZIEŁ ARCHITEKTURY. INDEKS DZIEŁ MALARSKICH, SCHEMATÓW I RYSUNKÓW. INDEKS PISARZY I ICH DZIEŁ. BIBLIOGRAFIA. SPIS ILUSTRACJI.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej