Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(73)
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
Książki
(61)
Artykuły
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje fachowe
(3)
Rejestracje audio i wideo
(2)
Czasopisma
(1)
E-booki
(1)
Fotografie
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(94)
tylko na miejscu
(20)
wypożyczone
(5)
nieokreślona
(1)
Placówka
Kielce - Wypożyczalnia
(11)
Kielce - Czytelnia
(7)
Kielce - Multimedialny
(3)
Busko Zdrój - wypożyczalnia
(7)
Busko zdrój - czytelnia
(5)
Jędrzejów - wypożyczalnia
(7)
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
(8)
Końskie - wypożyczalnia
(5)
Końskie - czytelnia
(3)
Opatów - wypożyczalnia
(9)
Ostrowiec - wypożyczalnia
(8)
Ostrowiec - czytelnia
(3)
Pińczów - wypożyczalnia
(8)
Pińczów - czytelnia
(1)
Sandomierz - wypożyczalnia
(13)
Sandomierz - czytelnia
(1)
Starachowice - wypożyczalnia
(7)
Starachowice - czytelnia
(1)
Staszów - wypożyczalnia
(7)
Włoszczowa - wypożyczalnia
(4)
Włoszczowa - czytelnia
(2)
Autor
Plopa Mieczysław (1948- )
(7)
Adamski Franciszek (1930- )
(4)
Ryś Maria
(3)
Filipiak Marian (1935- )
(2)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(2)
Kozakiewicz Mikołaj (1923-1998)
(2)
Laskowski Jerzy (1937-1993)
(2)
Ostrowska Krystyna
(2)
Rostowska Teresa (1947- )
(2)
Żeleźnik Tadeusz
(2)
Balcerzak-Paradowska Bożena
(1)
Banaszkiewicz Magdalena
(1)
Barkley Russell A. (1949- )
(1)
Barnes Robert G
(1)
Becelewska Daniela
(1)
Biała Anna
(1)
Błeszyńska Krystyna
(1)
Chuchra Maria
(1)
Cudak Sławomir
(1)
Danieluk Barnaba
(1)
Dodziuk-Lityńska Anna
(1)
Domagała-Zyśk Ewa
(1)
Drabarek Barbara
(1)
Drescher Betty (1928- )
(1)
Drescher John M. (1928- )
(1)
Drescher John M. (1928- ). Gdybym jeszcze raz wychowywał swoje dzieci
(1)
Dyczewski Leon (1936- )
(1)
Dąbrowska Zofia
(1)
Filipiak Sara
(1)
Gajda Janusz
(1)
Giddens Anthony (1938- )
(1)
Gwozda Mariusz
(1)
Harwas-Napierała Barbara
(1)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(1)
Jan Paweł II (papież) (1920-2005)
(1)
Janicka Iwona
(1)
Janicka Iwona (psycholog)
(1)
Jarco Jan
(1)
Jasudowicz Tadeusz (1944- )
(1)
Jóźwiak Justyna
(1)
Jęczeń Jarosław
(1)
Kalicki Piotr
(1)
Kamińska Kamila
(1)
Kapera Marta
(1)
Kaźmierczak Maria
(1)
Kempińska Urszula
(1)
Kociuba Jolanta
(1)
Kornas-Biela Dorota
(1)
Kowalczyk Marlena Mirosława
(1)
Kozak Stanisław. (psycholog)
(1)
Kozakiewicz Mikołaj (1923-)
(1)
Krawczyk Ewa
(1)
Kuchcińska Maria (pedagog)
(1)
Kusio Urszula
(1)
Kwak Anna
(1)
Kwiatkowska Grażyna Ewa
(1)
Lato Aleksandra
(1)
Lewandowska Bożena
(1)
Lewandowska-Walter Aleksandra
(1)
Liberska Hanna
(1)
Liberska Hanna (1955- )
(1)
Lisowska Elżbieta (pedagog)
(1)
Mach Aleksandra
(1)
Macionżek Agata
(1)
Maksymiuk Renata A
(1)
Malina Alicja
(1)
Malinowski Ludwik
(1)
Marat Ewa
(1)
Materski Edward (1923- )
(1)
Matyjas Bożena
(1)
Musiałowa Alicja
(1)
Muszyński Wojciech (socjologia)
(1)
Nesterak Tomasz
(1)
Nowakowska Aleksandra
(1)
Polkowski Andrzej
(1)
Poraj Grażyna
(1)
Pospiszyl Irena
(1)
Przystojecka Agata
(1)
Radomski Jerzy
(1)
Radziejowski Janusz
(1)
Rejzner Andrzej
(1)
Rostowski Jan
(1)
Rowińska Izabella
(1)
Rydz Sylwia
(1)
Siudem Anna
(1)
Siudem Ireneusz
(1)
Skrzypińska Katarzyna
(1)
Slany Krystyna
(1)
Slany Krystyna (1952- )
(1)
Sobiepan Jarmila
(1)
Sowa-Behtane Ewa
(1)
Stachowicz Aleksandra
(1)
Stasiuk Katarzyna
(1)
Steuden Stanisława
(1)
Stojanowska Wanda
(1)
Stoliński Zdzisław
(1)
Struzik - Gajewska Kamila
(1)
Szafrański Adam Ludwik
(1)
Szaładzińska Agnieszka
(1)
Szlendak Tomasz (1974- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(24)
1990 - 1999
(13)
1980 - 1989
(12)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1945-1989
(4)
1901-2000
(3)
Kraj wydania
Polska
(69)
nieznany (pol)
(5)
Język
polski
(74)
Odbiorca
Pedagodzy
(2)
Szkoły średnie
(2)
Wychowawcy klas
(2)
Socjolodzy
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Fotografia polska
(1)
Temat
Rodzina
(50)
Małżeństwo
(38)
Młodzież
(11)
Przemoc w rodzinie
(7)
Postawy rodzicielskie
(6)
Wychowanie w rodzinie
(6)
Dziecko
(5)
Przysposobienie do życia w rodzinie
(5)
Więź rodzinna
(5)
Wychowanie
(5)
Etyka chrześcijańska
(4)
Człowiek
(3)
Konkubinat
(3)
Psychologia
(3)
Rodzina dysfunkcjonalna
(3)
Rodzina zastępcza
(3)
Rozwód
(3)
Testy
(3)
Agresywność
(2)
Bezdomność
(2)
Bezrobocie
(2)
Dziecko niepełnosprawne
(2)
Dziecko z ADHD
(2)
Eurosieroctwo
(2)
Homoseksualizm
(2)
Jakość życia
(2)
Kobieta
(2)
Kohabitacja
(2)
Konflikt
(2)
Macierzyństwo
(2)
Ojcostwo
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Postawy
(2)
Rodzina adopcyjna
(2)
Rodzinne domy dziecka
(2)
Rola społeczna
(2)
Sieroctwo
(2)
Sobór Watykański
(2)
Socjologia
(2)
Testy psychologiczne
(2)
Ubóstwo
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Adpocja
(1)
Agresja dzieci
(1)
Alkoholizm
(1)
Antyspołeczne zachowania
(1)
Bezdomność kobiet
(1)
Biernat, Tomasz (1962- )
(1)
Bowen Murray
(1)
Bunt
(1)
Choroba przewlekła w rodzinie
(1)
Chory w rodzinie
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
DINKS (Double Income No Kids)
(1)
Degradacja środowiska
(1)
Diagnostyka prenatalna
(1)
Domy dziecka
(1)
Dorosłe Dzieci Alkoholików
(1)
Duchowość
(1)
Duvall Evelyn
(1)
Dyczewski, Leon (1936- )
(1)
Dysktyminacja etniczna
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzieci ulicy
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
(1)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(1)
Dziecko trudne
(1)
Emigracja
(1)
Emigracja zarobkowa
(1)
Etyka
(1)
Feminizm
(1)
Gerontologia
(1)
Globalizacja
(1)
Gospodarka oparta na wiedzy
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Grupy społeczne
(1)
Higiena
(1)
Historia
(1)
Informowanie rodziny o niepełnosprawności dziecka
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Jedynactwo
(1)
Język polski
(1)
Kalifornijski Inwentarz Psychologiczny (CPI)
(1)
Kalinowski, Marian
(1)
Kazirodztwo
(1)
Klasa szkolna (socjol.)
(1)
Komitet Ochrony Praw Dziecka
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Komunikacja w rodzinie
(1)
Koncepcja sił rodziny
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Kontrakt socjalny
(1)
Korczak, Janusz (1878-1942)
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kształcenie
(1)
Kultura masowa
(1)
Kwestionariusz Komunikacji Wewnątrzrodzinnej (FFAQ)
(1)
Temat: dzieło
Caritas Diecezji Kieleckiej
(1)
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Skarżysko-Kamienna)
(1)
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (Pińczów)
(1)
Młodzież wobec małżeństwa i rodziny
(1)
Polski Czerwony Krzyż
(1)
Recenzje naukowe
(1)
Schronisko dla Samotnych Matek (Łódź)
(1)
Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie
(1)
Temat: czas
1989-
(7)
2001-0
(5)
1901-
(2)
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Kujawsko-pomorskie, województwo
(4)
Pomorskie, województwo (od 1999)
(4)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(4)
Polska
(2)
Małopolskie, województwo
(1)
Pińczów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Skarżysko-Kamienna (woj. świętokrzyskie)
(1)
Warszawa
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo pomorskie (1999- )
(1)
Związki małżeńskie
(1)
Gatunek
Materiały pomocnicze
(2)
Monografia
(2)
Podręcznik
(2)
Bibliografia
(1)
Czasopismo psychologiczne
(1)
Dane statystyczne
(1)
Encyklopedia
(1)
Fotografia
(1)
Kazania
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręczniki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Raport z badań
(1)
Recenzja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Psychologia
(3)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
74 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 323-[333].
Zawiera: Teorie badania rodziny ; Strategie badawcze systemu rodzinnego ; Strategie otwarte (oparte na wypowiedziach badanych) ; Metody obserwacyjne ; Metody eksperymentalne ; Mieszane strategie badawcze ; Kilka własnych refleksji ; Model badań nad rodziną ; Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa (KDM-2) ; Podstawy teoretyczne kwestionariusza ; Konstrukcja kwestionariusza ; Opis skal kwestionariusza ; Psychometryczne własności kwestionariusza ; Rzetelności wymiarów i moce dyskryminacyjne pozycji ; Trafność ; Satysfakcja z małżeństwa a wiek i staż małżeński ; Satysfakcja z małżeństwa a poziom wykształcenia ; Satysfakcja z małżeństwa a ocena więzi z rodzicami ; Satysfakcja z małżeństwa a standard materialny związku ; Satysfakcja z małżeństwa a liczba posiadanych dzieci ; Satysfakcja z małżeństwa a płeć ; Satysfakcja z małżeństwa a staż małżeński ; Satysfakcja z małżeństwa a cechy osobowości partnerów ; Satysfakcja z małżeństwa a poziom doświadczanego stresu ; Badanie i obliczanie wyników ; Normalizacja ; Załącznik (KDM-2) ; Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej (KKM) ; Teoretyczne podstawy konstrukcji kwestionariusza ; Konstrukcja kwestionariusza ; Opis skal kwestionariusza ; Psychometryczne własności kwestionariusza ; Rzetelności wymiarów i moce dyskryminacyjne pozycji ; Trafność ; Cechy osobowości badanych a jakość komunikacji z partnerem ; Ocena więzi z rodzicami a jakość komunikacji w małżeństwie ; Jakość komunikacji w małżeństwie a style przywiązaniowe partnerów ; Jakość komunikacji małżeńskiej a ocena satysfakcji ze związku ; Badanie i obliczanie wyników ; Normalizacja ; Załącznik (KKM - ocena własnych zachowań ; KKM - ocena zachowań partnera) ; Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc) ; Podstawy teoretyczne konstrukcji kwestionariusza ; Konstrukcja kwestionariusza ; Opis wymiarów kwestionariusza ; Psychometryczne własności kwestionariusza ; Rzetelności wymiarów i moce dyskryminacyjne pozycji ; Trafność ; Retrospektywna ocena postaw rodziców przez dorosłych synów i dorosłe córki ; Retrospektywna ocena postaw rodziców a wiek i staż małżeński dorosłych córek i synów ; Retrospektywna ocena postaw rodzicow a poziom wykształcenia ich dorosłych dzieci ; Retrospektywna ocena postaw rodziców a ocena jakości ich życia małżeńskiego ; Ocena postaw rodziców a satysfakcja z małżeństwa ; Style radzenia sobie ze stresem a retrospektywna ocena postaw matek i ojców ; Cechy osobowości (NEO-FFI) a retrospektywna ocena postaw rodziców ; Poziom doświadczanego stresu a retrospektywna ocena postaw rodziców ; Badanie i obliczanie wyników ; Normalizacja ; Załącznik (KPR-RocM ; KPR-RocO).
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Nadzieje i obawy związane z rozwojem i wykorzystaniem środków masowego przekazu w edukacji dorosłych ; Nadzieje związane z praktyką edukacyjną kształcenia dorosłych i roli w nich mass mediów ; Sposby manipulowania świadomością przez mass media ; Problemy edukacyjne związane z rozwojem elektronicznych mass mediów.
Zawiera: Uwarunkowania i preferencje edukacyjne odbioru środków masowego przekazu: częstotliwość odbioru poszczególnych środków masowego przekazu, uwarunkowania społeczno-zawodowe i sposób odbioru mass mediów ; Odbiór mass mediów inspirowany przez szkolną edukację dorosłych ; Rola rodziny i środowiska społęcznego w odbiorze mass mediów ; Kontakty ze środkami masowego przekazu a potrzeby edukacyjne i zainteresowania dorosłych kształcących się - "Książka - obowiązek i przyjemność", "Prasa - źródłem informacji", "Radio i telewizja - media rozrywki kulturalnej".
Zawiera: Środki masowego przekazu w edukacji globalnej oraz w kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich ; Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata ; Mass media a zrozumienie dla innych kultur: dialog kultur, ochrona kultur ; Obraz Polaków w środkach masowego przekazu ; Wzory patriotyzmu i postaw obywatelskich w środkach masowego przekazu.
Zawiera: Mass media w edukacji autotelicznej ; Dostarczanie wiadomości z różnych dziedzin wiedzy ; Dostarczanie wiadomości z róznych dziedzin wiedzy ; Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i zamiłowań kulturalnych ; Dostarczanie relaksu i rozrywki ; Kształtowanie postaw ; Edukacyjny wymiar problematyki sensu życia i miłości w środkach masowego przekazu ; Charakterystyczne wypowiedzi na temat roli mass mediów w edukacji autotelicznej "Książki były zawsze moim własnym, innym światem", "Całą duszą jestem humanistą".
Zawiera: Mass media w kształceniu instrumentalnym ; OCena roli poszczególnych mediów w edukacji instrumentalnej ; Bloki edukacyjne intencjonalnie skierowane do ludzi dorosłych ; Instrumentalny odbiór programów poradniczych.
Zawiera: Miejsce i rola edukacyjna środków masowego przekazu w zyciu rodzinnym. Studium przypadków - wybór ; Rodzina i programy o zyciu rodzinnym w środkach masowego przekazu ; Różnice międzypokoleniowe w korzystaniu z mass mediów - relacja nauczycielki ; Typowe wykorzystanie mass mediów w tzw. przeciętnej rodzinie: zróżnicowane preferencje, mass media w ocenie nauczycieli: Mała rodzina nauczycielska w małym mieście, Małżeństwo naucycieli na wsi.
Zawiera: Prognoza i propozycje optymalizacji edukacji poprzez mass media ; Współpraca państw i wyjście z izolacjonizmu społeczno-politycznego podstawą współdzałania międzynarodowego w zakresie rozwoju mass mediów i ich roli w edukacji ; Globalizacja i indywidualizacja odbioru mass mediów ; Ekspansja mikroelektroniki i wideo, ich wykorzystanie w edukacji ; Jakość i poziom treści przekazywanych przez mass media ; Intensywna edukacja przez mass media w duchu wspólnoty europejskiej i współpracy oraz wzajemnego zrozumienia w skali globu - "Rozszerzenie współpracy międzynarodowej w zakresie edukacyjnego wykorzystania mass mediów", " Poszerzenie tematyki edukacyjnej", "Podniesienie poziomu artystycznego treści przekazywanych przez mass media"
Zawiera: Uczyć, jak się uczyć, a w tym efektywnie korzystać z mass mediów - uczyć najnowszej technologii kształcenia i wprowadzać ją w życie, uczyć selektywnego i dogłębnego odbioru mass mediów, współtworzenie i tworzenie programów edukacyjnych.
Zawiera: Podsumowanie wyników badań ; O szeroki program edukacji dorosłych poprzez środki masowego przekazu (próba wniosków).
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr., także przy rozdz.
Zawiera: Dorastanie do życia w małżeństwie i rodzinie.
Zawiera: Poznawanie siebie / Elżbieta Gałecka.
Zawiera: Rozwijanie dojrzałej osobowości - Ku dojrzałości osobowej w małżeństwie - propozycje ćwiczeń / Maria Ryś.
Zawiera: Budowanie współnoty rodzinnej i szkolnej poprzez komunikację, twórczość i zabawę (wskazówki metodyczne)/ Zdzisław Hofman.
Zawiera: Edukacja ekonomiczna (wskazówki ekonomiczne dla nauczycieli uczniów szkoły podstawowej) / Kamila Wilczyńska.
Zawiera: Propozycje zajęć z wychowania prorodzinnego. Miłość (scenariusz lekcji w klasach VIII) / Joanna Łapińska.
Zawiera: Współżycie seksualne wyrazem miłości? (konspekt lekcji dla młodzieży III klas szkół średnich) / Beata Szynalska-Skarżyńska.
Zawiera: Uczennica w ciąży (konspekt lekcji dla młodzieży szkół średnich) / Janina Miazgowicz, Anna Padlewska.
Zawiera: Propozycje lekcji poświęconych problematyce HIV/AIDS (dla młodzieży klas VII i VIII szkół podstawowych oraz młodzieży szkół średnich) / Grażyna Mierzejewska.
Zawiera: Aneksy: Dokumenty międzynarodowe - wybrane fragmenty: Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencja o Prawach Dziecka, Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Karta Praw Rodziny.
Zawiera: Proponowane pozycje bibliograficzne dotyczące miłości, małżeństwa i rodziny / Maria Talar.
Książka
W koszyku
Socjologia / Anthony Giddens ; tł. Alina Szulżycka. - Wyd. 2 uzup. - Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2005. - 765, [1] s. : mapy, portr., wykr. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 702-717 i przy rozdz. Indeksy.
Zawiera: S. 26-43 : Co to jest socjologia (Świadomość różnic kulturowych ; Rozwój myśli socjologicznej ; Funkcjonalizm ; Teorie konfliktu ; Teorie działania społecznego).
Zawiera: S. 45-49 : Kultura i społeczeństwo (Pojęcie kultury ; Wartości i normy ; Różnorodność kulturowa ; Etnocentryzm ; Socjalizacja: role społeczne, tożsamość ; Typy społeczeństw : świat nowoczesny, Pierwszy, Drugi i Trzecie Świat, kraje rozwijające się ; Zmiana społeczna).
Zawiera: S. 72-99 : Zmieniający się świat (Wymiary globalizacji ; Praca zawodowa ; Kultura popularna ; Ryzyko stwarzane przez człowieka ; Globalizacja a nierówności społeczne).
Zawiera: S. 100-125 : Interakcja społeczna a życie codzienne (Badanie życia codziennego ; Komunikacja niewerbalna ; Reguły społeczne a rozmowa ; Twarz, ciało i mowa w interakcji).
Zawiera: S. 126-163 : Płeć kulturowa i seksualność (Różnice płci ; Teorie nierówności płci ; Typy kobiecości, typy męskości i kulturowe relacje płci ; Seksualność człowieka ; Homoseksualizm ; Prostytucja ; Prostytucja dziecięca i światowy "rynek usług seksualnych").
Zawiera: S. 164-191 : Socjologia ciała - zdrowie, choroba i starzenie się.
Zawiera: S. 192-221 : Rodziny (Podstawowe pojęcia ; Małżeństwa i rozwody w Wielkiej Brytanii ; rodzice samotnie wychowujący dzieci, powtórne małżeństwo, wielorodziny, nieobecny ojciec, kobiety bezdzietne z wyboru ; Modele rodziny - różnorodność etniczna w Wilekiej Brytanii : rodziny połudnowoazjatyckie, rodziny afrokaraibskie i afroamerykańskie ; Mieszkanie razem bez ślubu ; Gejowskie i lesbijskie układy partnerskie ; Przemoc i nadużycia w życiu rodziny : seksualne wykorzystywanie dzieci i kazirodztwo).
Zawiera: S. 222-265 : Przestępczość i dewiacja (Socjologiczne teorie przestępczości i dewiacji ; Struktura przestępczości w Wielkiej Brytanii ; Strategie walki z przestępczością w społeczeństwie ryzyka ; Ofiary i sprawcy przestępstw : przestepczość a płeć, przestępstwa, których ofiarami sa homoseksualiści, przestępczość a młodzież ; Przestępczość zorganizowana : przestępczość w sieci).
Zawiera: S. 266-303 : Rasa, etniczność i migracja (Uprzedzenia, dyskryminacja i rasizm ; Integracja etniczna konflikt etniczny ; Migracja globalna ; Imigracja a stosunki etniczne na kontynencie).
Zawiera: S. 304-329 : Klasy, stratyfikacja i nierówności.
Zawiera: S. 330-365 : Ubóstwo, opieka społeczna i wykluczenie społeczne.
Zawiera: S. 366-393 : Nowoczesne organizacje (Teorie organizacji ; Kobiety na stanowiskach kierowniczych).
Zawiera: S. 394-441 : Praca i życie gospodarcze (Gospodarka oparta na wiedzy ; Podział pracy ; Zmiany w systemie pracy ; Kobieta a praca zawodowa ; Praca a rodzina ; Bezrobocie ; Niepewność zatrudnienia).
Zawiera: S. 442-473 : Rządzenie i polityka (Pojęcie państwa ; Systemy polityczne ; Partie polityczne i systemy wyborcze w krajach zachodnich ; Ruchy nacjonalistyczne ; Mniejszości narodowe w Unii Europejskiej).
Zawiera: S. 474-511 : Środki masowego przekazu i telekomunkacja (Prasa i telewizja ; Oddziaływanie telewizji : telewizja a przemoc ; Teorie mediów ; Telefony komórkowe ; Internet ; Środki przekazu a globalizacja ; Imperializm mediów).
Zawiera: S. 512-551 : Oświata (Rola oświaty ; Początki i rozwój oświaty w Wielkiej Brytanii ; Szkolnictwo wyższe ; Oświata a nowe techniki telekomunikacyjne ; Prywatyzacja oświaty ; Teorie nauczania a problem nierówności ; Edukacja a płeć kulturowa ; Oświata a etniczność ; Iloraz inteligencji a osiągnięcia szkolne).
Zawiera: S. 552-591 : Religia (Definicja ; Typy religii ; Typy organizacji religijnych ; Religia a płeć ; Nowe ruchy religijne ; Ruchy milenarystyczne ; Fundamentalizm religijny).
Zawiera: S. 592-623 : Wielkie ośrodki miejskie i przestrzeń miejska (Teorie urbanizmu ; Kierunki rozwoju miast ; Urbanizacja w krajach rozwijających się).
Zawiera: S. 624-657 : Wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny (Zagrożenie środowiska ; Globalne ocieplenie ; Żywność zmodyfikowana genetycznie).
Zawiera: S. 658-681 : Socjologiczne metody badawcze.
Zawiera: S. 682-701 : Myślenie teoretyczne w socjologii (Teoria posmodernizmy ; Foucault ; Społeczeństwo ryzyka - Beck ; Gospodarka sieci - Castells ; Refleksyjność społeczna - Giddens).
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera m.in.: S. 11-27 : Rozwojowe aspekty jakości życia rodzinnego / Teresa Rostowska.
Zawiera m.in.: S. 29-42 : Komunikacja interpersonalna i jej kształtowanie jako istotny wymiar jakości życia rodziny / Barbara Harwas-Napierała.
Zawiera m.in.: S. 43-70 : Nierówność zawodowa kobiet a doświadczenia zadowolenia i jakości życia w miejscu pracy. Wybrane aspekty / Jan Rostowski.
Zawiera m.in.: S. 71-85 : Osobowość a wiara w człowieka i w sprawiedliwy świat w kontekście jakości życia / Katarzyna Skrzypińska.
Zawiera m.in.: S. 87-104 : Jakość życia w kontekście diagnostyki prenatalnej / Dorota Kornas-Biela.
Zawiera m.in.: S. 105-125 : Poziom bezpieczeństwa jako czynnik moderujący koncepcję przyszłego małżeństwa w opinii młodzieży / Stanisława Steuden.
Zawiera m.in.: S. 127-144 : Znaczenie empatii partnerów i ich zachowań interpersonalnych dla jakosci życia małżeńskiego / Maria Kaźmierczak.
Zawiera m.in.: S. 145-169 : Poziom jakości życia i satysakcji małżeńskiej u partnerów związków marynarskich / Aleksandra Nowakowska.
Zawiera m.in.: S. 171-184 : Zależność partnerów kohabitujących a poziom integracji ich związków / Iwona Janicka.
Zawiera m.in.: S. 185-197 : Znaczenie struktury i relacji rodzinnych dla jakości życia dziecka z rodziny zrekonstruowanej / Aleksandra Lewandowska-Walter.
Zawiera m.in.: S. 199-215 : Rodzina a agresywne zachowania dzieci - perspektywa rozwojowa / Grażyna Poraj.
Zawiera m.in.: S. 217-234 : Styl relacji między rodzicami a ich dziećmi z trudnościami w nauce jako wyznacznik jakości życia rodziny / Ewa Domagała-Zyśk.
Zawiera m.in.: S. 235-244 : Problemy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / Ewa Marat.
Zawiera m.in.: S. 245-257 : Rodzina z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo / Sylwia Rydz.
Zawiera m.in.: S. 259-271 : Jakość życia rodziny osieroconej / Katarzyna Walęcka-Matyja.
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Maria Skłodowska- Curie 1867-1934 : w setną rocznicę urodzin. [Zdjęcia]. - Warszawa : Centralna Agencja Fotograficzna, [1975]. - Teczka : 19 fotografii czarno-białych, 25x31 cm.
19 fotografii czarno-białych
Zawiera: Strona tytułowa, 1. Rodzina Marii Skłodowskiej, 2. Widok gimnazjum, które z wyróżnieniem ukończyła Maria Skłodowska, 3. Praca Marii Skłodowskiej jako nauczycielki w dworku na prowincji, Praca naukowa w laboratorium Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, 4. Maria Skłodowska jako studentka wydziału przyrodniczo-matematycznego Sorbony, 5. Wędrówki turystyczne na rowerach Marii Skłodowskiej -Curie i jej męża Piotra Curie, List Piotra Curie do Marii pisany częściowo po polsku, 6. Praca Marii Skłodowskiej nad promieniowaniem uranu, Szopa- laboratorium znajdujące się na podwórku Miejskiej Szkoły Fizyki i Chemii, 7. Rad sfotografowany przy świetle dziennym i w nocy, Maria i Piotr Curie, 8. Otrzymanie przez małżeństwo Curie wraz z prof. Henrykiem Becquerel Nagrody Nobla w dziedzinie chemii, 9. Artykuł Marii Skłodowskiej- Curie "Jak odkryto radium ?" opublikowany na łamach "Tygodnika Ilustrowanego" w Warszawie, 10. Maria i Piotr z córką Ireną w ogrodzie przed domem, 11. Piotr Curie jako profesor Sorbony, 12. Budynek sanatorium w Sancellanoz , w którym 4 lipca 1934 r. zmarła Maria Skłodowska-Curie, 13. Maria Skłodowska-Curie w polowym laboratorium (okres I wojny światowej), 14. Praca córki Ireny pod kierunkiem Marii w Instytucie Radowym, 15. Udział Marii Skłodowskiej -Curie w posiedzeniu Komisji Współpracy Intelektualnej w Genewie, 16. Udział Marii Skłodowskiej w wmurowaniu kamienia węgielnego pod gmach Instytutu Radowego w Warszawie, 17. Dyplom otrzymania w 1911 r. po raz drugi Nagrody Nobla za osiągnięcia w dziedzinie chemii, 18. Otrzymanie Nagrody Nobla z dziedziny fizyki przez córkę Irenę i jej mężą Fryderyka Joliot, 19. Pomnik Marii Skłodowskiej -Curie w Warszawie przed Instytutem Onkologicznym jej imienia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kielce - Multimedialny
Brak informacji o dostępności: sygn. GF 20 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. 225-230.
Zawiera: Wstęp. Rozdział 1. Problematyka emigracji i migracji w literaturze przedmiotu w ujęciu interdyscyplinarnym. Wprowadzenie. Pojęcie i rodzaje emigracji i migracji. Przyczyny migracji i emigracji Polaków i ich rodzin z Polski. Polityka migracyjna i emigracyjna w Polsce w latach 1945-2012.
Zawiera: Rozdział 2. Czynniki społeczne, socjologiczne i psychologiczne wpływające na przystosowanie Polaków za granicą. Wprowadzenie. Szok kulturowy odczuwany przez imigrantów i emigrantów za granicą. Stresy Polaków na imigracji zarobkowej.
Zawiera: Rozdział 3. Sieroctwo dzieci skutkiem zaburzeń funkcjonowania rodziny. Wprowadzenie. Pojęcie rodziny, i postawy rodzicielskie wobec dzieci. Dysfunkcjonalność rodzin patologicznych i skutki dla rozwoju osobowości dzieci i młodzieży. Dramatyczna sytuacja dzieci w rodzinach patologicznych. Rozwód w życiu rodziny - konsekwencje dla dzieci i rodziców. Małżeństwa na "odległość" szansą przetrwania czy może rozwód lub sieroctwo dzieci. Sieroctwo dzieci: pojęcie i rodzaje, przyczyny oraz skutki dla rozwoju osobowości.
Zawiera: rozdział 4. Eurosieroctwo - negatywne skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin w kraju i za granicą. Wprowadzenie. Pojecie eurosieroctwa, przyczyny, skutki i rozmiary zjawiska w Polsce. Skutki nieobecności ojca i matki dla rozwoju dzieci w "rodzinach na odległość". Trauma osamotnienia dzieci i rodzin imigrantów przebywających w kraju i za granicą. Działalność instytucji pomagających rozwiązywać i ograniczać eurosieroctwo w Polsce.
Zawiera: Rozdział 5. Postawy studentów wobec migracji zarobkowej Polaków w Unii Europejskiej. Wprowadzenie. Cel, metody i wyniki badań. Poglądy dotyczące tożsamości narodowej Polaków na obczyźnie. Emigracja i imigracja zarobkowa Polaków w Unii Europejskiej - patologia czy szansa.
Zawiera: Rozdział 6. Opinie Polaków-emigrantów w USA o Polonii amerykańskiej. Wprowadzenie. Charakterystyka kulturowa i socjologiczna współczesnego społeczeństwa amerykańskiego. Problemy tożsamości wśród Polaków w USA. Cel i metody badań oraz charakterystyka badanych osób. Opinie Polonii amerykańskiej o życiu i pracy w USA.
Zawiera: Wykaz dzieł wykorzystanych. Informacje w prasie i raporty o imigracji i emigracji Polaków (wybrane publikacje z lat 2008-2009). Publikacje internetowe o eurosieroctwie. Niektóre nowe polskie organizacje w Anglii.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: PRACA Z TEKSTEM KULTURY: Analiza obrazu. Co należy brać pod uwagę przy analizie obrazu? Hens Memling "Sąd Ostateczny". Jan Van Eyck "Małżeństwo Arnolfinich". Tycjan "Alegoria trzech okresów życia człowieka". El Greco "Pogrzeb hrabiego Orgaza". Antoine Watteau "Gillés". William Turner "Wielki wodospad w Reichenbach". Francisco Goya "Kolos". John Evertt Millais "ofelia". Jacek Malczewski "Melancholia (1890-1894)". Gustaw Klimt "Pocałunek". René Magritte "Dola człowiecza". Marc Chagall "Upadek Ikara". Salvador Dali "Oblicze wojny" (1940). Jadwiga Walker "Wieś czyta" (1953). Andy Warhol "Rozerwana zupa Campbella". Henri de Toulouse-Lautrec "Kawiarnia Les Ambassadeurs: Ariside Bruant". ANALIZA RZEŹBY: Michał Anioł "Pieta". Rzeźba Xawerego Dunikowskiego - Sztuka wyrażająca egzystencjalne doświadczenia człowieka ("Macierzyństwo", "Tchnienie"). ANALIZA DZIEŁA ARCHITEKTURY: Katedra gotycka - synteza mistyki i matematyki. Wnętrze kościoła barokowego. Kościół Sagrada Familia (Święta Rodzina) w Barcelonie. ANALIZA FILMU: "Miś", "Amadeusz", "Wielki błękit", "Rain Man", "Fisher King", "Drakula", "Inochiny", "Czarownice z Salem", ""Krytyczna terapia", "Uśpieni". WYPRACOWANIA: OMÓWIENIE DWÓCH TYPÓW WYPRACOWAŃ : 1. Rozumienie sensu i struktury dzieła literackiego. 2. Rozumienie problemów typowych dla współczesnego człowieka i zjawisk typowych dla współczesnej kultury. INTERPRETACJA UKIEROWANA, CZYLI WIERSZ JAKO PUNKT WYJŚCIA DLA ROZWAŻAŃ O... Antoni Słonimski "Lamus", Roman Brandstetter "Pieśń Madonny na chwałę człowieka", Wisława Szymborska "Schyłek wieku".
Tematy wypracowań: "Schematyczny bohater - to coś, co w przeświadczeniu czytelnika obniża prawdopodobieństwo wydarzeń powieściowych, podważa prawdę głoszonych zasad - słowa Ludwika Flaszena uczyń myślą przewodnią rozważań na temat wybranych bohaterów literackich", "Powieść - worek, w który można wszystko wepchnąć - odwołując się do tematyki i cech gatunkowych powieści uzasadnij słuszność zdania Witkacego lub podejmij z nim polemikę", "(...) poezja, jako najdoskonalsza forma wypowiedzi ludzkiej mowy, nie tylko przedstawia doświadczenie ludzkie w najbardziej zwięzły, skondensowany sposób, lecz również ustanawia najwyższystandard wszystkich poczynań językowych...Odwołując się do tekstów literackich uzasadnij sąd Josifa Brodskiego lub podejmij polemikę", "Człowiek jest zwierzęciem pytającym - twierdzenie Julio Cortazara potraktuj jak motto swoich rozważań o człowieku i jego naturze", "Odwołując się do wybranych tekstów kultury ustosunkuj się do wypowiedzi żyjącego w XX wieku francuskiego pisarza i polityka André Malraux: "Kultura jest tym, co sprawiło, że człowiek jest czymś innym niż przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie", "Dłużej przetrwa rzeźba żywa, którą dłoń z głazu twardego wyrywa, niż twórca, co go czas w popiół zmienia - słowa Michała Anioła uczyń punktem wyjścia do rozważań nad ponadczasową wartością dzieł sztuki", "Rola epizodu oraz bohatera "trzecioplanowego" w strukturze i treści dzieła literackiego".
E-book
W koszyku
Forma i typ
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec życia w małżeństwie i rodzinie Problematyka pracy odnosi się do ważnego aspektu współczesnej pedagogiki specjalnej i rehabilitacji społecznej, gdzie w coraz większym stopniu i zakresie kładzie się nacisk na wzajemne interakcje zachodzące pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a środowiskiem społecznym. […] Cechuje się dużą wartością poznawczą, dostarczając wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Porządkuje również wiedzę dotyczącą problematyki ich małżeństwa i rodziny oraz psychospołecznych uwarunkowań, rozproszoną w wielu publikacjach o charakterze naukowym. Propozycja wydawnicza ma charakter wielowątkowego studium, które wnosi nowe oryginalne elementy do naszej dotychczasowej wiedzy na temat psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym w obszarze życia małżeńskiego i rodzinnego, oczekiwań z tym związanych. […] Adresowana jest nie tylko do nauczycieli i terapeutów szkół i placówek specjalnych oraz szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, w których zgodnie z wolą i decyzją rodziców mogą kształcić się ich dzieci niepełnosprawne, ale również do wszystkich zainteresowanych, szczególnie studentów studiów pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Janusza Kirenki
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 431-452.
Zawiera: Rozdział I. Jakość życia w rodzinie: perspektywa teorii systemowej i teorii przywiązania. 1.1. Strukturalne własności rodzin. 1.2. Strategie i reguły. 1.3. Zadania i strategie rodziny. 1.3.1. Zadania i strategie dotyczące tożsamości. 1.3.2. Zadania i strategie dotyczące granic. 1.3.3. Zadania i strategie dotyczące utrzymania statusu. 1.3.4. Zadania i strategie kierowania spójnością rodziny. 1.4. Stres w systemie rodzinnym. 1.4.1. Strategie kierowania stresem w rodzinie. 1.4.2. Radzenie sobie ze stresem w systemach rodzinnych. 1.5. Modele funkcjonowania rodziny. 1.5.1. Modele strukturalne. 1.5.2. Model Kolowy Olsona. 1.5.3. Model Systemowy Beaversa. 1.5.4. Model McMastera. 1.5.5. Modele międzypokoleniowe. 1.5.6. Modele kulturowe. 1.6. Rozwój kompetencji małżeńskich i rodzinnych z perspektywy teorii przywiązania. 1.6.1. Założenia i inspiracje teorii przywiązania. 1.6.2. Rozwój bliskich więzi w okresie wczesnego dzieciństwa. 1.6.3. Przywiązanie a podstawy rozwoju emocjonalno-społecznego. 1.6.4. Rozwój bliskich więzi w okresie dorosłości. 1.6.5. Romantyczna miłość a przywiązanie i płeć. 1.6.6. Struktura więzi w okresie dorosłości. 1.6.7. Romantyczne więzi a przywiązanie z perspektywy badań empirycznych.
Zawiera: Rozdział II. Z psychologicznych badań nad małżeństwami o różnym poziomie integracji. 2.1. Satysfakcja z małżeństwa - psychospołeczne uwarunkowania. 2.1.1. Płeć a satysfakcja w związku. 2.1.2. Intymność a satysfakcja ze związku. 2.1.3.Role społeczne (praca, dom) a satysfakcja z małżeństwa. 2.1.4. Równość w związku: realność czy fikcja. 2.2. Jakość związku małżeńskiego w świetle badań empirycznych. 2.2.1. Ryzyko dezintegracji związku małżeńskiego - perspektywa systemowa. 2.2.2. Motywy zawierania związku małżeńskiego przez partnerów z małżeństw trwałych i rozwodzących się. 2.2.3. Warunki udanego życia małżeńskiego w ocenie partnerów z małżeństwa trwałych i rozwodzących się. 2.2.4. Ocena jakości swojego życia małżeńskiego przez małżonków ze związków trwałych i małżonków rozwodzących się. 2.2.5. Poczucie winy za rozpad związku w ocenie partnerów rozwodzących się. 2.2.6. Małżonkowie rozwodzący się w świetle badań projekcyjnych. 2.2.7. Poczucie koherecji partnerów w związkach małżeńskich o różnej jakości. 2.2.8. Poczucie sensu życia partnerów ze związków małżeńskich o różnej jakości. 2.2.9. Hierarchia wartości partnerów ze związków małżeńskich o różnej jakości. 2.2.10. Style radzenia sobie ze stresem partnerów ze związków małżeńskich o różnej jakości. 2.2.11. Osobowość partnerów ze związków małżeńskich o różnej jakości w świetle badań kwestionariuszem NEO-FFI. 2.2.12. Satysfakcja ze związku małżeńskiego w świetle badań kwestionariuszem SNAP. 2.2.13. Osobowościowe uwarunkowania jakości związku małżeńskiego w świetle badań kwestionariuszem MMPI-2. 2.2.14. Satysfakcja ze związku małżeńskiego w świetle badań kwestionariuszem R. B. Cattella. (16 PF Fifth Ed.). 2.2.15. Religijność personalna małżonków a ich satysfakcja ze związku.
Zawiera: Rozdział III. Rodzice a rozwój dziecka. 3.1. Relacje rodzic - dziecko w ujęciu systemowym. 3.2. Pojęcie postawy rodzicielskiej. 3.3. Źródła postaw rodzicielskich. 3.3.1. Dziedzictwo z rodziny generacyjnej. 3.3.2. Zasoby małżonków a relacje z dziećmi. 3.3.3. Cechy podmiotowe dziecka. 3.3.4. Czynniki kulturowe a zaangażowanie rodziców w relacje z dziećmi. 3.4. Typologie postaw rodzicielskich. 3.4.1. "Opisowe" typologie postaw rodzicielskich. 3.4.2. Czynnikowe typologie postaw rodzicielskich. 3.5. Postawy rodziców a rozwój dzieci w świetle badań empirycznych. 3.5.1. Rodzice w percepcji dzieci w świetle badań projekcyjnych. 3.5.2. Poziom więzi z rodzicami a przystosowanie społeczne dzieci. 3.5.3. Postawy ojców a cechy osobowości ich dzieci. 3.5.4. Konstelacje postaw rodzicielskich a percepcji młodzieży. 3.5.5. Funkcjonowanie systemu rodzinnego a rozwój osobowości jedynaków. 3.6. Metody badania relacji Rodzic - Dziecko. 3.6.1. Skala Postaw Rodzicielskich w opracowaniu M. Plopy (wersja dla młodzieży). 3.6.2. Skala Postaw Rodzicielskich w opracowaniu M. Plopy (wersja dla rodziców).
Rozdział IV. Poglądy młodzieży akademickiej na małżeństwo i niektóre ich uwarunkowania. 4.1. Związek małżeński w percepcji młodych ludzi. 4.2. Problem i metody badań. 4.3. Charakterystyka badanej grupy. 4.4. Związek małżeński w percepcji badanej młodziezy akademickiej. 4.4.1. Ogólne poglądy na temat instytucji małżeństwa. 4.4.2. Plany prokreacyjne studentów. 4.4.3. Preferowany model przyszłego związku małżeńskiego. 4.4.4. Podsumowanie. 4.5. Płeć psychologiczna jako moderator poglądów na małżeństwo. 4.5.1. Pojęcie płci psychologicznej. 4.5.2. Płeć psychologiczna w kontekście zachowań interpersonalnych. 4.5.3. Rozkład typów płci psychologicznej w badanej grupie studentów. 4.5.4. Płeć psychologiczna a ogólne poglądy na temat małżeństwa. 4.5.5. Płeć psychologiczna a plany prokreacyjne studentów. 4.5.6. Płec psychologiczna a preferowany model przyszłego związku małżeńskiego. 4.5.7. Podsumowanie.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Część I. Wprowadzenie do socjologii. Rozdział I. Przedmiot i zakres socjologii. Geneza socjologii. Przedmiot socjologii. Działy i funkcje socjologii. Życie społeczne i jego podstawy. Ideologia i polityka edukacyjna. Metody badań. Metoda reprezentacyjna w socjologii. Badania eksperymentalne. Metody badań terenowych. Obserwacje. Wywiad. Kwestionariusz i jego konstrukcja. Procedura badawcza w socjologii i pedagogice. Podjęcie problematyki. Sformułowanie problemu. Uzasadnienie problemu. Analiza problemu. Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych. Planowanie badań. Badania wstępne. Przeprowadzanie badań właściwych. Opracowanie wyników badania. Krytyczna analiza wyników. Synteza wyników. Pisemne opracowanie całości. zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział II. Człowiek i świat edukacji. Zarys rozwoju socjologii wychowania. Socjologia edukacji, jej przedmiot i funkcje. Socjologia edukacji i jej paradygmaty. Teorie socjologiczne a edukacja. Ciągłość i przemienność edukacji. Podstawowe pojęcia socjologii edukacji. Postawy społeczne. Rola społeczna. Socjalizacja i wychowanie. Zbiorowość społeczna. Instytucje społeczne. Więź społeczna i jej elementy. Zagadnienia do przemyślenia i powtórzenia.
Zawiera: Rozdział III. System wychowania i jego wdrażanie. Pojęcie systemu wychowania. Typologia systemów edukacyjnych. Struktura systemu wychowawczego. Socjotechnika wdrażania systemu. Fazy wdrażania systemu wychowawczego. Faza preparacji. Stadium orientacji i systemie. Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu. Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych. Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej. Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu. Faza wykonania wdrożenia. Faza działań systemu. Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych. Sytuacje innowacyjne. Sposoby pokonywania sytuacji trudnych. Ogólne dyrektywy sprawnego działania. Zasady wdrażania systemu wychowawczego. Zasady prakseologiczne. Zasady pedagogiczne. Zasady socjologiczne. Zasady socjotechniczne. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Część II. W kręgu małych grup społecznych - socjologia mikroedukacji. Wprowadzenie do socjologii mikroedukacji. Rozdział IV. Osoba - człowiek jako istota społeczna i obywatel. Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości. Elementy składowe osobowości. Typy osobowości. Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego. Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania. Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości. Strukturalne uwarunkowania osobowości. Działania aspołeczne i jego przejawy. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział V. Grupa społeczna. Pojęcie grupy. Klasyfikacja grup. Stosunki społeczne w grupie. Interakcje w grupie. Cechy grupy społecznej. Struktura grupy. Przynależność do grupy. Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Przywódcy i podwładni. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VI. Rodzina jako grupa społeczna. Definicja rodziny. Funkcje rodziny. Cykle życia małżeńsko-rodzinnego. Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne. Typologia małżeństwa i rodziny. Dezorganizacja rodziny. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VII. Szkoła w systemie edukacji. Funkcje szkoły. Modernizacja szkoły. Szkoły społeczne. Wychowanie integralne. Szkoły środowiskowe. Koncepcja mikrosystemu wychowawczego. Szkoły ekologiczne. Szkoła jakościowej transgresji. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VIII. Nauczyciel i klasa szkolna. Definicja klasy szkolnej. Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej. Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział IX. Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych. Istota tworzenia się grup rówieśniczych. Struktura i funkcje grupy rówieśniczej. Typologia grup rówieśniczych. Dziecięce grupy zabawowe. Paczki rówieśników. Kliki. Bandy i szajki. Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Materiały z ogólnopolskiej konferencji, zorganizowanej przez Instytut Studiów Edukacyjnych Akademii Bydgoskiej (17 marca 2003).
Zawiera: S. 11-15 : Znaczenie znajomości czynników wpływających na wydolność narządu głosu w procesie edukacyjnym pedagogów jako podstawy optymalnego funkcjonowania zawodowego / Szymon Kubiak.
Zawiera: S. 17-22 : Rola higieny psychicznej w procesie wychowania dzieci i młodzieży / Hanna Malicka-Gorzelańsczyk.
Zawiera: S. 23-31 : Badania profilaktyczne jako element zachowań zdrowotnych (doniesienie z badań) / Danuta Seredyńska.
Zawiera: S. 33-44 : Zagrożenia zdrowotne dorastającej młodzieży wynikające z jej stylu życia wyzwaniem dla edukacji szkolnej i wychowania w rodzinie / Bożena Zawadzka.
Zawiera: S. 45-56 : Wiedza na temat HIV/AIDS a zachowania seksualne młodzieży akademickiej / Irena Kropińska.
Zawiera: S. 57-62 : Wiedza nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie typowych objawów po użyciu niektórych środków psychoaktywnych przez młodzież / Grzegorz Nowicki.
Zawiera: S. 63-71 : Zagrożenie anoreksją i bulimią dziewcząt z intelektualną niepełnosprawnością / Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk.
Zawiera: S. 73-87 : Średni personel medyczny wobec ciężkiej choroby i śmierci pacjenta - dziecka / Róża Pawłowska.
Zawiera: S.79-86 : Wokół psychospołecznych aspektów opieki paliatywnej / Kazimiera Nowak-Lipińska.
Zawiera: S. 87-93 : Wsparcie społeczne w chorobie nowotworowej piersi - analiza deficytów i nadmiaru wsparcia w aspekcie sieci społecznej / Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz.
Zawiera: S. 97-101 : Starość, jej sens i znaczenie w procesie wychowania i rozwoju człowieka / Andrzej M. de Tchorzewski.
Zawiera: S. 103-115 : Syndrom pustego gniazda. Małżeństwo i rodzicielstwo po usamodzielnieniu się dzieci / Sabina Zalewska.
Zawiera: S. 117-124 : Stereotyp starości / Ilona Grzeszek.
Zawiera: S. 125-133 : Starość w opinii młodzieży szkół średnich / Helena Ochonczenko.
Zawiera: S. 135-144 : Studenci o starości i seniorach / Joanna Kobrzeniecka.
Zawiera: S. 145-159 : Edukacja do starości i w starości w kontekście "kamieni milowych" na drodze życia seniorów / Maria Kuchcińska.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy ref.
Zawiera m.in.: S. 13-17 : Młodzież - próba definicji / Marian Filipiak.
Zawiera m.in.: S. 19-25 : Młodzież w kulturze instant / Anna Biała.
Zawiera m.in.: S. 27-38 : Tożsamość współczesnej młodzieży - kryzys czy przemiany? / Jolanta Kociuba.
Zawiera m.in.: S. 39-48 : Na rozdrożu. Młodzież wobec wyborów życiowych / Ewa Krawczyk.
Zawiera m.in.: S. 49-57 : Młodzi wobec wartości rdzennych / Urszula Kusio.
Zawiera m.in.: S. 59-67 : Młodzież a polityka. Między zaniechaniem a zniechęceniem / Mariusz Gwozda.
Zawiera m.in.: S. 69-75 : Poszukiwanie tożsamości jako nowe wyzwanie dla współczesnej młodzieży / Agata Macionżek.
Zawiera m.in.: S. 77-87 : Współczesne dylematy - między "nieszczęśliwym Sokratesem" a "szczęśliwą świnią" / Aleksandra Lato.
Zawiera m.in.: S. 89-94 : Nieśmiałość jako problem społeczny / Grażyna E. Kwiatkowska.
Zawiera m.in.: S. 95-100 : Dojrzałość do podejmowania decyzji o wyborze ścieżki kariery zawodowej przez młodzież / Barnaba Danieluk, Agata Przystojecka.
Zawiera m.in.: S. 101-106 : Nastolatki, reklama i zakupy / Renata A. Maksymiuk.
Zawiera m.in.: S. 107-112 : Stereotypowe postrzeganie osób narodowości ukraińskiej przez młodzież zamieszkującą polsko-ukraińskie pogranicze / Katarzyna Stasiuk.
Zawiera m.in.: S. 113-122 : Seksualność współczesnej młodzieży / Agata Przystojecka.
Zawiera m.in.: S. 123-130 : Obraz małżeństwa i rodziny w percepcji młodzieży / Anna Siudem.
Zawiera m.in.: S. 131-138 : Uniseks - psychologiczne aspekty / Jolanta M. Wolińska.
Zawiera m.in.: S. 139-146 : Psychospołeczny kontekst narkomanii młodzieży / Ireneusz Siudem.
Zawiera m.in.: S. 147-155 : Kryzys wartościowania u osób po próbach samobójczych w okresie wczesnej dorosłości - doniesienia z badań / Sara Filipiak.
Książka
W koszyku
Materiały z konf., maj 2006 r., Elbląg. Na książce błędny ISBN pierwszego wydawcy.
Zawiera: Wprowadzenie / Mieczysław Plopa.
Zawiera: Część I. Zagrożenia i wyzwania w życiu współczesnego człowieka z perspektywy interdyscyplinarnej.
Zawiera: Neuropsychologiczne podstawy wyodrębnienia emocjonalnej inteligencji / Jan Rostowski.
Zawiera: O potrzebie głębszych analiz statystycznych w naukach społecznych / Ryszard Makarowski, Karol Karasiewicz, Katarzyna Guzińska, Izabela Wigebom.
Zawiera: Koncepcja "społeczeństwa twórców kultury" Andrzeja Nowickiego / Adriana Barska.
Zawiera: Kultura, cywilizacja - zawinione błędy człowieka? / Paweł Nierodka.
Zawiera: Zrównoważony rozwój - filozofia, która stała się prawem / Tomasz Bojar-Fijałkowski, Wojciech Plopa.
Zawiera: Dynamika i świat wartości / Agnieszka Lenartowicz-Podbielska.
Zawiera: Zmiana moralności młodych polskich emigrantów zarobkowych / Elżbieta Anna Czapska.
Zawiera: Stosunek polskich migrantów zarobkowych do ojczyzny / Marek Butrym.
Zawiera: Część II. Problemy współczesnej edukacji i pracy w życiu człowieka: zagrożenia i wyzwania.
Zawiera: Dydaktyka jako wspomaganie rozwoju ucznia / Bolesław Niemierko.
Zawiera: Koncepcja edukacji emocjonalnej - utopia czy pilna konieczność współczesnej szkoły? / Kamila Kasińska.
Zawiera: Kompleksowe zarządzanie jakością w szkole - na przykładzie miasta Elbląg / Izabela Seredocha.
Zawiera: Jakość społecznego środowiska pracy w instytucjach administracji publicznej / Anna Skuzińska.
Zawiera: Rynek pracy a motywacja do działania ludzi młodych / Zofia Szymanek.
Zawiera: Mobbing - charakterystyka zjawiska na podstawie badań własnych / Monika Miedzik.
Zawiera: Kompetencje pracowników instytucji rynku pracy w świetle przeciwdziałania zjawisku bezrobocia / Elżbieta Szutowicz-Rozwadowska.
Zawiera: Wypalenie zawodowe w percepcji studentów kierunków pedagogicznych / Iwona Kijowska.
Zawiera: Część III. Współczesna rodzina w świetle zagrożeń i wyzwań.
Zawiera: Rodzina u progu trzeciego tysiąclecia: perspektywa badań / Mieczysław Plopa.
Zawiera: Zagrożenia socjalizacji i wychowania we współczesnej rodzinie polskiej. Aspekt socjopedagogiczny / Andrzej W. Janke.
Zawiera: Adopcyjny system rodzinny a postawy rodzicielskie / Alicja Kalus.
Zawiera: Z badań nad percepcją swojego małżeństwa przez partnerki rozwodzące się / Teresa Zajdlic-Plopa.
Zawiera: Pełnienie roli rodzica we współczesnej rodzinie / Urszula Sokal.
Zawiera: Problemy współczesnego ojcostwa / Anna Więcławska.
Zawiera: Relacje rodzinne a empatia młodzieży / Magdalena Kaczorowska-Kraj.
Zawiera: Przyczyny wczesnego rodzicielstwa niepełnoletnich dziewcząt i chłopców / Alicja Skowrońska-Zbierzchowska.
Zawiera: Część IV. Zdrowie i rozwój człowieka: prewencja, wspomaganie, zagrożenia.
Zawiera: Różne wzory modeli zdrowia i chorób na przykładzie zaburzeń depresyjnych / Bernhard Brugger.
Skłonność do zachowań depresyjnych u osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności / Dominika Kurpiel.
Zawiera: Kynoterapia jako metoda wspomagająca rewalidację dzieci niepełnosprawnych intelektualnie na przykładzie pracy z dzieckiem autystycznym / Joanna Kijowska-Lasek.
Zawiera: Apraksja konstrukcyjna u osób po udarze prawej półkuli mózgu / Marta Agata Witkowska.
Zawiera: Poziom kompetencji społecznych osób bezdomnych / Aleksandra Nowakowska.
Zawiera: Problem bezdomności z perspektywy polityki społecznej na przykładzie województwa pomorskiego / Michał Kubiak.
Zawiera: Zmiany obyczajowości młodzieży a problem uzależnienia od narkotyków / Beata Hoffmann.
Zawiera: Cechy osobowościowo-temperamentalne a aktywność społeczna młodzieży / Maria Kaźmierczak, Dagmara Budnik.
Zawiera: Ocena ryzyka i podejmowanie zachowań ryzykownych a podmiotowe cechy młodzieży licealnej / Irena Sorokosz.
Zawiera: Poziom asertywności studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. Doniesienie z badań / Marzena Sobczak.
Streszcz. ang. przy ref. Spis treści także ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(BPS Biblioteka Pracownika Socjalnego)
Bibliogr. s. 204-208.
Zawiera: Wprowadzenie ; Wsparcie emocjonalne jako szczególna forma działań pomocowych ; Dlaczego emocje mają tak istotne znaczenie w funkcjonowaniu człowieka? ; Kto i kiedy wymaga wsparcia emocjonalnego w pracy socjalnej? ; Od czego zależy efektywność wsparcia emocjonalnego? ; Jak należy udzielać wsparcia emocjonalnego? ; Wsparcie emocjonalne osób w wybranych sytuacjach życiowych ; Wsparcie emocjonalne osoby potrzebującej empatycznego kontaktu z innymi ; Wsparcie osoby wzburzonej emocjonalnie ; Wsparcie osoby w stresie ; Wsparcie osoby w kryzysie psychologicznym ; Wsparcie osoby przeżywającej konflikt ; Wsparcie dzieci i adoloscentów ; Wsparcie w przypadku niechcianego macierzyństwa ; Wsparcie osób w wieku senioralnym ; Wsparcie osoby chorej somatycznie ; Wsparcie osoby niepogodzonej ze stratą (w żałobie) ; Wsparcie osoby niepełnosprawnej ; Wsparcie osoby z syndromem niewybaczonej krzywdy ; Wsparcie osób w sytuacjach presuicydalnych ; Wsparcie osób separowanych, izolowanych i pozbawionych wolności ; Wsparcie osób porzuconych i bezdomnych ; Wsparcie osoby uzależnionej i współuzależnionych ; Wsparcie osoby z symptomem wypalenia zawodowego ; Wsparcie w problemach małżeństwa ; Wsparcie psychologiczne rodziny ; Wsparcie holistyczne ; Wsparcie holistyczne ; Wsparcie psychologiczne interkulturowe ; Wsparcie w grupie wsparcia ; Wsparcie osoby wymagającej profesjonalnej pomocy psychologicznej ; I ty zostań skutecznym pomagaczem.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Aneksy. Bibliogr. Wykaz aktów prawnych.
Zawiera: Rozdział 1. Państwo, rodzina, polityka.
Zawiera: 1. Relacja państwo - rodzina w kontekście prawno-filozoficznym ; Źródła polskiego prawa rodzinnego i opiekuńczego ; Zasady autonomii rodziny ; Władza rodzicielska - jej zakres i charakter ; Ingerencja państwa w życie prywatne ; Ingerencja we władzę rodzicielską ; Historyczny przegląd legislacji dotyczącej ochrony dzieci przed przemocą na przykładzie Wielkiej Brytanii ; Subsydiarność jako zasada polityki państwa ; 2. Perspektywy modelowe w polityce państwa wobec rodziny ; Laseferyzm jako perspektywa modelowa w polityce państwa ; Paternalizm państwowy jako perspektywa w polityce państwa ; Współczesna afirmacja więzów krwi i praw rodziców ; Radykalna obrona praw dziecka i emancypacja dzieci ; 3. organizacje pozarządowe - ich rola i znaczenie w ochronie praw dziecka ; Działalność organizacji pozarządowych na arenie międzynarodowej ; Sposoby działania NGO ; Doświadczenia organizacji pozarządowych w Polsce.
Zawiera: Rozdział 2. Problem przemocy wobec dziecka w rodzinie.
Zawiera: 1. Przemoc wobec dziecka - opis zjawiska ; Definicje przemocy wobec dzieci ; Historyczny zarys postrzegania problemu przemocy wobec dziecka ; Formy przemocy wobec dzieci ; 2. Dzieci a przemoc domowa - cierpienie w milczeniu ; Teoria indywidualnej patologii ; Podejście od strony struktur społecznych ; Podejście feministyczne ; 3. Przemoc fizyczna - koszmar dzieciństwa ; Uwarunkowania przemocy fizycznej ; Rozpoznanie zespołu dziecka maltretowanego ; Postaci kliniczne urazów nieprzypadkowych ; Obrażenia w obrębie czaszki powstałe w wyniku przemocy ; Urazy narządów wewnętrznych ; Nietypowe postaci maltretowania dziecka ; Zgon dziecka w wyniku maltretowania ; 4. Kwestia kar fizycznych ; 5. Molestowanie seksualne dzieci - złamane tabu ; Odkrycie zjawiska przemocy seksualnej w XX wieku ; Typologie form seksualnego wykorzystywania dziecka ; Zjawisko wykorzystywania seksualnego w badaniach ; Osoba sprawcy przemocy ; Rodzaj związków pomiędzy ofiarą a sprawcą w przypadkach wykorzystywania seksualnego dzieci ; Charakterystyka środowiska rodzinnego, w którym rozgrywa się molestowanie ; Warunki zaistnienia zjawiska molestowania dziecka ; Dynamika molestowania seksualnego ; Wpływ doświadczenia przemocy seksualnej na dalsze życie dziecka - teorie wyjaśniające ; Skala zjawiska wykorzystywania seksualnego dzieci na gruncie polskim w latach 1997-2007 ; 6. Wykorzystywanie emocjonalne - strach i samotność dzieciństwa ; 7. Zaniedbanie - zapomnienie o [...].
Zawiera: Rozdział 3. Metodologia badań własnych.
Zawiera: 1. Filozofia hermeneutyczna H. G. Gadamera jako perspektywa ontologiczno-gnoseologiczna badań ; Szanse, możliwości, ograniczenia zastosowania hermeneutyki w procesie badawczym ; 2. Model Pryzmatu Perspektyw jako narzędzie interpretacyjne ; Znaczenie przenikania barw w Modelu Pryzmatu Perspektyw ; 3. Opinie biegłych w sprawach opiekuńczych - propozycja badań autorskich.
Zawiera: Rozdział 4. Badania własne.
Zawiera: 1. Analiza hermeneutyczna tekstów opinii biegłych sądowych ; 2. Interpretacja wyników badań ; Kwestia intencji tekstu ; Kwestia źródeł informacji ; Kwestia autorów ; Kwestia formy ; Analiza leksykalna tekstów ; Problem rodziny w opiniach biegłych w latach 1980, 1990 i 2003 ; Opowieść o rodzinie ; Opowieść o przemocy ; Opowieść o dziecku, jego uczuciach i życzeniach ; Podsumowanie.
Zawiera: Aneksy ; Aneks 1. Wypisy z The Children Act z 1989 roku (Wielka Brytania) ; Aneks 2. Prawa dziecka gwarantowane przez The Children Act z 1989 roku ; Aneks 3. Europejska konwencja o wykonywaniu praw dzieci (1996) jako regulacja sytuacji dziecka w postępowaniu procesowym ; Aneks 4. Postulaty Konwencji o prawach dziecka kierowane do państw wyrażające implicite prawo dziecka do życia i rozwoju w rodzinie ; Aneks 5. Test na jakość małżeństwa ; Aneks. 6. Rady, jak rozmawiać z dzieckiem o przemocy ; Aneks 7 ; Typowe miejsca obrażeń ; Aneks 8. Raporty z badań na temat wykorzystywania seksualnego dzieci ; Aneks 9. Wzór opinii w innych sprawach.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 201-[203].
Zawiera: RODZINA JAKO PODSTAWOWE ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE W ŚWIETLE DANYCH STATYSTYCZNYCH: Rodziny w Polsce, Rozwody według liczby małoletnich dzieci w w małżeństwach w latach 1994-2004 (Dzieci pozostające z małżeństw rozwiedzinych według wieku, Rozwody według decyzji sądu o wykonaniu władzy rodzicielskiej i opieki nad małoletnimi dziećmi), Separacja według liczby małoletnich dzieci, Rodziny wykluczone społecznie i zagrożone wykluczeniem w 2005 r., Liczba rodzin objętych pomocą społeczną w latach 1999-2006, Powody przyznawania pomocy społecznej, Rodziny zastępcze w latach 1994-2006, Ewidencja spraw w sądach rejonowych o umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej w latach 2000-2006, Ewidencja spraw o przysposobienie w sądach rodzinnych w latach 1984-2006, Małoletni pod nadzorem sądów w latach 1994-2006, Liczba małoletnich pod opieką sądu, których rodziców pozbawiono władzy rodzicielskiej, zawieszono ją lub ograniczono, Seksualne wykorzystywanie dzieci (Czynności seksualne z małoletnimi, Rozpowszechnianie pornografii, Czerpanie zysku z cudzego nierządu, Ujawnione przypadki prostytuowania się nieletnich w 2005 r. i 2006 r.), Dzieciobójstwo i porzucenie.
Zawiera: SYTUACJA DZIECKA W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA RESORTU EDUKACJI: Uczniowie w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych, Uczniowie w szkołach podstawowych powtarzający klasę, Realizacja obowiązku szkolnego w szkołach podstawowych i gimnazjalnych dla dzieci i młodzieży, Dzieci i młodzież niespełniający obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005 według województw, Wychowanie pozaszkolne w latach 1996-2006 - liczba placówek i wychowanków, Przestępczość w szkole w latach 2004-2007 (Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych na terenie szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, zawodowej i wyższej, Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych na terenie przedszkola i żłobka, Ogólna liczba przestępstw stwierdzonych na terenie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich i zawodowych w poszczególnych województwach w 2006 r., Przestępstwa stwierdzone na terenie placówek oświatowych w poszczególnych województwach w 2006 r.).
Zawiera: AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA MŁODZIEŻY: Odsetek młodzieży aktywnej ekonomicznie w latach 1994-2006, Aktywność zawodowa młodzieży w wieku 15-24 lat, Młodzież w wieku 15-24 lata aktywna zawodowo do ogółu ludności aktywnej zawodowo, Młodzież w wieku 15-24 lata pracująca do ogółu pracujących z podziałem na płeć, Młodzież w wieku 15-24 lata bezrobotna do ogółu bezrobotnych z podziałem na płeć, Współczynnik aktywności zawodowej i wskaźnik zatrudnienia młodzieży.
Zawiera: NIELETNI PRZEBYWAJĄCY W PLACÓWKACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH, INTERWENCYJNYCH I RESOCJALIZACYJNYCH: (Placówki opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży w latach 2001-2006, Domy dziecka - liczba placówek i wychowanków, Pogotowia opiekuńcze - liczba placówek i wychowanków w latach 1994-2006, Młodzieżowe ośrodki wychowawcze - liczba placówek i wychowanków, Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w latach 1994-2006, Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze w latch 2000-2006, Dzieci i młodzież przebywający w policyjnych izbach dziecka w latach 1994-2006, Schroniska dla nieletnich - liczba placówek i zatrzymanych, Zakłady poprawcze - liczba zakładów i wychowanków, Młodociani tymczasowo aresztowani i odbywający karę w latach 1985-2005.
Zawiera: PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH NA PODSTAWIE STATYSTYK POLICYJNYCH: Zaginięcia dzieci zgłoszone policji w latach 1994-2006, Liczba zgłoszonych zaginięć z powodu ucieczki nieletniego w latach 1997-2004, Liczba dzieci będących ofiarami przemocy domowej, Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży w latach 1994-2005, Czyny zabronione nieletnich do 13. roku życia, Czyny karalne nieletnich na tle ogólnej przestępczości w latach 1994-2006, Struktura przestępczości nieletnich w latach 1994-2007, Czyny zabronione nieletnich - struktura (Zabójstwa, Uszczerbek na zdrowiu, Udział w bójce lub pobiciu, Zgwałcenie, Kradzież rozbójnicza, Rozbój, Wymuszenie rozbójnicze, Kradzież z włamaniem), Liczba podejrzanych kobiet w wieku do 16 lat i w przedziale 17-20 lat, Przestępczość narkotykowa nieletnich, Nietrzeźwi małoletni doprowadzeni do izby wytrzeźwień oraz policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych w 2006 r., Procentowy udział nietrzeźwych nieletnich sprawców w wybranych kategoriach przestępstw, Zatrzymani sprawcy fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych w Polsce w 2007 r., Zatrzymani sprawcy występujący z żądaniem okupu w Polsce w 2007 r., Liczba programów prewencyjnych ewidencjonowanych przez Komendę Główną Policji w latach 2001-2006, Programy prewencyjne realizowane przez KGP w 2006 r.
Zawiera: POSTĘPOWANIE Z NIELETNIMI W ŚWIETLE DANYCH SĄDOWYCH: Nieletni w związku z czynami karalnymi i demoralizacją - prawomocne orzeczenia sądowe, Nieletni zdemoralizowani, Nieletni w związku z czynami karalnymi, Postępowanie w sprawach nieletnich w sądach powszechnych zakończone w wyniku postępowania mediacyjnego w latach 2004-2006, Struktura przestępczości nieletnich - dane sądowe, Nieletni wobec, których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub kary w sądach powszechnych w związku z czynami karalnymi według województw w latach 2001-2005, Nieletni, wobec których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub kary według województw w 2005 r. - w porównaniu z dorosłymi skazanymi, Nieletni według wykonywanych środków wychowawczych lub poprawczych (Nadzór kuratora, Nadzór rodziców, Zobowiązanie do określonego zachowania, Upomnienie w praktyce sądowej, Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, Zakład wychowawczy jako ośrodek wychowawczy), Zakład poprawczy w strukturze środków wychowawczych i poprawczych.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: WSTĘP: Cel badań i zakres ujęcia tematu. Rozdzielenie rodzeństwa jako skutek zakończonego rozwodem konfliktu między rodzicami. Negatywne skutki konfliktu między rodzicami dotykające dziecko - w świetle badań innych autorów. Ochrona dobra dziecka w świetle Konwencji o Prawach Dziecka i prawa polskiego. Prawne środki ochrony dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu między jego rodzicami w systemie prawa polskiego. Koncepcja badań i hipotezy badawcze. Narzędzia badawcze i realizacja badań.
Zawiera: SYTUACJA DZIECKA UWIKŁANEGO W KONFLIKT JEGO RODZICÓW W OCENIE PSYCHOLOGÓW: Charakterystyka rodziców pozostających w konflikcie i ich dzieci. Charakterystyka przedmałżeńskich źródeł późniejszego konfliktu w rodzinie. Źródła i charakterystyka konfliktów narastających w małżeństwie. Mechanizm wciągania dziecka w konflikt między jego rodzicami. Ocena możliwości i szans zapobiegania negatywnym skutkom wciągania dziecka w konflikt między jego rodzicami.
Zawiera: KONSEKWENCJE KONFLIKTU MIĘDZY RODZICAMI W ODNIESIENIU DO DZIECKA WEDŁUG NAUCZYCIELI: Charakterystyka badanych nauczycieli. Sytuacja dziecka wciąganego w konflikt między rozwodzącymi się rodzicami według opinii nauczycieli. Rola nauczyciela w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom włączenia dziecka w konflikt między jego rodziacmi.
Zawiera: ANEKSY: Kwestionariusz stanowiący protokół przebiegu wywiadu i rozmów (rozwodzących się, po rozwodzie lub żyjących w konflikcie) i ewentualnie z dzieckiem, przeprowadzonych przez psychologa (pedagoga) wraz z diagnozą skuteczności tych rozmów. Ankieta zawierająca informacje uzyskane na podstawie wywiadu przeprowadzonego z nauczycielami o przejawach, skutkach i zapobieganiu zjawiskom wciągania dziecka przez rodziców w konflikt między nimi - z obserwacji i doświadczeń w czasie ich pracy. Instrukcja do ankiety dotyczącej tematu "Wyłączenie dziecka z konfliktu między jego rodzicami", opracowanej w celu uzyskania informacji na podstawie wywiadu przeprowadzonego z nauczycielami, o przejawach, skutkach i zapobieganiu zjawiskom wciągania dziecka przez rodziców w konflikt między nimi - z obserwacji i doświadczeń nauczycieli uzyskanych w czasie ich pracy w szkole. Studium przypadków dotyczące problemu rozdzielania - przez sąd rozwodowy lub opiekuńczy (po rozwodzie) - dzieci będących rodzeństwem.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Razem przeciw przemocy / Irena Pospiszyl - Warszawa : "Żak", 1999. - 237,[1] s. ; 21 cm
Zawiera: CHARAKTERYSTYKA ZJAWISKA PRZEMOCY W RODZINIE: Praktyczna użyteczność definicji przemocy, Mity i rzeczywistość, Rozmiary przemocy w rodzinie (przemoc wobec dziecka, kobiet, mężczyzn, ludzi starych), Wykorzystywanie seksulane, Objawy przemocy (objawy fizyczne, emocjonalne, społeczne, objawy seksualnego wykorzystywania dzieci), Skutki przemocy (bezpośrednia reakcja ofiar na przemoc, reakcja organizmu, zachowanie sprawcy po wystąpieniu aktu przemocy, skutki długotrwałe, mechanizm błędnego koła, uraz psychiczny, psychologiczna reakcja na uraz, stres pourazowy, bezradność wyuczona, efekt psychologicznej pułapki, "syndrom sztokholmski").
Zawiera: PIERWSZA POMOC: Telefon zaufania, Ośrodki interwencji kryzysowej, Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy "Niebieska Linia", Schroniska dla ofiar przemocy, Punkty konsultacyjne, Policja, Ośrodki pomocy społecznej, Placówki służby zdrowia, Gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, Prokuratura.
Zawiera: INNE ORGANIZACJE: Centrum Praw Kobiet, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Fundacja "Dzieci Niczyje".
Zawiera: PRAWNOKARNE ŚRODKI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ: Przemoc związana z dyskryminacją, Zabójstwo w związku z przemocą, Uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, Bójka i pobicie, Nieudzielenie pomocy, Bezprawne pozbawienie wolności, Groźba karalna, Zmuszanie do określonego zachowania, Naruszanie spokoju domowego, Zgwałcenie, Wykorzystanie seksualne osoby bezbronnej lub niepoczytalnej, Deprawacja seksualna małoletniego, Kazirodztwo, Zmuszanie do prostytucji, Znęcanie się, Rozpijanie małoletniego, Naruszenie nietykalności, Niealimentacja, Powrót do przestępstwa.
Zawiera: WYBRANE PROBLEMY POSTĘPOWANIA KARNEGO : Tryby ścigania, Obowiązek powiadomienia o przestępstwie, Pokrzywdzony i jego uprawnienia, Prawo do poinformowania, Świadkowie, Stosowanie środków zapobiegawczych.
Zawiera: CYWILNOPRAWNE ŚRODKI CHRONIĄCE PRZED PRZEMOCĄ : Ochrona dóbr osobistych, Cywilnoprawne przysługujące ofierze przemocy, Odwołanie darowizny, Skutki przemocy w prawie spadkowym.
Zawiera: PRAWO RODZINNE WOBEC PRZEMOCY : Ochrona przed odpowiedzialnością za długi współmałżonka, Rozwiązanie małżeństwa, Ograniczenie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej, Rozwiązanie przysposobienia, Znaczenie przemocy w obowiązku alimentacyjnym, Nadzór i rozwiązanie opieki.
Zawiera: PRZEMOC UWARUNKOWANA ALKOHOLIZMEM I NARKOMANIĄ.
Zawiera: PRZEMOC ZWIĄZANA Z CHOROBĄ PSYCHICZNĄ LUB INNYMI ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI.
Zawiera: KWESTIE MIESZKANIOWE.
Zawiera: ZASADY DZIAŁANIA POMOCY SPOŁECZNEJ.
Zawiera: POMOC ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.
Zawiera: TERAPIA : Dobór terapii, Terapia sprawcy przemocy, Terapia ofiar, Terapia małżeńska, Kształtowanie sprawności społecznych, Poradnie odwykowe, Terapia dzieci, Zadania i problemy zespołu pomocy.
Książka
W koszyku
(Psychiatria i Psychoterapia.)
Bibliogr. s. 249-268. Indeks.
Zawiera: Wstęp: Cele programu, Grupy dzieci mogących uczestniczyć w programie, Oczekiwana skuteczność programu, Utrzymanie rezultatów leczenia, Rozprzestrzenianie się rezultatów leczenia na różne konteksty, Predyktory powodzenia i porażki, Struktura podręcznika, Zmiany w pierwotnym programie szkolenia, Podsumowanie).
Zawiera: Zasadność programu szkolenia rodziców: Definicja braku posłuszeństwa i zachowań buntowniczych, Kiedy uzasadnienie leczenia jest uzasadnione?, Stopnie nasilenia zachowań opozycyjnych, Związki między zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym a innymi zaburzeniami, Częstość występowania zaburzenia opozycyjno-buntowniczego, Charakter interakcji między rodzicem a dzieckiem a zaburzeniem operacyjno-buntowniczym, Wieloaspektowe rozumienie przyczyn zachowań opozycyjnych i buntowniczych u dzieci - czteroczynnikowy model dziecięcych zachowań opozycyjnych, Powody, dla których brak posłuszeństwa i zachowania buntownicze obejmuje się terapią (Nasilony konflikt w rodzinie, Powielanie braku posłuszeństwa w różnych sytuacjach, Skutki dla społecznego funkcjonowania rodziny, Zachowania opozycyjno-buntownicze jako predyktor dalszych nieprawidłowości rozwoju, Wstęp do skutecznego leczenia innych problemów), Podsumowanie.
Zawiera: Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci: Problemy objęte oceną, Metody oceny (Etap poprzedzający ocenę, Wywiad z rodzicem, Informacje demograficzne, Najważniejsze problemy zgłaszane przez rodziców, Wywiad na temat głównych dziedzin rozwoju, Wywiad na temat nauki szkolnej, problemów rodzinnych lub somatycznych, Przegląd zaburzeń psychicznych u dzieci, Wywiad z dzieckiem, Wywiad z nauczycielem, Kwestionariusze oceny zachowania dziecka dla rodziców i nauczycieli, Kwestionariusze autoewaluacji zachowania dla dziecka, Kwestionariusze i inwentarze mierzące zachowania przystosowawcze, Pogorszenie funkcjonowania psychospołecznego, Badanie relacji z rówieśnikami, Narzędzia autoewaluacji dla rodziców, ADHD i ODD u rodzica, Niezgoda w małżeństwie, Depresja i ogólny poziom dyskomfortu psychicznego u rodzica, Stres rodzicielski, Metody oceny - podsumowanie), Wnioski pod kątem leczenia, Kwestie prawne i etyczne, Dobór rodzin do programu szkolenia, Wykonalność zadań domowych oraz metod szkolenia.
Zawiera: Praktyczne uwarunkowania szkolenia: Uwarunkowania logistyczne i praktyczne, Udział ojca w szkoleniu (Szkolenie w poradni czy w domu?, Szkolenie grupowe czy indywidualne?, Radzenie sobie z brakiem współpracy rodziców), Uwarunkowania dotyczące otoczenia klinicznego i stylu prowadzenia szkolenia, Ustalenie terminów sesji, Podsumowanie.
Zawiera: Program szkolenia rodziców - przegląd zagadnień: Pojęcia, na których opiera się program szkolenia rodziców, Kolejność działań w trakcie programu, Kolejność czynności podczas sesji, Podsumowanie.
Zawiera: Realizacja programu - wskazówki dla terapeuty: Dlaczego dzieci się źle zachowują? (Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadania domowe, Rozmowa o wydarzeniach, jakie zaszły od czasu oceny, Krótkie przypomnienie zachowań destrukcyjnych u dziecka, Otwarta dyskusja dotycząca opinii rodziców na temat złego zachowania dziecka), Model powstawania niewłaściwych zachowań u dzieci : Cechy dziecka, Cechy rodziców, Konsekwencje zachowania, Czynniki stresu w rodzinie), Cel terapii - lepsze "dopasowanie", Potrzeba stworzenia wspomagającego środowiska społecznego, Zadania domowe.
Zawiera: Zwracanie uwagi : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadania domowe, Uzasadnienie potrzeby poznania umiejętności zwracania uwagi, Rozmowa na temat celów sesji, Omówienie materiałów dla rodziców, Częste uwagi rodziców na temat poznanych metod, Modelowanie i ćwiczenie przedstawionych metod, Zadanie domowe.
Zawiera: Praca nad posłuszeństwem dziecka i umiejętnością samodzielnej zabawy : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, zadanie domowe, Rozszerzenie stosowania umiejętności zwracania uwagi z zabawy na posłuszeństwo dziecka, Skuteczne wydawanie poleceń, Wyznaczenie pory na ćwiczenie posłuszeństwa, Częste uwagi rodziców, Rozmowa na temat zachowań destrukcyjnych dziecka, Przekazanie i omówienie tekstu dotyczącego samodzielnej zabawy dziecka, Zwracanie uwagi na samodzielną zabawę - modelowanie i ćwiczenie, Częste komentarze rodziców na temat metody zwracania uwagi na samodzielną zabawę, Bardziej intensywne monitorowanie zajęć dziecka, zadanie domowe.
Zawiera: Kiedy pochwała nie wystarczy, czyli system żetonowy lub punktowy : Cele, Potrzebne przedmioty, Kolejne czynności, zadanie domowe, Programy nagradzania, Korzyści ze stosowania systemu żetonowego lub punktowego, Ostrzeżenia na rozpoczęcie programu, Częste uwagi rodziców na temat systemu żetonowego lub punktowego, Zadanie domowe.
Zawiera: Time-out i inne metody dyscyplinowania dziecka : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Wprowadzenie kar w systemie żetonowym, Przygotowanie rodziców do stosowania procedury time-out, Uczenie rodziców procedury time-out, Częste uwagi rodziców na temat stosowania metody time-out, Ograniczenia w stosowaniu metody time-out, Modelowanie procedury, Zadanie domowe.
Zawiera: Rozszerzanie procedury time-out na inne problemy z zachowaniem : Cele, Kolejność czynności, Potrzeby materiału, Zadanie domowe.
Zawiera: Przewidywanie problemów - radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Przewidywanie problemów w miejscach publicznych, Przekazanie i omówienie materiałów dla rodziców, Omówienie stosowania procedury w różnych miejscach publicznych, zażenowanie rodziców, Przewidywanie nieodpowiedniego zachowania przy przechodzeniu od jednej czynności do drugiej, Zadanie domowe.
Zawiera: Poprawa zachowania w szkole dzięki monitorowaniu w domu - stosowanie karty obserwacji zachowania : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Omówienie zachowania dziecka w szkole, Wdrożenie karty obserwacji zachowania w szkole, Zadanie domowe.
Zawiera: Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości : Cele, Potrzebne materiały, Kolejne czynności, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Przekazanie i omówienie materiałów dla rodziców, Rozmowa z rodzicami na temat hipotetycznych trudnych zachowań, zadanie domowe.
Zawiera: Sesja przypominająca i dalsze sesje : Cele, Kolejne czynności.
Zawiera: Materiały służące do oceny problemów dziecka : Formularz 1: Ogólne wskazówki dotyczące wypełniania formularzy, Formularz 2 : Dane dotyczące dziecka i rodziny, Formularz 3: Rozwój i zdrowie dziecka, Formularz 4: Zachowanie dziecka w domu, Formularz 5: Zachowanie dziecka w szkole, Formularz 6: Jak przygotować się do oceny problemów dziecka.
Zawiera: Materiały dla rodziców : Profil dziecka i rodzica, Spis problemów rodziny, Schemat interakcji z dzieckiem z zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym, Zwracanie uwagi na odpowiednie zachowanie dziecka podczas zabawy, Zwracanie uwagi na posłuszeństwo dziecka, Skuteczne wydawanie poleceń, Zwracanie uwagi na samodzielną zabawę dziecka, System żetonowy lub punktowy, Procedura time-out, Przewidywanie problemów - radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych, Stosowanie karty obserwacji zachowania w szkole, Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości.
Niniejszy podręcznik ma na celu przedstawienie kolejności procedur podczas szkolenia rodziców dzieci z zachowaniami opozycyjnymi i buntowniczymi.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej