Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(36)
Forma i typ
Książki
(31)
Czasopisma
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Artykuły
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Kielce - Czytelnia
(1)
Staszów - wypożyczalnia
(1)
Autor
Gajewska Grażyna
(2)
Kawula Stanisław
(2)
Maciaszkowa Janina
(2)
Matyjas Bożena
(2)
Badora Sylwia
(1)
Barnaś-Baran Ewa
(1)
Biała Jolanta
(1)
Bojarski Tadeusz (1941- )
(1)
Cichowicz Jan
(1)
Ciechaniewicz Wiesława
(1)
Ciepły Filip
(1)
Cudak Henryk
(1)
Cęcelek Grażyna
(1)
Doliński Artur
(1)
Duraj-Nowakowa Krystyna (1945- )
(1)
Filipowicz Franciszek
(1)
Gruca-Miąsik Urszula
(1)
Janiszewska Bożena
(1)
Jóźwiak Justyna
(1)
Kawczyńska-Butrym Zofia
(1)
Klaus Witold
(1)
Knajder-Sowa Anna
(1)
Majewski Stanisław
(1)
Marzec Danuta Krystyna
(1)
Moliere Stanisława
(1)
Ostrowska Krystyna
(1)
Owczarska Beata
(1)
Raczkowska Jadwiga
(1)
Rataj Marcin
(1)
Rejzner Andrzej
(1)
Rottermund Jerzy
(1)
Rusiecki Mieczysław
(1)
Rutkowski Mirosław (nauki pedagogiczne)
(1)
Sierpowska Iwona
(1)
Skałbania Barbara
(1)
Stanik Jan Maria (1943- )
(1)
Stochmiałek Jerzy
(1)
Szczęsna Anna
(1)
Sęk Helena (1938- )
(1)
Wierzchowska-Konera Bożenna
(1)
Wolska-Długosz Małgorzata
(1)
Wosik-Kawala Danuta
(1)
Zahradniczek Kaziemiera
(1)
Łobocki Mieczysław
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(16)
1990 - 1999
(5)
1980 - 1989
(3)
1970 - 1979
(1)
Kraj wydania
Polska
(31)
nieznany (pol)
(4)
nieokreślony (s.l.)
(1)
Język
polski
(36)
Temat
Rodzina
(9)
Pedagogika opiekuńcza
(6)
Dziecko
(5)
Opieka społeczna
(4)
Pedagogika
(4)
Wychowanie
(4)
Młodzież
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Pedagogika społeczna
(3)
Zakłady poprawcze i wychowawcze
(3)
Agresywność
(2)
Bezdomność
(2)
Bezrobocie
(2)
Muzykoterapia
(2)
Nauczyciele
(2)
Nieletni przestępcy
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Postawy rodzicielskie
(2)
Postępowanie w sprawach nieletnich
(2)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(2)
Rodzina zastępcza
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Szkolnictwo
(2)
Szkolnictwo specjalne
(2)
Ubóstwo
(2)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Wychowanie fizyczne
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Adaptacja
(1)
Adolescencja
(1)
Adpocja
(1)
Afazja
(1)
Affolter, Felicie
(1)
Agresja
(1)
Akceptacja
(1)
Alkoholizm
(1)
Anoreksja
(1)
Arteterapia
(1)
Aspiracje edukacyjne
(1)
Aspiracje zawodowe
(1)
Autyzm
(1)
Bezdomność kobiet
(1)
Biblioterapia
(1)
Biegły psycholog
(1)
Borderline
(1)
Bulimia
(1)
Chmielowski, Albert (św. ; 1845-1916)
(1)
Choroba Heinego-Medina
(1)
Choroszewski, Włodzimierz
(1)
Chorzy
(1)
Chorzy na cukrzycę
(1)
Chorzy przewlekle zob. też Młodzież chora przewlekle
(1)
Cukrzyca zob. też Chorzy na cukrzycę
(1)
Dega, Wiktor (1896-1995)
(1)
Depresja
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Domy dziecka
(1)
Dydaktyka
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko autystyczne w rodzinie
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z porażeniem mózgowym
(1)
Edukacja
(1)
Edukacja zdrowotna
(1)
Fizyka
(1)
Gimnazjum Męskie (Kielce)
(1)
Gminny Zespół Szkół w Łagowie (woj. świętokrzyskie)
(1)
Godzina wychowawcza
(1)
Gunzburg, H. C.
(1)
Głusi w rodzinie
(1)
Hess, Peter
(1)
Integracja
(1)
Interwencja kryzysowa
(1)
Kara cielesna
(1)
Katecheza
(1)
Knill, Christopher
(1)
Knill, Marian
(1)
Komisja Edukacji Narodowej
(1)
Korczak, Janusz (1878-1942)
(1)
Kościół katolicki
(1)
Krasuski, Józef (1933- )
(1)
Kryzys
(1)
Kształcenie integracyjne
(1)
Kunowski, Stefan (1909-1977)
(1)
Ledóchowska, Urszula (św. ; 1865-1939)
(1)
Lek
(1)
Lwowski Zakład dla Głuchoniemych
(1)
Lęk
(1)
Macierzyństwo
(1)
Maj, Tadeusz (1946-1997)
(1)
Markianowicz, Bazyli
(1)
Matematyka
(1)
Metoda Dobrego Startu
(1)
Metoda Knillów
(1)
Metoda Petera Hessa
(1)
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
(1)
Montessori, Maria (1870-1952)
(1)
Mowa
(1)
Temat: dzieło
Caritas Diecezji Kieleckiej
(1)
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Skarżysko-Kamienna)
(1)
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (Pińczów)
(1)
Polski Czerwony Krzyż
(1)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasop.)
(1)
Schronisko dla Samotnych Matek (Łódź)
(1)
Temat: czas
1989-
(10)
2001-0
(3)
1901-
(2)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Chmielnik (woj. świętokrzyskie)
(2)
Pińczów (woj. świętokrzyskie)
(2)
Świętokrzyskie, województwo
(2)
Cudzynowice (woj. świętokrzyskie)
(1)
Galicja
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie; okręg)
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Ostrowiec, Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Polska
(1)
Skarżysko-Kamienna (woj. świętokrzyskie)
(1)
Łagów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Łowicz (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Bibliografia
(2)
Czasopisma pedagogiczne polskie
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Dane statystyczne
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół wyższych
(1)
Spisy treści
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
36 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Nazwy aut. na s. [296].
Bibliogr. s. 283-295.
Zawiera: 1. Kierunki i założenia zmian pedagogiki społecznej.
Zawiera: Kierunki zmian w pedagogice społecznej a opiekuńczej : diagnozy - analizy - interpretacje / Krystyna Duraj-Nowakowa.
Zawiera: Pedagogika opiekuńcza i praca socjalna jako składniki bezpieczeństwa wewnętrznego państwa / Paweł Tyrała.
Zawiera: Człowiek a społeczeństwo globalne : między sprzecznością a koniecznością współistnienia / Elżbieta Gaweł-Luty.
Zawiera: "Pęknięty" kapitał społeczny Polaków / Antoni Zając.
Zawiera: System wsparcia rodziny w Polsce a prawa dziecka / Wiesława Walc.
Zawiera: Szanse i bariery zastosowania podejścia systemowego w pedagogice opiekuńczej / Barbara Klasińska.
Zawiera: 2. Instytucjonalne formy opieki.
Zawiera: Instytucjonalne formy wsparcia rodziny - historia i teraźniejszość / Ewa Barnaś-Baran.
Zawiera: Placówki socjalizacyjne w perspektywie zmian / Beata Gumienny.
Zawiera: Opieka nad dzieckiem jednym z zadań przedszkola / Gabriela Paprotna.
Zawiera: Letni wypoczynek dzieci i młodzieży jako czas na twórcze rozwijanie tożsamości kulturowej / Aneta Rogalska-Marasińska.
Zawiera: Aktualność metody ośrodków pracy / Halina Drewniak.
Zawiera: 3. Opieka w rodzinie.
Zawiera: Status dziecka we współczesnej rodzinie / Ewa Markowska-Gos.
Zawiera: Nieśmiałość dziecka a migracja zarobkowa rodziców / Krzysztof Kazimierz Przybycień.
Zawiera: Wychowawcze i socjalne działania na rzecz ofiar przemocy domowej / Anna Śniegulska.
Zawiera: Postawy uczniów szkoły podstawowej wobec ludzi starszych i starości / Ryszard Kalamarz.
Zawiera: 4. Profilaktyczne i terapeutyczne funkcje opieki.
Zawiera: Poczucie bezsensu życia wychowanków domów dziecka / Justyna Meissner-Łozińska.
Zawiera: System profilaktyki i pomocy dzieciom dyslektycznym / Małgorzata Półtorak.
Zawiera: Trudności w uczeniu się dzieci konsekwencją nieprawidłowej stymulacji rozwoju / Izabela Marczykowska.
Zawiera: Opieka nad dzieckiem z autyzmem elementem systemu pomocy społecznej / Aneta Lew.
Zawiera: 5. Profesjonalizacja pracy socjalnej.
Zawiera: Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach i jej realizacja w USA, Europie i Polsce / Lucjan Miś.
Zawiera: Założenia normatywnego wymiaru pracy socjalnej / Grzegorz Grzybek.
Zawiera: Zastosowanie edukacji moralnej w pracy socjalnej / Urszula Gruca-Miąsik.
Zawiera: Zadania profesjologa w opiece nad dzieckiem / Piotr Kowolik.
Zawiera: Pracownik socjalny wobec problemów osób niepełnosprawnych / Beata Szluz.
Zawiera: Portret profesjonalnego pracownika socjalnego / Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz.
Streszcz. ang. przy pracach.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Spis treści także niem. i ros.
Zawiera: Jedna pedagogika czy system nauk o wychowaniu? ; Etapy rozwoju pedagogiki naukowej ; Przedmiot i swoista problematyka badań pedagogicznych ; Zagadnienia kompleksu nauk pedagogicznych ; Dyferencjacje i integracja nauk pedaggoicznych ; Podstawowe kryteria klasyfikacji nauk pedagogicznej teorii.
Zawiera: Systemowe podejście w badaniach nad wychowaniem ; Ogólna teoria systemów a wychowanie ; Ujęcie systemowe rzeczywistości - całościowy obraz świata ; Potrzeba badań systemowych w pedagogice ; Swoiste cechy systemu wychowania ; Zagadnienie funkcjonowania systemu wychowania ; Płaszczyzny powiązań opiekuńczo-wychowawczych rodziny i szkoły w ujęciu systemowym ; Zasady i etapy pedagogicznych badań systemowych.
Zawiera: Pedagogika społeczna a wzory konsumcyjne człowieka ; Aktualności założeń metodologicznych i praktycznych pedagogiki społecznej ; Pedagogika społęczna wobec aktualnych potrzeb społęcznych ; Dylematy wychowania młodzieży w aktualnych warunkach dysonansu społęcznego ; Wzory zachowań konsumpcyjnych a wychowanie ; Mozliwości konsumpcji optymalnej a wychowanie ; Człowiek wśród rzeczy - problem również pedagogiczny.
Zawiera: Start społeczny i oświatowy młodego pokolenia a środowisko rodzinne ; Ważność i aktualność problemu ; Podstawowe pojęcia i problemy badawcze ; Czynniki warunkujące start szkolny i społeczny młodzieży ; Rodzina a pedagogiczne aspekty startu społecznego dzieci i młodzieży ; Przykład badań nad dynamiką ciągów rodzinnych ; Problemy dyskusyjne, potrzeba dalszych badań.
Zawiera: Stawianie i rozwiązywanie zadań jako metoda wychowania ; Wizja celów wychowania w społeczeństwie ; O kształt pedagogiki alternatywnej ; Pojęcie i rola sytuacji zadaniowych w wychowaniu ; Organizowanie sytuacji zadaniowych w wychowaniu ; Warunki optymalizacji i skuteczności metod zadaniowych w wychowaniu ; Niektóre elementy pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą sprzyjające tworzeniu sytuacji zadaniowych.
Zawiera: Wychowanie młodych pokoleń w warunkach dysonansu społecznego ; Zarys problematyki ; Wychowanie jako funkcja życia społecznego ; Rozdroża współczesnego wychowania ; Aktualne problemy wychowania młodzieży ; Pedagogika wywiedziona z konsonansu czy dysonansu społecznego? ; Zjawisko dysonansu społecznego a wychowanie ; Kierunki strategii wychowania we współczesnej szkole ; Przesłanki do teorii wychowania wywiedzione z dysonansu społecznego.
Zawiera: Wzorzeck kultury pedagogicznej społeczeństwa socjalistycznego ; Rodzina jako podstawowa grupa przemian społecznych ; Kultura pedagogiczna społeczeństwa jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania młodego pokolenia ; Pojęcie i elementy wzorca kultury pedagogicznej społeczeństwa ; Treść wzorca kultury pedagogicznej społeczeństwa ; Niektóre problemy dyskusyjne i badawcze ; Wzorzec opieki rodzinnej w stosunku do dzieci i młodzieży ; Formy kształtowania kultury pedagogicznej rodziców.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 201-[203].
Zawiera: RODZINA JAKO PODSTAWOWE ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE W ŚWIETLE DANYCH STATYSTYCZNYCH: Rodziny w Polsce, Rozwody według liczby małoletnich dzieci w w małżeństwach w latach 1994-2004 (Dzieci pozostające z małżeństw rozwiedzinych według wieku, Rozwody według decyzji sądu o wykonaniu władzy rodzicielskiej i opieki nad małoletnimi dziećmi), Separacja według liczby małoletnich dzieci, Rodziny wykluczone społecznie i zagrożone wykluczeniem w 2005 r., Liczba rodzin objętych pomocą społeczną w latach 1999-2006, Powody przyznawania pomocy społecznej, Rodziny zastępcze w latach 1994-2006, Ewidencja spraw w sądach rejonowych o umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej w latach 2000-2006, Ewidencja spraw o przysposobienie w sądach rodzinnych w latach 1984-2006, Małoletni pod nadzorem sądów w latach 1994-2006, Liczba małoletnich pod opieką sądu, których rodziców pozbawiono władzy rodzicielskiej, zawieszono ją lub ograniczono, Seksualne wykorzystywanie dzieci (Czynności seksualne z małoletnimi, Rozpowszechnianie pornografii, Czerpanie zysku z cudzego nierządu, Ujawnione przypadki prostytuowania się nieletnich w 2005 r. i 2006 r.), Dzieciobójstwo i porzucenie.
Zawiera: SYTUACJA DZIECKA W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA RESORTU EDUKACJI: Uczniowie w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych, Uczniowie w szkołach podstawowych powtarzający klasę, Realizacja obowiązku szkolnego w szkołach podstawowych i gimnazjalnych dla dzieci i młodzieży, Dzieci i młodzież niespełniający obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005 według województw, Wychowanie pozaszkolne w latach 1996-2006 - liczba placówek i wychowanków, Przestępczość w szkole w latach 2004-2007 (Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych na terenie szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej, zawodowej i wyższej, Liczba przestępstw stwierdzonych popełnionych na terenie przedszkola i żłobka, Ogólna liczba przestępstw stwierdzonych na terenie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich i zawodowych w poszczególnych województwach w 2006 r., Przestępstwa stwierdzone na terenie placówek oświatowych w poszczególnych województwach w 2006 r.).
Zawiera: AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA MŁODZIEŻY: Odsetek młodzieży aktywnej ekonomicznie w latach 1994-2006, Aktywność zawodowa młodzieży w wieku 15-24 lat, Młodzież w wieku 15-24 lata aktywna zawodowo do ogółu ludności aktywnej zawodowo, Młodzież w wieku 15-24 lata pracująca do ogółu pracujących z podziałem na płeć, Młodzież w wieku 15-24 lata bezrobotna do ogółu bezrobotnych z podziałem na płeć, Współczynnik aktywności zawodowej i wskaźnik zatrudnienia młodzieży.
Zawiera: NIELETNI PRZEBYWAJĄCY W PLACÓWKACH OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH, INTERWENCYJNYCH I RESOCJALIZACYJNYCH: (Placówki opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży w latach 2001-2006, Domy dziecka - liczba placówek i wychowanków, Pogotowia opiekuńcze - liczba placówek i wychowanków w latach 1994-2006, Młodzieżowe ośrodki wychowawcze - liczba placówek i wychowanków, Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w latach 1994-2006, Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze w latch 2000-2006, Dzieci i młodzież przebywający w policyjnych izbach dziecka w latach 1994-2006, Schroniska dla nieletnich - liczba placówek i zatrzymanych, Zakłady poprawcze - liczba zakładów i wychowanków, Młodociani tymczasowo aresztowani i odbywający karę w latach 1985-2005.
Zawiera: PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH NA PODSTAWIE STATYSTYK POLICYJNYCH: Zaginięcia dzieci zgłoszone policji w latach 1994-2006, Liczba zgłoszonych zaginięć z powodu ucieczki nieletniego w latach 1997-2004, Liczba dzieci będących ofiarami przemocy domowej, Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży w latach 1994-2005, Czyny zabronione nieletnich do 13. roku życia, Czyny karalne nieletnich na tle ogólnej przestępczości w latach 1994-2006, Struktura przestępczości nieletnich w latach 1994-2007, Czyny zabronione nieletnich - struktura (Zabójstwa, Uszczerbek na zdrowiu, Udział w bójce lub pobiciu, Zgwałcenie, Kradzież rozbójnicza, Rozbój, Wymuszenie rozbójnicze, Kradzież z włamaniem), Liczba podejrzanych kobiet w wieku do 16 lat i w przedziale 17-20 lat, Przestępczość narkotykowa nieletnich, Nietrzeźwi małoletni doprowadzeni do izby wytrzeźwień oraz policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych w 2006 r., Procentowy udział nietrzeźwych nieletnich sprawców w wybranych kategoriach przestępstw, Zatrzymani sprawcy fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych w Polsce w 2007 r., Zatrzymani sprawcy występujący z żądaniem okupu w Polsce w 2007 r., Liczba programów prewencyjnych ewidencjonowanych przez Komendę Główną Policji w latach 2001-2006, Programy prewencyjne realizowane przez KGP w 2006 r.
Zawiera: POSTĘPOWANIE Z NIELETNIMI W ŚWIETLE DANYCH SĄDOWYCH: Nieletni w związku z czynami karalnymi i demoralizacją - prawomocne orzeczenia sądowe, Nieletni zdemoralizowani, Nieletni w związku z czynami karalnymi, Postępowanie w sprawach nieletnich w sądach powszechnych zakończone w wyniku postępowania mediacyjnego w latach 2004-2006, Struktura przestępczości nieletnich - dane sądowe, Nieletni wobec, których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub kary w sądach powszechnych w związku z czynami karalnymi według województw w latach 2001-2005, Nieletni, wobec których prawomocnie orzeczono środki wychowawcze, poprawcze lub kary według województw w 2005 r. - w porównaniu z dorosłymi skazanymi, Nieletni według wykonywanych środków wychowawczych lub poprawczych (Nadzór kuratora, Nadzór rodziców, Zobowiązanie do określonego zachowania, Upomnienie w praktyce sądowej, Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, Zakład wychowawczy jako ośrodek wychowawczy), Zakład poprawczy w strukturze środków wychowawczych i poprawczych.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s.265-273.
Zawiera: Część I. KONCEPCJE OPIEKI.
Zawiera: Wstęp / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: 1. OPIEKA MIĘDZYLUDZKA W PEDAGOGICE - WYBRANE ZAGADNIENIA / Zdzisław Dąbrowski.
Zawiera: Uwagi wstępne ; Opieka międzyludzka - pojęcia ; Właściwości opieki - definicja ; Opieka a pomoc ; Zakresy opieki ; Opieka w szerokim znaczeniu i jej składniki ; Wybrane zakresy opieki ; Struktura opieki ; Ogólne pojęcie struktury opieki ; Funkcje opiekuńcze ; Ogólna charakterystyka czynności opiekuńczych ; Formy opieki ; Ogólne pojęcie formy opieki ; Struktura formy opieki według kryterium przedmiotowego ; "Rodzinność" form opieki nad dzieckiem ; Stosunek opiekuńczy ; Uwagi wstępne ; Pojęcie i ogólna charakterystyka stosunku opiekuńczego ; Proces opieki ; Ogólne pojęcie procesu opieki ; Ewolucyjny proces opieki i dorastania podopiecznego do samodzielności życiowej ; Funkcje opieki ; Pojęcie funkcji opieki ; Analiza poszczególnych funkcji opieki wobec podopiecznych.
Zawiera: 2. SPOŁECZNO-OPIEKUŃCZA AKTYWNOŚĆ KOSCIOŁA KATOLICKIEGO W POLSCE. REFLEKSJE PEDAGOGICZNO-SPOŁECZNE / Roman Jusiak.
Zawiera: Wprowadzenie ; Opieka międzyludzka i pomoc socjalna w aspekcie religijno-moralnym ; Ogólna charakterystyka rzeczywistości, w której aktualnie funkcjonuje Kościół w Polsce ; Kościół katolicki a rzeczywistość ziemska ; Natura Kościoła podstawą jego zaangażowania socjalnego ; Nauczanie społeczne Kościoła ; Chrześcijańskie zasady życia społecznego ; Ogólna charakterystyka działalności społecznej Kościoła katolickiego w Polsce ; Kościół katolicki w Polsce a opieka międzyludzka ; Zakończenie.
Zawiera: 3. OPIEKA W PIELĘGNIARSTWIE / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: Wprowadzenie ; Koncepcje opieki w pielęgniarstwie ; Cele, partnerzy i obszary opieki.
Zawiera: 4.RODZINA JAKO SZCZEGÓLNY PODMIOT OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: Wprowadzenie ; Obszary i zakres pielęgniarstwa rodzinnego ; Koncepcje teoretyczne a zadania pielęgniarstwa rodzinnego.
Zawiera: Część II. ZAWODY OPIEKUŃCZE : PRACOWNICY SOCJALNI I PIELĘGNIARKI.
Zawiera: 5. PRACOWNIK SOCJALNY - ZMIANY KONCEPCJI ZAWODU I PROBLEMY PRACY ZAWODOWEJ / Leszek Stankiewicz.
Zawiera: Aspekty historyczne ; Zawód pracownik socjalny. Zadania i wymagania wobec zawodu.
Zawiera: 6. PRACOWNICY SOCJALNI / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: Wprowadzenie ; Metodologia badań ; Charakterystyka badanych ; Utrudnienia i ułatwienia w pracy ; Oceny zawodu pracownika socjalnego ; Samoocena sytuacji zawodowej - opinie uczestników ankietowych ; Samoocena sytuacji zawodowej - opinie pamiętnikarzy ; Opinie o pracy pracowników socjalnych ; Wybrane wnioski.
Zawiera: 7. PODOPIECZNI PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: Ogólne uwagi o podopiecznych ; Ocena pomocy uzyskiwanej przez podopiecznych w rejonie zatrudnienia pracownika socjalnego ; Akceptacja podopiecznych ; Pracownicy socjalni wobec problemów swoich podopiecznych ; Trudni podopieczni ; Podopieczni - alkoholicy ; Bezrobotni podopieczni pracownika socjalnego ; Podopieczni bezdomni ; Podopieczni chorzy przewlekle i niepełnosprawni ; Podopieczni chorzy psychicznie ; Podopieczni po opuszczeniu zakładu karnego ; Podopieczni roszczeniowi ; Podopieczni według cech rodziny ; Inni trudni podopieczni ; Naciągacze i osoby w przejściowym kryzysie - dylematy pracownika socjalnego ; Zakończenie.
Zawiera: Pielęgniarki.
Zawiera: 8. PRACA SOCJALNO-WYCHOWAWCZA PIELĘGNIAREK W ŚWIETLE OPINII HOSPITALIZOWANYCH PACJENTÓW (na przykładzie małego miasta w rejonie rolniczym) / Andrzej Olubiński.
Zawiera: Społeczno-pedagogiczna problematyka opieki pielęgniarskiej ; W stronę tradycji ; Istota, cel i sens zawodu pielęgniarki ; Wzory osobowe pielęgniarstwa ; Elementarne funkcje oraz zadania roli zawodowej pielęgniarki ; Praca pielęgniarek w świetle wybranych opinii pacjentów ; Podstawy metodologiczne badań własnych ; Przedmiot, problematyka, hipoteza ; zmienne i wskaźniki ; Metodyka przeprowadzonych badań ; Charakterystyka objętej badaniami zbiorowości ; Praca socjalno-opiekuńcza pielęgniarek w świetle wyników badań własnych ; Postawa zaufania hospitalizowanych pacjentów do pielęgniarek ; Ocena predyspozycji osobowościowych oraz umiejętności zawodowych pielęgniarek ; Wybrane aspekty opinii chorych o postawach wychowawczo-socjalnych pielęgniarek ; Wybrane wskaźniki ogólnej oceny postawy oraz pracy pielęgniarek w szpitalu ; Zakończenie.
Zawiera: 9. MARGINALIZACJA ZAWODU PIELĘGNIARKI / Zofia Kawczyńska-Butrym.
Zawiera: Zawód pielęgniarki - procesy marginalizacji społecznej ; Procesy marginalizacji społecznej ; Marginalizacja w zawodzie pielęgniarki ; Marginalizacja systemowa ; Wybrane zmiany w strukturze zawodu ; Standardy życia i identyfikacja zawodowa ; Ocena zarobków ; Sytuacja mieszkaniowa ; Ponowny wybór zawodu ; Refleksja końcowa.
Zawiera: Pracownicy socjalni.
Zawiera: 5. PRACOWNIK
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ; 1)
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: Wprowadzenie / Zenon Gajdzica.
Zawiera: Wstęp / Jerzy Rottermund.
Zawiera: Praca rehabilitacyjna osób niewidomych i słabowidzących w starszym wieku / Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz, Marlena Kilian.
Zawiera: Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa w zawodzie pedagoga specjalnego / Jerzy Rottermund, Anna Klinik.
Zawiera: Droga Metody Dobrego Startu do Republiki Czeskiej / Jana Svierkoszová.
Zawiera: Wybrane zagadnienia edukacji społecznej w działalności profesora Wiktora Degi / Janusz Kubacki, Marta Motow, Irena Motow.
Zawiera: Turystyka osób niepełnosprawnych / Aniela Korzon.
Zawiera: Sport i turystyka w rehabilitacji osób niepełnosprawnych / Sławomir Grzeszczyk.
Zawiera: Niepełnosprawność a bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej miasta / Jadwiga Mazur.
Zawiera: Rola obozów terapeutycznych w rehabilitacji i socjalizacji osób przewlekle chorych (na przykładzie pacjentów diabetologicznych) / Krystyna Moczia.
Zawiera: Teoretyczne i praktyczne przesłanki optymalizacji rozwoju zawodowego młodzieży przewlekle chorej / Maria Jolanta Stąpór.
Zawiera: Warsztaty arte i muzykoterapeutyczne - działania konieczne na rzecz przygotowania zawodowego przyszłego pedagoga specjalnego / Monika Konarska, Anna Zabiegaj.
Zawiera: Hierarchia wartości młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i jej pełnosprawnych rówieśników (lata 1995 i 2005) / Karol Bidziński.
Zawiera: Różni wychowawcy - różne spojrzenia na pracę z dziećmi przebywającymi w zakładach opiekuńczo-wychowawczych / Ondřej Sekera.
Zawiera: Teoria prototypu w badaniach wiedzy semantycznej uczniów z porażeniem mózgowym / Mirosław Michalik.
Zawiera: Zraniona tożsamość ludzi niepełnosprawnych - źródła, konsekwencje i radzenie sobie z wewnętrznym piętnem i zewnętrznym napiętnowaniem / Ewa Wysocka.
Wstęp i wprow. również ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Gunzburg, H. C. Sherborne, Weronika Affolter, Felicie Hess, Peter Knill, Christopher Knill, Marian Montessori, Maria (1870-1952) Szkola Podstawowa im. Stefana Żeromskiego (Chmielnik) Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy Polskiego Stowarzyszenia Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (Kielce) Niepubliczna Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Nasz Dom" (Ostrowiec Świętokrzyski) Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy (Cudzynowice) Gminny Zespół Szkół w Łagowie (woj. świętokrzyskie) Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Kielcach Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (Pińczów) Dziecko niepełnosprawne umysłowo Studium przypadku Niepełnosprawność umysłowa Szkolnictwo specjalne Dziecko niepełnosprawne Kształcenie integracyjne Adaptacja Akceptacja Potrzeby Skala PAC H. C. Gunzburga Skala PAS H. C. Gunzburga Społeczna adekwatność osobowa (personal social adequacy) Autyzm Dziecko autystyczne Matematyka Fizyka Mowa Ćwiczenia ortofoniczne Ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia fonacyjne Ćwiczenia logorytmiczne Ćwiczenia kształtujące słuch Fonematyczny Ćwiczenia artykulacyjne Zespół Retta Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Muzykoterapia Metoda Knillów Metoda Petera Hessa Biblioterapia Praca pozalekcyjna Niepełnosprawni umysłowo Agresja Rodzina Postawy rodzicielskie Wsparcie społeczne Rodzice Integracja Niepełnosprawni Uczniowie gimnazjów Uczniowie Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych Uczniowie szkół ponadgimnzajalnych Adolescencja Młodzież Postawy Wolontariat Orzecznictwo Kościół katolicki Dziecko autystyczne w rodzinie Afazja Dziecko Dojrzałość szkolna Niepowodzenia szkolne Uczniowie klas początkowych Zespół Turnera Wychowanie fizyczne Głusi w rodzinie Chmielnik (woj. świętokrzyskie) Kielce (woj. świętokrzyskie) Cudzynowice (woj. świętokrzyskie) Ostrowiec, Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie) Świętokrzyskie, województwo Łagów (woj. świętokrzyskie) Pińczów (woj. świętokrzyskie)
Zawiera: S. 17-29 : Realizacja obowiązku szkolnego przez uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w szkole podstawowej / Justyna Molisak.
Zawiera: S. 31-39 : Funkcjonowanie dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym / Ewa Sikora.
Zawiera: S. 41-51 : Akceptacja i adaptacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej / Barbara Kłosowicz.
Zawiera: S. 53-63 : Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie integracyjnej w opinii nauczycieli i rodziców - studium przypadku / Wioletta Kalina.
Zawiera: S. 65-75 : Sytuacja społeczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w opinii pełnosprawnych rówieśników / Katarzyna Dudek.
Zawiera: S. 77-86 : Akceptacja społeczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym w klasie integracyjnej szkoły podstawowej - studium przypadku / Magdalena Pedyńska.
Zawiera: S. 87-96 : Funkcjonowanie społeczne dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną / Grażyna Stąporek.
Zawiera: 00 S. 97-107 : Umiejętności kategoryzacyjne chłopca z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej z cechami autyzmu / Aleksandra Kmiecik.
Zawiera: S. 111-120 : Problemy diagnozy i wspomagania rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju / Anna Baran.
Zawiera: S. 121-129 : Diagnoza i terapia kompetencji komunikacyjnej dziecka 7-letniego z lekką niepełnosprawnością intelektualną - studium przypadku / Ewa Cierlik.
Zawiera: S. 131-140 : Umiejętności matematyczne u dziecka autystycznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Kinga Rubak.
Zawiera: S. 141-155 : Badanie sprawności językowej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - studium przypadku / Renata Janeczko.
Zawiera: S. 157-167 : Kształtowanie pojęć fizycznych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Martyna Różalska.
Zawiera: S. 169-181 : Znaczenie ćwiczeń ortograficznych w stymulacji rozwoju językowego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Krina Kanclerz.
Zawiera: S. 183-193 : Możliwości rozwoju komunikacji u dziewczynki z zespołem Retta / Agnieszka Szawracka.
Zawiera: S. 195-204 : Wyrażanie emocji w plastyce - rysunek dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Barbara Mrugała.
Zawiera: S. 205-215 : Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Joanna Hińcza.
Zawiera: S. 217-224 : Metoda Felicie Affolter formą pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną . Beata Adamiec.
Zawiera: S. 225-235 : Muzyka i ruch w rewalidacji dziecka z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej / Dorota Banaszek.
Zawiera: S. 237-247 : Terapeutyczne działanie gongu i mis dźwiękowych według metody Petera Hessa na osoby z niepełnosprawnością intelektualną / Beata Buczkowska.
Zawiera: S. 249-258 : Wykorzystanie elementów biblioterapii w procesie rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej / Magdalena Pobocha.
Zawiera: S. 259-267 : Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną - na przykładzie Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Kielcach / Jolanta Górska.
Zawiera: S. 269-284 : Skondensowane oddziaływania wychowawcze sukcesem wychowanków Niepublicznej Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Nasz Dom" w Ostrowcu Świętokrzyskim / Renata Abramczyk.
Zawiera: S. 285-291 : Realizacja metody Marii Montessori w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Cudzynowicach / Magdalena Chabros.
Zawiera: S. 293-303 : Zajęcia pozalekcyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w gimnazjum / Monika Bolewska.
Zawiera: S. 305-314 : Rola katechezy w rozwoju duchowym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Anna Lewczuk.
Zawiera: S. 315-324 : Problem seksualności u osób z niepełnosprawnością intelektualną / Monika Ojrzyńska.
Zawiera: S. 327-335 : Aspiracje życiowe ucznia gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Ewa Cedro.
Zawiera: S. 337-346 : Problem agresji u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Ewa Borecka.
Zawiera: S. 347-354 : Sytuacja rodzinna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z Gminnego Zespół Szkół w Łagowie / Aneta Kaczmarczyk.
Zawiera: S. 355-361 : Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / Angelika Cichopek.
Zawiera: S. 363-373 : Współpraca ze środowiskiem szkolnym w ocenie rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Marta Borek.
Zawiera: S. 375-385 : Kształcenie integracyjne w opinii rodziców dzieci pełnosprawnych na przykładzie przedszkola / Beata Suchogórska.
Zawiera: S. 387-396 : Postawy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym wobec integracji szkolnej / Iwona Biłko-Stachura.
Zawiera: S. 397-404 : Stosunek gimnazjalistów do integracji społecznej poprzez kształcenie osób niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych / Agnieszka Dziewięcka.
Zawiera: S. 405-415 : Postawy uczniów pełnosprawnych wobec niepełnosprawnych w gimnazjum integracyjnym / Beata Zegadło.
Zawiera: S. 417-426 : Gotowość młodzieży gimnazjalnej do integracji społecznej z niepełnosprawnymi rówieśnikami / Monika Saternus.
Zawiera: S. 427-438 : Postawy społeczne uczniów szkoły gimnazjalnej wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Alicja Urban.
Zawiera: S. 439-451 : Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec niepełnosprawności / Katarzyna Sikora.
Zawiera: S. 453-462 : Stosunek dzieci ze szkoły ogólnodostępnej wobec osób niepełnosprawnych / Anna Wójcik.
Zawiera: S. 463-473 : Rozumienie istoty społecznej integracji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych / Anna Piątek.
Zawiera: S. 475-488 : Badanie postawy młodzieży pełnosprawnej wobec młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie / Katarzyna Mamla.
Zawiera: S. 489-500 : Opinie młodzieży licealnej na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną / Marzena Gała.
Zawiera: S. 501-509 : Wpływ programu "Razem milej" na modyfikację postaw deklarowanych przez młodzież licealną wobec osób niepełnosprawnych / Magdalena Bucka.
Zawiera: S. 511-521 : Znaczenie wolontariatu w realizacji idei integracji społecznej na przykładzie projektu "Nie jestem sam - rehabilitacja i wsparcie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej" PSOUU Koło w Kielcach / Joanna Bączek.
Zawiera: S. 523-531 : System orzecznictwa edukacyjnego dla osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładzie badań przeprowadzonych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pińczowie / Izabela Janiszewska.
Zawiera: S. 533-545 : Stosunek duchowieństwa katolickiego do życia seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym / Grażyna Zbroja.
Zawiera: S. 549-559 : Problemy wychowawcze rodzeństwa dziecka autystycznego / Urszula Nawrocka.
Zawiera: S. 561-569 : Realizacja roli ucznia przez dziecko z autyzmem w szkole ogólnodostępnej / Ewa Pabian.
Zawiera: S. 571-580 : Wspomaganie rozwoju mowy u dziecka 6-letniego z afazją / Małgorzata Pytko.
Zawiera: S. 581-590 : Ocena Wrażliwości edukacyjnej dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w młodszym wieku szkolnym / Iwona Pióro.
Zawiera: S. 591-600 : Aktywność fizyczna dziecka z zespołem Turnera / Katarzyna Kwintal.
Zawiera: S. 601-607 : Postawy rodziców wobec dziecka z niepełnosprawnością słuchową / Katarzyna Suszyna.
Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej, kryteria i klasyfikacja. Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym. Edukacja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w szkole ogólnodostępnej. Edukacja matematyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem. Trudności jakie mogą wystąpić w nauczaniu fizyki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Przykładowe scenariusze lekcji fizyki w klasie I i II gimnazjum z uwzględnieniem doświadczeń oraz kart pracy.
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Symbol UKD: 378.016:37
Tyt. grzb.: Materiały metodyczne.
Bibliogr. s. 557-562 i przy rozdz.
Zawiera: Opis metod wykorzystanych w scenariuszach / Beata Owczarska. Ewaluacja dydaktyczna / Beata Owczarska.
Zawiera: Podstawy nauk o wychowaniu.
Zawiera: Antyczne ideały wychowania (grecka agora) / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Polska myśl pedagogiczna epoki odrodzenia / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: O trudnościach, konieczności i możliwości istnienia pedagogiki ogólnej / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: O pozycji praktyki pedagogicznej w całościowej praktyce życiowej człowieka / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: Współczesne kierunki pedagogiczne - konferencja naukowa / Mikołaj Janic.
Zawiera: Główne postulaty kształcenia dorosłych / Mikołaj Janic.
Zawiera: Wychowanie jako pomoc w emancypacji / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Wychowanie a wielowymiarowość w systemowej teorii społeczeństwa / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: W poszukiwaniu systemu wartości / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Rodzina kolebka wartości / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych.
Zawiera: Metody badań pedagogicznych. Cz. 1-2 / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Historyczny rozwój pedagogiki porównawczej / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: Metody i teorie w pedagogice porównawczej. Międzynarodowe badania osiągnięć szkolnych. Porównywalność zjawisk pedagogicznych. Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji. Systemy szkolne i ich typologia / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: Dydaktyka szkolna (cz. 1-3) / Mikołaj Janic.
Zawiera: Skuteczny nauczycieli - skuteczny uczeń (efektywna praca dydaktyczna). Wsparcie pedagogiczne w perspektywie psychologii rozwojowej / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Zawód nauczyciel (Cz. 1-2) / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: Socjologia edukacji (cz. 1-2) / Mikołaj Janic.
Zawiera: Podstawy prawa oświatowego (cz. 1-2)/ Beata Owczarska
Zawiera: Subdyscypliny pedagogiki. Sabat czarownic - negatywne zjawiska społeczne (patologie) w Polsce. Współczesna problematyka społeczna w Polsce w ujęciu medialnym / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Rozróżnianie pojęć w zakresie edukacji dorosłych. Rozwój człowieka w badaniach empirycznych. Teoria Eriksona i Levinstona. Tematy i problemy współczesnej edukacji dorosłych / Hanna Kołodziejczyk.
Zawiera: Geneza i rozwój pedagogiki pracy. Perspektywy zawodowe absolwentów kierunków humanistycznych w Polsce i Europie. Pedagogika resocjalizacyjna / Beata Owczarska.
Zawiera: Zaspokajanie potrzeb ponadpodmiotowych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Postawy opiekuńcze. Wymiary opieki / Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski.
Zawiera: Pedagogika mediów i edukacja medialna. Szkoła w mediach / Mikołaj Janic.
Zawiera: Uczeń wybitnie zdolny. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. W świecie osób niepełnosprawnych - zrozumieć innych, zrozumieć siebie. Rola i zadania szkoły w zakresie promocji zdrowia./ Agnieszka Ciszewska, Sebastian Ciszewski,
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 388-390.
Zawiera: System oświaty i wychowania w PRL ; Zasady prawnoustrojowe systemu oświatowo-wychowawczego ; Założenia programowo-organizacyjne głównych ogniw systemu edukacji ; Perspektywy rozwoju i doskonalenia systemu oswiatowo-wychowawczego.
Zawiera: Administracja oswiatowa i jej zadania ; Miejsce administracji oswiatowej w systemie administracji państwowej ; Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Kuratorium oświaty i wychowania ; Administracja oświatowa szczebla podstawowego ; Zasady i formy sprawowania nadzoru pedagogicznego.
Zawiera: Szkoła, jej zadania i organizacja pracy ; Prawne podstawy funkcjonowania szkół ; Zadania, organizacja i formy pracy szkół ; Rola i zadania dyrektora szkoły ; Rola i usprawnienia rady pedagogicznej ; Polityczne i społeczne organizacje nauczycieli i uczniów ; Komitety rodzicielskie i opiekuńcze.
Zawiera: Nauczyciel, jego rola i warsztat pracy ; Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli ; Wybrane problemy pracy pedagogicznej nauczycieli.
Zawiera: Status prawnosłużbowy nauczycielskiego zawodu ; Zadania nauczyciela ; Kwalifikacje nauczycieli ; Stopnie specjalizacji zawodowej ; Warunki pracy i wynagrodzenia nauczycieli ; Nagrody i odznaczenia ; Stosunek pracy i odpowiedzialnośś służbowa nauczyciela ; Ocena pracy nauczyciela ; Uprawnienia specjalne, urlopy i ochrona zdrowia nauczycieli.
Zawiera: Rozwój nauczyciela w zawodzie ; Praca nad własnym rozwojem - warunkiem powodzenia w zawodzie nauczycielskim ; Samokształcenie nauczycieli ; Kształcenie i doskonlenie zawodowe naucyzcieli ; Zasady współżycia i współpracy w zespołach nauczycielskich ; Struktura zatrudnienia i kwalifikacji nauczycieli w roku szkolnym 1984/85.
Zawiera: Instytucje wspomagające pracę nauczyciela ; Instytuty naukowe ; Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN ; Społeczno-zawodowy ruch postępu pedagogicznego ; Biblioteki pedagogiczne ; Wydawnictwa MEN.
Zawiera: Związek Nauczycielstwa Polskiego - zawodową organizacją nauczycieli ; Zawodowy ruch nauczycielski na ziemiach polskich do 1918 r. ; Zawodowy ruch nauczycieli polskich w latach 1918-1939 ; Związek Nauczycielstwa Polskiego w konspiracji. Tajna Organizacja Nauczycielska (1939-1945) ; Związeek Nauczycielstwa Polskiego w Polsce Ludowej ; Charakter, cele, środki i formy działalnosci oraz struktura organizacyjna ZNP ; Członkowie ZNP i ich uprawnienia.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Poradnictwo pedagogiczne : przegląd wybranych zagadnień / Barbara Skałbania. - Wydanie 2, poprawione i rozszerzone. - Kraków : "Impuls", 2009. - 196 s. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 179-187.
Zawiera: S. 11-69 : Rozdział 1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego (Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny ; Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej ; Pojęcie i cele poradnictwa : podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych ; Poradnictwo jako proces pomagania - etapy i zasady udzielania pomocy ; Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka ; Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej : charkterystyka czynności poradniczych (Funkcje i strategie poradnictwa - charakterystyka ; Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym) ; Cechy osobowe i umiejętności doradcy jako warunek skutecznego pomagania ; Poradnictwo medialne jako nowa forma pomocy (Poradnictwo zapośredniczone - założenia teoretyczne i praktyka ; Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej ; Internetowe grupy wsparcia i samopomocy)).
Zawiera: S. 71-87 : Rozdział 2. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego (Działalność poradni psychologiczno-pedagoicznej (Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki ; Działalność opiniodawcza poradni ; Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni) ; Poradnie rodzinne - zakres i przedmiot udzielania pomocy ; Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej).
Zawiera: S. 89-110 : Rozdział 3. Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze - założenia i obszary działania (Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowania poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego ; Działania poradnicze w sytuacji oceny dojrzałości szkolnej ; Zakres i rodzaje pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych ; Postępowanie poradnicze w relacji doradca - rodzic ; Postępowanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) - nauczyciel) ; Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa ; Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic - nauczyciel (przykłady)).
Zawiera: S. 111-124 : Rozdział 4. Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie (Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego ; Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych ; Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych ; Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych).
Zawiera: S. 125-136 : Rozdział 5. Poradnictwo opiekuńcze - cele, zadania i formy realizacji (Potrzeba jako kategoria psychologiczna - rozumienie i typologia ; Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny ; Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego ; Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły).
Zawiera: S. 137-153 : Rozdział 6. Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania (Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania - koncepcje etiologiczne ; Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły ; Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania).
Zawiera: S. 155-173 : Rozdział 7. Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej (Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego ; Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego ; Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej ; Szkolny doradca zawodowy - zakres i formy pracy ; Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu ; Poradnictwo zawodowe na odległość - podstawowe założenia projektu).
Zawiera: S. 189-196 : Aneks : Załącznik 1. Kwestionariusz wywiadu z pedagogiem poradni psychologiczno-pedagogicznej ; Załącznik 2. Kwestionariusz wywiadu z matką dziecka (na potrzeby poradni psychologiczno-pedagogicznej) ; Załącznik 3. Skala Ryzyka Dysleksji (SRD) : arkusz badania ; Załącznik 4. Pytania i zadania sprawdzające dla studentów.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: Między tradycją a nowymi dążeniami w metodyce wychowania fizycznego w przedszkolu : Ochronki i ich metody pracy wychowawczej. Zabawa jako dominujaca metoda wychowawcza w zakładach freblowskich. Instytucje opiekuńcze i wychowawcze na naszych zmiemiach. Nowe prądy w wychowaniu przedszkolnym. Dzisiejsze kierunki zmian i dażenia ; Problematyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Właściwości rozwoju fizycznego (morfologicznego) : Ogólna linia rozwoju. Budowa ciała. Układ ruchowy. Układ krążenia i oddychania. Układ nerwowy. Wady w budowie i postawie ciała. Uwarunkowania rozwoju fizycznego. Uwagi ogólne o rozwoju motorycznym i sprawności fizycznej. Rozwój psychiczny. Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka. Ruch jako czynnik pobudzajacy. Ruch jako czynnik wyrównawczy i korektywny. Ruch jako czynnik adaptacyjny ; Problemy organizacyjno-metodyczne : Warunki pracy w zakresie wychowania fizycznego. Teren przedszkolny (ogród i plac zabaw). Sala do ćwiczeń ruchowych. Przybory i pomoce do ćwiczeń. Higiena i bezpieczeństwo zajęć ; Organizacyjne formy pracy w zakresie wychowania fizycznego : zabawy i ćwiczenia poranne. 10-30-minutowe zajęcia ruchowe. 10-15-minutowe zabawy i ćwiczenia z dziećmi 3- i 4-letnimi. 15-30-minutowe zajęcia z dziećmi starszymi (5-6 letnimi). Codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wprowadzane w toku dnia. Spacery, wycieczki oraz zabawy i ćwiczenia w terenie. Zajęcia na powietrzu.. Własne, swobodne i dowolne zabawy ruchowe dzieci. Zajęcia i zabawy na śniegu i lodzie. Zabawy i ćwiczenia z wodą i w wodzie. Wskazówki organizacyjno-metodyczne. Tematyka zabaw i ćwiczeń. Przygotowanie do zajęć i zabaw. Przeprowadzenia zajęć i zabaw ; Rozwój motoryczny dzieci 3-6-letnich. Ćwiczenia z zastosowaniem chodu.Ćwiczenia i zabawy orientacyjno-porządkowe. Ćwiczenia i zabawy bieżne. Ćwiczenia i zabawy z elementami równowagi. Ćwiczenia i zabawy z zastosowaniem podskoku i skoku. Ćwiczenia i zabawy z zastosowaniem rzutu, celowania i toczenia. Ćwiczenia i zabawy w pokonywaniu przeszkód. Ćwiczenia kształtujące. Ćwiczenia szyi. Ćwiczenia kształtujące tułowia. Ćwiczenia kształtujące stóp.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Prawo pomocy społecznej / Iwona Sierpowska. - 3. wyd., stan prawny na 1 września 2008 r. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008. - 254, [1] s. ; 24 cm.
(Seria Akademicka)
Bibliogr. s. 249-[255].
Zawiera: Wykaz skrótów.
Zawiera: Wstęp.
Zawiera: Rozdział 1. Geneza pomocy społecznej ; Dobroczynność, opieka społeczna, pomoc społeczna ; Przekształcenia pomocy społecznej w drugiej połowie XX w.
Zawiera: Rozdział 2. Pomoc społeczna w systemie prawa ; Ogólna charakterystyka prawnej regulacji pomocy społecznej ; Miejsce pomocy społecznej w systemie prawa ; Pomoc społeczna a ubezpieczenia społeczne ; Pomoc społeczna a prawo administracyjne ; Pomoc społeczna a prawo socjalne ; Stosunki prawne pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 3. Pojęcie i cele pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 4. Zasady pomocy społecznej ; Zasady organizacji administracji publicznej ; Zasady postępowania administracyjnego ; Zasady charakterystyczne dla systemu pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 5. Administrowanie pomocą społeczną ; Pomoc społeczna jako zadanie samorządu terytorialnego ; Reformy samorządowe w Polsce ; Kategorie zadań samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej ; Zadania gminy ; Zadania powiatu ; Zadania województwa samorządowego ; Samorząd terytorialny wobec problemów polityki socjalnej i pomocy społecznej ; Kompetencje administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej ; Uprawnienia wojewody ; Kompetencje ministra ; Rada Pomocy Społecznej ; Uprawnienia podmiotów niepublicznych w sferze pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 6. Organizacja pomocy społecznej ; Systematyzacja jednostek organizacyjnych pomocy społecznej ; Organizacja pomocy społecznej w jednostkach samorządu terytorialnego ; Ośrodki pomocy społecznej ; Powiatowe centra pomocy rodzinie ; Regionalne ośrodki polityki społecznej ; Ośrodki wsparcia ; Ośrodki interwencji kryzysowej ; Domy pomocy społecznej ; Zadania i zasady funkcjonowania ; Dom pomocy społecznej jako zakład administracyjny ; Kwalifikacje osób kierujących jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej ; Prywatyzacja zadań publicznych w sferze pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 7. Świadczenia z pomocy społecznej ; Pozycja prawna świadczeniobiorcy ; Kryteria ustalania uprawnień do świadczeń ; System świadczeń ; Świadczenia pieniężne ; Świadczenia niepieniężne ; Postępowanie w sprawie świadczeń ; Zwrot świadczeń.
Zawiera: Rozdział 8. Opieka nad rodziną i dzieckiem ; Pozycja rodziny w prawie pomocy społecznej ; Rodzina jako podmiot ochrony i świadczeniobiorca ; Ochrona rodziny a zasada pomocniczości ; Formy pomocy społecznej związane z ochroną dziecka i rodziny ; Świadczenia pieniężne ; Świadczenia niepieniężne ; Zasada funkcjonowania rodzin zastępczych ; Typy i zadania placówek opiekuńczo-wychowawczych ; Istota i rodzaje placówek ; Organizacja i zasady działania ; Pobyt w placówkach i standardy usług ; Rola ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Zawiera: Rozdział 9. Status prawny pracownika socjalnego ; Kwalifikacje i kształcenie pracowników socjalnych ; Uprawnienia i obowiązki pracowników socjalnych ; Pracownik socjalny w administracji publicznej ; Pracownik socjalny jako funkcjonariusz publiczny.
Zawiera: Rozdział 10. Formy pomocy społecznej przewidziane w przepisach odrębnych ; Świadczenia rodzinne ; Świadczenia rodzinne na tle regulacji poświęconych ochronie rodziny ; zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego ; Świadczenia opiekuńcze ; Zasady przyznawania i wypłaty świadczeń ; Państwowy system świadczeń alimentacyjnych ; Przesłanki likwidacji funduszu alimentacyjnego ; Zaliczka alimentacyjna i obowiązki dłużników alimentacyjnych ; Pomoc osobom uprawnionym do alimentów ; Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie ; Pomoc w sytuacji bezrobocia ; Sytuacja prawna osoby bezrobotnej ; Pomoc w postaci zatrudnienia socjalnego ; Pomoc dla osób niepełnosprawnych ; Inne formy pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 5. Administrowanie pomocą społeczną ;
Książka
W koszyku
Zawiera: Rozwój odpowiedzialności nieletnich i postępowania z nieletnimi na przestrzeni wieków: Granice odpowiedzialności nieletnich - od starożytności do czasów współczesnych, Pojęcie "rozeznania" w odpowiedzialności nieletnich, Koncepcja "dziecka w niebezpieczeństwie", Rozwój postępowania z nieletnimi, Kształtowanie się sądownictwa dla nieletnich, Rozwój organów pozasądowych dla nieletnich - przykłady państw skandynawskich i socjalistycznych, Koncepcja "diversion" oraz idea sprawiedliwości naprawczej i ich wpływ na postępowanie z nieletnimi, Ewolucja środków stosowanych wobec nieletnich.
Zawiera: Cel i zagadnienia metodologiczne badań: Badania dotyczace przestępczości nieletnich poniżej 13. roku życia oraz najważniejsze badania przestępczości nieletnich w ostatnich latach w Polsce - krótka charakterystyka, Badania nad młodszymi nieletnimi - założenia badawcze, Opis metodologii przeprowadzonych badań, Prawne zagadnienia przestępczości nieletnich, którzy nie ukończyli 13 lat, Demoralizacja, Czyn zabroniony.
Zawiera: Analiza statystyk przestępczości nieletnich w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem osób, które nie ukończyły 13 lat: Przestępczość nieletnich w statystykach policyjnych, Obraz demoralizacji i przestępczości nieletnich w statystykach sądowych na przełomie wieków.
Zawiera: Charakterystyka czynów zabronionych popełnianaych przez młodszych nieletnich dokonana na podstawie przeprowadzonych badań: Ogólna charakterystyka przestępczości młodszych nieletnich, Czyny przeciwko mieniu popełniane przez badanych nieletnich, Użycie przemocy przeciwko osobie w czynach popełnianych przez młodszych nieletnich, Inne rodzaje przestępstw popełnianych przez nieletnich poniżej 13 lat, Przestępczość dziewcząt, które nie ukończyły 13 lat, Sposób i miejsce popełniania czynów przez młodszych nieletnich, Osoby pokrzywdzone w wyniku czynów młodszych nieletnich, Dalsza przestępczość nieletnich - warunki badań katamnestycznych.
Zawiera: Sylwetka badanych nieletnich sprawców czynów zabronionych oraz krótka charakterystyka ich środowiska wychowawczego: Sylwetka młodszych nieletnich sprawców czynów zabronionych, Wiek oraz płeć badanych nieletnich, Nauka szkolna badanych i zachowanie młodszych nieletnich w szkole, Przyczyny wagarów i niewłaściwego zachowania nieletnich w szkole, Nauka młodszych nieletnich, Szkoła jako instytucja wychowawcza i rozwiązująca problemy wychowawcze, Nauczyciel - mentor i wychowawca?, Zachowanie badanych nieletnich poza szkołą, Wcześniejszy kontakt nieletniego z sądem rodzinnym lub innymi organami wymiaru sprawiedliwości, Charakterystyka rodziny i środowiska wychowawczego badanych nieletnich, Opis rodzin badanych nieletnich, Charakterystyka rodziców badanych nieletnich, Charakterystyka środowiska wychowawczego młodszych nieletnich, Warunki materialne i mieszkaniowe rodziny, Dalsze losy nieletnich sprawców w badaniach katamnestycznych.
Zawiera: Wymiar sprawiedliwości wobec dewiacyjnych zachowań nieletnich poniżej 13. roku życia: Ochrona nieletnich poniżej 13. roku życia w postępowaniu z nieletnimi i postępowaniu opiekuńczym - charakterystyka przepisów, Zasady: dobra dziecka, dobra nieletniego oraz indywidualizacji jako podstawowe zasady postępowania z nieletnimi, Pozycja nieletniego i jego rodziców w postępowaniu z nieletnimi, Uprawnienia i pozycja nieletniego w postępowaniu, Rola rodziców nieletniego w postępowaniu, Środki możliwe do wymierzenia wobec młodszego nieletniego lub jego rodziców, Zasady wymierzania środków, katalog środków wychowawczych w u.p.n., środki przewidziane w k.r.o., Środki przewidziane wobec rodziców dziecka, Praktyka stosowania środków wymierzanych młodszym nieletnim, Środki wymierzane młodszym nieletnim - podstawowe dane statystyki sądowej, Środki orzeczone wobec badanych młodszych nieletnich, Sposób wymierzania środków przez sędziów rodzinnych (na podstawie przeprowadzonych badań), Orzeczenia sądów w przeprowadzonych badaniach katamnestycznych, Próba oceny skuteczności środków stosowanych w postępowaniu z nieletnimi, Rola i znaczenie sprawiedliwości naprawczej w postępowaniu z nieletnimi poniżej 13 roku życia, Definicja sprawiedliwości naprawczej i mediacji, Polskie regulacje prawne dotyczące instytucji sprawiedliwości naprawczej w postępowaniu z nieletnimi, Mediacja w postępowaniu w sprawach nieletnich, Pozycja pokrzywdzonego w u.p.n. a mediacja, Inne instytucje sprawiedliowości naprawczej, które mogąbyć stosowane wobec nieletnich - analiza przepisów, Stosowanie mediacji i innych form sprawiedliwości naprawczej wobec nieletnich w praktyce polskiego wymiaru sprawiedliwości, Stosowanie instytucji sprawiedliwości naprawczej wobec nieletnich - potrzeby wychowawcze.
Zawiera: Ewolucja postępowania z nieletnimi na świecie a potrzeby zmian w polskich przepisach: Nowe trendy w postępowaniu z nieletnimi na świecie, Wykorzystanie instytucji sprawiedliwości naprawczej, Podejście wieloagencyjne, Rola społeczności lokalnych w systemie wymiaru sprawiedliwości dla nieletnich, Upodmiotowienie nieletniego i stworzenie systemu gwarancyjnego w postępowaniu, Stosowanie podejścia "diversion" wobec nieletnich, Oddziaływanie wymiaru sprawiedliwości na rodziców nieletniego, Ostatnie zmiany w polskich przepisach wobec trendów światowych - próba oceny, Zapobieganie przestępczości nieletnich, Kierunki potrzebnych zmian w postępowaniu z nieletnimi w Polsce.
Książka
W koszyku
Symbol UKD: 37.018.2:159.922.7
2 zm. wydanie 3 zeszytu Warsztatu pracy pedagoga.
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Wprowadzenie teoretyczne: współdziałanie pedagogów z rodzicami w procesie opieki, wychowania i kształcenia młodzieży. Fikcja czy rzeczywistość ; "Nie bójmy się bawić" o metodycznych kontekstach pedagogiki zabawy ; Żeby ogień ogrzewał a nie wypalał. Syndrom wypalenia zawodowego, stan i kierunki działań profilaktycznych ; Specyficzne właściwości potrzeb młodzieży dorastającej i wynikające z nich uwagi dotyczące wychowania i opieki w gimnazjum.
Zawiera: Wybrane zagadnienia działalności opiekuńczo-wychowawczej. Propozycje cykli zajęć ; Model - wzorzec gimnazjum a trudności wychowawcze ; Agresja - jak ją przechytrzyć? ; Agresja - potrzebna czy szkodliwa? ; Jak radzić sobie z własną i cudzą agresją? ; Definiowanie agresji ; Przeciwdziałanie agresji ; Agresja w naszym otoczeniu ; Czy agresja jest obecna w szkole?
Propozycje cykli zajęć: Przemoc - wprowadzenie ; Jaka jest przemoc? ; Świat bez przemocy ; Pokojowość kontra przemoc.
Zawiera: Propozycje cykli zajęć: Komunikacja - wprowadzenie ; Czym jest i jaka rolę odgrywa kontakt w relacjach międzyludzkich? ; Podstawy, formy, kanały komunikowania się ludzi ; Asertywność ; Ja wśród innych ; Jak się komunikować? ; Rózne sposoby komunikacji ; Komunikacja w życiu ; Komunikujemy się.
Zawiera: Propozycje cykli zajęć: Konflikty dorośli - dzieci - wprowadzenie ; Co to jest konflikt? Przyczyny konfliktów dorośli - dzieci ; Jak rozwiązywać konflikty? ; Jak zapobiegać konfliktom? Skuteczne rozwiązywanie konfliktów.
Zawiera: Propozycje cykli zajęć: Koleżeństwo - Przyjaźń - Zakochanie - wprowadzenie ; Kobiecość i męskość - nasze wyobrażenia ; Zrozumieć siebie nawzajem ; Kobiecość i męskość a seksualność, a rodzicielstwo ; Miłość w moim życiu ; Przyjaźń ; Rodzina ; Przyjaźń jako fundamentalna wartość, która nadaje sens życiu ; W miłości odnajdujemy cel i sens życia ; Rodzina celem życia ; Miłość i jej rodzaje ; Ideały miłości.
Zawiera: Propozycje cykli zajęć: Seksualność - wprowadzenie ; Znaczenie pojęć: rozwój człowieka i dojrzewanie seksualne - tworzenie własnej definicji ; Co nas łączy, co nas dzieli? ; Inicjacja seksualna - związek między aktywnością seksualną a miłością ; Potrzeba miłości - inicjacja seksualna ; Związek między aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością.
Zawiera: Propozycje cykli zajęć: Prawa i normy - wprowadzenie ; Czy dzieci maja prawa? ; Prawa i obowiązki ; Kim jestem? ; Prawa dziecka ; Obowiązki dziecka i dorosłego ; Prawa i obowiązki - podobieństwa i różnice ; Dzieci i dorośli - inność pokoleń ; Odpowiedzialność w naszym życiu ; Prawda w naszym życiu ; Prawda - czym jest jej istota.
Zawiera: Propozycja cykli zajęć: Tolerancja - wprowadzenie ; Tolerancja - trudny wybór ; Uprzedzenia i stereotypy ; Jak myslisz - ludzie tacy jak my? ; Inni czy tacy sami? O ludziach niepełnosprawnych ; Pomoc niepełnosprawnym.
Zawiera: Propozycja cykli zajęć: Autorytet - wprowadzenie ; Autorytet, idol, ideał - różnice i podobieństwa ; Kto może być autorytetem i jak to osiągnąć? ; Rola autorytetów w życiu ; Wybór autorytetów ; Rola autorytetu w życiu człowieka.
Zawiera: Propozycja cykli zajęć: Dojrzała osobowość - wprowadzenie ; Fazy rozwoju dojrzałęj osobowości ; Dojrzałość a dorosłość ; Realizowanie własnych celów w kształtowaniu dojrzałej osobowości ; Kryteria dojrzałej osobowości i odpowiedzialności za własny rozwój ; Odpowiedzialność ; Statek kosmiczny - przeżywanie nowych sytuacji ; Sposoby walki z przeciwnościami losu ; Cel i sens mojego życia.
Zawiera: Propozycja cykli zajęć: Uzależnienia - wprowadzenie ; Poznawanie mechanizmów uzależnienia ; W kręgu problemów naszego życia - uzależnienia ; Co to jest uzależnienie? ; Do czego mogą doprowadzić uzależnienia?
Zawiera: 0.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej; nr 54)
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. Rozdział I. Teoretyczne i empiryczne podejście do środowiska lokalnego.
Zawiera: Środowisko lokalne - perspektywa edukacyjno-utylitarna / Wiesław Theiss.
Zawiera: Wybrane teoretyczne podstawy działań społeczno-pedagogicznych w środowisku otwartym / Danuta Urbaniak-Zając.
Zawiera: Metodologia systemowego ujęcia pomocowych postaw pedagogów wobec dzieci i ich rodzin / Krystyna Duraj-Nowakowa.
Zawiera: "Co zrobić, żeby się ludziom chciało chcieć" - sposoby uaktywniania dzieci w środowisku lokalnym / Małgorzata Zabłocka.
Zawiera: Formy pomocy dziecku i rodzinie w niektórych krajach Europy a nowe rozwiązania w systemie opieki w Polsce / Ewa Kantowicz.
Zawiera: Formy pomocy świadczone rodzinom wielodzietnym przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarżysku-Kamiennej / Bożena Matyjas, Agnieszka Stopińska.
Zawiera: Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym (na przykładzie Cieszyna) / Barbara Grabowska.
Zawiera: Oparcie dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym dużego miasta / Grażyna Gajewska.
Zawiera: Możliwości socjalnego i psychologicznego wspomagania rodzin z problemem bezrobocia w środowisku miejskim / Beata Krzesińska-Żach.
Zawiera: Wykorzystanie środowiska lokalnego w zagospodarowaniu czasu wolnego dzieci w średnim wieku szkolnym - z perspektywy opieki rodzicielskiej / Małgorzata Biedroń.
Zawiera: Pomoc społeczna w środowisku wielowyznaniowym / Wioletta Teresa Danilewicz.
Zawiera: Kobiety jako priorytetowa kategoria odbiorców działań pomocowych i profilaktycznych w środowisku lokalnym / Elżbieta Górnikowska-Zwolak.
Zawiera: Rozdział II. Dziecko i dzieciństwo w środowisku lokalnym.
Zawiera: Sytuacja dziecka u progu nowego wieku. Konieczność integracji różnych kierunków i form działania w środowisku / Jadwiga Izdebska.
Zawiera: Dziecko dziś i jutro - koniec beztroskiego świata?(refleksja teoretyczna) / Katarzyna Segiet.
Zawiera: Rozwój dziecka jako wartość w świadomości rodziców / Krystyna Ferenz.
Zawiera: Dziecko i rodzina między tradycją i ponowoczesnością / Bogusława Jodłowska.
Zawiera: Potrzeby dzieci i młodzieży oraz formy ich zaspokajania na przykładzie środowiska płockiego / Agnieszka Wielgus.
Zawiera: Potrzeby egzystencjalne dziecka a ich realizacja w rodzinach środowiska popegeerowskiego / Róża Pawłowska.
Zawiera: Wypełnianie wybranych zadań opiekuńczych przez samotnych ojców / Dorota Ruszkiewicz-Naturalna.
Zawiera: Oddziaływanie ojców na wypoczynek uczniów klas III i V / Anna Zawadzka.
Zawiera: Wspieranie uzdolnień uczniów w małych środowiskach / Teresa Giza.
Zawiera: Współpraca między rodziną i szkołą w rozwiązywaniu problemów wychowawczych - nowy obszar badań pedagogicznych / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: Role rodziców i nauczycieli w edukacji dzieci - możliwości i sposoby ich realizacji / Waldemar Segiet.
Zawiera: Świetlica jako jedna z form pomocy dziecku i rodzinie w środowisku / Ryszarda Czerniachowska.
Zawiera: Rodzina - dziecko - reklama / Jan Niewęgłowski.
Zawiera: Opieka nad dziećmi w zakresie korzystania ze środków masowego przekazu / Mirosława Wawrzak-Chodaczek.
Zawiera: Zajęcia teatralne jako forma racjonalnego spędzania czasu wolnego przez młodzież w środowisku lokalnym / Elżbieta Jundziłł.
Zawiera: 00
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej ; T.14)
Zawiera: S. 15-19 : Józef Krasuski - działalność naukowa i nauczycielska / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 21-28 : Praca naukowo-badawcza Józefa Krasuskiego nad dziejami oświaty na Kielecczyźnie i ziemi radomskiej w latach wojny i okupacji niemieckiej (1939-1945) / Stanisław Osko.
Zawiera: S. 29-37 : Bibliografia prac doktora Józefa Krasuskiego za lata 1964-2002 / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 41-53 : Edukacja jako czynnik integrujący Europę na przestrzeni dziejów, dziś i jutro / Krasuski Józef.
Zawiera: S. 55-81 : Nauczyciele języka francuskiego męskich szkół średnich rządowych Królestwa Polskiego w latach 1833-1862 / Adam Massalski.
Zawiera: S. 83-96 : Galicyjskie seminaria nauczycielskie na tle szkolnictwa pedagogicznego monarchii austro-węgierskiej / Andrzej Meissner.
Zawiera: S. 97-118 : Reformy szkolnictwa w Polsce od XVIII do XX wieku i ich wpływ na kształt współczesnego systemu szkolnego / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 119-135 : Zarys dziejów szkolnictwa w Chmielniku w XIX i XX wieku (do 1939 roku) / Waldemar Firlej.
Zawiera: S. 137-148 : Zwierzchnicy Gimnazjum Męskiego w Kielcach w okresie przejściowym 1864-1873 / Ewa Kula.
Zawiera: S. 149-159 : Zakład dla głuchoniemych we Lwowie w latach 1914-1939 / Marzena Pękowska.
Zawiera: S. 161-168 : Kształtowanie się instytucji resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w Europie od XVI do XX wieku (zarys historyczny) / Marcin Słowik-Wilczyński.
Zawiera: S. 169-205 : Kształtowanie się systemu zarządzania oświatą w Polsce od XVIII do XX wieku (zarys historyczny) / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 209-242 : Metodyczne aspekty katechezy kościoła katolickiego w Polsce w XIX wieku / Mieczysław Rusiecki.
Zawiera: S. 243-269 : Nauczanie religii rzymskokatolickiej w prawodawstwie państwowym i kościelnym drugiej Rzeczypospolitej / Danuta Krześniak-Firlej.
Zawiera: S. 271-283 : Nauczanie religii rzymskokatolickiej w szkołach zawodowych diecezji kieleckiej w latach 1918-1939 / Danuta Krześniak-Firlej.
Zawiera: S. 285-300 : Wychowanie domowe dziewczat w świetle poglądów publicystów pierwszej połowy XIX wieku w Królestwie Polskim (rola i zadania matki w domowym wychowaniu córek) / Małgorzata Stawiak-Ososińska.
Zawiera: S. 301-307 : Początki pomocy bezdomnym w Galicji w działalności Adama Chmielowskiego - św. Brata Alberta / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 309-323 : Wychowanie do pracy według Stefana Kunowskiego / Joanna Karczewska.
Zawiera: S. 327-329 : Jan Pazdur (1909-2001) / Jan Jadach.
Zawiera: S. 331-342 : Tadeusz Maj (1946-1997). Życie, działalność artystyczna i pedagogiczna / Jolanta Chwałek.
Zawiera: S. 345-349 : Kalina Bartnicka, Irena Szybiak "Zarys historii wychowania", Warszawa 2001 / Józef Krasuski.
Zawiera: S. 351-357 : Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Tom 3, Księga pierwsza i druga, wybór i opracowanie Stefan Wołoszyn Kielce 1998 / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 359-361 : Andrzej Meissner, Spór o duszę polskiego nauczyciela, społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli, Rzeszów 1999, 380 s. seria "Galicja i jej dziedzictwo", T. 11 / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 363-364 : Szkolnictwo niepubliczne w Polsce i w Europie w XX wieku, pod red. Tadeusza Jałmużyny i Wiesławy Leżańskiej, Łódź 2002 / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 365-366 : Dzieje kształtowania się polskich instytucji oświatowych pod red. Edwarda Alfreda Mierzwy, Piotrków Trybunalski 2002 / Teresa Gumuła.
Życie, działalność naukowa i nauczycielska dr Józefa Krasuskiego. Praca naukowo-badawcza nad oświatą w okresie okupacji niemieckiej podejmowana w ramach pracy w WSP. Działalność społeczno-naukowa J. Krasuskiego w Komisji Historycznej przy Okręgu ZNP w Kielcach ZNP w Kielcach. Współpraca naukowa J. Krasuskiego z Oddziałem PAN w Krakowie. Bibliografia prac J. Krasuskiego 1964-2002.
Rola edukacji w procesie integracji europejskiej na przestrzeni dziejów starego kontynentu: od średniowiecza po czasy współczesne.
Charakterystyka nauczycieli języka francuskiego oraz ich działalność w szkołach średnich Królestwa Polskiego w latach 1833-1862: Podstawy prawne funkcjonowania i liczebność grupy, Czas sprawowania funkcji, Wiek nauczycieli w okresie zatrudnienia i ich w charakterze nauczycieli języka francuskiego w szkołach średnich, Pochodzenie społeczne i stanowe, Pochodzenie terytorialne, Miejsce urodzenia, Wyznanie, Narodowość, Wykształcenie, zarobki nauczycieli języka francuskiego, Sytuacja materialna, Stan rodzinny, Nauczyciele języka francuskiego wobec obowiązków zawodowych, Twórcza działalność nauczycieli języka francuskiego i inne dokonania pozasłużbowe.
Problem galicyjskich seminariów nauczycielskich na tle szkolnictwa pedagogicznego monarchii austro-węgierskiej.
Całościowe spojrzenie na reformy oświatowe realizowane w Polsce w ostatnich dwustu latach. Przedstawiono istotne założenia i cele reform szkolnictwa w poszczególnych okresach Rzeczypospolitej.
Szkolnictwo Chmielnika w szerokim kontekście społeczno-politycznym 19-20 w. do 1939 r.
Zwierzchnicy gimnazjum męskiego w Kielcach: Karol Witte, Bazyli Markianowicz, Włodzimierz Choroszewski.
Rozwój i funkcjonowanie oraz działalność dydaktyczno-wychowawcza Lwowskiego Zakładu dla Głuchoniemych w latach 1914-1939: kadra pedagogiczna i jej kwalifikacje, wychowankowie, programy i plany nauczania, podręczniki, metody i środki dydaktyczne, warunki socjalne i baza materialna).
Powstanie i rozwój instytucji resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych w Europie od XVI do XX wieku.
System zarządzania oświatą w Polsce od 18-20 w.: Działalność KEN w zakresie organizacji i zarządzania szkolnictwem, Nadzór nad szkolnictwem polskim w okresie zaborów, Problemy organizacyjne i zarządzanie oświatą w Polsce w latach 1918-1939, Sytuacja szkolnictwa polskiego i zarządzanie nim w okresie II wojny światowej, Przeobrażenia w systemie zarządzania oświatą w Polsce Ludowej, Zarządzanie oświatą w Polsce doby przemian społecznych od 1989 r.
Metodyczne aspekty katechezy prowadzonej przez Kościół katolicki w Polsce w 19 w. Przedstawiono cel dydaktyczny i pedagogiczny nauki chrześcijańskiej (katechezy). Zacność, potrzeba i pożytki (sens) nauczania chrześcijańskiego. Dobór i zakres materiału przekazywanego na katechezie. Czas i obowiązek katechizacji parafialnej. Metody nauczania: dydaktyczna (akroamatyczna), historyczna, dialogowa (sokratyczna), zagadnienia pytań w katechezie, język katechezy, budzenie i utrzymywanie uwagi. Struktura katechezy.
Kształtowanie się systemu nauczania religii rzymskokatolickiej w początkowym okresie odrodzonej Polski. Postanowienia Konstytucji marcowej w kwestii nauczania religii w szkołach. Podstawy prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w świetle konkordatu z 1925 roku. Sytuacja prawna nauki religii w szkołach u schyłku Drugiej Rzeczypospolitej.
Nauczanie i wychowanie domowe dziewcząt "pod okiem" matki w świetle publicystyki. Cele stawiane wychowaniu dziewcząt. Miejsce i rola matki w wychowaniu córek. Podstawowe założenia wychowania dziewcząt. Rola zabawy w wychowaniu dziewcząt. Zapobieganie błędom wychowawczym. Czego matki powinny nauczyć swoje córki?
Pojęcie pracy według S. Kunowskiego. Główne aspekty ludzkiej pracy. Wychowanie do pracy. Koncepcja pracy według S. Kunowskiego w ocenie nauki Kościoła.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: PROBLEMATYKA ASPIRACJI I CZYNNIKÓW JE OKREŚLAJĄCYCH W ŚWIETLE LITERATURY: Pojęcie aspiracji - różne rozumienie terminu, Podstawowe pojęcia bliskie aspiracjom: życzenia, dążenia, wartości, orientacje, plan życiowy, perspektywy, oczekiwania, Poziom aspiracji, Rodzaje aspiracji, Czynniki określające aspiracje, dążenia, cele i postawy, Aspiracje edukacyjne i zawodowe w świetle dotychczasowych badań.
Zawiera: KONTEKST SPOŁECZNY KSZTAŁTOWANIA SIĘ ASPIRACJI MŁODZIEŻY. PRZEMIANY FILOZOFII I PRAKTYKI EDUKACYJNEJ: Pojęcie, funkcje i społeczny kontekst edukacji, Wyzwania dla edukacji w świetle międzynarodowych raportów, Edukacja a procesy globalizacji, Przeobrażenia w funkcjonowaniu polskiej rodziny , Młodzież jako kategoria badań w naukach o wychowaniu, Młodzież w świetle psychologii rozwojowej, Polska młodzież w okresie przemian, Współczesne postawy licealistów wobec wartości.
Zawiera: DZIAŁANIA PORADNICTWA ZAWODOWEGO W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA PLANÓW ZAWODOWYCH I EDUKACYJNYCH: Teorie projektowania przyszłości edukacyjno-zawodowej licealistów, Teoretyczne podstawy poradnictwa zawodowego - różne ujęcia terminu, Kształtowanie się poradnictwa w perspektywie historycznej, Poradnictwo w sektorze edukacji, Doradca w procesie poradnictwa - poradnictwo indywidualne a grupowe, Współczesny charakter poradnictwa zawodowego - realizowane projekty i programy.
Zawiera: WPŁYW BEZROBOCIA NA FUNKCJONOWANIE RODZINY: Zjawisko bezrobocia w świetle literatury i regulacji prawnych, Definicje bezrobocia, Typy i klasyfikacja bezrobocia, Przyczyny i skutki bezrobocia, Psychologiczny aspeky bezrobocia (typologie zachowań i teorie bezrobocia), Charakterystyka bezrobocia w Polsce, Zarys społeczny i istota zjawiska bezrobocia, Społeczne i psychologiczne skutki bezrobocia, Polskie regulacje prawne wobec bezrobocia, Bezrobocie a rodzina, Znaczenie i wartość pracy w życiu człowieka, Wpływ braku pracy na funkcjonowanie rodziny, Sytuacja opiekuńczo-wychowawcza dziecka w rodzinie dotkniętej bezrobociem, Formy, sposoby i metody przeciwdziałania bezrobociu, Rola państwa w przeciwdziałaniu bezrobociu, Rola instytucji lokalnych w pokonywaniu barier społecznych, Programy readaptacyjne i inne formy aktywizacji bezrobotnych.
Zawiera: ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH: Uzasadnienie wyboru tematu i cele badań, Problemy badawcze, Układ zmiennych, Metody, techniki i narzędzia badawcze, Zakres i organizacja przebiegu badań, Statystyczne opracowanie materiału empirycznego.
Zawiera: ASPIRACJE EDUKACYJNE I ZAWODOWE LICEALISTÓW Z RODZIN DOTKNIĘTYCH BEZROBOCIEM W ŚWIETLE ANALIZY I INTERPRETACJI WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH: Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych zbiorowości, Marzenia i plany rodzicielskie a aspiracje edukacyjne i zawodowe licealistów, Czynniki utrudniające realizację aspiracji edukacyjnych i zawodowych, Wartości cenione przez badanych licealistów.
Zawiera: ASPIRACJE EDUKACYJNE I ZAWODOWE MŁODZIEŻY LICEALNEJ - PRÓBA SYNTEZY.
Zawiera Projekt rozwiązań systemowych przeciwdziałających generowaniu bezrobocia wśród młodzieży na terenie wybranych powiatów województwa świętokrzyskiego (koneckiego, ostrowieckiego, starachowickiego i skarżyńskiego).
Książka
W koszyku
Psychologia kliniczna. T. 2 / red. nauk. Helena Sęk. - Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2005. - 359, [4] s. : rys., wykr. ; 24 cm.
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Bibliogr. s. 313-342
Zawiera: Rozdział 1. Zakres zastosowań psychologii klinicznej. Obszary tradycyjne i współczesne. Zmiany w zakresie zastosowań psychologii klinicznej (społeczno-cywilizacyjne czynniki przemian zakresu psychologii klinicznej. Wewnętrzne czynniki przemian w psychologii i psychologii klinicznej. Utrwalanie się tradycji dziedzin a rozwój nowych subdyscyplin w psychologii klinicznej (powody utrwalnia się dziedzin tradycyjnych, powstawanie nowych subdyscyplin a rozwój psychologii klinicznej.
Zawiera: Rozdział 2. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - wybrane zagadnienia. Ujęcia teoretyczne. Rozumienie dziecka jako osoby. Uwarunkowania problemów klinicznych. Wybrane problemy kliniczne z uwzględnieniem okresów rozwoju (okres wczesnego dzieciństwa (okres niemowlęcy i poniemowlęcy), okres średniego dzieciństwa - wiek przedszkolny, okres późnego dzieciństwa - wiek szkolny, okres adolescencji - wiek młodzieńczy, kierunki i rodzaje pomocy psychologicznej. Zmiany w rozumieniu problemów klinicznych dzieci i młodzieży.
Zawiera: Rozdział 3. Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Psychopatologia zabuerzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Perspektywa psychologiczna - odrębność objawów, wspólnota patomechanizmów? Psychoanaliza a zaburzenia osobowości (psychoanaliza charakteru, dwa modele patomechanizmu zaburzeń osobowosci). Poznawcze koncepcje zaburzeń osobowosci i zaburzeń na tle lekowym (poznawczo-interpersonalny cykl zachowania a psychopatologia. Zaburzenia osobowości w teorii uczenia się (ewolucyjno-biospołeczna koncepcja zaburzeń osobowości, zaburzenia osobowości typu bordeline.
Zawiera: Rozdział 4. Psychologia schizofrenii. Schizofrenia. Obraz kliniczny (objawy i ich klasyfikacje) Perspektywa "pierwszej osoby": choroba w relacjach pacjentów. Psychologiczne mechanizmy schizofrenii (procesy poznawcze: specyfika oddolnego i odgórnego przetwarzania informacji. Dynamika emocji. Indywiduacja i tożsamość. Relacja poznanie-afekt-indywiduacja. Niektóre aspekty terapii i rehabilitacji chorych.
Zawiera: Psychologia zaburzeń afektywnych. Dane opisowe dotyczące zaburzeń nastroju (zaburzenia w świetle psychopatologii opisowej i w świetle klasyfikacji zaburzeń). Koncepcje wyjaśniające mechanizm i patogenezę zaburzeń afektywnych (biologiczne modele zaburzeń afektywnych, psychoanalityczne koncepcje zaburzeń nastroju, poznawczo-behawioralne podejście do zaburzeń nastroju, stresowe wydarzenia a depresja - modele podatność-stres, podejście interpersonalne do zaburzeń depresyjnych. Wybrane zagadnienia terapii zaburzeń afektywnych metodami psychologicznymi (leczenie depresji zorientowane psychoanalitycznie, poznawczo-behawioralna terapia depresji, podejście interpersonalne w terapii depresji.
Zawiera: Rozdział 6. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego. Zaburzenia po stresie traumatycznym. Historia odkrywania psychologicznych następstw skrajnego stresu. Kryteria diagnostyczne PTSD (zdarzenie traumatyczne - zmiany sposobu definiowania). Diagnozowanie PTSD (pomiar ekspozycji na zdarzenia traumatyczne, pomiar PTSD w badaniach epidemiologicznych). Rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń i zaburzenia po stresie traumatycznym. Czynniki ryzyka PTSD. Terapia potraumatyczna.
Zawiera: Rozdział 7. Psychologia niepełnosprawności umysłowej. Krótka historia rozwoju poglądów na niepełnosprawność umysłową (oligofrenia, niedorozwój umysłowy i upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność umysłowa). Trzy nurty współczesnych badań nad niepełnosprawnością umysłową (psychobiologiczne, psychorozwojowe i psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności umysłowej).
Zawiera: Rozdział 8. Psychologia uzależnień. Nadużywanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Rodzaje substancji psychoaktywnych i ich rozpoznawanie. Obraz kliniczny nadużywania i uzależnienia od środków psychoaktywnych. Neurobiologiczne działanie substancji psychoaktywnych.
Zawiera: Koncepcja i modele uzależnienia: genetyczno-behawioralne, psychologiczne, społeczne czynniki ryzyka narkomanii.
Zawiera: Programy leczenia uzależnienia: modele i programy leczenia alkoholików i narkomanów.
Zawiera: Rozdział 9. Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna Kształtowanie się przedmiotu badań w neuropsychologii klinicznej (ujęcia statyczne, neuroanatomiczne, skoncentrowane na pytaniu "gdzie", w kierunku wyjasnień dynamicznych - ujęcia strukturalno-funkcjonalne, współczesne modele wyjaśniające, mechanizmy adaptacyjne i dezadaptacyjne w uszkodzeniach i dysfunkcjach mózgu.
Zawiera: Charaktersytyka wybranych zaburzeń neuropsychologicznych: objawy globalnej reakcji mózgu na działanie czynników patogennych, specyficzne zespoły zaburzeń neuropsychologicznych i ich mózgowe podłoże, neuropsychologiczna analiza demencji (otępienia), neuronalne podłoże zaburzeń osobowości i emocji, dysocjacja wiedzy jawnej i ukrytej w zaburzeniach neuropsychologicznych.
Zawiera: Obszary zastosowań neuropsychologii klinicznej: cele i przebieg diagnozy neuropsychologicznej, terapia neuropsychologiczna - założenia, cele, przebieg.
Zawiera: Rozdział 10. Psychologia zaburzeń seksualnych. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych. Zaburzenia tożsamości płciowej (geneza, rodzaje, interwencja). Kształtowanie sie orientacji seksualnej, definicja i geneza orientacji seksualnej. Społeczne konsekwencje orientacji seksualnej. Interwencja wobec osób zorientowanych seksualnie.
Zawiera: Zaburzenia preferencji seksualnych: pojęcie i charaktersytyka, klasyfikacje i kryteria diagnostyczne, interwencja.
Zawiera: Realizacja roli płciowej.
Zawiera: Dysfunkcje seksualne: pojęcie, przyczyny, typy, terapia.
Zawiera: Rozdział 11. Kliniczna psychologia zdrowia. Choroba w paradygmacie stresu psychologicznego: współczesne ujęcia stresu psychologicznego, wielowymiarowa analiza zjawiska stresu a podejście do problemów zdrowotnych we współczesnej psychologii zdrowia. Dwustronne zalezności między stresem a chorobą: stres jako przyczyna i jako następstwo problemów zdrowotnych. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w obliczu stresu i jej znaczenie dla następstw stresu.
Zawiera: Psychologiczne uwarunkowania choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu: rodzaje stresorów - podział ze względu na siłę i zakres oddziaływania, skutki zdrowotne utrapień życiowych, wydarzenia życiowe a choroby, polietiologiczny model chorób somatycznych.
Zawiera: Psychologiczne następstwa choroby jako źródła stresu: charaktersytyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w nastepstwie choroby, emocjonalne ustosunkowanie się do choroby - obraz własnej choroby i jego komponenty.
Zawiera: Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja: specyficzne dla sytuacji choroby formy radzenia sobie z emocjami, choroba jako zadanie i zachowania chorego ukierunkowane na cele zdrowotne, zależności między dwoma nurtami radzenia sobie z chorobą.
Zawiera: Psychologiczna problematyka relacji lakarz-pacjent: relacja lekarz-pacjent jako zagadnienie interdyscyplinarne. Znaczenie aspektów wychowawczych. Podejmowanie decyzji o udaniu się do lekarza i lęk przed wizytą. Komunikacja między lekarzem a pacjentom. Wykonywanie zaleceń lekarskich przez pacjentów. Człowiek w systemie opieki zdrowotnej (człowiek chory w przychodni i w szpitalu).
Zawiera: Rozdział 12. Interwencja kryzysowa. Kryzys emocjonalny (kryzys a wydarzenia krytyczne, klasyczne modele i charakterystyka kryzysu, kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju, stres a kryzys, kryzys w strefie chronicznym, kryzys w paradygmacie psychosocjokulturowym.
Zawiera: Rodowód interwencji w kryzysie.
Zawiera: Założena i zróżnicowany kontekst interwencji kryzysowej (założenia interwencji kryzysowej, interwencja kryzysowa - kontekst i znaczenie terminu).
Zawiera: Indywidualna pomoc w kryzysie: cele i zadania interwencji kryzysowej, zasady, przebieg, strategie i techniki oddziaływania. Trudności i dylematy interwencji kryzysowej.
Zawiera: Rozdział 13. Osoby niepełnosprawne i psychologiczne aspekty ich rehabilitacji. Niepełnosprawność jako zjawisko wieloaspektowqe. Niepełnosprawność w świetle teorii i badań psychologicznych (relacja: "uszkodzenie organizmu - niepełnosprawność"; relacja: "niepełnosprawność - upośledzenie społeczne"; sytuacja psychologiczna osoby niepełnosprawnej. Psychologiczne aspekty procesu rehabilitacji.
Zawiera: Rozdział 14. Psychologia sądowa - wybrane zagadnienia. Prawa i obowiązki biegłego psychologa w świetle Kodeksu postepowania karnego. Rola psychologa w sprawach cywilnych. Rola psychologa w sprawach rodzinnych i opiekuńczych (sądowo-psychologiczne ocenianie małżeństwa i sytuacji dziecka po ewentualnym orzeczeniu rozwodu, stosunki między rodzicami a dziećmi - władza rodzicielska i obowiązek wzajemnego wspierania się rodziców i dzieci. Dobro dziecka.
Zawiera: Psycholog jako biegły sądowy w sprawach karnych: problem poczytalności sprawcy przestepstwa, przestepstwo zabójstwa popełnione w stanie silnego wzburzenia, ocena pobudek działania sprawcy przestępstwa i jego warunków osobistych, ocena wiarygodności zeznań - postrzeganie, zapamietywanie i odtwarzanie inkryminowanych zdarzeń.
Zawiera: Nowe zadania dla psychologa sądowego: psycholog jako mediator sądowy, prewencja psychologiczna (na przykładzie gwałtu seksualnego), przeciwwskazaniapsychologiczne do świadczenia usług detektywistycznych.
Zawiera: Zawiera indeks rzeczowy.
Zawiera: 00
Zawiera noty o autorach: Maria Beisert, Lidia Cierpiałkowska, Krystyna Drat-Ruszak, Anna Herzyk, Irena Heszen, Stanisłąw Kowalik, Dorota Kubacka-Jasiecka, Maja Lis-Turlejska, Irena Obuchowska,Wojciech Poznaniak.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej