Dziecko z Zespołem Downa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Autor
Boksa Ewa
(1)
Jopkiewicz Andrzej
(1)
Michalska Agata
(1)
Podstolec Alicja (1983- )
(1)
Węsierska Katarzyna
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Język polski
(8115)
Dziecko
(5129)
Nauczanie
(4689)
Matematyka
(4656)
Literatura polska
(4106)
Dziecko z Zespołem Downa
(-)
Powieść polska
(4020)
Poezja polska
(3836)
Nauczyciele
(3713)
Nauczanie początkowe
(3696)
Szkolnictwo
(3314)
Historia
(3288)
Wychowanie przedszkolne
(3235)
Wychowanie
(2684)
Język angielski
(2343)
Młodzież
(2341)
Rodzina
(2341)
Pedagogika
(2233)
Fizyka
(2055)
Filozofia
(1832)
Język rosyjski
(1746)
Sztuka
(1743)
Oświata
(1691)
Kobieta
(1683)
Pamiętniki polskie
(1682)
Wojna 1939-1945 r.
(1682)
Wychowanie w rodzinie
(1670)
Wojsko
(1654)
Literatura
(1650)
Uczniowie
(1632)
Chemia
(1535)
Język niemiecki
(1429)
Kultura
(1426)
Muzyka
(1407)
Opowiadanie polskie
(1366)
Biologia
(1309)
Geografia
(1294)
Pisarze polscy
(1263)
Psychologia
(1254)
Literatura młodzieżowa polska
(1237)
Publicystyka polska
(1110)
Przyroda
(1074)
Literatura dziecięca polska
(1071)
Internet
(1051)
Nauka
(1046)
Technika
(1015)
Bibliotekarstwo
(970)
Wychowanie fizyczne
(963)
Prawo
(956)
Nauczanie zintegrowane
(947)
Alkoholizm
(942)
Żydzi
(927)
Uczenie się
(908)
Młodzież szkolna
(885)
Stosunki interpersonalne
(864)
Miłość
(854)
Dzieci
(846)
Osobowość
(841)
Zarządzanie
(834)
Powieść angielska
(811)
Psychoterapia
(809)
Powieść amerykańska
(795)
Gry i zabawy
(790)
Czytelnictwo
(789)
Polityka międzynarodowa
(786)
Praca
(778)
Przedsiębiorstwo
(767)
Socjologia
(763)
Pińczów
(748)
Polityka
(739)
Polacy za granicą
(727)
Uczucia
(719)
Teatr polski
(717)
Dramat polski
(716)
Rolnictwo
(714)
Turystyka
(711)
Matura
(708)
Komunikacja społeczna
(706)
Szkolnictwo wyższe
(701)
Marksizm
(689)
Opieka społeczna
(688)
Czytanie
(683)
Szkolnictwo zawodowe
(677)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(674)
Religia
(671)
Rodzice
(667)
Wychowanie obywatelskie
(664)
Relacje międzyludzkie
(660)
Rośliny
(657)
Etyka
(654)
Język francuski
(635)
Astronomia
(633)
Kształcenie
(631)
Sport
(631)
Wieś
(624)
Mowa
(623)
Nałóg
(618)
Komputery
(617)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(605)
Powieść rosyjska
(604)
Statystyka
(601)
Temat: czas
1901-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(2)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(1)
Częstochowa (woj. śląskie)
(1)
Dolnośląskie, województwo
(1)
Kaszuby
(1)
Koszalin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Kujawy
(1)
Małogoszcz (woj. świętokrzyskie)
(1)
Pomorze
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Materiały konferencyjne
(1)
Podręczniki
(1)
3 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: S. 13-16 : Działalność Polskiego Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Kielcach / Iwona Godek.
Zawiera: S. 17-25 : Znaczenie wolontariuszy w realizacji projektu "Nie jestem sam" - rehabilitacja i wsparcie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej" / Mariola Kosiór.
Zawiera: S. 27-37 : Organizacja i zadania Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego PSOUU Koło w Kielcach / Justyna Piątkowska.
Zawiera: S. 41-54 : Rodzeństwo osób niepełnosprawnych - zaniedbany profil rehabilitacji psychopedagogicznej / Joanna Konarska.
Zawiera: S. 55-66 : Inteligencja emocjonalna i umięjetności asertywne oligofrenopedagogów a jakość ich komunikacji z rodzicami dzieci niepełnosprawnych / Urszula Kot, Joanna Mgłosiek-Nowak.
Zawiera: S. 67-75 : Program "Kielce - znam swoje miasto" jako psychoedukacyjna propozycja pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzeżoną / Urszula Kot, Joanna Mgłosiek-Nowak.
Zawiera: S. 79-84 : Sialidoza - doniesienia wstępne. Studium przypadku / Beata Szczepanowska-Wołowiec, Justyna Pogorzelska, Agata Michalska.
Zawiera: S. 85-101 : Diagnoza i terapia dzieci z rzadkimi zespołami chromosowymi oraz opieka nad nimi - wybrane aspekty (Przyjęcie diagnozy, Wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka z rzadkim zespołem genetycznym, Formy działań wspomagających rozwój dziecka, Specyfika opieki nad dzieckiem z rzadkim zespołem genetycznym) / Urszula Klajmon-Lech.
Zawiera: S. 103-117 : Wpływ widzialnego światła spolaryzowanego i koloroterapii na funkcjonowanie dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną / Jolanta Dudek, Agata Michalska, Alojzy Brol.
Zawiera: S. 119-128 : Kombinezon theratogs a stabilność posturalna pacjentów z centralną hipotonią. Doniesienia wstępne / Agata Michalska, Jolanta Dudek, Michał Linowski, Anna Tarasow-Zych.
Zawiera: S. 129-133 : Stymulacja bazalna (od podstaw) - koncept profesora Fröhlicha / Paweł Wiktor.
Zawiera: S. 137-146 : Metody i zasady terapii mowy osób niepełnosprawnych intelektualnie - wskazówki praktyczne / Magdalena Łabędzka-Piróg.
Zawiera: S. 147-172 : Zabawa symboliczna w rozwijaniu aktywności komunikacyjnej u dzieci ze sprzężonymi upośledzeniami / Elżbieta Maria Minczakiewicz.
Zawiera: S. 173-183 : Oddziaływanie za pośrednictwem sztuki jako forma wspomagania rozwoju dzieci z dysfunkcjami narządu ruchu w wieku wczesnoszkolnym / Anna Stawecka.
Zawiera: S. 185-198 : Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z Zespołem Downa - perspektywa logopedyczna / Ewa Boksa, Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 199-205 : Dyslalia, alalia, opóźniony rozwój mowy i dysartria - diagnoza różnicowa / Ewa Boksa, Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 209-221 : Możliwości funkcjonalne w zakresie komunikacji dziecka z rdzeniowym zanikiem mięśni typ SMA I. Spojrzenie terapeuty NDT-BOBATH / Katarzyna Padula.
Zawiera: S. 223-245 : Dziecko głuchoniewidome z niepełnosprawnością ruchową oraz intelektualną głębokiego stopnia - wybrane formy terapii wykorzystywane w pracy rewalidacyjno-wychowawczej / Małgorzata Nawrocka.
Zawiera: S. 247-253 : "Twoja kolej, Ala". O początkach pracy w zakresie AAC z dziewczynką z Zespołem Downa / Edyta Cisło.
Zawiera: S.255-262 : Analiza funkcjonowania dziecka z Zespołem Pataua (studium przypadku) / Aleksandra Baran, Aneta Szewczyk.
Zawiera: S. 263-286 : Komunikacja językowa u dziecka z chorobą von Recklinghausena (studium przypadku) / Agata Bożek.
Zawiera: S. 287-298 : Terapia Weroniki - dziewczynki z tracheostomią - zastosowanie metody glottodydaktyki (studium przypadku) / Iwona Machnik.
Zawiera: S.299-314 : Terapia Weroniki - dziewczynki po rekonstrukcji krtani - zastosowanie metody glottodydaktyki (studium przypadku) / Iwona Machnik.
Historia PSOUU Koło w Kielcach. Formy działalności PSOUU. Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy (OREW) jako placówka zapewniająca kompleksową edukację, rehabilitację i opiekę swoim wychowankom - cele i zadania placówki, ogólna charakterystyka ośrodka, organizacja i formy pracy w ośrodku (baza lokalowa, sale terapeutyczne, wyposażenie pomieszczeń), plan i przebieg zajęć, uczniowie i kadra pracownicza.
Ocena poziomu inteligencji emocjonalnej, asertywności oraz zdolności komunikacyjnych oligofrenopedagogów - badania z wykorzystaniem Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej (INTE), "Mapy asertywności", testu oceny zdolności komunikacyjnych.
Program autorski "Kielce - znam swoje miasto", realizowany przez OREW w Kielcach. Cele programu: wspomaganie rozwoju ucznia w ujęciu holistycznym, rozwijanie umiejętności poznawczych i społecznych, poszerzanie zasobu wiadomości, kształtowanie i rozwijanie osobowości ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami rozwojowymi.
Studium przypadku kobiety z rozpoznana SIALIDOZĄ.
Wyniki badań retrospektywnych przeprowadzonych metodą wywiadu z rodzicami lub opiekunami dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i autyzmem. Dzieci objęte badaniami korzystały z koloroterapii w warunkach domowych. W załączniku wzór ankiety.
Celem badań przeprowadzonych przez zespół była ocena efektów terapeutycznych wynikających ze stosowania u dzieci z hipotonią posturalną kombinezonu TheraTogs.
Metody i zasady terapii mowy dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Schemat (metody) badania logopedycznego. Klasyfikacje metod terapii logopedycznej. Przedstawiono wnioski z badania logopedycznego przeprowadzonego wśród uczniów klas I-VI szkoły podstawowej w Małogoszczu.
Założenia teoretyczne i pragmatyczne podstawy rozwoju zabawy symbolicznej. Dialog matki z dzieckiem źródłem doznań inspirujących rozwój zabawy symbolicznej. Rozwój funkcji semiotycznej w zabawie dziecka. Obiekt przejściowy i jego funkcja w zabawie dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju. zabawa symboliczna forma dialogu dziecka z otoczeniem. Poznawczo-komunikacyjny aspekt rozwoju zabawy symbolicznej.
Wspomaganie rozwoju dziecka z Zespołem Downa - wyjaśnienia terminologiczne, Wczesna interwencja terapeutyczna, wczesne wspomaganie rozwoju - integracja oddziaływań stymulujących rozwój dziecka, wczesna terapia logopedyczna - warunek efektywnej pomocy, specyfika diagnozy i terapii logopedycznej dziecka z Zespołem Downa, rodzice - ważne ogniwo w procesie terapeutycznym
Co to jest SMA (Spinal Muscular Atrophy)? Wprowadzenie celów terapii jako odpowiedź na zagadnienia kluczowe. Koncepcja NDT-Bobath. Charakterystyka dziewczynki - typ SMA I, choroba Werdniga-Hoffmana: funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym, pozycjonowanie dziewczynki, komunikacja alternatywna, kolejność postępowania, wyznaczanie celów. Aktywności podejmowane przez dziecko po wprowadzeniu modyfikacji według koncepcji NDT-Bobath oraz komunikacji alternatywnej.
Przedstawiono sylwetkę 10-letniej dziewczynki głuchoniewidomej, z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim i mózgowym porażeniem dziecięcym. Metody wykorzystywane w pracy rewalidacyjno-wychowawczej: masaż, masaż Shantal, metoda stymulacji bazalnej Fröhlicha, stymulacja poprzez doświadczanie ruchu, metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, , stymulacja polisensoryczna, zabawy tworzywami bezkształtnymi, zabawy paluszkowe, Szczoteczkowanie, metody relaksacyjne, relaksacja według Wintreberta.
Książka
W koszyku
Mater. z III międzynarodowej konferencji.
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. 13-18 : Postawa ciała chłopców w okresie pokwitania / Małgorzata Bogdańska-Bodych.
Zawiera: S. 19-26 : Wpływ tempa dojrzewania płciowego na rozwój podskórnej tkanki tłuszczowej i komponentów budowy ciała dziewcząt / Anna Burdukiewicz.
Zawiera: S. 27-33 : Postawa ciała w aspekcie zróżnicowania wskaźnika BMI / Anna Burdukiewicz, Krystyna Śliwa, Wincenty Śliwa.
Zawiera: S. 35-43 : Wskaźniki masy ciała a sprawność motoryczna dzieci i młodzieży / Stanisław Gołąb.
Zawiera: S. 45-51 : Badania ciągłe nad rozwojem fizycznym noworodków wrocławskich / Bohdan Gworys, Wiesław Kurlej, Krystian Porwolik.
Zawiera: S. 53-59 : Postawa ciała dziewcząt w wieku 8-12 lat / Justyna Jakóbczyk.
Zawiera: S. 61-71 : Cechy budowy morfologicznej a wydolność fizyczna studentów / Andrzej Jopkiewicz, Agnieszka Przychodni, Małgorzata Markowska.
Zawiera: S. 73-81 : Zmiany w poziomie sprawności motorycznej dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat / Paweł Kijo.
Zawiera: S. 83-86 : Ocena zaawansowania rozwoju na podstawie wyrzynania się siekaczy mlecznych / Wiesław Kurlej, Bohdan Gworys, Krystian Porwolik, Michał Porwolik.
Zawiera: S. 87-94 : Wielkość łuków zębowych w wieku młodzieńczym / Andrzej Malinowski, Dorota Frenzel.
Zawiera: S. 105-112 : Powiązania cech somatycznych i zdolności siłowych u dzieci wiejskich w okresie pokwitania / Janina Miałkowska, Jadwiga Pietraszewska.
Zawiera: S. 113-119 : Diagnoza auksologiczna uczniów klas młodszych w aspekcie reformy szkolnej / Irmina Mięsowicz, Andrzej Jopkiewicz.
Zawiera: S. 121-125 : Wysklepienie stóp u kobiet wykonujących różne zawody / Grzegorz Nowicki, Rafał Nowicki.
Zawiera: S. 133-136 : Sprawność fizyczna dzieci u progu szkoły podstawowej o skrajnym stopniu otłuszczenia ciała / Małgorzata Resiak, Józef Drabik.
Zawiera: S. 147-151 : Społeczne i rodzinne uwarunkowania wieku menarche dziewcząt bialskopodlaskich / Adam Wilczewski.
Zawiera: S. 153-158 : Wiek menarche a wielkość dorastania wysokości ciała dziewcząt / Ryszard Żarów, Maria Chrzanowska, Barbara Cichocka, Stanisław Gołąb, Aleksandra Matusik.
Zawiera: S. 161-168 : Dzieci koszalińskie w świetle badań antropomotorycznych z 1978, 1988 i 1998 roku / Lidia Cymek, Franciszek Rożnowski, Bogdan Zaworski.
Zawiera: S. 169-177 : Zmiany sekularne wybranych cech morfofunkcjonalnych studentów Akademii Świętokrzyskiej / Andrzej Jopkiewicz.
Zawiera: S. 179-185 : Zmiany w rozwoju fizycznym dzieci przedszkolnych z Torunia na przestrzeni 25 lat / Małgorzata Kamińska-Czakłosz.
Zawiera: S. 187-193 : Trend sekularny wzrastania dzieci i młodzieży warszawskiej w ciągu ostatnich dwudziestu lat / Iwona Palczewska, Ilona Szilágyi-Pągowska, Katarzyna Pawlik-Chmielewska.
Zawiera: S. 195-201 : Tendencja przemian wieku występowania pierwszej miesiączki u kobiet urodzonych w latach 1930-1989 / Joanna Rodziewicz-Gruhn, Maria Pyzik.
Zawiera: S. 203-208 : Częstość występowania niedoboru i nadmiaru masy ciała dzieci łódzkich na przestrzeni lat 1978-1994 / Małgorzata Roślak, Henryk Stolarczuk, Jadwiga Grabowska.
Zawiera: S. 209-225 : Siatki centylowe dzieci wiejskich z Pomorza w wieku 7-15 lat. Porównanie z odpowiednimi siatkami dla dzieci wiejskich z Kujaw i Pomorza oraz IMiDz / Jarosław Rożnowski, Władimir Bożiłow, Bohdan Gworys.
Zawiera: S. 227-235 : Tendencja przemian w rozwoju fizycznym dzieci kaszubskich z Chmielna, Mirachowa i Staniszewa (pow. kartuski) / Bogdan Zaworski.
Zawiera: S. 239-247 : Warunki środowiskowo-zdrowotne ciężarnych kobiet a parametry urodzeniowe potomstwa z wadą rozszczepową / Bogusław Antoszewski, Aneta Sitek.
Zawiera: S. 249-256 : Rozwój fizyczny dzieci z nieprawidłową tolerancją glukozy i cukrzycą typu 2 / Barbara Garanty-Bogocka, Małgorzata Syrenicz, Beata Krupa, Joanna Goral, Wiesława Wieczorek, Aneta Gębala.
Zawiera: S. 257-262 : Rozwój fizyczny otyłych dziewcząt z przedwczesnym pubarche / Beata Krupa, Barbara Garanty-Bogacka, Małgorzata Syrenicz, Wiesława Wieczorek.
Zawiera: S. 263-267 : Wpływ stanu okołoporodowego noworodków na ich dalszy rozwój (do 6 roku życia) / Wiesław Kurlej, Bohdan Gworys, Krystian Porwolik, Michał Porwolik.
Zawiera: S. 268-276 : Wady postawy ciała uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim / Anna Makarczuk, Paweł Kijo.
Zawiera: S. 277-283 : Wpływ wybranych czynników genetycznych i niegenetycznych na stan biologiczny noworodków. Parametry urodzeniowe ciała dzieci z połowiczną mikrosomią twarzy / Aneta Sitek, Julia Kruk-Jeromin.
Zawiera: S. 285-292 : Wybrane cechy niemetryczne uzębienia dzieci z zespołem Downa / Eląbieta Żądzińska, Beata Lubowiedzka, Magdalena Wochna-Sobańska.
Zawiera: S. 295-306 : Przejawy procesu starzenia się - regres i inwolucja sprawności motorycznej człowieka / Andrzej Jopkiewicz.
Zawiera: S. 307-317 : Subiektywne poczucie satysfakcji życiowej u kobiet i mężczyzn w okresie przekwitania / Maria Kaczmarek.
Zawiera: S. 319-327 : Hormonalne i metaboliczne efekty starzenia się a parametry morfologiczne i fizjologiczne u 50-cio i 60-cio letnich mężczyzn / Maria Kaczmarek, Katarzyna Łącka, Magdalena Skrzypczak, Ilona Gradecka-Kubik.
Zawiera: S. 331-337 : Biologiczno-antropologiczne i pedagogiczne aspekty promocji zdrowia i waleologii / Andrzej Malinowski.
Zawiera: S. 339-342 : Inicjacja seksualna i stosowanie środków antykoncepcyjnych wśród studentów I roku Akademii Świętokrzyskiej / Edyta Suliga.
Zawiera: S. 343-350 : Ocena sposobu żywienia studentów I roku Akademii Świętokrzyskiej / Edyta Suliga.
Zawiera: S. 351-357 : Sposób żywienia i stan odżywienia studentek z rejonu Polski południowej / Iwona Wronka, Romana Chmara-Pawlińska.
Książka
W koszyku
Materiały dydaktyczne to pokłosie pierwszego naukowego seminarium studenckiego, które odbyło się 1 czerwca 2011 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Bibliogr. po rozdz.
Zawiera: S. 15-29 : Logopedia na lekcjach, czyli o promowaniu właściwych wzorców wymowy w gimnazjum i liceum / Alicja Podstolec.
Zawiera: S. 31-49 : Wczesna interwencja logopedyczna / Ewa Gacka.
Zawiera: S. 51-77 : Promowanie postaw sprzyjających przezwyciężaniu niepłynności mowy u dzieci w wieku przedszkolnym / Hanna Szykowska, Agata Szymura.
Zawiera: S. 79-101 : Percepcja jąkania - doniesienia z badań / Natalia Mocko, Agata Szczepaniak.
Zawiera: S. 105-135 : Postępowanie logopedyczne w dyslalii - opis przypadku / Sylwia Stacha.
Zawiera: S. 137-150 : Terapia dyslalii / Iwona Michalak-Widera.
Zawiera: S. 151-165 : Funkcjonowanie dziecka autystycznego w przedszkolu masowym - opis przypadku / Aurelia Kozieł, Anna Kozieł, Daria Kwiatkowska, Anna Plewnia.
Zawiera: S. 167-180 : Usprawnianie mowy u dzieci i osób dorosłych z zespołem Downa / Katarzyna Babecka, Katarzyna Mrozek.
Zawiera: S. 183-195 : Zawód i status prawny logopedy w Polsce a sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy / Agnieszka Płusajska-Otto.
Zawiera: S. 197-210 : Skuteczny logopeda / Barbara Jeziorczak, Anna Chrostek.
Zawiera: S. 211-236 : Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego / Katarzyna Węsierska.
Logopedia na lekcjach, czyli o promowaniu właściwych wzorców wymowy w gimnazjum i liceum - artykuł podejmuje zagadnienia profilaktyki logopedycznej prowadzonej na III i IV etapie edukacji. W tekście wskazano potrzebę i wartość zajęć promujących kulturę języka, przeprowadzanych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (zarówno z punktu widzenia logopedów, jak i prawa oświatowego), ukazano również trudności, jakie może napotkać w tym względzie nauczyciel oraz zaproponowano kilka praktycznych rozwiązań metodycznych.
Wczesna interwencja logopedyczna - w artykule omówiono zagadanienia związane z wczesną interwencją logopedyczną. Przedstawiono w nim jej założenia i uwarunkowania, zaprezentowano podstawy diagnozy i terapii logopedycznej, a także kategorie odbiorców wczesnej interwencji logopedycznej. Oddziaływania logopedyczne zostały ukazane jako część wielospecjalistycznej i kompleksowo rozumianej wczesnej interwencji, w której oddziaływania profesjonalistów są połączone z oddziaływaniami rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy lub dzieci zagrożonych ich wystąpieniem.
Promowanie postaw sprzyjających przezwyciężaniu niepłynności mowy u dzieci w wieku przedszkolnym: W artykule zostały zaprezentowane wyniki badań sondażowych nad poziomem wiedzy rodziców/opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym, na temat zjawiska jąkania wczesnodziecięcego. Analizę wyników badań poprzedza teoretyczne wprowadzenie w tematykę wczesnej dysfluencji. Zwrócono szczególną uwagę na na charakterystyczne dla okresu wczesnego dzieciństwa wyzwania rozwojowe i związane z tym niepłynności w mowie. Dodatkowo poruszona została kwestia odróżnienia rozwojowej niepłynności mowy od jąkania wczesnodziecięcego. Zaakcentowano konieczność działań profilaktycznych, których celem byłoby promowanie postaw redukujących niepłynności w mowie kilkuletnich dzieci. Zawiera kwestionariusz ankiety do badań sondażowych.
Percepcja jąkania - doniesienia z badań: Artykuł powstał w oparciu o badania diagnostyczne przeprowadzone w środowisku akademickim różnych kierunków wybranych wyższych uczelni w Polsce, a dotyczące stereotypów w pojmowaniu jąkania i możliwości wpływu kierunku studiów respondentów na wybrane odpowiedzi. Praca daje możliwość zestawienia i porównania poglądów młodych Polaków, może przy tym stanowić wstęp do szerszej dyskusji na temat ogólnego pojmowania jąkania jako zaburzania mowy, wiedzy o nim i świadomości możliwości pomocy.
Postępowanie logopedyczne w dyslalii - opis przypadku: Artykuł poświęcony jest problematyce wad wymowy - dyslalii. Poprawne wypowiadania się jest niezbędnym elementem prawidłowej komunikacji. Zaburzenia artykulacji powodują znaczne utrudnienia w porozumiewaniu się. Wśród zaburzeń mowy dyslalie stanowią największy odsetek. Problemy te dotyczą nie tylko dzieci, ale także osób dorosłych. Zmniejszanie rozpowszechniania występowania dyslalii w populacji wymaga nie tylko skutecznej terapii, lecz również odpowiednich działań o charakterze profilaktycznym. W artykule - w oparciu o studium przypadku - zostało zaprezentowane postępowanie logopedyczne oraz przykładowe ćwiczenia wykorzystywane w terapii wad artykulacyjnych. Zawiera ankietę dla logopedów.
Terapia dyslalii: Artykuł przedstawia poglądy specjalistów z kręgu logopedii na zjawisko dyslalii, tj. zaburzeń mowy popularnie określanych mianem wad wymowy, i jej terapię.
Funkcjonowanie dziecka autystycznego w przedszkolu masowym - opis przypadku: W artykule przedstawiono, w sposób syntetyczny, podstawową wiedzę na temat autyzmu. Studium przypadku dziecka autystycznego funkcjonującego w przedszkolu masowym powstało w efekcie bezpośrednich obserwacji, jak również w efekcie współpracy z nauczycielami przedszkola. Autorki opisują konsekwencje wynikające z uczęszczania dziecka z głębokimi zaburzeniami rozwoju do przedszkola masowego.
Usprawnianie mowy u dzieci i osób dorosłych z zespołem Downa: Przedmiotem artykułu jest próba wyjaśnienia, czym jest zespół Downa oraz jakie czynniki wpływają na nierównomierny stopień rozwoju mowy u dzieci dotkniętych ZD. Autorki zwracają także uwagę na problemy językowe i komunikacyjne u osób dorastających oraz dorosłych z ZD. Podano także wskazówki dotyczące wspierania rozwoju i usprawniania mowy w dzieciństwie oraz życiu dorosłym osób z ZD.
Zawód i status prawny logopedy w Polsce a sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy: W artykule przedstawiono początki kształcenia logopedów w Polsce, zwracając jednocześnie uwagę na współczesne formy kształcenia adeptów tego zawodu w naszym kraju. Wymieniono akty prawne regulujące zatrudnienie i zadania logopedów. Przedstawiono także wnioski z badań własnych dotyczących sytuacji zawodowej i poziomu potrzeb zawodowych logopedów, zastanawiając się, co należy zrobić, aby zmienić kształt opieki logopedycznej w Polce.
Skuteczny logopeda: Artykuł opisuje relację, jaka tworzy się między logopedą a pacjentem oraz przedstawia determinanty skutecznej pracy terapeuty mowy.
Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego: Artykuł prezentuje analizę wyników badań sondażowych na temat percepcji przez logopedów zagadnień dotyczących diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego. We wstępie zostały zarysowane ramy zjawiska niełynności mówiania u małych dzieci z uwzględnieniem profilaktyki, wczesnej identyfikacji problemu oraz diagnozy i terapii. Następnie zostały zaprezentowane i omówione wyniki badań ankietowych, których celem było rozpoznanie opinii logopedów na ten temat. Autorka zwraca uwagę na praktyczny cel prowadzonych badań, którym było aktywizowanie środowiska logopedów i propagowanie treści związanych ze skutecznością postępowania logopedycznego w jąkaniu wczesnodziecięcym.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej