Kształcenie wielostronne
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Autor
Bereźnicki Franciszek
(1)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Język polski
(8115)
Dziecko
(5129)
Nauczanie
(4695)
Matematyka
(4656)
Literatura polska
(4106)
Kształcenie wielostronne
(-)
Powieść polska
(4020)
Poezja polska
(3836)
Nauczyciele
(3718)
Nauczanie początkowe
(3696)
Szkolnictwo
(3314)
Historia
(3296)
Wychowanie przedszkolne
(3239)
Wychowanie
(2692)
Język angielski
(2349)
Młodzież
(2341)
Rodzina
(2341)
Pedagogika
(2233)
Fizyka
(2055)
Filozofia
(1833)
Sztuka
(1748)
Język rosyjski
(1746)
Oświata
(1691)
Kobieta
(1683)
Pamiętniki polskie
(1682)
Wojna 1939-1945 r.
(1681)
Wychowanie w rodzinie
(1674)
Wojsko
(1656)
Literatura
(1650)
Uczniowie
(1633)
Chemia
(1535)
Kultura
(1431)
Język niemiecki
(1429)
Muzyka
(1407)
Opowiadanie polskie
(1366)
Biologia
(1310)
Geografia
(1294)
Pisarze polscy
(1265)
Psychologia
(1254)
Literatura młodzieżowa polska
(1237)
Publicystyka polska
(1110)
Przyroda
(1077)
Literatura dziecięca polska
(1071)
Internet
(1050)
Nauka
(1047)
Technika
(1015)
Bibliotekarstwo
(970)
Wychowanie fizyczne
(963)
Prawo
(956)
Nauczanie zintegrowane
(947)
Alkoholizm
(943)
Żydzi
(929)
Uczenie się
(909)
Młodzież szkolna
(885)
Stosunki interpersonalne
(864)
Miłość
(859)
Dzieci
(851)
Osobowość
(845)
Zarządzanie
(835)
Psychoterapia
(813)
Powieść angielska
(811)
Powieść amerykańska
(795)
Czytelnictwo
(792)
Gry i zabawy
(790)
Polityka międzynarodowa
(786)
Praca
(780)
Przedsiębiorstwo
(767)
Socjologia
(763)
Pińczów
(748)
Polityka
(741)
Polacy za granicą
(727)
Uczucia
(726)
Teatr polski
(718)
Dramat polski
(716)
Rolnictwo
(715)
Turystyka
(712)
Matura
(708)
Komunikacja społeczna
(706)
Szkolnictwo wyższe
(702)
Marksizm
(689)
Opieka społeczna
(688)
Czytanie
(683)
Szkolnictwo zawodowe
(677)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(674)
Religia
(671)
Relacje międzyludzkie
(669)
Rodzice
(668)
Wychowanie obywatelskie
(664)
Rośliny
(658)
Etyka
(656)
Język francuski
(635)
Astronomia
(633)
Sport
(632)
Kształcenie
(631)
Wieś
(624)
Mowa
(623)
Nałóg
(618)
Komputery
(617)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(610)
Powieść rosyjska
(604)
Postawy
(601)
Gatunek
Podręczniki
(1)
Sprawozdanie w pracy dydaktycznej
(1)
Uczenie się
(1)
Uczeń zdolny
(1)
Środki dydaktyczne
(1)
2 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr.
I. Przedmiot i zadania dydaktyki kształcenia ogólnego. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki. Dydaktyka ogólna i szczegółowa, przedmiot i funkcje dydaktyki. Tendencje w dydaktyce współczesnej. Metody badań dydaktycznych (proces badania naukowego, metody, techniki, metody jakościowe. Wartości i cele kształcenia ogólnego. III. Treści kształcenia ogólnego: funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów, kryteria i teorie doboru treści. Proces kształcenia ogólnego: podstawy filozoficzne i psychologiczne, integracja procesu nauczania i uczenia się, ogniwa procesu, integracja nauczania i wychowania.
II. Wartości i cele kształcenia ogólnego. Wartości ich związek z celami kształcenia ogólnego. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia. Wartości jako przedmiot badań aksjologii. Pojęcie wartości. Rodzaje i hierarchiczność wartości. Związek wartości z celami kształcenia. Cele kształcenia ogólnego. Funkcje i isota celów kształcenia. Źródła i podstawy celów kształcenia. kOncepcje, taksonomia, uszczegółowienie celów, znaczenie świadomosci celów kształcenia w procesie edukacji.
IV. Proces kształcenia ogólnego. Podstawy filozoficzne i psychologiczne . Proces kształcenia jako zinterowany proces nauczania i uczenia się. Ogniwa procesu: uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia, poznawanie nowych faktów, nabywanie nowych pojęć, poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy, przechodzenie od teorii do praktyki, wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych, sprawdzanie i ocena osiągnięć. Integracja procesów nauczania i wychowania.
V. Kształcenie wielostronne.
VI. Proces samokształcenia: pojęcie, cele, wdrażanie do samokształcenia.
VII. Zasady kształcenia: pojęcie, geneza, charakterystyka i klasyfikacja zasad kształcenia, przegląd i realizacja zasad kształcenia.
VIII. Metody kształcenia: pojęcie i rozwój metod nauczania, rózne aspekty nauczania, podział metod nauczania, metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne, nauczanie programowane. Funkcje metod nauczania, kryteria doboru metod. Metody uczenia się: recepcyjne, heurytyczne, badawcze, ekspresyjne, ćwiczebne.
IX. Formy organizacyjne kształcenia. System klasowo-lekcyjny, lekcja jako podstawowa forma kształcenia, struktura lekcji, typy lekcji ich charakterystyka, rodzaje toków lekcyjnych (tok lekcji podającej, problemowej, ćwiczeniowej, eksponującej). Zajęcia w klasach łączonych. Formy organizacyjne pracy uczniów (praca jednostkowa, zbiorowa, grupowa). Nauka domowa uczniów. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne. Wycieczki szkolne.
X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym. Pojęcie środków, funkcje, klasyfikacja, środki wzrokowe (proste, złożone), środki słuchowe, wzrokowo-słuchowe (audiowizualne). Środki dydaktyczne w procesie kształcenia.
XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej: pojęcie planowania i organizacji, rodzaje planów nauczycielskich, przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji, kontrola wykonania planu.
XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej: pojęcie niepowodzeń szkolnych, rodzaje niepowodzeń i ich skutki, przyczyny, przezwyciężanie niepowodzeń w nauce.
XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. Istota i funkcje sprawdzania. Formy i metody sprawdzania. Testy osiągnięć szkolnych. Jakościowe badania wyników kształcenia. Ocena w procesie kształcenia. Nowy system oceniania (wewnątrzszkolne i zewnętrzne).
XIV. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego. Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia. Praca z uczniem zdolnym. Podmiotowość w edukacji. Kształtowanie zdolności twórczych w procesie kształcenia. Uczenie się w świetle raportów edukacyjnych.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 277-289.
I. Kształcenie ogólne i samokształcenie. 1. Pojęcie i zadania kształcenia ogólnego. 2. Proces kształcenia ogólnego. 3. Nauczanie w edukacji szkolnej. 4. Proces uczenia się szkolnego: pojęcie uczenia się, czynniki uczenia się, umiejętność uczenia się, formy uczenia się. Nauczanie a uczenie się. Integracja nauczania z wychowaniem. Wdrażanie do samokształcenia.
Zawiera: II. Cele kształcenia ogólnego a wartości. 1. Wartości źródłem celów kształcenia ogólnego. Cele kształcenia ogólnego (pojęcie i funkcje celów, taksonomia, konkretyzacja celów).
Zawiera: III. Treści kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie programu kształcenia. 2. Rodzaje programów kształcenia. 3. Pojęcie treści kształcenia. 4. Kryteria doboru treści kształcenia. 5. Teorie doboru treści. 6. Kanon kształcenia ogólnego. 7. Podręczniki szkolne.
Zawiera: IV. Realizacja procesu kształcenia. 1. Podstawy psychologiczne procesu kształcenia. 2. Przebieg procesu kształcenia: uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia. 2. Poznawanie nowych faktów. 3. Nabywanie pojęć. 4. Poznawanie prawidłowości i systematyzowaniem wiedzy. 5. Przechodzenie od teorii do praktyki. 6. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych. 7. Sprawdzanie i ocena osiągnięć.
Zawiera: V. Proces kształcenia wielostronnego: przesłanki fizjologiczne i psychologiczne. Treści kształcenia wielostronnego.
Zawiera: VI. Zasady kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad kształcenia. 2. Charakterystyka zasad kształcenia - zasada: świadomej aktywności uczniów, poglądowości, przystępności, systematyczności i systemowości, łączenia teorii z praktyką, trwałości wiedzy i umiejętności, indywidualizacji i zespołowości, pozostałe zasady. 3. Realizacja zasad w procesie kształcenia.
Zawiera: VII. Metody kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie metody kształcenia. 2. Klasyfikacja metod nauczania. Charakterystyka metod - metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne, utrwalania materiału, doboru metod nauczania. 4. Metody uczenia się: recepcyjne (uczenie się przez przyswajanie), heurytyczne (przez odkrywanie i badanie), ekspresyjne (przez przeżywanie), ćwiczebne (przez działanie).
Zawiera: VIII. Organizacyjne formy kształcenia ogólnego. 1. Formy kształcenia. 2. System klasowo-lekcyjny. 3. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się. 4. Struktura i typy lekcji. Rodzaje toków lekcyjnych - tok lekcji: podającej, tak zwanej problemowej, ćwiczeniowej, eksponującej. 6. Nauka domowa uczniów: pojęcie i funkcja nauki domowej, rodzaje zadań domowych i ich różnicowanie, sposoby zadawania nauki do domu, przeciążenie nauką domową, organizacja nauki domowej, sprawdzanie i ocena nauki domowej. 7. Zajęcia pozalekcyjne - zadania, rodzaje, organizacja zajęć. 8. Wycieczki szkolne. 9. Organizacja pracy uczniów na lekcji: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Zawiera: Środki kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie i funkcje środków kształcenia. 2. Podział środków kształcenia (dydaktycznych) - środki wzrokowe, słuchowe, wzrokowo-słuchowe (audiowizualne). 3. Rola komputera i internetu w kształceniu. 4. Stosowanie środków kształcenia.
Zawiera: X. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej. 1. Pojęcia organizacji i planowania. 2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela (roczny, okresowy, codzienny [konspekt zajęć] plan pracy. 3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji. 4. Kontrola wykonania planu.
Zawiera: XI. Sprawozdanie i pomiar w procesie kształcenia ogólnego. 1. Pojęcie, cele i funkcje sprawdzania. Formy i metody sprawdzania. Formy i metody samokontroli. Testy dydaktyczne. Ilościowe i jakościowe badania efektów kształcenia.
Zawiera: XII. Ocenianie w procesie kształcenia. 1.Pojęcie oceniania. Przedmiot i kryteria oceny szkolnej. Cechy, formy i metody oceniania. 4. System oceniania w zreformowanej szkole: wewnatrzszkolne i zewnętrzne.
Zawiera: XIII. Kształcenie uczniów zdolnych i opóźnionych w nauce w szkole ogólnokształcacej. 1. Pojęcie ucznia zdolnego, jego cechy osobowości i ich diagnozowanie. 2. Kształcenie uczniów zdolnych. 3. Niepowodzenia w nauce: rodzaje i przyczyny niepowodzeń. Praca z uczniem opóźnionym w nauce.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej