Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(35)
Forma i typ
Książki
(32)
Czasopisma
(2)
Artykuły
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Kielce - Wypożyczalnia
(1)
Kielce - Czytelnia
(1)
Busko zdrój - czytelnia
(1)
Końskie - wypożyczalnia
(4)
Ostrowiec - wypożyczalnia
(1)
Staszów - wypożyczalnia
(2)
Włoszczowa - wypożyczalnia
(1)
Autor
Hornowski Bolesław (1914-1983)
(4)
Aouil Bassam (1962- )
(1)
Badora Sylwia
(1)
Bańka Augustyn
(1)
Bielicki Eugeniusz
(1)
Bobrowska-Nowak Wanda (1925- )
(1)
Budajczak Marek
(1)
Chęciek Mieczysław
(1)
Cibor Ryszard
(1)
Cierzniewska Ryszarda
(1)
DeCatanzaro Denys
(1)
Deręgowska Justyna
(1)
Drabik-Podgórna Violetta
(1)
Giza Teresa
(1)
Grzywacz Małgorzata
(1)
Hornowski Bolesław
(1)
Jurga Agata
(1)
Kasperek-Golimowska Ewa
(1)
Lubrańska Anna
(1)
Margasiński Andrzej
(1)
Marzec Danuta Krystyna
(1)
Matusewicz Czesław
(1)
Michałowski Stanisław
(1)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(1)
Miturska Ewa
(1)
Murzyn Andrzej
(1)
Nawój-Połczańska Joanna
(1)
Oleniacz Małgorzata
(1)
Paszkowska-Rogacz Anna
(1)
Piasecka Agnieszka
(1)
Piorunek Magdalena
(1)
Rajewska de Mezer Joanna
(1)
Ratajek Zdzisław
(1)
Siemionow Justyna
(1)
Siuda Tadeusz
(1)
Skałbania Barbara
(1)
Skipor-Rybacka Irena
(1)
Skowrońska Joanna
(1)
Sokołowska Jolanta
(1)
Strykowski Wacław
(1)
Teusz Grażyna
(1)
TkaczykGrażyna
(1)
Tokarska Urszula
(1)
Walencik Marek
(1)
Wojciechowski Aleksander
(1)
Wołk Zdzisław
(1)
Wróbel Alina
(1)
Zawada Anna
(1)
Zborowski Jan (1904-1988)
(1)
Zielińska Jolanta
(1)
Zierkiewicz Edyta
(1)
Ładyżyński Andrzej
(1)
Łysak Alina
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(14)
1990 - 1999
(4)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(4)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(31)
nieznany (pol)
(4)
Język
polski
(35)
Temat
Psychologia
(8)
Dziecko
(5)
Nauczanie początkowe
(4)
Nauczanie
(3)
Jąkanie
(2)
Motywacja
(2)
Nauczyciele
(2)
Pedagogika
(2)
Przedszkola
(2)
Rodzina
(2)
Szkolnictwo
(2)
Wychowanie
(2)
Agresja
(1)
Aktywność ruchowa
(1)
Aktywność twórcza
(1)
Alkoholicy
(1)
Alkoholizm
(1)
Aparat mowy
(1)
Aspiracje
(1)
Aspiracje edukacyjne a młodzież
(1)
Aspiracje rodzinne a młodzież
(1)
Aspiracje w zakresie działalności obywatelskiej a młodzież
(1)
Aspiracje w zakresie działalności politycznej a młodzież
(1)
Aspiracje w zakresie kultury czasu wolnego a młodzież
(1)
Aspiracje zawodowe a młodzież
(1)
Aspiracje życiowe a młodzież
(1)
Ból
(1)
Czasopisma dziecięce
(1)
Czasopisma polskie
(1)
Czytanie
(1)
Czytelnictwo dziecięce
(1)
Dobro
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dyslalia
(1)
Dziecko głuche
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja regionalna
(1)
Ekologia
(1)
Emocje
(1)
Genetyka
(1)
Integracja nauczania
(1)
Internet
(1)
Język polski
(1)
Języki obce
(1)
Klimat klasy
(1)
Komputery
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Konflikty
(1)
Książka edukacyjna
(1)
Logopedia
(1)
Lęk
(1)
Manipulacja (psychol)
(1)
Manipulacja (psychol.)
(1)
Matematyka
(1)
Metoda analityczno-syntetyczna
(1)
Metoda dźwiękowa
(1)
Miłość (psychol.)
(1)
Mowa
(1)
Multimedia
(1)
Mutyzm
(1)
Muzyka
(1)
Młodzież
(1)
Młodzież a przemiany kulturowe
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Nieletni przestępcy
(1)
Obraz siebie
(1)
Ocenianie szkolne
(1)
Odżywianie
(1)
Ortografia
(1)
Osiągnięcia szkolne
(1)
Patologia społeczna
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Podręczniki
(1)
Podstawa programowa
(1)
Poradnictwo
(1)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(1)
Poradnictwo zawodowe
(1)
Poradnictwo zawodwe
(1)
Porażenie mózgowe dziecięce
(1)
Praca
(1)
Praca domowa
(1)
Programy nauczania
(1)
Programy szkolne
(1)
Propaganda
(1)
Przyroda
(1)
Przysposobienie wojskowe
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Ratownictwo medyczne
(1)
Rodzeństwo
(1)
Rodzic
(1)
Rozmnażanie
(1)
Rówieśnicy
(1)
Samoocena
(1)
Smutek (psychol.)
(1)
Stres
(1)
Systemowa terapia rodzin
(1)
Szczęście
(1)
Szkolnictwo specjalne
(1)
Temat: dzieło
Abecadło (czasop.)
(1)
DD Reporter (czasop.)
(1)
Kaczor Donald (czasop.)
(1)
Księżniczka (czasop.)
(1)
Kubuś Puchatek (czasop.)
(1)
Zabawy i Marzenia z Barbie
(1)
Temat: czas
1989-
(3)
2001-0
(3)
1901-
(1)
Temat: miejsce
.4
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okręg)
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(2)
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo psychologiczne
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Jąkanie : diagnoza, terapia, program / Mieczysław Chęciek. - Kraków : "Impuls", 2007. - 231, [1] s. : il. ; 24 cm.
Temat
Symbol UKD: 612.78:616.89-008
Bibliogr. s. 205-219.
Zawiera: Realizacja płynnego mówienia w procesie habituacji - aspekty kognitywne: automatyzacja ścieżki kognitywnej aktu komunikacji, płynność mówienia a komunikacja, rozwojowa niepłynność mówienia a jąkanie wczesnodziecięce.
Zawiera: Dysfuncke w akwizycji języka: językoznawstwo kognitywne a aktywacja języka, kognitywno-lingwistyczne podejście do zaburzeń płynności mówienia o charakterze jąkania, historyczne przesłanki podejścia kognitywno-lingwistycznego w jakaniu, konceptualne modele definicji języka i jakania, przegląd badań i opisów klinicznych konceptualnych modeli jąkania i języka.
Zawiera: Etiologia jąkania, i terapia logopedyczna jąkających się: etiologia jąkania (definicje jakania, teorie jąkania, częstość występowania jąkania a organizacja mózgu), diagnoza jąkających się (pojęcia i modele diagnozy logopedycznej, wybrane metody diagnostyczne jąkających się).
Zawiera: Założenia metodologiczne badań prototypowo zaburzonej, niepłynnej realizacji jednostek mowy i objawów pozajęzykowych (problematyka, metody, procedura badań).
Zawiera: Wyniki badań włąsnych nad prototypowoscią jakania się w odpowiednich grupach wiekowych ze wskazaniem na aplikację - analiza wyników badań nad typem jąkania tonicznego i klonicznego - szczegółowe rozważania.
Zawiera: Efektywność grupowej terapii jąkających się prowadzonej w warunkach intensywnego programu terapeutycznego - zawiera ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe i inne.
Zawiera: Ocena występowania innych objawów i zjawisk pozajęzykowych towarzyszących jąkaniu: częstotliwość jąkania, tempo mówienia w mowie spontanicznej i czytaniu tekstu, ocena czasu trwania niepłynności w badanych grupach, wystepowanie nienaturalnych reakcji (objawów neuromięśniowych, wegetatywnych i psychologicznych, tzw. współruchów, w skali 5-stopniowej, występowanie objawów logofobicznych w badanych grupach.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: HISTORYCZNY PRZEGLĄD METOD NAUKI CZYTANIA NA TLE ANALIZY ELEMENTARNEJ: Klasyfikacja metod nauki czytania, Początki pisma i nauki czytania.
Zawiera: SYNTETYCZNE METODY NAUKI CZYTANIA: Metoda alfabetyczna (Pierwsze elementarze, Próby ulepszania metody alfabetycznej, Upoglądowienie metod, Zmiana w nazywaniu liter, Modyfikacja układu liter, Inne formy urozmaicania nauki czytania, Ćwiczenia w sylabizowaniu.
Zawiera: METODA FONETYCZNA: Dwa kierunki metody fonetycznej, Syntetyczny kierunek metody fonetycznej, Analityczny kierunek metody fonetycznej.
Zawiera: METODA SYLABOWA: "Metoda czytania" - Trentowskiego, "Metoda pisania i czytania" Estkowskiego.
Zawiera: METODY ANALITYCZNE: Geneza metod analitycznych, Metoda wyrazowa, Metoda "wyrazów podstawowych", Metoda zdaniowa, "Metoda powszechnego nauczania" Jacotota.
Zawiera: MODYFIKACJA METOD ANALITYCZNYCH: Metoda części zdań, Metoda recytacyjna, Dwa kierunki rozwoju metod analitycznych.
Zawiera: METODY GLOBALNE: Wzrokowo-ideograficzna metoda Decroly'ego, Wpływ metod globalnych w elementarzach polskich, Ocena metod analitycznych.
Zawiera: METODY ANALITYCZNO-SYNTETYCZNE: Elementarz dla szkół parafialnych narodowych - Kopczyńskiego, Metoda zgłoskowa, Metoda wyrazowa.
Zawiera: METODY NAUKI CZYTANIA W ELEMENTARZACH POLSKICH OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO: Przegląd elementarzy okresu międzywojennego, Ocena elementarzy okresu międzywojennego.
Zawiera: METODY NAUKI CZYTANIA W ELEMENTARZACH WSPÓŁCZESNYCH: Polski Elementarz M. Falskiego, Elementarze radzieckie, Czeski "Slabikar", Węgierski elementarz "Betüvetes - ABC", Elementarze niemieckie, Elementarze angielskie, Nauka czytania w szkole amerykańskiej, Nauka czytania w szkole francuskiej (Metopda Boschera, Grafika elementarza, Ocena metody Boschera, Pierwsza lektura kursoryczna), Wpływ specyficznych cech języka na dobór metod nauki czytania, Zadania i układ nowoczesnego elementarza (Zadania elementarza, Materiał czytankowy, Wyrazy podstawowe, Układ głoskowo-literowy, Grafika elementarza).
Zawiera: FIZJOLOGICZNE I PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY CZYTANIA: Badania nad spostrzeganiem wzrokowym (Fizjologia procesu spostrzegania, Ruchy oka podczas czytania, Rozpoznawanie wyrazów), Nowa teoria czytania (Badania nad czytaniem w języku angielskim, Studia nad czytaniem w innych językach), Czytanie świadome (Składniki procesu rozumienia czytanego tekstu, Przygotowanie do czytania świadomego, Apercepcja tekstu a rozumienie treści), Czytanie głośne i czytanie "dla siebie", Błędy czytania, Typy czytających.
Zawiera: BADANIA NAD PRZEBIEGIEM PROCESU OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I NAWYKU CZYTANIA: Zagadnienie dojrzałości dziecka do nauki czytania, Okres przygotowawczy.
Zawiera: PERIODYZACJA ELEMENTARZOWEJ NAUKI CZYTANIA: Analityczno-syntetyczny etap głoskowania, Analityczno-syntetyczny etap czytania sylabowego, Etap bezpośredniego czytania wyrazów, Kontrola sprawności czytania, Czynniki wywierające wpływ na postępy w czytaniu.
Książka
W koszyku
Symbol UKD: 37.016:355.58:614.88
Zawiera: Edukacja dla bezpieczeństwa ; Bezpieczna szkoła czyli jaka? ; Czynniki warunkujące bezpieczeństwo uczniów w praktyce życia szkoły ; Psychologiczne, pedagogiczne i formalne ujęcie rozumienia bezpiecznej szkoły ; Bezpieczeństwo personalne i strukturalne ; Pedagogika dialogu w tworzeniu bezpiecznej szkoły ; Edukacja dla bezpieczeństwa w sytemie oświaty ; Wnioski teoretyczne i wskazania praktyczne ; Wybrane akty prawne mające związek z edukacją dla bezpieczeństwa.
Zawiera: Wyciąg z Uchwały Rady Ministrów Nr 218/2006"Bezpieczeństwo w szkole".
Zawiera: Bezpieczeństwo powszechne, ratownictwo i pierwsza pomoc w programach szkolnych - bezpieczna szkoła w praktyce - wszystkie etapy edukacyjne ; Powszechne nauczanie pierwszej pomocy w szkołach - nowe wyzwania: aktualny stan nauczania pierwszej pomocy, propozycje dotyczące zwiększenia efektywności i skuteczności nauczania pierwszej pomocy.
Zawiera: Podstawowe zasady ratownictwa i przywracania życia ; Zasady i psychologiczne aspekty udzielania pierwszej pomocy: resuscytacja krążeniowo-oddechowa u osób dorosłych, podstawowe zabiegi resuscytacyjne u dzieci, omdlenie, zadławienie, zawał serca, krwotoki, zranienia, złamania, zwichnięcia, skręcenia i zmiażdżenia, uszkodzenia kręgosłupa, urazy głowy, wypadek drogowy, oparzenia, odmrozenia, zatrucia, ukąszenia i użądlenia.
Zawiera: I ty możesz żyć bezpiecznie ; Bezpieczeństwo w ruchu drogowym ; Dojazd do szkoły rowerem i motorowerem ; Bezpieczeństwo podczas przewozu dzieci i młodzieży do i ze szkół ; Bezpiecznie i higieniczne warunki w szkole. Materialne środowisko dydaktyczne ; Bezpieczeństwo podczas obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć wychowania fizycznego ; Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych ; Bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania ; Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe ; Stanowisko pracy ucznia ; Bezpieczeństwo w placówce letniego wypoczynku.
Zawiera: Współpraca i współudział szkoły z instytucjami, organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami w zakresie upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie ; Współpraca z jednostką policji, straży pożarnej, gminnej 9miejskiej), ze strukturami Polskiego Czerwonego Krzyża.
Zawiera: Środowisko szkolne i jego bezpieczeństwo ; Stan bezpieczeństwa w środowisku szkolnym ; Zarys ogólny koncepcji poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołąch i placówkach oświatowych ; Program EURO-BHP poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołąch (Etap I i Etap II - główne wytyczne) ; Zestawienie najczęściej występujących nieprawidłowości i usterek z zakresu bezpieczeństwa i higieny nauki w szkole ; Prawa i obowiązki dyrektora szkoły jako pracodawcy (uprawnienia, troska o bezpieczeństwo i odpowienie warunki pracy i nauki, identyfikacja zagrożeń oraz podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo i higienę pracy w placówce oświatowej, zapewnienie podczas zajęć odpowiedniej opieki uczniom, opieka nad uczniami podczas przerw między zajęciami, szkolenia w zakresie bhp, zapoznawanie uczniów z zasadami bhp w szkole i placówce - profilaktyka, przestrzeganie przepisów dotyczących bhp).
Zawiera: Nadzór i kontrola BHP w szkole: system oświaty a organ prowadzący, organy nadzoru nad warunkami pracy w szkołąch i plcówkach oświatowych, Państwowa Inspekcja pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowa Sraż Pożarna, Społeczna Inspekcja Pracy, związki zawodowe, prokurator.
Zawiera: Wykaz proponowanych narzędzi wspomagających zarządzanie bhp w szkołach i placówkach oświatowych: zakres obowiązków pracownika służby BHP - szkolnego inspektora BHP, scheamt oceny ryzyka zawodowego oraz wynikające z niego działania, lista kontrolna pytań, wykaz zagrożeń na stanowsiku nauczyciela zidentyfikowanych na podstawie listy kontrolnej zagrożeń, przykładowy plan poprawy warunków BHP sporządzonych na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości zidentyfikowanych za pomocą listy kontrolnej zagrożeń, regulamin przebywania i korzystania z auli szkolnej i innych sal lub pracowni, okresowy przegląd i konserwacja obiektu szkolnego rejestrowane w książe obiektu, protokół z przeprowadzonego przeglądu obiektu szkolnego pod względem BHP, obsada nauczycieli na dyżurach (zalecenia) - przykład, polecenie powypadkowe, wzór - przykład rzeczywisty, raport o stanie bezpieczeństwa, wzór - przykład rzeczywisty.
Zawiera: Podstawy prawne - BHP w szkole, podział tematyczny.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 217-225.
Zawiera: Pedagogika resocjalizacyjna na tle pedagogiki i pedagogiki specjalnej (Pedagogika jako dziedzina naukowa, Pedagogika specjalna jako wyodrębniony dział pedagogiki, Pedagogika resocjalizacyjna jako pedagogika specjalna - szczegółowa) ; Problemy pedagogiki resocjalizacyjnej (Przedmiot i cele pedagogiki resocjalizacyjnej, Przedmiot i cele pedagogiki penitencjarnej, Założenia teoretyczne i prakseologiczne dla wychowania resocjalizującego, Preferencje ważniejszych założeń teoretycznych, Założenia dotyczące koncepcji człowieka i teorii wychowania, Problematyka założeń dotyczących wybranych teorii psychologicznych) ; Patologia społeczna i indywidualna jako przedmiot zainteresowania pedagogiki resocjalizacyjnej (Pojęcie "patologii społecznej" i "społecznych zjawisk patologicznych", Kryteria wyróżniające przedmiot i zakres patologii społecznej, Zjawiskowe formy patologii społecznej i indywidualnej, Zachowania paraprzestępcze a zachowania przestępcze, Narkomania jako zjawiskowa forma patologii społecznej, Definicja narkomanii, Krótki rys historyczny, przegląd podstawowych narkotyków, psychospołeczne uwarunkowania uzależnień, profilaktyka i resocjalizacja w obszarze narkomanii, Problematyka alkoholizmu, Prostytucja jako zjawiskowa forma patologii społecznej, Samobójstwo, Patologiczne właściwości środowiska rodzinnego) ; Wybrane problemy kryminologiczne i kary jako przedmiot zainteresowania pedagogiki resocjalizacyjnej ; Środki probacyjne w resocjalizacji ; Etiologia kryminalna - przedmiot zainteresowania pedagogiki resocjalizacyjnej ; Determinanty zjawisk przestępczych w koncepcji syndromu przestępczości (Pojęcie ogólnego syndromu przestępczości, Zmiany w sferze społeczno-ekonomicznej, a przestępczość, Kryminogenny charakter czynników biopsychicznych, Kryminogenność czynników demoralizujących w środowisku społecznym, Czynniki kryminogenne na tle zaspokajania potrzeb, kryminogenność zmiennych niezależnych kształtujących aspołeczne postawy, wpływ wartości na zachowania przestępcze) ; Przeciwdziałania sytuacjom kryminogennym i zachowaniom dewiacyjnym (Płaszczyzny profilaktyki przestępczej i innych patologii społecznych, stopień zagrożenia jako kryterium doboru oddziaływań profilaktycznych, wstępne oceny skuteczności programów profilaktycznych, wybrane metody diagnozowania niedostosowania społecznego dla potrzeb profilaktyki i resocjalizacji, obserwacja jako metoda diagnozowania niedostosowania społecznego, Arkusz diagnostyczny D. H. Stotta jako metoda diagnozowania "ostrości" i "rodzajów" niedostosowania społecznego, Technika dwóch wersji "6 pytań" w diagnozie rozmiarów niedostosowania społecznego).
Książka
W koszyku
Gatunek
Symbol UKD: 371.321:371.3.004.15
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Zawiera: Ewaluacja pracy nauczyciela.
Zawiera: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela - ewolucja celów, funkcji i form / Eugenia Potulicka.
Zawiera: Ewaluacja - "nowy" lejtmotyw edukacji nauczycieli / Bogusława Dorota Gołębniak.
Zawiera: O złudnym standaryzowaniu nauczycielskiej duszy i pracy / Bogusław Śliwerski.
Zawiera: Ewaluacja jakości pracy jako czynnik sprzyjający stosowaniu przez nauczyciela zasad prakseologii / Zdzisław Wołk.
Zawiera: Ewaluacja zewnętrzna czy (i) ewaluacja wewnętrzna / Alicja Kozubska.
Zawiera: Jakość w edukacji. (Przegląd znaczeń) / Elżbieta Polańska.
Zawiera: Wybrane aspekty pracy szkoły i ucznia / Jadwiga Sala.
Zawiera: Organizacyjne aspekty ewaluacji pracy nauczyciela / Kazimierz Waligórski.
Zawiera: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela w kontekście jego awansu zawodowego / Kazimierz Denek, Danuta Hyżak.
Zawiera: Autoewaluacja młodych nauczycieli warunkiem ich zawodowego rozwoju / Aleksandra Błachnio.
Zawiera: Autoewaluacja jakości pracy nauczyciela / Ryszard Parzęcki, Irena Nyckowska.
Zawiera: Ewaluacja pracy nauczyciela. Rozwiązania praktyczne / Wanda Strzelec.
Zawiera: Samoocena nauczyciela - między ideą głoszoną a spełnioną / Mirosława Żmudzka.
Zawiera: Jakość pracy nauczyciela w skali makro, mezzo i mikro / Aleksander Nalaskowski.
Zawiera: Wykorzystanie technologii informacyjnej w procesie edukacji przygotowania zawodowego nauczycieli / Maria Kajdasz-Aouil, Bassam Aouil.
Zawiera: Nauczyciel wobec rzeczywistości medialnej / Beata Krajewska.
Zawiera: Nauczyciel jako obiekt ewaluacji formatywnej / Barbara Ciżkowicz.
Zawiera: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela akademickiego / Ewa Klawitter-Piotrowska.
Zawiera: Akredytacja w Kolegium Nauczycielskim w Ciechanowie i jej wpływ na jakość pracy nauczycieli (głos w dyskusji) / Anna Czubak.
Zawiera: Ewaluacja kompetencji komunikacyjnych nauczycieli akademickich / Małgorzata Samujło, Anna Grabowiec.
Zawiera: Poczucie własnej wartości a sukces pracy nauczyciela akademickiego / Beata Głodzik.
Zawiera: Ewaluacyjne doświadczenia a jakość pracy nauczyciela.
Zawiera: Jakość i ewaluacja w pracy nauczycielskiej z uczniem zdolnym / Ryszarda Cierzniewska.
Zawiera: Badanie wiedzy dziecka w wieku 9-12 lat jako metoda podnoszenia jakości kształcenia przyrodniczego. Projekt PEBR / Ewa Arciszewska.
Zawiera: Ocena i samoocena kompetencji nauczyciela w świetle badań / Lech Kacprzak.
Zawiera: Wykształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli - podstawą wzrostu jakości ich pracy (na przykładzie miasta i gminy Trzemeszno) / Anna Majewska.
Zawiera: Znaczenie wiedzy logopedycznej dla jakości pracy nauczyciela / Zofia Dysarz.
Zawiera: Wybrane aspekty sprzyjające tworzeniu w przedszkolu edukacji wysokiej jakości - doniesienie z badań / Maria Bulera, Maria Sobieszczyk.
Zawiera: Wybrane czynniki determinujące jakość pracy nauczyciela wychowania do życia w rodzinie / Lidia Hendler.
Zawiera: Ocena jakości pracy nauczyciela religii (doniesienie z badań) / Elżbieta Okońska.
Zawiera: Praca pedagoga nauczającego dzieci z chorobą nowotworową w perspektywie psychologicznej i etycznej. Ewaluacja jakości / Anna Tojza.
Zawiera: Świadomość badanych nauczycieli na temat edukacji europejskiej i jej wpływ na jakość pracy szkoły / Małgorzata Schneider.
Książka
W koszyku
Symbol UKD: 613.81:615.851:159.9]-055.5
Bibliogr. s. 249-266. Indeks.
Zawiera: S. 13-27 : Etiologia i fazy uzależnienia alkoholowego (Alkoholizm jako choroba w modelu Jellinka, Współczesne typologie i diagnostyka, Przegląd wybranych koncepcji etiologicznych, Integrujący model uzależnienia Mellibrdy)/
Zawiera: 29-40 : Założenia teoretyczne teorii systemów (Zasada całości, Sprzężenia zwrotne, homeostaza, ekwifinalizm, Granice, podsystemy, przymierza, koalicje, triangulacje, Organizacja, morfostaza, morfogeneza).
Zawiera: S. 41-78 : Rodziny alkoholowe w modelu Steinglassa (Homeostaza rodziny, Głębokie struktury regulacyjne, Temperament rodziny, Tożsamość rodziny, Obserwowane zachowania regulacyjne, Rutynowe czynności rodziny, Rytuały rodzinne, Krótkoterminowe rozwiązywanie problemów, Rodziny alkoholowe na tle rodzin normatywnych, Faza wczesna - ustawianie granic i kształtowanie tożsamości, Faza środkowa - zaangażowanie i stabilność, Faza późna - wyjaśnienie i dziedzictwo (Rodziny normatywne, Rodziny z problemem alkoholowym).
Zawiera: S. 79-97 : Modele ról rodzinnych (Model ról rodzinnych Wegscheider-Cruse (Koncepcja jednostki i rodziny, Reguły rodzinne, Rodziny alkoholowe, Role psychologiczne jako forma adaptacji do życia w rodzinie alkoholowej, Wspólnik, Bohater, Kozioł ofiarny, Zagubione dziecko, Maskotka), Role dziecięce w ujęciu Claudii Black, System alkoholowy u Ursuli Lambrou).
Zawiera: S. 99-126 : Współuzależnienie (Współuzależnienie a klasyfikacja ICD-10 i DSM-IV, Przegląd stanowisk wywodzących się z doświadczeń terapeutycznych, Model psychopatologiczny - współuzależnienie jako choroba, Model zaburzeń osobowościowych, Model adaptacyjny - współuzależnienie jako reakcja na stres, Krytyka i ograniczenia opisów teoretycznyc (Krytyka z powodu nieprecyzyjności pojęcia, Krytyka z pozycji feministycznych, Krytyka z pozycji porównań międzykulturowych), Wyniki badań empirycznych, Współuzależnienie w kontekście teorii systemów rodzinnych Bowena, Kierunki dalszych poszukiwań).
Zawiera: S. 127-150 : Dorosłe Dzieci Alkoholików (Narodziny i rozwój koncepcji, Krytyka koncepcji - efekt Barnuma?, DDA w innych badaniach empirycznych, Ograniczenia badań i kierunki dalszych poszukiwań).
Zawiera: S. 151-164 : Specyfika lecznictwa odwykowego (Droga do trzeźwości w samopomocowym ruchu Anonimowych Alkoholików, Dwanaście Kroków AA, Dwanaście Tradycji AA, Model Minnesota, Integracyjna terapia uzależnień Mellibrudy).
Zawiera: S. 165-189 : Metodologia badań własnych (Problemy badawcze i hipotezy, Opis zastosowanych metod i narzędzi badawczych, Skale Oceny Spójności i Elastyczności - FACES IV D.H. Olsona (Model Kołowy jako podstawa teoretyczna narzędzi badawczych - rys historyczny, Założenia teoretyczne aktualnej wersji Modelu, Charakterystyka kwestionariusza FACES IV), Skala Komunikacji Rodzinnej, Skala Zadowolenia z Życia Rodzinnego, Rysunek Rodziny, Schematyczny Rysunek Rodziny, Kwestionariusz Problematyki Rodzinnej, Sposób przeprowadzenia badania).
Zawiera: S. 191-231 : Wyniki badań (Charakterystyka badanych rodzin, Badane rodziny alkoholowe przed rozpoczęciem leczenia w świetle zmiennych Modelu Kołowego i FACES IV, Charakterystyka badanych rodzin alkoholowych po rozpoczęciu leczenia przez uzależnionego w świetle zmiennych Modelu Kołowego i FACES IV, Rezultaty metod projekcyjnych (Wyniki rysunku Rodziny, Obraz rodziny u dorosłych, Obraz rodziny u dzieci, Wyniki Schematycznego Rysunku Rodziny (Relacje mąż - żona, Relacje rodzice - dzieci).
S. 233-243 : Podsumowanie - charakterystyka rodzin alkoholowych przed i po rozpoczęciu leczenia (Główne cechy uzależnionych ojców, Charakterystyka żon, Sytuacja dzieci w badanych rodzinach, Poziomy spójności badanych rodzin, Poziomy elastyczności badanych rodzin, Jakość komunikacji i zadowolenie z życia rodzinnego w badanych systemach).
Zawiera: S. 267-292 : Aneks (Instrukcja do Schematycznego Rysunku Rodziny, Kwestionariusz Problematyki Rodzinnej, Tygodniowy rozkład zajęć w WOTUW Stanomino, Podstawowe założenia programu terapii w OTU Stare Juchy.
Streszcz. ang.
Część empiryczna pracy osadzona jest przede wszystkim na aktualnej wersji Modelu Kołowego Davida H. Olsona, który został szerzej zaprezentowany czytelnikowi. Podstawowa hipoteza postawiona w pracy zakładała, iż w wyniku podjęcia terapii przez uzależnionego ojca dochodzi do zmian w całym systemie rodzinnym. W ramach szczegółowych hipotez badano poziomy zmiennych takich jak: zrównoważona spójność, zrównoważona elastyczność, splatanie, niezwiązanie, sztywność, chaotyczność, poziom zadowolenia z życia rodzinnego, jakość efektywnej komunikacji, obraz siebie, wzajemna waloryzacja i dewaloryzacja, emocjonalność, jakość relacji w badanych systemach. Badaniom poddano 124 rodziny alkoholowe i 150 rodzin z grupy kontrolnej.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Autor
Temat
Bibliogr.
Zawiera: Analiza teoretycznych aspektów twórczości ; Twórczość - znaczenie pojęcia ; Filozoficzne interpretacje twórczości ; Problematyka twórczości w koncepcjach psychologicznych ; Społeczne konteksty analiz twórczości ; Twórczość - opis zjawiska, ujęcie modelowe ; Dziedziny twórczości ; Wymiary twórczości.
Zawiera: Problematyka twórczosci w koncepcjach pedagogicznych ; Sposoby interpretowania zjawiska ; Zarys pedagogiki twórczości ; Główne zagadnienia pedagogiki twórczości rozwijanej przez badaczy z Kręgu Warszawskiego ; Zarys innowatyki pedagogicznej ; Rozwój nowatorstwa pedagogicznego ; Idea edukacji dla twórczości ; Zmiana i rozwój systemu oświatowego ; Szkoła twórcza - szkołą przyszłości ; Twórczy nauczyciel i twórczy uczeń ; Autokreacja ; Twórczość pedagogiczna - charakterystyka zjawiska.
Zawiera: Stymulowanie aktywności twórczej człowieka ; Przegląd wybranych technik ; Metody heurystyczne ; Trening twórczości.
Zawiera: Wybrane problemy pedeutologiczne ; Kierunki badań nad nauczycielem i zawodoem nauczycielskim ; Współczesne problemy zawodu nauczycielskiego ; Kształcenie nauczycieli w wyższych szkołach pedagogicznych ; Teoria i praktyka edukacji nauczycielskiej ; Analiza możliwości twórczej edukacji nauczycieli na podstawie wybranych orientacji w kształceniu: orientacja funkcjonalna, technologiczna, humanistyczna ; Analiza wybranych propozycji teoretycznych i praktycznych w zakresie rozwijania aktywności twórczej nauczycieli.
Zawiera: Od teorii do praktyki działań twórczych.
Zawiera: Badania własne diagnostyczne ; Metodologia badań diagnostycznych: uwagi wstępne, problematyka badań, zmienne i wskaźniki, metoda, techniki i narzędzia badawcze, dobór próby, teren i czas badań.
Zawiera: Analiza wyników badań diagnostycznych ; charakterystyka próby badawczej ; motywy podjęcia studiów ; ocena studiów w uczelni pedagogicznej - na podstawie wypowiedzi akietowych studentów: aspekty studiów najbardziej cenione, ocena dotychczasowych zajęć na uczelni, niedostatki i braki w systemie studiów.
Zawiera: Ocena działań uczelni w zakresie przygotowania studentów do twórczości zawodowej ; Ocena stopnia przygotowania do działań twórczych z uwzględnieniem roli różnych przedmiotów i zajęć ; Ocena realizacji problematyki twórczości i innowacji w trakcie studiów ; Propozycje studentów dotyczące pełniejszego przygotowania do twórczości zawodowej podczas studiów.
Zawiera: Wiedza o twórczości pedagogicznej ; Sposoby rozumienia pojęcia "twórcza (innowacyjna) praca pedagogiczna" ; Znajomość konkretnych innowacji pedagogicznych.
Zawiera: Nastawienia wobec przyszłej pracy zawodowej ; Ocena umiejętności rozwiązywania problemów ; Analiza projektów innowacji proponowanych przez studentów.
Zawiera: Podobbieństwa i różnice w ocenie studiów w trzech uczelniach pedagogicznych - na podstawie wypowiedzi studentów matematyki.
Zawiera: Problematyka kształcenia studentów w WSP w opinii nauczycieli akademickich.
Zawiera: Stan przygotowania studentów uczelni pedagogicznych do twórczej pracy zawodowej (podsumowanie).
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: ROZWÓJ METODYKI NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO: Istota metod nauczania całościowego, Historyczne przesłanki rozwoju nauczania początkowgo, Analiza metody ośrodków zainteresowań Ovide Decroly'ego, Ewolucja metody ośrodków zainteresowań (Metoda ośrodków zainteresowań w Polsce w latach 1922-1939, Metoda ośrodków zainteresowań w nauczaniu początkowym dzieci upośledzonych umysłowo w latach 1945-1956), Wprowadzenie metody ośrodków pracy do szkół dla lekko upośledzonych umysłowo w latach 1956-1978, Funkcjonowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnycm w latach 1978-1989.
Zawiera: METODA OŚRODKÓW PRACY NA WSPÓŁCZESNYM ETAPIE ROZWOJU: Podstawowe założenia metody ośrodków pracy oraz struktura dziennego ośrodka pracy, Analiza ogniw dydaktycznych występujących w dziennym ośrodku pracy, Przegląd badań empirycznych dotyczących realizacji metody ośrodków pracy w klasach I-III szkoły specjalnej, Technika planowania i organizacji zajęć metodą ośrodków pracy.
Zawiera: ŚRODOWISKO SPOŁECZNO-PRZYRODNICZE JAKO WIODACY PRZEDMIOT W DZIENNYM OŚRODKU PRACY: Koncentryczny układ działów oraz treści programowych przedmiotu "Środowisko społeczno-przyrodnicze", Środki dydaktyczne wykorzystywane w realizacji treści środowiska społeczno-przyrodniczego, Korekcyjny charakter treści społecznych oraz przyrodniczych realizowanych w klasach I-III.
Zawiera: ELEMENTY MATEMATYKI WYSTĘPUJĄCE W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM W SZKOLE SPECJALNEJ: Analiza treści matematycznych realizowanych w klasach I-III, Psychologiczna analiza niepowodzeń uczniów klas początkowych w uczeniu się matematyki, Rozwój pojęć matematycznych u dziecka, Teoria mnogości, Kształtowanie pojęcia zbioru u dzieci, Wybrane zagadnienia z teorii liczb naturalnych, Stopień dojrzałości uczniów szkoły specjalnej do opanowania pojęcia liczby naturalnej, Wykorzystanie metod czynnościowych w kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej w szkole specjalnej, Monograficzne opracowanie liczb w zakresie pierwszej dziesiątki w klasie I szkoły specjalnej, Metodyka rozwiązywania zadań tekstowych oraz sposoby realizacji tego zagadnienia w szkole specjalnej, Treści geometryczne realizowane w klasach I-III szkoły specjalnej, Wykorzystanie treści matematycznych w dziennym ośrodku pracy.
Zawiera: NAUKA CZYTANIA I PISANIA W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM SZKOŁY SPECJALNEJ: Istota czytania i pisania, Pojęcie i terminologia trudności w nauce czytania i pisania, Trudności w czytaniu i pisaniu występujące u uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Metody stymulacyjno-korekcyjne stosowane wobec uczniów z zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym, Nauka czytania na etapie nauczania początkowego, Początkowa nauka pisania, Kształtowanie umiejętności czytania i pisania w klasie I szkoły specjalnej.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Bibliogr.
Zawiera: Edukacja w społeczeństwie wiedzy, czyli o zmienionych warunkach działania szkoły: społeczeństwo informacyjne czy społęczeństwo wiedzy? Globalizacja jako cecha współczesnego społeczeństwa. Źródła wyzwań / Marian Niezgoda.
Zawiera: Kilka uwag na temat nowoczesności polskiego systemu oświatowego: nowoczesne społeczeństwo, nowoczesny człowiek,nowoczesność edukacji, drożność systemu,progi selekcyjne, edukacja przedszkolna, szkolnictwo dla niepełnosprawnych, rynek oświatowy, infrastruktura techniczna, nowoczesność programowa, nowoczesność w dydaktyce / Zdzisław Kawka.
Zawiera: Szkolnictwo wyższe jako czynnik modernizacji społecznej. Przykłąd polski okresu transformacji: relacje między szkolnictwem wyższym a otoczeniem, system edukacji jako czynnik rozwoju społeczno-ekonomicznego / Anna Buchner-Jeziorska.
Zawiera: Mechanizm świadomości "rzeszotowej": kultura masowa i jej wrogowie, nieoczekiwane efekty socjalizacji / Paweł Napieracz.
Zawiera: Między globalizacją a lokalizmem - kontekst edukacyjny: etapy globalizacji, przemiany społeczności lokalnych, czyli w kierunku lokalizmu, między sprawnościami a wiedzą specjalistyczną / Andrzej Kościołek.
Zawiera: System edukacji wobec problemów mniejszości narodowych i etnicznych - na przykładzie Romów: sytuacja edukacyjna mniejszości narodowych i etnicznych, położenie społeczne polskich Romów, przejawy uprzedszń i dyskryminacji spoęłcznej, wspieranie społęczności romskiej w Polsce - przykłady inicjatyw / Lech Zakrzewski.
Zawiera: Życie "na przemiał" jako wyzwanie edukacyjne: kultura i struktura społeczna w wymiarze "odpadów", edukacja w późnej nowoczesności / Maria Sroczyńska.
Zawiera: Strategie rozwojowe systemów edukacyjnych - na przykładzie wybranych krajów: dostosowanie zasobób ludzkich do wymogów rynku pracy, podwyższanie jakości kształcenia, przeciwdziałanie zróznicowaniu społęcznemu, wspieranie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, kształtowanie świadomości społęczeństwa / Adam Oleksiuk.
Zawiera: Zadania obecnego etapu realizacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego: zapewnienie jakości kształcenia, dwustopniowy system studiów wyższych / Stanisław Macioł.
Zawiera: Szkolnictwo i nauczyciel w Unii Europejskiej:system edukacyjny krajów UE, kształcenie i doskonalenie nauczycieli w krajach UE, sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli w UE, reforma systemu edukacji w Polsce, unijne programy oświatowe / Renata Miszczuk.
Zawiera: Udział szkolnych klubów europejskich w promowaniu europejskiego wymiaru w edukacji: geneza i założenia działalności Szkolnych Klubów Europejskich, organizacja Szkolnego Klubu Europejskiego, tematyka zajęć w Klubach Europejskich / Klaudia Cenda.
Zawiera: Edukacja integracyjna jako wyzwanie pedagogiki XXI wieku: dylematy kształcenia integracyjnego, postawy uczniów wobec integracji edukacyjnej / Mirosław Rutkowski.
Zawiera: Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w europejskim szkolnictwie wyższym: społeczne i indywidualne ujęcie niepełnosprawności, edukacja osób niepełnsoprawnych w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej / Witold Janocha.
Zawiera: Nauczanie religii w wybranych krajach Europy na przełomie tysiącleci: lekcje religii w szkole w krajach europejskich, lekcje religii poza szkołą / Małgorzata Strzelec.
Zawiera: System edukacyjny a rynek pracy w Polsce w okresie transformacji: edukacja a rynek pracy - tendencje ogólne, problemy lokalnego rynku pracy w województwie świętokrzyskim / Janusz Jarosiński.
Zawiera: Wpływ rynku pracy na sposób postrzegania zadań uczelni wyższych (w świetle opinii studentów i pracodawców): wprowadzenie - przedmiot analizy, potrzeby rynku pracy, czynniki decyzji edukacyjnych i zawodowych studentów / Janusz Jarosiński.
Zawiera: Edukacja konsumenta a cele społeczne przedsiebiorstwa - wybrane uwarunkowania (komunikat z badań): materiał i metody badań, postawy studentów wobec idei Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw (CRS) / Ewa Grzegorzewska-Ramocka, Barbara Walasek.
Zawiera: Edukacja a problemy ludzi młodych na regionalnym rynku pracy: Cechy strukturalne bezrobocia w województwie świętokrzyskim, czynniki wpływające na regionalny rynek pracy, preferencje edukacyjne młodzieży / Bartosz Jarosiński.
Zawiera: Rola poradnictwa zawodowego w edukacji osób bezrobotnych na przykładzie województwa świętokrzyskiego: największe wyzwanie - ludzie bez pracy,kwalifikacje osób bezrobotnych na świętokrzyskim rynku pracy, realia zatrudnienia, wpływ aktywnych programów rynku pracy na zatrudnienie / Marek Gębski
Zawiera: Kompetencje informatyczne nauczycieli - pracowników samorządów lokalnych: technologia informacyjna w zarządzaniu oświatą na szczeblu samorządów lokalnych, wyniki badań w zakresie kompetencji informatycznych nauczycieli / Ryszard Błaszkiewicz.
Zawiera: Czynniki selekcji szkolnej - kontekst teoretyczny: przegląd teorii czynników selekcji szkolnej, koncepcje czynników selekcji szkolnej - aspekt historyczny, współczesne teorie czynników selekcyjnych, selekcja w polskiej szkole - kwestie sporne / Elżbieta Lisowska.
Zawiera: Środowisko rodzinne wobec zagrożeń XXI wieku - wybrane aspekty: alternatywne wzory życia rodzinnego, mass media a zagrożenie wartości rodzinnych / Jolanta Biała.
Zawiera: Dylematy współczesnej szkoły - dialog pokoleń: nauczyciel - uczeń (ograniczenia i mozliwosci dialogu), o micie nauczyciela "z powołania" / Wioleta Bryniewicz.
Zawiera: Stres i jego nastepstwa w zawodzie nauczyciela: objawy stresu, stres psychologiczny a zdrwie i choroba, syndrom "wypalenia zawodowego" w pracy nauczyciela, konsekwencje stresu na poziomie organizacyjnym / Maria Katarzyna Grzegorzewska.
Zawiera: Kompetencje ucznia w obliczu wyzwań edukacyjnych XXI wieku: zadania edukacji XXI wieku, kompetencje ucznia / Małgorzata Wasilewska.
Zawiera: Dylematy kształcenia uczniów zdolnych: stanowiska teoretyczne wobec kształceniauczniów zdolnych, modele kształcenia uczniów zdolnych w innych krajach, kształcenie uczniów zdolnych w POlsce / Teresa Giza.
Zawiera: Kształtowanie umiejętności "radzenia sobie" z sytuacjami trudnymi:Teoria stresu Richarda Lazarusa, wyuczona bezradność i optymizm, kształtowanie odporności psychicznej, techniki relaksacyjne jako metoda "radzenia sobie" w trudnych sytuacjach / Justyna Mróz.
Zawiera: Powrót z zagranicy a adaptacja w szkole: szkoła polska jako miejsce nieprzyjazne polskiemu uczniowi, przejawy trudności adaptacyjnych młodzieży / Ewa Lech-Piwowarczyk.
Zawiera: Stosunek młodzieży gimnazjalnej do osób w wieku senioralnym: przebieg i wyniki badań, stosunek młodzieży do osób starszych waspekcie płci i wieku / Agata Jopkiewicz.
Zawiera: Edukacja zdrowotna a kształtowanie postaw prozdrowotnych: zadania oświaty onkologicznej, cechy edukacji zdrowotnej / Jolanta Grzela.
Zawiera: Nauczyciel wobec zjawiska przemocy - na przykładzie szkół gimnazjalnych: przeciwdziałanie przemocy w szkole - w opinii gimnazjalistów / Żaneta Stasieniuk.
Zawiera: "Kozioł ofiarny" i "kat" w szkole - mechanizmy psychospołeczne: rola "kozła ofiarnego" - cechy charakterystyczne, przyczyny stania się "kozłem ofiarnym", sposoby dokuczania, skutki bycia "kozłem ofiarnym", pytania zadawane przez "kozłów ofiarnych", postawy otoczenia wobec kozłów ofiarnych, rady dla kozłów ofiarnych,rola "kata" w świadomości słuchaczy, przyczyny stania się katem w oczach "obserwatorów", motywy dokuczania innym według "katów", psychospołęczne mechanizmy ujawniania się roli "kata" i "kozła ofiarnego" / Edyta Anna Kowalczyk.
Zawiera: Rodzina dysfunkcjonalna wyzwaniem edukacyjno-wychowawczym: rodzina dysfunkcjonalna wyzwaniem edukacyjnym, rodzina dysfunkcjonalna w wymiarze działań naprawczych / Tadeusz Sakowicz.
Zawiera: Nadzieja potrzebna Europie (refleksje na marginesie Adhortacji Jana Pawła II - Excelsia in Europa): nadzieja i jej rola w życiu, źródło i istota nadziei, psychologiczne i filozoficzno-ideologiczne aspekty nadziei, skutki braku nadziei, potrzeba nadziei w rozwiązywaniu współczesnych problemów Europy, indywidualne i społeczne zagrożenia nadziei w kulturze Europy, oznaki obecności nadziei w Europie, chrześcijańska nadzieja darem dla Europy / Mieczysław Rusiecki.
Zawiera: Trauma i edukacja: edukacja po Holokauście / Adam A. Zych.
Zawiera: Technologie, intencje, artefakty: ogólna charakterystyka technologii i jej filozofii, postęp a rozwój technologiczny, technologia jako nasze nowe środowisko, etyka w kontekście technologii / Paweł Bernat.
Zawiera: Edukacyjne aspekty autokreacji: podstawy autokreacji: wolność i odpowiedzialność (autonomia), podstawa kreatywności: wiedza (cel dukacji), cztery wymiary autokreacji / Monika Kardaczyńska.
Zawiera: Logika a wyzwania edukacyjne XXI wieku - w świetle teorii J. Macnamary: funkcjonowanie kompetencji logicznej - teoria J. Macnamary, uczenie się kwantyfikatorów "wszystkie" i "niektóre", uwagi ogólne o uczeniu się i logice / Kazimierz Dyrda.
Zawiera: O celach kształcenia - znaleźć pracę czy lepiej być?: "ciemne" strony edukacji, gdzie jestesmy i co możemy zrobić? / Waldemar Korczyński.
Zawiera: Kształcenie etyczne w szkole: kształcenie a rozwój, etyka w szkole jako instytucji usługowej / Katarzyna Trębicka.
Zawiera: Plagiat jako problem moralny: stosunek do "ściągania" w Polsce i za granicą, plagiat internetowy, moralny aspekt ściągania - reakcje na plagiat / Ewa Lech-Piwowarczyk.
Zawiera: "Aby wypełnić pustkę" - psychologia egzystencjalna i logoterapia w odpowiedzi na problemy współczesnej młodzieży: kondycja egzystencjalna współczesnej młodzieży, profilaktyka, prewencja i reedukacja egzystencjalna / Monika Majewska.
Zawiera: Encykliki Jana Pawła II źróla edukacji XXI wieku: "pełny" człowiek głównym przedmiotem troski Kościoła, zagrożenia życia jedniostjkowego i społecznego ze strony współczesnej cywilizacji / Piotr Iwański.
Rola edukacji w zmieniającym się społeczeństwie. Europejski wymiar polskiego szkolnictwa. System edukacji a rynek pracy. Problem edukacyjno-wychowawczy w środowisku polskiej szkoły. Alternatywne spojrzenie na edukację.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 361-384.
Zawiera: Rozdział 1. MŁODZIEŻ WSÓŁCZESNA A PRZEMIANY KULTUROWE. DYLEMATY POJĘCIOWE. Młodzież w zmieniających się warunkach kulturowych; "Pokolenie" jako kategoria socjologiczna.
Zawiera: Rozdział 2. PROBLEMATYKA APIRACJI I WARTOŚCI. Uwagi ogólne; Teoretyczne ujęcie aspiracji w literaturze pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej; Rodzaje aspiracji i poziom aspiracji; Uwarunkowania aspiracji; Definicje wartości i hierarchii wartości. Typologie wartości; Przegląd wybranych badań z zakresu aspiracji.
Zawiera: Rozdział 3. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH. Aspiracje życiowe młodzieży jako przedmiot badań. Uzasadnienie potrzeby badań. Podejście metodologiczne; Cele i problematyka badawcza. Identyfikacja zmiennych; Metody, techniki oraz narzędzia badań własnych; Dobór pracy badawczej i organizacja badań.
Zawiera: Rozdział 4. STRUKTURA DEMOGRAFICZNA, SPOŁECZNO-EKONOMICZNA I TERYTORIALNA BADANEJ MŁODZIEŻY. OKREŚLENIE I CHARAKTERYSTYKA TERENU BADAŃ. Uwagi ogólne; Struktura demograficzna badanej młodzieży; Struktura oraz status społeczny rodziny pochodzenia; Sytuacja ekonomiczna rodziny pochodzenia i jej ocena przez badanych uczniów; Pochodzenie terytorialne badanej młodzieży; Charakterystyka terenu badań.
Zawiera: Rozdział 5. ŚRODOWISKOWE I DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA ASPIRACJI EDUKACYJNYCH I ZAWODOWYCH. Uwagi ogólne; Pochodzenie społeczno-terytorialne i struktura demograficzna młodzieży a jej plany edukacyjne i motywy dalszego kształcenia; Poziom aspiracji szkolnych i edukacyjnych w kontekście wybranych uwarunkowań socjologicznych i pedagogicznych; Aspiracje zawodowe a rodzina pochodzenia. Kryteria wyboru przyszłego zawodu - różnice środowiskowe, demograficzne i między typami szkół; Aspiracje w zakresie mobilności społecznej i przestrzennej; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 6. AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ASPIRACJE W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI OBYWATELSKIEJ I POLITYCZNEJ. Uwagi ogólne; Zaangażowanie społeczne badanej młodzieży jako przejaw aspiracji; Zainteresowanie polityką i aspiracje w zakresie uczestnictwa w życiu publicznym; Opinie i oceny badanej młodzieży o sprawach środowiska lokalnego oraz kraju; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 7. ASPIRACJE I PRAKTYKI MŁODZIEŻY W ZAKRESIE KULTURY CZASU WOLNEGO. Uwagi ogólne; Rodzina pochodzenia a realizacja czasu wolnego; Sposób spędzania czasu wolnego oraz aspiracje w zakresie jego realizacji we współczesności; Wybrane uwarunkowania socjologiczne i pedagogiczne a aspiracje w zakresie uczestnictwa w trzecim i drugim układzie kultury; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 8. ASPIRACJE RODZINNE. WARTOŚCI ŻYCIOWE BADANEJ MŁODZIEŻY. Uwagi ogólne; Aspiracje dotyczące przyszłej rodziny; Aspiracje dotyczące cenionych wartości; Funkcjonowanie autorytetów w życiu śląskiej młodzieży; Podsumowanie.
Zawiera: Rozdział 9. NADZIEJE I OBAWY MŁODZIEŻY DOTYCZĄCE REALIZACJI ASPIRACJI ŻYCIOWYCH. Uwagi ogólne; Ocena szans urzeczywistnienia aspiracji życiowych; Obawy dotyczące najbliższej przyszłości - zagrożenia na drodze realizacji aspiracji życiowych; Poczucie zadowolenia z dotychczasowego życia oraz poczucie szczęścia; Podsumowanie.
Zawiera: Aneksy [Kwestionariusz ankiety zastosowany w badaniach; Arkusz wypracowania].
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s.261-271
Zawiera: Rozdz. I WPROWADZENIE DO LOGOPEDII: Przedmiot i zadania logopedii; Mowa i jej składniki; Logopedia a inne dyscypliny naukowe; Rozwój logopedii w Polsce; Organizacja i rozwój opieki logopedycznej w Polsce; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne; Mowa i jej mechanizmy; Mówienie - nadawanie; Rozumienie - odbiór; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. II ANATOMICZNO-FIZJOLOGICZNE PODSTAWY MOWY: Budowa anatomiczna i czynności aparatu mowy; Układ oddechowy i jego funkcje w procesie mowy; Aparat fonacyjny; Aparat artykulacyjny; Klasyfikacja głosek; Samogłoski; Spółgłoski; Aparat odbiorczy - narząd słuchu; Metody badania słuchu; Słuch fonetyczno-fonematyczny (słuch mowny); Zaburzenia słuchu fonetyczno-fonematycznego; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. III KSZTAŁTOWANIE SIĘ MOWY DZIECKA: Okres melodii - sygnału - apelu; Okres wyrazu - sygnału jednoklasowego; Okres zdania - sygnału dwuklasowego; Okres swoistej mowy dziecięcej - swoistych form językowych; Kilka uwag o prawidłach wymowy polskiej; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. IV ZABURZENIA MOWY I PRÓBY ICH KLASYFIKACJI: Klasyfikacja przyczynowa (etiologiczna); Klasyfikacja objawowa (symptomatologiczna); Językoznawcza klasyfikacja zaburzeń mowy; Neurofizjologiczna klasyfikacja zaburzeń mowy; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. V DYSLALIA: Seplenienie (sygmatyzm); Wybrane przykłady seplenienia; Wymowa bezdźwięczna; Rotacyzm (reranie); Rynolalia (nosowanie, rynofonia, poszum nosowy); Nieprawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych (k, g, x); Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. VI JĄKANIE - OBJAWY, PATOGENEZA I TERAPIA: Teorie rozwojowe; Teorie organiczne; Teorie neurotyczne; Teorie psychologiczne; Diagnoza jąkania; Metody pracy z jąkającymi się; Przykład ćwiczeń indywidualnych; Przykład zajęć grupowych; Terapia jakania dzieci przedszkolnych oparta na zabawie (wyniki badań własnych); Analiza wyników badań; Wskazówki dla jąkających się; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. VII MUTYZM: Mutyzm dziecięcy; Mutyzm organiczny; Mutyzm funkcjonalny; Mutyzm częściowy (wybiórczy); Mutyzm całkowity; Mutyzm w autyzmie; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. VIII USPRAWNIANIE MOWY DZIECI Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM: Metodyka logoterapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; Usprawnienie ruchowe a kształtowanie mowy; Konspekt zajęć z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku 5-6 lat; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. IX UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE A KSZTAŁTOWANIE I ROZWÓJ MOWY DZIECI: Pojęcie upośledzenia umysłowego; Kryteria i klasyfikacje upośledzenia umysłowego; Krótka charakterystyka dzieci upośledzonych umysłowo; Wady mowy u dzieci upośledzonych umysłowo; Kształtowanie i rozwój mowy dzieci upośledzonych umysłowo w świetle badań; Zasady postępowania logopedycznego z dziećmi umysłowo upośledzonymi; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. X KSZTAŁTOWANIE MOWY FDZIECI Z WADAMI SŁUCHU: Pojęcie i klasyfikacja głuchoty; Kształtowanie mowy dzieci niesłyszących; Przegląd niektórych metod nauczania mowy; Metoda dźwiękowa; Metoda analityczno-syntetyczna; Metoda całości językowych; Metoda naturalno-gramatyczna w nauczaniu mowy dzieci niesłyszących; Sposoby dobierania materiału językowego; Sposoby nauczania rozumienia; Rodzaje częściowego nauczania mowy; Łączny i rozłączny sposób nauczania mówienia i odczytywania wypowiedzi z ust; Wykorzystanie resztek słuchu; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Zawiera: Rozdz. XI PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA: Ogólne zasady pracy logopedycznej; Zasady pracy; Etapy badania i postępowania logopedycznego; Wyposażenie gabinetu logopedycznego.
W aneksie: Karta logopedyczna (wzór); Ankieta - Wywiad (dla jąkających się - wzór); Karta diagnostyczna (wzór); Karta badania motoryki artykulacyjnej (wzór); Oznaczenia do karty badania motoryki artykulacyjnej; Wkładka do Karty logopedycznej przeznaczona dla dzieci dyslalicznych (alalicznych) upośledzonych umysłowo; Wkładka do Karty logopedycznej przeznaczona dla dzieci dyslalicznych (alalicznych) upośledzonych umysłowo; Wkładka do Karty logopedycznej przeznaczona dla dzieci dyslalicznych; Wkładka do Karty logopedycznej przeznaczona dla dzieci z wadą słuchu- instrukcja; Wkładka do Karty logopedycznej przeznaczona dla dzieci w wadą słuchy; Teksty do pisania ze słuchu i badania technik czytania; Tekst do przepisywania lub badania stopnia jego rozumienia; Lista zdań; Lista wyrazów; Karta wymowy (przykład); Konspekt zajęć w klasie I przeprowadzonych metodą dźwiękową; Konspekt zajęć w klasie I przeprowadzonych przy pomocy analityczno-syntetycznej; Przykłady relaksacji; Trening autogenny J.H. Schultza w modyfikacjach A. Polender; Relaksacja małych dzieci lub głębiej upośledzonych umysłowo; Przykłady ćwiczeń oddechowych; Przykładowy zestaw ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową; Kwadrat literowy; Lalometr kołowy; Instrukcje do ćwiczeń; Słupek samogłoskowy wykorzystywany do ćwiczeń emisyjnych w jąkaniu; Rymowanki - skojarzenia; Wyliczanki; Rysowane wierszyki; Zagadki; Zagadnienia do przemyślenia i ćwiczenia kontrolne.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr.
Zawiera: S. 17-25 : O reformie wczesnoszkolnej po pięciu latach / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 27-33 : Reforma systemu edukacji w świetle dokumentów edukacyjnych Unii Europejskiej / Marzena Pękowska.
Zawiera: S. 35-45 : Programy jako jeden z czynników powodzenia reformy edukacji wczesnoszkolnej / Maria Jakowicka.
Zawiera: S. 47-59 : Stymulowanie aktywności - przeciwdziałanie bezradności matematycznej ucznia / Gustaw Treliński.
Zawiera: S. 61-71 : Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna - retrospektywny przegląd różnych koncepcji / Lidia Pawelec.
Zawiera: S. 73-78 : Nauczyciele o programach do kształcenia zintegrowanego i ich obudowie / Anna Struzik.
Zawiera: S. 79-83 : Podręczniki w zreformowanej edukacji wczesnoszkolnej / Małgorzata Drost.
Zawiera: S. 85-93 : Wybrane założenia Podstawy programowej a praktyka szkolna / Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 95-102 : Poziom wiedzy ekologicznej uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej / Mirosława Parlak.
Zawiera: S. 103-109 : Trudności wychowawcze : ciągłość i zmiana od nauczania początkowego do gimnazjum / Beata Komorowska.
Zawiera: S. 111-115 : Problemy oceniania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej - założenia i rzeczywistość / Katarzyna Pluta.
Zawiera: S. 117-123 : Edukacja medialna w kształceniu wczesnoszkolnym / Tatiana Kłosińska.
Zawiera: S.125-130 : Efektywność edukacji środowiskowej w zintegrowanym systemie kształcenia wczesnoszkolnego / Mirosława Parlak, Lidia Pawelec.
Zawiera: S. 131-135 : Funkcjonowanie dziecka w roli ucznia - wnioski z doświadczeń reformy edukacji wczesnoszkolnej / Irena Stańczak.
Zawiera: S. 137-141 : Rola i miejsce pracy domowej w kształceniu zintegrowanym / Renata Reclik.
Zawiera: S. 143-147 : Praca domowa uczniów klas początkowych w opinii nauczycieli, rodziców i uczniów / Anna Winiarczyk.
Zawiera: S. 149-152 : Rola pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęć ruchowych w edukacji motorycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym / Magdalena Lelonek, Małgorzata Markowska.
Zawiera: S. 153-158 : Środowiskowe uwarunkowania efektów pracy szkolnej uczniów na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej / Mariola Wojciechowska.
Zawiera: S. 159-163 : Kształtowanie umiejętności życiowych w zintegrowanym nauczaniu początkowym / Agnieszka Linca.
Zawiera: S. 165-170 : Wyznaczniki przyjaznego klimatu szkolnego w edukacji zintegrowanej / Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 171-173 : Priorytety reformy kształcenia i ich odbicie w praktyce w edukacji wczesnoszkolnej (zarys problematyki) / Irena Oksińska.
Zawiera: S. 177-193 : Dobro jako podstawowa kategoria wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym / Mieczysław Rusiecki.
Zawiera: S. 195-198 : Niektóre problemy diagnozy auksologicznej uczniów klas niższych / Andrzej Jopkiewicz.
Zawiera: S. 199-205 : Założenia teleologii pedagogicznej wobec zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej / Joanna Karczewska.
Zawiera: S. 207-214 : Komunikacja w szkole jako czynnik rozwoju i twórczej aktywizacji działalności dziecka z perspektywy psychologicznej / Irena Pufal-Struzik.
Zawiera: S. 215-224 : Książeczka edukacyjna i jej wykorzystanie w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym / Marek Kątny.
Zawiera: S. 225-229 : Poliestetyczne tendencje w edukacji wczesnoszkolnej - właściwy kierunek wzbogacania humanistycznych treści wychowania / Irena Chyła-Szypułowa.
Zawiera: S. 231-234 : Integracyjne tendencje we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych / Izabela Jaros.
Zawiera: S. 235-239 : Czasopisma uczniowskie szansą na inspirowanie twórczej aktywności dziecka / Iwona Konopnicka.
Zawiera: S. 241-250 : Możliwości wykorzystania współczesnych czasopism dziecięcych w realizacji treści nauczania zintegrowanego (raport z badań) / Beata Korus.
Zawiera: S. 250-257 : Czynniki selekcyjne dzieci na progu zreformowanej szkoły podstawowej / Małgorzata Kwaśniewska, Elżbieta Zyzik.
Zawiera: S. 259-263 : Funkcjonowanie społeczne dzieci rozpoczynających naukę szkolną / Aldona Kopik.
Zawiera: S. 265-270 : Edukacja regionalna w opiniach nauczycieli / Lidia Pawelec, Mirosława Parlak.
Zawiera: S. 271-276 : Specyfika procesu czytania i jego poziom u uczniów kończących pierwszy etap nauki szkolnej (komunikat z badań wstępnych) / Elżbieta Zyzik, Małgorzata Kwaśniewska.
Zawiera: S. 277-280 : Budzenie zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Aleksandra Chrzan.
Zawiera: S. 281-287 : Przeciążenie nauką szkolną, poziom rozwoju i stan zdrowia dzieci w młodszym wieku szkolnym (fakty i problemy) / Grażyna Nowak-Starz.
Zawiera: S. 289-298 : Uczeń z niepełnosprawnością umysłową w klasie ogólnodostępnej szkoły podstawowej / Mirosław Rutkowski.
Zawiera: S. 299-304 : O lepszą szkołę wiejską. W kręgu rozważań po reformie systemu oświaty / Mirosław Babiarz.
Zawiera: S. 305-310 : Poprawność ortograficzna pisma uczniów kończących edukację wczesnoszkolną (wnioski z doświadczeń reformy) / Agnieszka Kaczmarczyk.
Zawiera: S. 311-314 : Edukacyjna, wychowawcza i korekcyjna funkcja edukacji muzycznej w pracy z dziećmi młodszymi / Anna Śliwińska.
Zawiera: S. 315-319 : Efekty zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w świetle wybranych stanowisk i opinii (refleksja krytyczna) / Anna Szkolak.
Zawiera: S. 321-323 : Internet - zagrożenie czy szansa dla współczesnego dziecka (uwagi i opinie) / Kinga Chwastek.
Zawiera: S. 325-328 : Stan wiedzy dzieci na temat Unii Europejskiej jako element wiedzy społecznej dziecka (raport z badań) / Renata Fert.
Zawiera: S. 329-340 : Nauczyciel we współczesnej szkole / Małgorzata Wolska-Długosz.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 212-218.
Zawiera: Wprowadzenie; Rozdział 1. Geneza i struktura obrazu samego siebie; Definicje i elementy składowe obrazu samego siebie; Kształtowanie się obrazu samego siebie i samooceny; Okres niemowlęcy i poniemowlęcy; Wiek przedszkolny; Młodszy wiek szkolny; Wiek dorastania; Definicja obrazu samego siebie oraz samooceny przyjęta w pracy; Funkcje i podstawowe składniki samowiedzy; Sądy opisowe. Samoopis; Samooceny; Standardy osobiste; Reguły w procesie tworzenia samowiedzy; Podsumowanie; Rozdział 2. Regulacyjna funkcja obrazu własnej osoby w świetle teorii oraz badań; Rola i znaczenie obrazu samego siebie w nurcie psychologii poznawczej; Geneza poznawczego podejścia do osobowości: teorie W. Mischela i A. Bandury; Teoria społeczno-poznawczego uczenia się W. Mischela; Teoria społecznopoznawcza A. Bandury; Schematy poznawcze jako struktury porządkujące wiedzę o "ja"; Koncepcja własnego "ja" w ujęciu J. Reykowskiego; Regulacyjna funkcja "ja" w ujęciu C.R. Rogersa; Stałość obrazu własnej osoby i jego funkcja integracyjna; Samoregulacja - procesy regulacji wewnętrznej; Warunki zmiany obrazu siebie; Podsumowanie; Rozdział 3. Przegląd badań z zakresu samooceny oraz obrazu i struktury "ja"; Znaczenie samooceny przy podejmowaniu decyzji w wyborze konkretnego działania; Rozbieżność "ja realne-ja idealne" a przystosowanie człowieka; Zmiana samooceny w trakcie terapii osób uzależnionych; Struktura "ja" a poziom agresji interpersonalnej; Poznawcze wzorce tworzenia się obrazu "ja"; Struktura "ja" u nieletnich przestępców; Podsumowanie; Rozdział 4. Terapia poznawczo-behawioralna jako sposób zmiany wizerunku własnej osoby i poziomu samooceny; Podstawy teoretyczne psychoterapii indywidualnej; Cele psychoterapii; Psychoterapia poznawcza; Terapia poznawczo-behawioralna; Najważniejsze cechy terapii poznawczo-behawioralnej w odniesieniu do osób niedostosowanych społecznie; Skuteczność psychoterapii; Zmiana w terapii poznawczo-behawioralnej; Podsumowanie; Rozdział 5. Zjawisko nieprzystosowania społecznego wśród nieletnich i zachowania agresywne jako główny jego przejaw; Różne ujęcia terminu "nieprzystosowanie społeczne"; Środowisko społeczne człowieka i jego znaczenie dla procesu socjalizacji; Rola rodziny w genezie nieprzystosowania społecznego; Psychospołeczny mechanizm nieprzystosowania społecznego w świetle teorii społeczno-poznawczej A. Bandury; Zależność między agresywnością a zachowaniem przestępczym; Agresja wśród wychowanków instytucji resocjalizacyjnych jako problem terapeutyczny i wychowawczy; Podsumowanie; Rozdział 6. Efektywność działań podejmowanych przez instytucje resocjalizacyjne dla nieletnich; Podejście do problemu przestępczości nieletnich w Polsce; Kształtowanie się systemu resocjalizacji nieletnich w Polsce; Zastosowanie terapii przez otoczenie w resocjalizacji nieletnich; Dopasowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych wychowanka jako czynnik zwiększający efektywność tych oddziaływań; Metody pracy z nieletnimi niedostosowanymi społecznie a cechy ich osobowości; Prawne podstawy funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych na przykładzie wybranej instytucji; Organizacja pracy MOW; Regulamin stopni uspołecznienia - program przeciwdziałania zachowaniom agresywnym w instytucji; Właściwości oddziaływań resocjalizacyjnych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku i ocena ich efektywności; Wybrane metody i formy pracy stosowane w MOW nr 1 w Malborku; Podsumowanie; Rozdział 7. Podstawy metodologiczne badań własnych; Założenia teoretyczne badań nad zmianą samooceny i obrazu "ja" u nieletnich niedostosowanych społecznie; w dzieciństwie oraz okresie dorastania tworzą się mechanizmy regulacyjne osobowości, decydujące o przystosowaniu człowieka i zgodnym z normami społecznymi funkcjonowaniu w środowisku; Proces przetwarzania informacji dokonywany przez człowieka, a także antycypacja tego co ma się wydarzyć motywuje go do podejmowania różnych działań: pozytywnych i rozwijających oraz negatywnych i destrukcyjnych; Pojęcie "ja" tworzy najważniejszy mechanizm regulujący zachowanie człowieka; Istnieje zależność między poziomem agresji a samooceną; Określone twierdzenia dotyczące "ja" formułowane przez jednostkę mają istotne znaczenie dla powstawania nieprzystosowawczych zachowań; Zachowanie człowieka jest przejawem zintegrowanego łańcucha procesów poznawczych; Oczekiwana zmiana w zachowaniu człowieka w nurcie psychoterapii poznawczo-behawioralnej jest modyfikacją określonych właściwości poznawczych jednostki i kształtowaniem nowych zachowań; Problemy i hipotezy badawcze; Przebieg i schemat przeprowadzonych badań; Zastosowane narzędzia badawcze; Scenariusz terapii modyfikacji schematów poznawczych dotyczących postrzegania własnej osoby oraz samooceny dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Malborku; Subiektywny aspekt badań nad skutecznością psychoterapii; Zasady funkcjonowania Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 1 w Malborku i specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków; Sprawowanie opieki nad wychowankami w MOW; Opieka psychologiczno-pedagogiczna w MOW; Zasady kierowania i przyjmowania wychowanków do MOW; Informacje dodatkowe; Specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków MOW; definicja zmiany oraz kryteria jej istotności w koncepcji pomiaru skuteczności psychoterapii poznawczo-behawioralnej prowadzonej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku; Metody analizy statystycznej; Rozdział 8. Prezentacja i analiza wyników badań własnych; Zmiana samooceny u wychowanków oraz uczniów z uwzględnieniem sześciu czynników wyodrębnionych w Kwestionariuszu Samooceny; Porównanie wyników w zakresie samooceny u wychowanków w grupie objętej terapią oraz bez terapii; Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Kwestionariusza Samooceny w grupie uczniów; Zmiana samooceny wychowanków i jej wpływ na ogólne funkcjonowanie nieletnich w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym; Poziom agresji u wychowanków i uczniów oraz analiza dynamiki jego zmian; Porównanie wyników w zakresie ogólnego współczynnika agresji u wychowanków w grupie objętej terapią oraz bez terapii; Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Inwentarza Psychologicznego Syndromu Agresji w grupie uczniów; Różnice uzyskane w zakresie poszczególnych skal Inwentarza Psychologicznego Syndromu Agresji w grupie uczniów i wychowanków, porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru; Analiza związku samooceny z poziomem agresji ogólnej w grupie wychowanków; Wzrost samooceny wychowanków a zmiana ich zachowania na terenie Ośrodka, jak i poza nim; Rozdział 9. Dyskusja wyników, wnioski i perspektywa dalszych badań; Wychowankowie i uczniowie różnią się od siebie poziomem samooceny ogólnej; Wychowankowie będą charakteryzować się wyższym współczynnikiem agresji ogólnej niż uczniowie; Istnieje związek między poziomem samooceny ogólnej a współczynnikiem agresji zarówno u wychowanków, jak i uczniów; Grupy wychowanków i uczniów różnią się od siebie pod względem poszczególnych współczynników agresji mierzonych Kwestionariuszem IPSA; Wzrost samooceny wpływa na zmianę sposobu i jakości postrzegania zjawisk świata zewnętrznego; Pobyt i resocjalizacja w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku prowadzi do pozytywnych zmian w zachowaniu nieletnich chłopców niedostosowanych społecznie; Terapia poznawczo-behawioralna prowadzona z wychowankami powoduje wzrost samooceny ogólnej; W grupie uczniów poziom samooceny i wskaźnik agresji ogólnej pozostanie na tym poziomie; Perspektywa badawcza w zakresie samooceny nieletnich niedostosowanych społecznie oraz trwałych pozytywnych zmian w zachowaniu; Zakończenie; Załączniki: Arkusz Obserwacji zachowania, Kwestionariusz Samooceny; Skala Samooceny.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy ref.
Zawiera: Media i edukacja we współczesnym społeczeństwie ; Media wyznacznikami przemian.
Zawiera: Alfabetyzacja w nowym tysiącleciu / Rune Pettersson. Edukacyjne wyzwania społeczeństwa informacyjnego / Józef Bednarek. Media dla demokracji czy demokracja w mediach / Mikołaj Ł. Lipowski. Nowoczesna edukacja a kształt globalnego społeczeństwa informacyjnego / Jolanta Zielińska. Przemiany komunikacyjne a edukacja / Bogdan Brycki. Komputer i wolność / Grażyna Penkowska. Etyka w mediach / Mirosława Wawrzak-Chodaczek.
Zawiera: Rola mediów w wychowaniu i socjalizacji.
Zawiera: Rola mass mediów w kształtowaniu przez dziecko obrazu świata / Jadwiga Izdebska.
Zawiera: Wpływ gier i programów komputerowych na dzieci/ Marek Sokołowski. Wpływ mediów na kształtowanie wizerunku i stosunku do ciała u dorastającej młodzieży / Jadwiga Kwiek. Korzystanie z mediów masowych przez gimnazjalistów / Katarzyna Pokorna-Ignatowicz, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Teresa Sławińska. Japońska manga i jej skutki pedagogiczne / Małgorzata Więczkowska. Jakim odbiorcą treści telewizyjnych jest młodzież / Maria Krzyśko. Funkcje reklamy w społeczeństwie / Jolanta Urbańska. Fan i idol w Bravo - o pewnych wzorcach zachowań / Wojciech Kajtoch.
Zawiera: Media w edukacji kulturalnej.
Zawiera: Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje mass mediów / Janusz Gajda. Media a aktywne uczestnictwo młodzieży w kulturze muzycznej / Agnieszka Iwanicka. Media a edukacja kulturalna dzieci i młodzieży / Aleksandra Jankowska. Środki masowej komunikacji a emancypacja kobiet / Barbara Kijewska.
Zawiera: Media a edukacja zdrowotna.
Zawiera: Media a opieka paliatywna/ Iwona Oskędra, Wojciech Klapa. Rola radia lokalnego w edukacji zdrowotnej/ Anita Orzeł, Iwona Okrędra, Wojciech Klapa. Wpływ telewizji na kształtowanie postaw zdrowotnych młodzieży/ Wojciech Klapa, Anita Orzeł. Propagowanie zachowań prozdrowotnych w prasie poznańskiej/ Leszek Rębała, Ewa Skrbeńska.
Zawiera: Media w nowoczesnym kształceniu ; Media w edukacji szkolnej.
Zawiera: Szkoła w erze cyfrowej, czyli poza lekcję, książkę i kredę / Tomasz Goban-Klas. Status i trendy mediów edukacyjnych w szkołach amerykańskich / Michael Molenda. Edukacja i media w zreformowanej szkole / Eugeniusz Kameduła. Przegląd inicjatyw badawczych włączonych w program ewaluacji systematycznej / Francis Dwyer. Wpływ wzrokowej i słuchowej prezentacji tekstu na uczenie się/ Sema Karakelle. Walory komputerowego wspomagania procesu kształcenia / Maria Kozielska.
Zawiera: Komunikacja interakcyjna człowieka z komputerem w procesie kształcenia / Stanisław Juszczyk. Komputer w edukacji dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Żanetta Kaczmarek. Wpływ nowych technologii na zmianę stylu nauczania matematyki / Krystyna Dałek. Zastosowanie internetu w edukacji szkolnej/ Rafał M. Socha. Komputerowy zbiór doświadczeń chemicznych w kształceniu przyrodniczym / Andrzej Burewicz, Piotr Jagodziński. Chemia z elementami ekologii. Podręcznik multimedialny do gimnazjum / Hanna Gulińska. Komputer sojusznikiem nauczyciela w edukacji plastycznej dziecka / Katarzyna Paliwoda. Media w szkolnym wychowaniu fizycznym / Andrzej Nowak, Regina Posmyk.
Zawiera: Media narzędziami pracy nauczyciela.
Zawiera: Czy pedagogika i edukacja powinny uwzględniać prawo Moore'w rozwoju mediów / Teksty i obrazy. Tworzenie znaczeń podczas nauki przetwarzania obrazu cyfrowego / Karl-Heinz Himmelmann, Antoni Zając. Prezentacja multimedialna w edukacji / Dariusz Grygrowski. Internetowe bazy wiedzy w aspekcie systemów autorskich / Danuta Morańska. Internetowe programy do nauczania chemii / Andrzej Burewicz, Małgorzata Miranowicz. Edukacyjne zastosowanie DHTML, wspomagające proces nauczania / Zdzisław Polkowski. Elektroniczny podręcznik informatyki medycznej dla studentów działających w trybie on-line / Rafał Koczorowski, Robert Rudowski. Wideo jako czynnik korygujący samoocenę nauczycieli wychowania fizycznego / Regina Posmyk, Andrzej Nowak.
Zawiera: Media w edukacji zdalnej.
Zawiera: Telewizja publiczna w edukacji zdalnej / Ewa Chrabąszcz-Smoczyńska. Nauczanie projektowania kształcenia przez internet: współpraca i interakcja / Robert Muffoletto, Anna Wach. Project E-Study Europe jako przykład praktycznej realizacji edukacji przez media / Tomasz Turek, Janusz Sobczyk. Multimedia w zdalnym przekazie edukacyjnym / Paweł Topol. Multimedialne systemy edukacji zdalnej / Rafał Michałowski. Uwarunkowania i propozycje kształcenia na odległość / Anna Pilichowska.
Zawiera: Media w samokształceniu.
Zawiera: Samokształcenie a technologia informacyjna / Kazimierz Wenta. Interakcje dzieci z multimediami a uczenie się języka obcego / Stanisław Dylak, Danuta Kaczmarska.
Zawiera: Łatwość, szybkość i dostęp postawy i doświadczenia odnośnie do słowników komputerowych / Włodzimierz Sobkowiak. Wybrane psychologiczne aspekty użytkowania aplikacji komputerowych / Henryk Noga. Problemy badań użytkowników hipermedialnych systemów informacyjnych / Stanisław Skórka. Wykorzystanie techniki audiowizualnej do samokontroli i samooceny / Beata Zych.
Zawiera: Media w kształceniu specjalnym.
Zawiera: Rola mediów w procesie kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo / Zenon Gajdzica. Opinie logopedów na temat wykorzystania komputera w terapii / Joanna Gruba. Algorytm programu komputerowego wspomagającego uczenie się rachunku macierzowego przez niewidomych / Ewa Marzec.
Zawiera: Kryteria i metody oceny mediów.
Zawiera: Kryteria oceny edukacyjnych programów komputerowych do nauki czytania / Barbara Majkut-Czarnota. Płaszczyzny znaczeniowe programu telewizyjnego i ich percepcja / Marian Michałowski. Media w układzie modułowym i ich kontekst pedagogiczny / Stanisław Klimaszewski. Rola interfejsu użytkownika w komunikacji interakcyjnej ucznia z komputerem / Piotr Gruba. Wielkość czcionki hipertekstu a zapamiętywanie treści / Marek Hellada, Piotr Karaś, Andrzej Łukasik.
Zawiera: Edukacja czytelnicza i medialna w reformowanej szkole.
Zawiera: Jak realizować edukację czytelniczą i medialną / Anna Iwicka-Okońska, Bogusława Walentyna. Kino końca wieku - pytania do edukacji medialnej / Mariusz Kąkolewicz. Specjalistyczna klasa dziennikarsko-medioznawcza w szkole średniej / Małgorzata Lisowska-Magdziarz. Propozycja celów i treści nauczania informatyki dla potrzeb edukacji medialnej / Marek Gawrysiak. Autoskopia w środowisku akademickim jako narzędzie edukacji medialnej / Monika Kostka. Edukacja czytelnicza i medialna w szkole i przedszkolu / Barbara Lekarczyk-Cisek. Przygotowanie uczniów do korzystania z Internetu w średniej szkole ogólnokształcącej / Dobrosław Bilski. Przygotowanie szkół do realizacji edukacji czytelniczej i medialnej / Ryszard Pęczkowski, Marta Wrońska. Realizacja edukacji czytelniczej i medialnej w I roku reformy / Anna Krawczuk.
Zawiera: Kompetencje i kształcenie medialne nauczycieli.
Zawiera: Formy kształcenia nauczycieli edukacji czytelniczej i medialnej/ Hanna Batorowska. System kształcenia nauczycieli technologii informacyjnej i edukacji medialnej/ Bronisław Siemieniecki. Media a kompetencje edukacyjne nauczycieli języka polskiego/ Elżbieta Perzycka. Czynniki determinujące funkcjonowanie nauczyciela w skomputeryzowanej szkole / Andrzej Marek Zemła. Kultura informatyczna nauczycieli szkół podstawowych/ Arkadiusz Wąsiński. Technologie informacyjne w edukacji nauczycieli/ Irena Pulak.
Książka
W koszyku
Historia wychowania przedszkolnego / Wanda Bobrowska-Nowak. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1978. - 630, [2] s. : fot., portr., rys. ; 21 cm.
Bibliogr. s. 590-607. .
Zawiera: Wrastanie dzieci w grupę społeczną we wspólnocie pierwotnej. Wychowanie dziecka w starożytności: Praktyka wychowawcza w starożytnej Grecji. Poglądy filozofów na wychowanie małego dziecka. Wychowanie dzieci w starożytnym Rzymie; Pisarze Renesansu o wychowaniu dzieci ; Jan Amos Komeński i jego koncepcja szkoły macierzyńskiej ; John Locke o wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym ; Jan Jakub Rousseau o naturalnym wychowaniu dzieci ; Jan Henryk Pestalozzi o przygotowaniu dziecka do nauki i pracy ; Poglądy polskich pisarzy na wychowanie dziecka (1773-1831): Główne prądy społeczno-pedagogiczne w działalności KEN. Zasady wychowania zdrowotnego. Problemy wychowania społeczno-moralnego. Wychowanie umysłowe dzieci w wieku 3 do 6 lat. Poglądy pedagogiczne Dymitra Michała Krajewskiego. Wkład Jędrzeja Śniadeckiegi w rozwój pedagogiki przedszkolnej. Problemy wychowawcze w książkach i w pierwszych polskich czasopismach dla dzieci ; Pierwsze placówki wychowania przedszkolnego w Europie: Zakładania ochronek w ośrodkach przemysłowych i wiejskich. Działalność Roberta Owena i Samuela Wilderpina w Anglii. Powstanie i rozwój ochronek we Francji - działalność Marii Paé Carpantier. Rozwój świeckich przedszkoli we Francji. Zakładanie ochronek w innych krakach Europy. Fryderyk Fröbel i jego system wychowania przedszkolnego ; Jan Vlastimir Svoboda - poglądy i praktyczna działalność w ochronie. Polska myśl pedagogiczna i pierwsze ochronki (do 1864 r.): m.in. poglądy Bronisława Ferdynanda Trentowskiego i Ewarysta Estkowskiego na wychowanie małych dzieci. August Cieszkowski i jego projekt ochronek wiejskich. Działalnośc Edmunda Bojanowskiego ; Teoretycy i praktycy wychowania przedszkolnego w Rosji (do 1917 r.) ; Rozwój placówek przedszkolnych i form kształcenia wychowawczyń na ziemiach polskich (do 1918 r.) ; Problematyka przedszkolna w polskiej literaturze pedagogicznej (do 1918 r.): Wpływ Herberta Spencera. Henryk Wernic o metodach pracy z dzieckiem. Myśl Adolfa Dygasińskiego o wychowaniu przedszkolnym. Wkład Jana Władysława Dawida w rozwój psychologii dziecka i pedagogiki przedszkolnej. Aniela Szycówna o przygotowaniu dziecka do szkoły ; Inicjatorzy reform wychowania przedszkolnego w Polsce (do 1918 r.): Istota i funkcje zabawy w świetle teorii psychologicznych. Metoda wychowania przedszkolnego Róży i Karoliny Agazzi. System Marii Montessori. Realizacja założeń Edwarda Clapared'a w Domu Dziecięcym. Metoda Owidiusza Decrroly'ego. Teoretycy "szkoły pracy" o wychowaniu przedszkolnym - John Dewey, Paweł Błoński ; Organizacja i założenia wychowania przedszkolnego w Polsce (w latach 1918-1939). Wychowanie przedszkolne w świecie. Dziecko w rodzinie pierwotnej ; Platon o wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym ; Arystoteles o zasadach wychowania małego dziecka ; Traktat Pseudo-Plutarcha o wychowaniu dzieci ; Kwintylian o przygotowaniach dziecka do nauki szkolnej ; Jan Ludwik Vives o wychowaniu dziewcząt w wieku przedszkolnym ; Andrzej Frycz Modrzewski - Wskazówki dla rodziców ; Tomasz Campanella o zbiorowym wychowaniu małych dzieci ; Jan Amos Komeński o programie, metodach i wynikach pracy z dzieckiem w szkole macierzyńskiej ; John Locke o roli zabaw i zabawek w wychowaniu dzieci ; Jan Jakub Rousseau o potrzebie ćwiczenia zmysłów u dzieci i zasadach wychowania patriotycznego ; Jan Henryk Pestalozzi o potrzebie oświaty i wychowania małych dzieci ; Jędrzej Kitowicz o tradycyjnym wychowaniu małych dzieci w Polsce ; Postulaty pedagogiczne KEN ; Adam czartoryski o kłamstwie dzieci i metodach wychowania ; Dymitr Michał Krajewski o kształcącej roli zabawy ; Pierwszy projekt unormowania rozkładu dnia dziecka ; Jędrzej Śniadecki o warunkach prawidłowego rozwoju dziecka do lat sześciu ; Robert Owen o realizacji zamierzeń społeczno-wychowawczych i ochronie dla dzieci w New Lanark ; Samuel Wilderspin o wychowaniu małych dzieci w ochronkach ; Fryderyk Engels o pracy zarobkowej dzieci i reformach wychowawczych Roberta Owena ; Jan Valstimir Svoboda o wychowaniu przedszkolnym ; Fryderyk Fröbel o znaczeniu zabawy ; August Cieszkowski o urządzeniu izby i zajęciach w ochronie wiejskiej ; Bronisław Ferdynand Trentowski o zabawkach i zbawach ; Maria Papé-Carpantier o osobowości wychowawczyni i rozkładzie dnia w ochronkach ; Konstanty Uszyński o zabawach i zajęciach dzieci ; Elżbieta Wodowozowa o metodach wychowania dzieci w Rosji w drugiej połowie XIX stulecia ; Herbert Spencer o metodach wychowania naturalnego ; Henryk Wernic o zabawie dzieci ; Jan Władysław Dawid o badaniu psychiki dziecka w wieku przedszkolnym i metodach wychowawczych ogródków freblowskich ; Stanisław Karpowicz o zabawach dziecięcych i założeniach pracy przedszkola ; Organizacja tradycyjnej ochronki miejskiej ; Róża i Karolina Agazzi i ich metoda wychowania przedszkolnego ; Maria Montessori o swojej metodzie wychowawczej ; John Dewey o pracy i zabawie dzieci ; Paweł Błoński o zaznajamianiu dzieci z narzędziami pracy ; Metoda Owidiusza Decroly'ego w przedszkolu polskim ; Organizacja Domu Dziecięcego w Genewie według koncepcji Edwarda Claparede'a ; Protokół z pierwszego posiedzenia Zjazdu Delegatów Związku Polskich Towarzystw Nauczycielskich z dnia 3 stycznia 1919 r. ; Organizacja przedszkoli polskich i ich poziom w 1921 r. ; Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa o kształceniu i organizacji pracy w przedszkolach ; Organizacja grupy w przedszkolu Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci ; Skład socjalny dzieci w przedszkolach warszawskich w latach trzydziestych obecnego stulecia ; Rozwój przedszkoli i kształcenie wychowawczyń na Śląsku ; Stefan Baley o badaniach społecznej dojrzałości dziecka ; Janusz Korczak o badaniu wzajemnych stosunków między dziećmi w wieku przedszkolnym ; Przegląd wyników pracy wychowawczej w przedszklu ; Zofia Żukiewiczowa o przedszkolach warszawskich w okresie okupacji hitlerowskiej ; Sprawy przedszkolne na Ogólnopolskim Zjeździe Oświatowym w Łodzi w czerwcu 1945 r. ; Wychowanie przedszkolne w pierwszych latach PRL ; Ocena wychowania przedszkolnego i prespektywy jego rozwoju w PRL.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s .429-472
Zawiera: Rozdział 1. Historia i przegląd: Zakres niniejszej pracy; Zanim zrodziły się poglądy naukowe; Pierwsze poglądy naukowe; Fizjologia; Ewolucja; Psychologia eksperymentalna, psychiatria i etiologia; Genetyka zachowań, socjobiologia i psychologia ewolucji; Neurologia i endokrynologia; Perspektywa kulturowa; Metody naukowe.
Zawiera: Rozdział 2. Ewolucja motywacji i emocji: Ewolucję łatwo dostrzec w powszechnych obserwacjach; Ewolucja motywacji (Imperatywy przetrwania i reprodukcji, Współzawodnictwo; Egoizm i altruizm, Maksymalizacja ogólnej sprawności - Ostateczny czynnik motywujący; Ewolucja kulturowa); Ewolucja stanów emocjonalnych.
Zawiera: Rozdział 3. Genetyka, uczenie się i rozwój: Zachowania wrodzone a zachowania wyuczone (Zachowania stereotypiczne wynikające z charakterystyki gatunki, Proste mechanizmy uczenia się, Złożone procesy uczenia się, poznanie i kultura); Perspektywa genetyki zachowań (Badania nad zwierzętami, Badania nad ludźmi); Interakcje zachodzące w trakcie rozwoju.
Zawiera: Rozdział 4. Zarys perspektywy fizjologicznej: Ogólny opis struktur i osiągnięć ewolucyjnych (Budowa układu nerwowego, Osiągnięcia ewolucyjne widoczne w strukturze układu nerwowego, Komórki układu nerwowego); Struktury o największym znaczeniu dla motywacji i emocji (Autonomiczny układ nerwowy, Układ siatkowy aktywujący, Obwodowy układ wydzielania dokrewnego, Podwzgórze i przysadka mózgowa, Układ komorowy, Układ limbiczny, Przekaźniki synaptyczne, Szyszynka, Wzajemne oddziaływanie substancji chemicznych).
Zawiera: Rozdział 5. Pragnienie, głód i wydalanie: Pragnienie (Pragnienie pozakomórkowe i komórkowe, Przyswajanie płynów do posiłku, Zaprzestanie przyswajania płynów); Głód i sytość (Motywacja, od głodówki do sytości, Biesiadowanie, post i ogólny metabolizm, Mechanizmy mózgowe, Mechanizmy glukostatyczne, Czynniki lipostatyczne, Obwodowe czynniki sytości, Inne czynniki fizjologiczne, Woń, Czynniki psychologiczne); Określone apetyty (Smak słodkości, Apetyt na sód, Inne wrodzone apetyty, Unikanie substancji toksycznych, Apetyty nabyte, Uzależnienie jako apetyt nabyty, Dzisiejsze skutki upodobań żywieniowych); Wydalanie i obrzydzenie (Oddawanie moczu i defekacja, Wymioty, Obrzydzenie).
Zawiera: Rozdział 6. Ból, lęk i ukojenie : Ból (Motywowanie za pomocą bólu, Psychiczne zróżnicowanie bólu, Struktury nerwowe a ból, Modulacja odczuwania bólu za pomocą substancji chemicznych); Termoregulacja (Reakcje autonomiczne, Reakcje behawioralne); Lęk (Lęki bezwarunkowe, Wrodzone reakcje na niebezpieczeństwo, Leki warunkowe, Fizjologia leku, Język gestów a lęk, Przekaz społeczny i fermony, Pierwszy rzut oka na zjawisko niepokoju, Odwaga).
Zawiera: Rozdział 7. Rozmnażanie : Strategie rozrodcze a ewolucja (Ogólne różnice płciowe u ssaków, Osiągnięcia adaptacyjne właściwe danemu gatunkowi oraz tworzenie związków, Strategie rozrodcze u człowieka); Neuroendokrynologiczne podstawy zachowań seksualnych (Osobniki męskie, Osobniki żeńskie, Zróżnicowanie płciowe mózgu); Orientacja seksualna (Czynniki psychogenne, Czynniki neuroendokrynologiczne, Genetyka a ewolucja); Menstruacja, ciąża, karmienie (Cykl menstruacyjny a zmiany emocjonalne, Ciąża, Poród, Karmienie).
Zawiera: Pobudzenie i stres : Stres i GAS, Adaptacja krótkoterminowa (Pobudzenie, Fizjologia układu obwodowego w stanach pobudzenia i silnego stresu, Czy mechanizmu autonomiczne różnią się od siebie w zależności od rodzaju emocji, Mechanizmy odprężenia, spoczynek i sen, Znudzenie, zaskoczenie, Poszukiwanie silnych wrażeń, Nieprzystosowawcze nadmierne pobudzenie); Przystosowania długoterminowe (Układ przysadkowo-korowonadnerczowy, Ograniczenie rozrodu, Wpływ emocji i chronicznego stresu na kondycję zdrowotną, Posunięcie w latach, starzenie się i ograniczenie działań samozachowawczych); Zespół stresu pourazowego.
Zawiera: Rozdział 9 : Gniew, nienawiść i agresja : Formy grożenia i agresji, Dominacja i podporządkowanie, Gniew ludzki i jego oznaki, Różnice płciowe i podstawy neuroendokrynologiczne, Zmiany endokrynologiczne wynikające ze statusu społecznego, Neurologiczne podstawy agresji, Frustracja a rozdrażnienie, Rola procesów uczenia się w okazywaniu agresji, Zabójstwo, Dzieciobójstwo i nadużycia względem dzieci, Wojna, ewolucja człowieka i motywacja żołnierzy.
Zawiera: Rozdział 10 : Szczęście, smutek i strategie radzenia sobie : Prezentacja stanów afektywnych (Wyrazy twarzy, Głos, Śmiech, Płacz, Postawy ciała i aktywacja behawioralna); Stany afektywne (Strategie pewności siebie i sukcesu, Żałoba, Depresja, ból psychiczny, zahamowanie i przegrupowanie, Uczenie się i działania poznawcze w depresji, Fizjologia w depresji, SAD); Zachowania zagrażające życiu (Samobójstwo, Próby samobójcze, Samookaleczenie, Ewolucyjne ograniczenia działań samozachowawczych).
Zawiera: Rozdział 11 : Miłość i przywiązanie; Relacje rodzic-dziecko (Przywiązanie niemowlęcia do matki, Więź matki z niemowlęciem, Więź ojca z dziećmi, Jakość przywiązania a rozwój emocjonalny, Więzy i konflikty rodzinne); Relacje między rodzeństwem i rówieśnikami (Relacje między rodzeństwem, Przyjaźń i tworzenie grup, Rozmaitości); Więzi partnerskie (Korzenie ewolucyjne, Miłość romantyczna a miłość towarzyska, Zaradność seksualna).
Zawiera: Rozdział 12 : Motywacja do nauki : Zajęcia badawcze i ciekawość; zabawa; Przyzwyczajanie, wyczulanie i klasyczne warunkowanie emocji; Wzmocnienie i kara; Neurologiczne podstawy wzmocnienia i zahamowania; Wzmocnienie warunkowe i cele nabyte; Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna; Zarażenie, naśladownictwo, uczenie się pośrednie i kultura; Zachęta a wzmocnienie u zwierząt inteligentnych; Edukacja, rozwój poznawczy i osiągnięcia.
Zawiera: Rozdział 13 : Konflikty motywacyjne : Dążenie ku-unikanie; Wielokrotne dążenie ku-unikanie, zmartwienie i niepokój; Zahamowania korowe i uwydatnianie emocji; Zwłoka w gratyfikacji; Mechanizmy obronne i rozwiązanie irracjonalne; Dysonans poznawczy; Racjonalne podejmowanie decyzji; Hierarcha popędów; Podejmowanie ryzyka.
Zawiera: Rozdział 14 : Ja, rodzina i społeczność : Źródła emocji społecznych wyższego rzędu (Ewolucja egoizmu i altruizmu, Pradawne i nowoczesne środowisko emocjonalne, Cywilizacja, prawo, religia i kultura); Wyrażanie emocji społecznych wyższego rzędu (Udzielanie emocji i emocje doznawane pośrednio, Empatia, Aprobata i pogarda, Zażenowanie, Duma, wina i wstyd, Psychopatia); Osobowość i okoliczności.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej