Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(26)
Forma i typ
Książki
(20)
Publikacje informacyjne
(5)
Publikacje naukowe
(2)
Autor
Boszczyk Marta
(2)
Knajder-Sowa Anna
(2)
Matyjas Bożena
(2)
Woźniak Robert B
(2)
Biała Jolanta
(1)
Cash Hilarie
(1)
Chabior Agata
(1)
Cudak Sławomir
(1)
Dyczewski Leon
(1)
Farnicka Marzanna
(1)
Giza-Poleszczuk Anna (1955- )
(1)
Grygielski Michał
(1)
Janicka Iwona (psycholog)
(1)
Jaworska Anetta
(1)
Kowalski Mirosław (pedagog)
(1)
Kołakowski Artur
(1)
Lachowska Bogusława
(1)
Lewicka Ewa
(1)
Liberska Hanna (1955- )
(1)
Ludwiczak Bolesław
(1)
Nowak Anna
(1)
Olczak Agnieszka
(1)
Rutkowski Mirosław (nauki pedagogiczne)
(1)
Sikorska Małgorzata
(1)
Winogrodzka Lidia
(1)
Wójcik Mirosław
(1)
Zyzik Elżbieta
(1)
Śledzianowski Jan
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(15)
2000 - 2009
(7)
1990 - 1999
(4)
Kraj wydania
Polska
(25)
nieznany (pol)
(1)
Język
polski
(26)
Temat
Rodzina
(19)
Dziecko
(6)
Przemoc w rodzinie
(6)
Agresja
(5)
Małżeństwo
(5)
Wychowanie
(5)
Wychowanie w rodzinie
(5)
Kobieta
(4)
Rozwód
(4)
Ubóstwo
(4)
Bezrobocie
(3)
Domy dziecka
(3)
Dziecko niepełnosprawne
(3)
Młodzież
(3)
Niedostosowanie społeczne
(3)
Ojcostwo
(3)
Postawy rodzicielskie
(3)
Praca socjalna
(3)
Przemoc w szkole
(3)
Rodzina niepełna
(3)
Rodzina zastępcza
(3)
Szkoła
(3)
Uczniowie gimnazjów
(3)
Agresywność
(2)
Aspiracje
(2)
Biblioterapia
(2)
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
(2)
Dziecko z ADHD
(2)
Edukacja
(2)
Grupa rówieśnicza
(2)
Grupy rówieśnicze
(2)
Grupy społeczne
(2)
Internet
(2)
Kościół katolicki
(2)
Ludzie starzy
(2)
Macierzyństwo
(2)
Marginalizacja społeczna
(2)
Mikrosystem wychowawczy
(2)
Muzykoterapia
(2)
Nauczyciel
(2)
Niepełnosprawni
(2)
Niepełnosprawność
(2)
Osobowość
(2)
Patologia społeczna
(2)
Pedagogika
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polityka rodzinna
(2)
Pomoc postpenitencjarna
(2)
Pomoc społeczna
(2)
Postawy
(2)
Potrzeby
(2)
Przedszkola
(2)
Przestępczość nieletnich
(2)
Religijność
(2)
Rozród
(2)
Samotne rodzicielstwo
(2)
Socjologia
(2)
Socjologia edukacji
(2)
Społeczeństwo informacyjne
(2)
Starość
(2)
Telewizja
(2)
Wieś
(2)
Wolontariat
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Wychowanie w szkole
(2)
Wychowankowie domów dziecka
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
.4 Rodzina dysfunkcjonalna
(1)
AIDS
(1)
Adaptacja
(1)
Adolescencja
(1)
Adpocja
(1)
Afazja
(1)
Affolter, Felicie
(1)
Agresja dzieci
(1)
Agroturystyka
(1)
Akceptacja
(1)
Aksjologia resocjalizacji
(1)
Aktywność
(1)
Aktywność kulturalno-oświatowa
(1)
Alkoholizm
(1)
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
(1)
Andragogika
(1)
Antypedagogika
(1)
Antyspołeczne zachowania
(1)
Arteterapia
(1)
Aspiracje młodzieży
(1)
Autoagresja
(1)
Autorytet
(1)
Autyzm
(1)
Bezdomność
(1)
Bezdomność kobiet
(1)
Bogactwo
(1)
Bourdieu, Pierre (1930-2002)
(1)
Bowen Murray
(1)
Bractwo Więzienne
(1)
Bullying
(1)
CD (Conduct Disorder) zob. Zaburzenia zachowania
(1)
Cele życiowe
(1)
Cenzura
(1)
Temat: dzieło
.4
(1)
Caritas Diecezji Kieleckiej
(1)
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Skarżysko-Kamienna)
(1)
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (Pińczów)
(1)
Polski Czerwony Krzyż
(1)
Schronisko dla Samotnych Matek (Łódź)
(1)
Temat: czas
1989-
(5)
1901-
(4)
2001-0
(4)
1001-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
1918-
(1)
1945-
(1)
2001-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(3)
Pińczów (woj. świętokrzyskie)
(2)
Świętokrzyskie, województwo
(2)
Agresja a dzieci
(1)
Agresja a młodzież
(1)
Agresja a postawy dzieci
(1)
Agresja a postawy młodzieży
(1)
Baśń a wychowanie
(1)
Chmielnik (woj. świętokrzyskie)
(1)
Cudzynowice (woj. świętokrzyskie)
(1)
Dzieci a agresja
(1)
Dzieci a etyka
(1)
Dzieci a przemoc
(1)
Dziecko a rodzina
(1)
Jan Paweł II a dzieci
(1)
Jan Paweł II a młodzież
(1)
Jędrzejów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Media a agresja
(1)
Media a przemoc
(1)
Młodzież a etyka
(1)
Młodzież a przemoc
(1)
Ostrowiec, Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Polska
(1)
Pomaganie a umiejętności interpersonalne
(1)
Postawy rodzicielskie a zadowolenie z małżeństwa
(1)
Przemoc a dzieci
(1)
Przemoc a młodzież
(1)
Przemoc a postawy dzieci
(1)
Przemoc a postawy młodzieży
(1)
Rodzina a państwo
(1)
Rodzina a upośledzenie umysłowe
(1)
Rozwód a dziecko
(1)
Skarżysko-Kamienna (woj. świętokrzyskie)
(1)
Starość a aktywność kulturalna
(1)
Starość a aktywność oświatowa
(1)
Stąporków (woj. świętokrzyskie)
(1)
Telewizja a agresja dzieci
(1)
Telewizja a dzieci
(1)
Telewizja a przemoc
(1)
Transformacja ustrojowa a rodzina
(1)
Upośledzeni umysłowo a rodzina
(1)
Łagów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Środowisko społeczne a postawy
(1)
Świętokrzyskie województwo
(1)
Gatunek
Bibliografia
(5)
Encyklopedia
(1)
Gry komputerowe
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Stan badań
(1)
26 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 566-649
Zawiera: Część I. Człowiek w systemie rodziny.
Zawiera: Rozdział 1. Rodzina w ujęciu systemowym / Waldemar Świętochowski.
Zawiera: Podstawowe zasady teorii sytemów. Struktura systemu rodziny (granice w systemie rodziny, podsystemy, role i pozycje w rodzinie). Procesy sytemowe w rodzinie (indywiduacja, komunikacja, "logika" systemu rodziny: homeostaza funkcjonalna. Zadania rodziny w kolejnych fazach rozwojowych. Wspólnota i ciągłość. W kierunku rodziny funkcjonalnej. Wskazówki praktyczne.
Zawiera: Rozdział 2. Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system / Barbara Harwas-Napierała.
Zawiera: Modele komunikacji interpersonalnej (jednostronny i dwustronny model komunikacji, relacyjny model komunikacji). Podstawowe uwarunkowania komunikacji w rodzinie (podmiotowe i pozapodmiotowe). Rozwojowe zmiany komunikacji w systemie rodziny (komunikacja w podsystemie małżeńskim, zmiany rozwojowe komunikacji w podsystemie rodzicielskim, komunikacja w podsystemie rodzeństwa). Warunki kształtowania prawidłowej komunikacji (kształtowanie umiejetności usprawniających komunikację rodzinną).
Zawiera: Rozdział 3. Narracje rodzinne / Elżbieta Dryll.
Zawiera: Rodzina jako nisza semantyczna. Geneza treści rodzinnych narracji (tradycja, przekaz międzypokoleniwoy, historia życia rodziny nuklearnej, dlaczego ważne jest badanie narracji rodzinnych).
Zawiera: Rozdział 4. Role i funkcje rodziny / Katarzyna Walęcka-Matyja.
Zawiera: Współczesne ujęcie roli rodziny. Kierunki przemian współczesnej rodziny a role i funkcje rodzinne. Role w systemie rodziny. Funkcje rodziny. Psychospołeczne uwarunkowania funkcji rodziny.
Zawiera: Rozdział 5. Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania / Hanna Liberska, Mirosława Matuszewska.
Zawiera: Modele rodziny - klasyfikacja modeli funkcjonowania rodziny. Styl wychowania - pojęcia podstawowe: wychowanie, styl wychowania; rodzaje stylów wychowania. Modele funkcjonowania rodziny a style wychowania.
Zawiera: Rozdział 6. Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania / Mieczysław Plopa.
Zawiera: Założenia i inspiracje teorii przywiązania (aspekt ewolucyjny i neuropsychologiczny). Przywiązanie w okresie dzieciństwa, dorosłości, przywiązanie a relacje w bliskich związkach.
Zawiera: Rozdział 7. Seksualność w związkach małżeńskich / Magdalena Grabowska.
Zawiera: Pojęcie seksualności. Aktywność seksualna małżonków i ich uwarunkowania (wiek, staż, relacje). Problemy seksualne małżonków.
Zawiera: Rozdział 8. Transmisja międzypokoleniowa - procesy zachodzące na styku pokoleń / Marzanna Farnicka, Hanna Liberska.
Zawiera: Istota i mechanizmy transmisji międzypokoleniowej w rodzinie: naśladownictwo, modelowanie, identyfikacja. Obszary transmisji międzypokoleniowej w rodzinie. Transmisja międzypokoleniowa w różnych podejściach psychologicznych. Transmisja międzypokoleniowa jako proces formowania rodziny - model Murraya Bowena. Kierunki badań nad transmisją w rodzinie - wyzwania dla badań nad transmisją w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 9. Psychologia religijności/duchowości rodziny / Elżbieta Rydz.
Zawiera: Religijność i duchowość - definicje. Współczesne podejścia badawcze w psychologii religijności/duchowości rodziny: rozwój struktury i funkcji religijności, rozwój struktury i funkcji rodziny. Rozwój religijności człowieka w kontekście cyklu życia rodzinnego w ujęciu Evelyn Duvall: religijność i duchowość w małżeństwie bez dzieci, rodziny wychowujace małe dzieci, rodziny z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, rodziny z nastolatkami, rodziny jako instytucje wypuszczające dzieci w świat, starzejący się członkowie rodziny. Perspektywy badań dotyczących religijności w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 10. Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie / Hanna Liberska.
Zawiera: Wyznaczniki rozwoju w systemie rodziny: miejsce rodziny wśród innych systemów, wymiary zmian w systemach społeczno-kulturowych. Zmiany w strukturze systemu rodziny. Rodzina jako kontekst rozwoju indywidualnego.
Zawiera: Część II. Zróznicowanie formy życia rodzinnego.
Zawiera: Rozdział 1. Samotne rodzicielstwo / Sylwia Rydz.
Zawiera: Specyfika roli kobiecej - matka i samotna matka. Specyfika roli męskiej - ojciec i samotny ojciec. Funkcjonowanie rodziny niepełnej. Konsekwencje samotnego rodzicielstwa. Migracja zarobkowa jako czasowe samotne rodzicielstwo. Pomoc samotnym rodzicom.
Zawiera: Rozdział 2. Związki kohabitacyjne / Iwona Janicka.
Zawiera: Kohabitacja jako nowa forma życia pary. Przyczyny kohabitacji. Charakterystyka osób kohabitujących. Przedślubna kohabitacja a małżeństwo. Kohabitacja a rokowania odnosnie do trwałości związku (efekt selekcji i kohabitacji). Zaangażowanie w relację a trwałość związków intymnych: wybrane teorie zaangażowania, rola zaangażowania, zaangażowanie partnerów kohabitujących i poślubionych.
Zawiera: Rozdział 3. Partnerzy kohabitujący jako rodzice / Iwona Janicka. Dzieci urodzone poza małżeństwem. Rodziny kohabitacyjne (fazy rozwoju rodziny kohabitującej, johabitacja a zaangażowane rodzicielstwo). Problem stabilności rodzin kohabitacyjnych (niestabilność kohabitacji a rodzicielstwo, a dzieci). Warunki życia rodzin kohabitacyjnych.
Zawiera: Rozdział 4. Rodzina zrekonstruowana / Aleksandra Lewandowska-Walter.
Zawiera: Definicje i statystyki. Rodzina zrekonstruowana jako system. Małżeństwo powtórne jako podstawa rekonstrukcji rodziny. Rodzicielstwo w rodzinie zrekonstruowanej. Dziecko w rodzinie zrekonstruowanej - typy rodzin zrekonstruowanych. Wskazówki do pracy psychoedukacyjnej i terapeutycznej.
Zawiera: Rozdział 6. Rodzina zastępcza / Alicja Kalus.
Zawiera: Rodzina zastępcza z perspektywy prawnej. Specyfika rodziny zastępczej. Rodzinny dom dziecka jako rodzinna forma opieki zastępczej - perspektywa prawna.
Zawiera: Rozdział 7. Kulturowa różnorodność rodziny / Alicja Kalus.
Zawiera: Status współczesnej rodziny. Wartości kulturowe a interakcje w rodzinie. Rodziny wielokulturowe. Przyszłość rodziny w kontekście procesu zmiany społecznej.
Zawiera: Część III. Zdrowotne i społeczne problemy w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 1. Choroba przewlekła w systemie rodziny / Waldemar Świętochowski.
Zawiera: Trzy ujęcia choroby. Choroba jako nienormatywny kryzys w rodzinie. Rodzina wobec przewlekłej choroby: reakcje na poziomie zachowań i na poziomie procesów (ujęcie systemowe). Adaptacja do kryzysu: jak problemy pomagają w adaptacji. Dlaczego przewlekła choroba jest przewlekła.
Zawiera: Rozdział 2. Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny / Eleonora Bielawska-Batorowicz.
Zawiera: Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich medyczne uwarunkowania: niepłodność - rodzaje, przyczyny, rozpowszechnienie, poronienia, martwe urodzenia i śmierć dziecka w okresie okołoporodowym - rozpowszechnienie, przyczyny. Następstwa trudności w realizacji planów prokreacyjnych: diagnoza niepłodności i jej następstwa psychologiczne, straty ciąży i ich następstwa psychologiczne. Przezwyciężanie trudności prokreacyjnych - na przykładzie niepłodności: techniki wspomaganego rozrodu w leczeniu niepłodności, rozwój dzieci urodzonych w wyniku zastosowania technik rozrodu wspomaganego, relacje w rodzinie powstałej w wyniku zastosowania technik rozrodu wspomaganego.
Zawiera: Rozdział 3. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym / Ewa Marat.
Zawiera: Informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka: w jaki sposób należy przekazywać rodzicom diagnozę, modelowa procedura informowania o zaburzeniach dziecka. Niepełnosprawność dziecka a zmiany w systemie rodzinnym: model żałoby i chronicznego smutku, stres rodzicielski, niepełnosprawność dziecka jako sytuacja kryzysowa. Adaptacja rodziców do niepełnosprawności dziecka - zespół wypalania sił u rodziców dzieci niepełnosprawnych. Rola wsparcia społecznego w procesie radzenia sobie przez rodziców dzieci niepełnosprawnych. Społeczne, emocjonalne i adaptacyjne problemy doświadczane przez rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Pomoc dla rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi.
Zawiera: Rozdział 4. Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie / Magdalena Błażek.
Zawiera: Kryzys rozwodowy - charakterystyka. Przyczyny rozwodów. Predyktory powodzenia i niepowodzenia związku. Fazy procesu rozwodowego. Funkcjonowanie psychologiczne dorosłych w sytuacji rozwodu z uwzględnieniem różnic płciowych. Funkcjonowanie psychologiczne dzieci w sytuacji rozwodu rodziców: płeć dziecka a proces radzenia sobie z rozwodem rodziców, cechy indywidualne dziecka i wsparcie społeczne a radzenie sobie z rozwodem rodziców.
Zawiera: Rozdział 6. Rodzina a zachowanie antyspołeczne / Mieczysław Radochoński, Lidia Perenc, Anna Radochońska.
Zawiera: Zachowania antyspołeczne i ich przyczyny. Rodzina jako miejsce rozwoju zachowań antyspołecznych: rola czynników genetycznych, struktura rodziny, charakterystyczne cechy matki i dzieci, relacje w rodzinie, osadzenie rodzica w zakładzie karnym.
Zawiera: Mechanizm transmisji międzypokoleniowej a zachowania antyspołeczne.
Zawiera: Część IV. Terapia rodzin i terapeutyczna rola rodziny.
Zawiera: Rozdział 1. Współczesne nurty w terapii rodzin / Tadeusz Pietras.
Zawiera: Historia i zasady terapii rodzin. Wskazania i przeciwwskazania do terapii rodzin.
Zawiera: Rozdział 2. Pozytywna psychologia rodziny - w teorii i praktyce / Bogusława Lachowska.
Zawiera: Obszary psychologii rodziny. Obszary psychologii pozytywnej: najważniejsze koncepcje i pojęcia psychologii pozytywnej, siły i cnoty charakteru. Zainteresowanie pozytywnością na gruncie psychologii rodziny: koncepcja sił rodziny, pozytywna interwencja w rodzinę - interwencje skoncentrowane na siłach rodziny, prężność rodziny.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Część I. Wprowadzenie do socjologii. Rozdział I. Przedmiot i zakres socjologii. Geneza socjologii. Przedmiot socjologii. Działy i funkcje socjologii. Życie społeczne i jego podstawy. Ideologia i polityka edukacyjna. Metody badań. Metoda reprezentacyjna w socjologii. Badania eksperymentalne. Metody badań terenowych. Obserwacje. Wywiad. Kwestionariusz i jego konstrukcja. Procedura badawcza w socjologii i pedagogice. Podjęcie problematyki. Sformułowanie problemu. Uzasadnienie problemu. Analiza problemu. Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych. Planowanie badań. Badania wstępne. Przeprowadzanie badań właściwych. Opracowanie wyników badania. Krytyczna analiza wyników. Synteza wyników. Pisemne opracowanie całości. zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział II. Człowiek i świat edukacji. Zarys rozwoju socjologii wychowania. Socjologia edukacji, jej przedmiot i funkcje. Socjologia edukacji i jej paradygmaty. Teorie socjologiczne a edukacja. Ciągłość i przemienność edukacji. Podstawowe pojęcia socjologii edukacji. Postawy społeczne. Rola społeczna. Socjalizacja i wychowanie. Zbiorowość społeczna. Instytucje społeczne. Więź społeczna i jej elementy. Zagadnienia do przemyślenia i powtórzenia.
Zawiera: Rozdział III. System wychowania i jego wdrażanie. Pojęcie systemu wychowania. Typologia systemów edukacyjnych. Struktura systemu wychowawczego. Socjotechnika wdrażania systemu. Fazy wdrażania systemu wychowawczego. Faza preparacji. Stadium orientacji i systemie. Stadium podjęcia decyzji o wdrażaniu systemu. Stadium rozdziału celów i zadań wdrożeniowych. Stadium łączenia celów i zadań w hierarchii organizacyjnej. Stadium tworzenia struktur informacyjnych systemu. Faza wykonania wdrożenia. Faza działań systemu. Funkcjonowanie szkoły w sytuacjach wychowawczych. Sytuacje innowacyjne. Sposoby pokonywania sytuacji trudnych. Ogólne dyrektywy sprawnego działania. Zasady wdrażania systemu wychowawczego. Zasady prakseologiczne. Zasady pedagogiczne. Zasady socjologiczne. Zasady socjotechniczne. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Część II. W kręgu małych grup społecznych - socjologia mikroedukacji. Wprowadzenie do socjologii mikroedukacji. Rozdział IV. Osoba - człowiek jako istota społeczna i obywatel. Pojęcie osobowości. Kształtowanie się osobowości. Elementy składowe osobowości. Typy osobowości. Rozwój osobowości dzieci na przełomie okresu przedszkolnego i szkolnego. Kształtowanie się osobowości w okresie dorastania. Rola procesów socjalizacyjnych w rozwoju osobowości. Strukturalne uwarunkowania osobowości. Działania aspołeczne i jego przejawy. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział V. Grupa społeczna. Pojęcie grupy. Klasyfikacja grup. Stosunki społeczne w grupie. Interakcje w grupie. Cechy grupy społecznej. Struktura grupy. Przynależność do grupy. Role społeczne a zachowanie jednostki w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Pozycja społeczna w grupie. Przywódcy i podwładni. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VI. Rodzina jako grupa społeczna. Definicja rodziny. Funkcje rodziny. Cykle życia małżeńsko-rodzinnego. Struktura rodziny i wewnątrzrodzinne stosunki społeczne. Typologia małżeństwa i rodziny. Dezorganizacja rodziny. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VII. Szkoła w systemie edukacji. Funkcje szkoły. Modernizacja szkoły. Szkoły społeczne. Wychowanie integralne. Szkoły środowiskowe. Koncepcja mikrosystemu wychowawczego. Szkoły ekologiczne. Szkoła jakościowej transgresji. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział VIII. Nauczyciel i klasa szkolna. Definicja klasy szkolnej. Stosunki społeczne i normy funkcjonujące w klasie szkolnej. Osobowość i role zawodowe nauczyciela w szkole. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Zawiera: Rozdział IX. Stosunki społeczne w grupach rówieśniczych. Istota tworzenia się grup rówieśniczych. Struktura i funkcje grupy rówieśniczej. Typologia grup rówieśniczych. Dziecięce grupy zabawowe. Paczki rówieśników. Kliki. Bandy i szajki. Patologia społeczna i ruchy młodzieżowe. Zagadnienia do powtórzenia i przemyślenia.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 207-216.
Zawiera: Spis treści:
Zawiera: Rodzina jako środowisko wychowawcze i rozwojowe dziecka niepełnosprrawnego. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Funkcje wychowawcze i emocjonalne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Postawy rodziców niepełnosprawnych dzieci i ich wpływ na dziecko. Specyfika potrzeb niepełnosprawnych dzieci. Instytucje i organizacje społeczne wspierające rodzinę z dzieckiem niepełnosprawnym.
Zawiera: Niepełnosprawność dzieci i młodzieży i jej charakterystyka. Pojęcie niepełnosprawności. Klasyfikacja kategorii niepełnosprawności dzieci. Etiologia niepełnosprawności dzieci. Charakterystyka funkcjonowania dzieci niepełnosprawnych.
Zawiera: Metodologia badań własnych: wprowadzenie, cel, przedmiot, problemy, hipotezy badawcze oraz zmienne niezależne i zależne, metody i techniki badawcze stosowane w procedurze badawczej, organizacja badań oraz charakterystyka populacji badawcze.j
Zawiera: Przeżycia emocjonalne rodziców związane z akceptacją niepełnosprawności dziecka.
Zawiera: Postawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego w rodzinie.
Zawiera: Zaspokajanie przez rodziców potrzeb psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych.
Zawiera: Świadomość i oddziaływanie wychowawcze rodziców w stosunku do dziecka niepełnosprawnego.
Zawiera: Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich w opracowaniu Marii Ziemskiej. Kwestionariusz ankiety dla rodziców. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej = Works of Holy Cross University, ISSN 1234-7604 ; nr 156.)
Bibliogr. s. 115-118.
Zawiera: Rozdział I. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. 1.1. Istota i cele podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 1.2. Założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego z dnia 15 I 2009 r. i warunki jej realizacji.
Zawiera: Rozdział II. Formy aktywności dziecięcej w przedszkolu. 2.1. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej. 2.2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze (zintegrowane) i warunki ich realizacji. 2.3. Spacery i wycieczki jako swoista forma aktywności dziecięcej. 2.4. Praca i jej wartości w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. 2.5. Uroczystości jako jedna z form organizacyjnych pracy przedszkola. 2.6. Sytuacje okolicznościowe w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Zawiera: Rozdział III. Realizacja treści obszarów edukacyjnych zawartych w Podstawie Programowej wychowania w przedszkolu w aspekcie aktywności dziecięcej. 3.1. Aktywność społeczna dzieci. 3.2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku. 3.3. Wspomaganie rozwoju mowy. 3.4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swego otoczenia. 3.5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. 3.6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych. 3.7. Wychowanie przez sztukę. 3.8. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne budzenie zainteresowań technicznych. 3.9. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. 3.10. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. 3.11. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 3.12. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. 3.13. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Zawiera: Rozdział IV. Współpraca przedszkola z rodzicami jako forma wspierania aktywności dziecięcej. 4.1. Dotychczasowa praktyka współpracy placówki przedszkolnej z rodzicami. 4.2. Charakterystyka wybranych form współpracy placówki przedszkolnej z rodzicami.
Zawiera m.in. definicje zabaw w ujęciu różnych autorów, klasyfikacje zabaw. Omówiono zabawy manipulacyjne - badawcze, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, zabawy i gry dydaktyczne.
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: Spis treści. Rozdział I. Znaczenie edukacji w przebiegu życia człowieka.
Zawiera: Ontologia dzieciństwa / Danuta Waloszek.
Zawiera: Edukacja całożyciowa człowieka w świetle zadań rozwojowych / Krystyna Ferenz.
Zawiera: Znaczenie edukacji w wiejskiej społeczności lokalnej / Krzysztof Zajdel.
Zawiera: Edukacja muzyczna w przebiegu życia / Lidia Kataryńczuk-Mania.
Zawiera: Od kształcenia szkolnego do edukacji permanentnej. Społeczny wymiar sportu / Mariusz Gwozda.
Zawiera: Rozdział II. Media - nowe wyzwania dla edukacji w przebiegu życia.
Zawiera: Kompetencje informacyjne i medialne nauczyciela/ucznia we współczesnym świecie / Irena Pulak, Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska.
Zawiera: Technologie informacyjne w różnych fazach życia człowieka / Rafał Olczak.
Zawiera: Warsztaty fotograficzne jako forma edukacji wizualnej w resocjalizacji nieletnich / Hubert Kupiec.
Zawiera: Nowe rozwiązania w dydaktyce programowania komputerów / Jakub Swacha.
Zawiera: Rozdział III. U początków drogi edukacyjnej człowieka.
Zawiera: Edukacja przedszkolna inwestycją w rozwój jednostki i społeczeństwa / Agnieszka Olczak.
Zawiera: "Wyspa skarbów" czy "rafa koralowa"? Przedszkole w narracjach osób dorosłych / Anetta Soroka-Fedorczuk.
Zawiera: Przedszkole w Norwegii - Norsk Barnehage / Ewa Woś.
Zawiera: Dziecko z klasy średniej jako przedmiot konsumpcji rodziców / Mirosława Nyczaj-Drąg.
Zawiera: Orientacja dzieci w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Ustalenia badawcze / Anna Lis-Zaldivar.
Zawiera: Rozdział IV. Wybrane problemy edukacji dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
Zawiera: Współpraca szkoły z rodziną w świadomości nauczycieli i rodziców / Edward Kozioł.
Zawiera: O nowy model nauczyciela-wychowawcy / Małgorzata Prokosz.
Zawiera: Nauczyciele klas początkowych a kwestia mniejszości narodowych i etnicznych w szkole / Beata A. Orłowska.
Zawiera: Proces wychowania wyzwaniem dla szkół gimnazjalnych / Robert Fudali.
Zawiera: Występowanie i przyczyny utrzymywania się mowy sytuacyjnej oraz mowy gestów w wypowiedziach uczniów klasy pierwszej / Anna Jakubowicz-Bryks.
Zawiera: Uzdolnienia uczniów jako osobowościowe determinanty osiągnięć szkolnych / Krzysztof Wołodkiewicz.
Zawiera: Propedeutyka preorientacji i orientacji zawodowej dzieci w szkole / Daniel Kukla.
Zawiera: Znaczenie edukacji prozdrowotnej w profilaktyce otyłości u dzieci i jej wpływ na dalsze funkcjonowanie społeczne / Iwona Rudek.
Zawiera: Zachowania społeczne nabywane przez gimnazjalistów - na przykładzie gimnazjów "wirtualnych" / Anita Farmuła-Jurczak.
Zawiera: Rozdział V. Wybrane problemy edukacji dorosłych.
Zawiera: "Moja droga do uczelni" - narracje studentek pedagogiki pochodzących ze środowisk wiejskich / Małgorzata Mikut.
Zawiera: Zadania wychowawcze w regulacjach prawno-organizacyjnych polskiego szkolnictwa wyższego w kontekście kroskulturowej refleksji pedagogicznej (2009 rok) / Ryszard Małachowski.
Zawiera: Działalność kręgów seniorów jako odpowiedź na oczekiwania ich członków / Krystyna Stech.
Streszcz. ang. przy pracach.
Materiał w dużej mierze oparty na badaniach.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej, ISSN 1234-7064 ; 93)
Bibliogr. s. 341-355.
Zawiera: Rozdział I: Rodzina jako środowisko życia dziecka i przestrzeń dzieciństwa: 1. Znaczenie opieki nad dzieckiem w rodzinie w ujęciu Janusza Korczaka. 2. Znaczenie wychowania rodzinnego w poglądach Urszuli Ledóchowskiej (1865-1939). 3. Dzieciństwo we współczesnej rodzinie polskiej - czy jest zagrożone? 4. Pedagogika społeczna i rodzinna. Nowe obszary badawcze. 5. Czynniki różnicujące jakość dzieciństwa. 6. Dzieciństwo w obszarze biedy i bezrobocia. 7. Rodzina bezrobotna jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. 8. Dzieciństwo w rodzinie problemowej (zagrożenia rozwoju biosocjokulturalnego).
Zawiera: Rozdział II: Wypełnianie funkcji i zadań opiekuńczo-wychowawczych przez rodziców. 1. Wpływ środowiska rodzinnego na przystosowanie społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. 2. Wypełnianie funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinach dzieci dziewięcio- i dziesięcioletnich. 3. Agresja dziecka w szkole jako skutek błędów wychowawczych rodziców. 4. Sytuacja domowa i szkolna dzieci z rodzin dotkniętych bezrobociem. 5. Sytuacja dzieci wychowujących się w rodzinie bezrobotnej matki. 6. Wypełnianie zadań opiekuńczo-wychowawczych przez samotnych ojców. 7. Opiekuńczo-wychowawcza rola ojca w rodzinie (w świetle wypowiedzi dzieci). 8. Małżeństwo i rodzina w opinii młodzieży wychowywanej w rodzinach niepełnych.
Zawiera: Rozdział III: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. 1. Rodziny ryzyka jako obiekt działań pracy socjalnej. 2. Opiek ai wychowanie w rodzinie bezrobotnej. Zakres i formy pomocy. 3. Formy pomocy udzielanej bezdomnym. 4. Formy pomocy świadczone rodzinom wielodzietnym przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Skarżysku-Kamiennej. 5. Praca socjalna z dzieckiem i rodziną dysfunkcyjną - w poszukiwaniu nowych rozwiązań i modeli działań. 6. Instytucje i organizacje społeczne wspomagające rodziny alkoholików w wypełnianiu zadań opiekuńczo-wychowawczych (na przykładzie badań w gminie Dębica). 7. Pomoc rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym świadczona przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w Pińczowie. 8. System przeciwdziałania przemocy w rodzinie (na przykładzie badań przeprowadzonych w punkcie interwencji kryzysowej). 9. Die Socialhilfe für Kinder und Familien - Aktivität dazu berufener Institutionen am beispiel von Kielce.
Zawiera: Rozdział IV Rodzina i sieroctwo społeczne - ujęcie teoretyczne i empiryczne. 1. Przemiany systemu opieki nad dzieckiem w Polsce. 2. Od domu dziecka do rodziny - w poszukiwaniu nowych koncepcji opieki nad dzieckiem. 3. Rodzice wychowanków domu dziecka. 4. Kompensowanie choroby sierocej w domach małego dziecka. 5. Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. 6. Profesje społeczne ukierunkowane na opiekę i pomoc - założenia teoretyczne i implikacje praktyczne.
Zawiera: Zagadnienia do samodzielnego opracowania.
Zawiera tekst Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.
Książka
W koszyku
Temat
Bourdieu, Pierre (1930-2002) Cenzura Simmel, George (1858-1918) Veblen, Thorstein B. (1857-1929) Agroturystyka Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego Bezrobocie Bogactwo Choroby Czas wolny od pracy Czytelnictwo prasy Demografia DINKS (Double Income, No Kids) Dobro wspólne Dziecko pozamałżeńskie Dzietność zob. Rozród Edukacja Eurobarometr Fordyzm (ekonom.) Frekwencja wyborcza Fundusz sołecki Fundusze strukturalne UE Globalizacja Gospodarka Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy Grono przyjacielskie Indeks wolności mediów Instytucje europejskie Internet Kapitał społeczny Kara cielesna Klasa średnia Klasyfikacja ISCED Konkubinat Kościoły (wyznania) Kościół katolicki Kultura masowa Kultura Lobbing Macierzyństwo Makdonaldyzacja Małżeństwo Miasta Migracje Mniejszości narodowe Mniejszość Monoparentność Obszary podmiejskie zob. Strefa podmiejska Ojcostwo Oświata Parlamentaryzm Pary homoseksualne Piramida wieku ludności PISA (program) Płace Płeć Polacy za granicą Polityka Metody Polityka rodzinna Polska Postfordyzm (ekonom.) Potrzeby Praca Prestiż Prezydencjalizm Prokreacja zob. Rozród Przedsiębiorczość (postawa) Przedszkola Reprodukcja ludności Religia Religijność Rodzina Rodzina patchworkowa Rolnictwo Rozród Rozwód Rozwój gospodarczy Rynek Rynek pracy Sekularyzacja społeczna Single Społeczeństwo Społeczeństwo informacyjne Stereotyp (psychol., socjol.) Środki masowego przekazu Strefa podmiejska Styl życia System oświaty Systemy wyborcze Szkolnictwo Szkolnictwo wyższe Tayloryzm (ekonom.) Telemetria Telewizja Tożsamość narodowa Ubóstwo Układy sieciowe seniorów Unia Europejska Urodzenia pozamałżeńskie zob. Dziecko pozamałżeńskie Wieś Wychowanie przedszkolne Wykształcenie Zachowania zdrowotne Zatrudnienie Zdrowie Zdrowie publiczne Związki zawodowe Życie seksualne Żywność ekologiczna Polska
Bibliogr. s. 659-684.
Zawiera: Wstęp / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Część pierwsza. Populacja i kapitał ludzki.
Zawiera: Pytanie wprowadzające: dlaczego polityków tak bardzo interesują nasze dzieci?; Kapitał ludzki; Mieszkańcy Polski; Mieszkańcy Polski - główne pojęcia i teorie; Populacja; Statystyki witalne, czyli ruch ludności; Teoria przejścia demograficznego; Migracje; Sytuacja demograficzna w krajach o różnym stopniu rozwoju; Co oznacza transnarodowość; Mieszkańcy Polski - wskaźniki i sposób badania; Piramidy wieku ludności: społeczeństwo "młode" (Meksyk) i "stare" (Szwecja); Polska piramida wieku: prognoza na rok 2035; Mieszkańcy polskie w perspektywie historycznej; Procesy demograficzne w Polsce; Strumienie migracyjne Polaków; Mieszkańcy współczesnej Polski; Sytuacja demograficzna Polski; Zróżnicowanie narodowo-etniczne społeczeństwa polskiego; Definiowanie pojęcia "mniejszość"; Zagraniczni Polacy; Mieszkańcy Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Giza, Małgorzata Głowacka-Grajper, Sylwia Urbańska.
Zawiera: Edukacja; Pytanie wprowadzające: po co nam szkoła?; Edukacja - główne pojęcia i teorie; Definicja i zakres edukacji; Główni "aktorzy" systemu edukacji i ich rola; Klasyfikacja ISCED; Nauczyciel - zawód i powołanie?; Społeczne funkcje edukacji; Nowe tendencje w edukacji; Edukacja - wskaźniki i sposób badania; Edukacja w Polsce w perspektywie historycznej; Edukacja we współczesnej Polsce; Organizacja systemu edukacji w Polsce; Schemat systemu oświaty w Polsce; Poziom edukacji w Polsce; Nierówności edukacyjne; Debata publiczna na temat edukacji; Edukacja małych dzieci; Edukacja w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Baczko-Dombi, Tomasz Żółtak.
Zawiera: Stan zdrowia; Pytanie wprowadzające: dlaczego czekamy w kolejkach do lekarza?; Stan zdrowia - główne pojęcia i teorie; Skąd się biorą choroby?; Rola chorego - podejście funkcjonalne; Choroba jako piętno - podejście interakcyjne; Choroba jako doświadczenie; Stan zdrowia a struktura społeczna; Czy biedni chorują częściej; Stan zdrowia a płeć; Przejście od modelu biomedycznego do modelu środowiskowego; Medykalizacja; Stan zdrowia - wskaźniki i sposób badania; Miary i wskaźniki epidemiologiczne; Wskaźniki ekonomiczne i systemowe; Miejsce dla badań socjologicznych; Stan zdrowia w Polsce w perspektywie historycznej; Powojenne wyzwania; Lecznictwo niemedyczne; Przemiany stanu zdrowia Polaków; Przemiany prawno-instytucjonalne po 1989 roku; Stan zdrowia we współczesnej Polsce; Instytucje i grupy społeczne; Style życia i zachowania prozdrowotne; Stan zdrowia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Łukasz Raciborski.
Zawiera: Miasto i wieś; Pytanie wprowadzające: czy nazwanie kogoś "wieśniakiem" jest jeszcze obraźliwe?; Czy współczesnego chłopa dawniej opisano by za pomocą określenia "wieśniak"; Czy Polacy wolą mieszkać na wsi, czy w mieście?; Miasto i wieś - główne pojęcia i teorie; Czym jest miasto?; Czy wieś jeszcze istnieje?; Czy Polska jest krajem rolniczym; Jaką misję ma do spełnienia współczesne rolnictwo; Oscypek z truskawką, czyli produkty tradycyjne i regionalne w Polsce; Miasto i wieś - wskaźniki i sposób badania; NYS w Polsce; Miasto i wieś w Polsce w perspektywie historycznej; Polski Manchester i Alternatywy 4, czyli od przeszłości do teraźniejszości polskich miast; Zarys historii wsi polskiej; Miasto i wieś we współczesnej Polsce; Polskie metropolie; Akcja lokatorska - Wrocław. Ruch społeczny w odpowiedzi na działania rewitalizacyjne władz miasta; Obszary podmiejskie; Fundusz sołecki - pieniądze dla wsi, by brała sprawy w swoje ręce; Współczesna polska wieś; Agroturystyka, czyli wieś nie tylko rolnicza; Żywność z metką eko; Co ma wspólnego wioska hobbitów z programem LEADER?; Miasto i wieś w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Polskie miasta - między urodą północy a problemami południa; Polska wieś i rolnictwo - wiele słabych ekonomicznie gospodarstw / Katarzyna Kajdanek.
Zawiera: Część druga. Przemiany obyczajowości.
Zawiera: Życie rodzinne; Pytanie wprowadzające: po co ludziom dzieci?; Życie rodzinne - główne pojęcia i teorie; Problem z definiowaniem rodziny; Współczesna definicja rodziny; Co rodzina ma wspólnego z reprodukcją struktury społecznej?; "Czysta relacja" i "miłość współbieżna", czyli jak socjologowie opisują współczesne związki; Życie rodzinne - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki demograficzne wykorzystywane przy opisie życia rodzinnego; Typy rodzin; Gospodarstwo domowe a rodzina; Życie rodzinne w Polsce w perspektywie historycznej; Początki współczesnego modelu rodziny; Skąd się wzięły zmiany?; Przykłady nowych form życia rodzinnego; Rodziny w PRL; Życie rodzinne we współczesnej Polsce; Partnerstwo - deklaracje czy praktyka?; Macierzyństwo - między matką Polką a "supermatką" i "nową matką"; "Niedokończony proces indywidualizacji", "kobieca pułapka", "pułapka familijna"; Rynek pracy i przedszkola; Nowy model ojcostwa; Zmiana w podejściu do wychowywania dzieci; Życie intymne; Jak badać zachowania seksualne?; Życie rodzinne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; W jaki sposób państwo może wpływać na prokreację?; Zasady współczesnej efektywnej polityki rodzinnej / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Życie religijne; Pytanie wprowadzające: czy Polacy są wierzący?; Życie religijne - główne pojęcia i teorie; Spór o definicję religii; Czy jediizm jest religią?; Religia a proces sekularyzacji; Życie religijne - wskaźniki i sposób badania; Jak socjolog może badać religię?; Wskaźniki mierzące religijność; Życie religijne w Polsce w perspektywie historycznej; Życie religijne na ziemiach polskich do II wojny światowej; Kościół katolicki i religia w okresie PRL; Rodzinność polskiej religijności; Kościół katolicki w III Rzeczypospolitej; "Pokolenie JP2"?; Życie religijne we współczesnej Polsce; Religia w państwie - regulacje prawne i dane statystyczne; Rozwój instytucjonalny Kościoła katolickiego i jego stan posiadania; Finanse Kościoła katolickiego w krajach europejskich; Religijność w doświadczeniu jednostek; Życie religijne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Sławomir Mandes.
Zawiera: Style życia; Pytanie wprowadzające: dlaczego Polacy nie zawsze chcą się przyznawać do robienia zakupów w supermarkecie?; Makdonaldyzacja; Style życia - główne pojęcia i teorie; Styl życia i refleksyjność; Społeczeństwa klasy średniej; Konsumpcja masowa i uniformizacja; Nierówności i fragmentacja; Najważniejsze teorie: Veblen, Simmel, Bourdieu; Style życia - wskaźniki i sposób badania; Najczęściej stosowane wskaźniki; Jak badać style życia?; Style życia w Polsce w perspektywie historycznej; Style życia i praktyki kulturowe w PRL; Lata 90. XX wieku; McDonald's w Polsce; Style życia we współczesnej Polsce; Tendencje w różnicowaniu się stylów życia we współczesnej Polsce; Czy ludzie biedni mają jakiś styl życia?; Styl życia klasy średniej czy style życia klas średnich?; Co Polacy robią w czasie wolnym?; Style życia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Badania nad stylami życia w krajach europejskich / Małgorzata Jacyno.
Zawiera: Korzystanie z mediów; Pytanie wprowadzające: czy media zastąpią nam spotkania z rodziną i znajomymi?; Oferta medialna jest coraz bogatsza i bardziej różnorodna; Korzystanie z mediów - główne pojęcia i teorie; Funkcje mediów; Typologia dziennikarstwa; Media, sfera publiczna i świat wielkiej polityki; Media i kontrola społeczna; Indeks wolności mediów; Pierwsze strony gazet i efekt porządku dnia; Cenzura; Odbiorca: masowy, racjonalny, refleksyjny; Korzystanie z mediów - wskaźniki i sposób badania; Czytelnictwo prasy a poziom obywatelskości; Telemetria a oferta programowa; Badania atrakcyjności treści w internecie; Korzystanie z mediów w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany na rynku mediów w Polsce po 1989 roku; Korzystanie z mediów we współczesnej Polsce; Czytelnicy poszukiwani; Czytając kobiece magazyny. Interpretacja praktyki z perspektywy kulturowej; Kultura dźwięku i obrazu; Nowe horyzonty komunikacji; Korzystanie z mediów w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Przybylska.
Zawiera: Część trzecia. Przemiany w sferze publicznej.
Zawiera: Kapitał społeczny i dobro wspólne; Pytanie wprowadzające: dlaczego na polskich chodnikach jest tak dużo psich kup?; Kapitał społeczny i dobro wspólne - główne pojęcia i teorie; Dobro wspólne; Dlaczego kapitał społeczny jest tak ważny dla dóbr wspólnych?; Kapitał społeczny; "Brudny" kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne - wskaźniki i sposób badania; Jak mierzyć kapitał społeczny?; Krótka historia badań kapitału społecznego; "Być w sieci", czyli narzędzia pomiaru kapitału społecznego w perspektywie sieciowej; Jak badać dobra wspólne?; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce w perspektywie historycznej; "Tysiąc szkół na tysiąclecie"; Kapitał społeczny i dobro wspólne we współczesnej Polsce; Dobro wspólne; Dobro wspólne - gorące tematy; Kapitał społeczny; Nie tracić zdrowego rozsądku, czyli krytycznie wobec miar, statystyk i sondaży; Wpływ kapitału społecznego na rozwój; Rzeczpospolita szkolna, czyli szkoła kapitału społecznego; Internet a kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Jagoda Gandziarowska-Ziołecka, Joanna Średnicka, Karol Zyskowski.
Zawiera: Polityka i władza; Pytanie wprowadzające: czy w Polsce podział na lewicę i prawicę ma sens?; Polityka i władza - główne pojęcia i teorie; Władza i elity władzy; Ustroje polityczne; Rewolucje i ruchy społeczne; Najważniejsze nurty badawcze w ramach socjologii polityki i politologii; Polityka i władza - wskaźniki i sposób badania; Wpadka pracowni sondażowych w 2010 roku; Międzynarodowe badania porównawcze w socjologii polityki; Polityka i władza w Polsce w perspektywie historycznej; Trumny w polityce; Kluczowe pojęcia dotyczące zmiany ustrojowej; Polityka i władza we współczesnej Polsce; Instytucje polityczne; Dyskusja na temat likwidacji senatu; Parlamentaryzm i prezydencjalizm; Wpływ systemu wyborczego na liczbę mandatów przydzielanych partiom na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1993 roku; Problemy polityczne: postawy obywateli wobec instytucji; Problemy polityczne: zaangażowanie obywateli w życie publiczne; Polityka i władza w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Systemy wyborcze / Wojciech Rafałowski, Przemysław Sadura.
Zawiera: Polska w Unii Europejskiej; Pytanie wprowadzające: dlaczego w Unii Europejskiej mierzy się wielkość truskawek?; Lobbing w Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - główne pojęcia i teorie; Unia Europejska - zasady i instytucje; Instytucje Unii Europejskiej; Unia Europejska - spór wokół charakterystyki; Porządek prawny (acquis communautaire); Kalendarium rozszerzania Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki; Eurobarometr; Polskie badania zmian związanych z akcesją; Rolnicy i integracja europejska; Badanie zmian zachodzących w związku z procesem integracji europejskiej; Polska w Unii Europejskiej w perspektywie historycznej; Polska droga do Unii Europejskiej; Kalendarium - Polska w Unii Europejskiej; Chłodne powitanie, czyli Unia Europejska w okresie rozszerzenia; Deficyt demokracji; Konsekwencje traktatu lizbońskiego; Współczesna Polska w Unii Europejskiej; Fundusze europejskie; Fundusze strukturalne; Prawa obywateli Unii; Migracje; Prezydencja Polski w UE; Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej; Wykorzystanie funduszy strukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; Autostereotypy; Kim jest Polak, a kim Europejczyk?; Na zakończenie: kryzys, czyli co dalej z Europą? / Magdalena Tomasik, Marianna Zieleńska.
Zawiera: Część czwarta. W stronę rynku.
Zawiera: Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne; Pytanie wprowadzające: kiedy będziemy zarabiać tyle, ile na Zachodzie?; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - główne pojęcia i teorie; Definicje relacji gospodarczych - spojrzenie socjologiczne; Czym jest rynek?; Trzy typy wizji rynku; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - wskaźniki i sposób badania; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce w perspektywie historycznej; Polska: trwanie feudalizmu; Modernizacja w okresie PRL; Transformacja po 1989 roku; Rozwój współczesnej przedsiębiorczości; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne we współczesnej Polsce; Przedsiębiorstwa w Polsce; Przedsiębiorczość Polaków jako postawa; Klasa średnia i prekariat; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Mikołaj Lewicki.
Zawiera: Rynek pracy; Pytanie wprowadzające: po co ludzie pracują?; Rynek pracy - główne pojęcia i teorie; Społeczne determinanty i społeczne konsekwencje pracy; Tayloryzm; fordyzm i postfordyzm; Motywacje do pracy; Społeczne postrzeganie pracy; Współczesny rynek pracy; Szwecja jako przykład gospodarki opartej na wiedzy; Rynek pracy - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki ekonomiczne; Wskaźniki socjologiczne; Rynek pracy w Polsce w perspektywie historycznej; Praca w PRL: "Czy się stoi, czy się leży..."; Związki zawodowe; Rynek pracy: zmiany po transformacji ustrojowej; Rynek pracy we współczesnej Polsce; Główne tendencje na rynku pracy; Czy rosnąca liczba osób prowadzących działalność gospodarczą powinna cieszyć?; Czy praca jest ważna dla Polaków?; Demografia a rynek pracy; Płeć a rynek pracy; Wolontariat i nieodpłatna praca kobiet; Rynek pracy w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Na zakończenie / Łucja Krzyżanowska, Magdalena Stec.
Zawiera: Ubóstwo i zamożność; Pytanie wprowadzające: czy ludziom biednym należy pomagać i czy powinno robić to państwo?; Ubóstwo i zamożność - główne pojęcia i teorie; Definicje ubóstwa i zamożności; Czy biedni głosują rzadziej niż zamożni?; Koncepcja ubóstwa jako niedostatku możliwości działania; Ubóstwo a ludzkie potrzeby; Teoria potrzeb Abrahama Maslowa; Koncepcja potrzeb Lena Doyala i Iana Gougha; Kim są ludzie zamożni? Podstawowe problemy definicyjne; Ubóstwo i zamożność - wskaźniki i sposób badania; Linie ubóstwa; Ustawowe kryteria przyznawania świadczenia socjalnego z pomocy społecznej; Miary ubóstwa; Skale ekwiwalentności; Granice dostatku i zamożności; Jak zmienia się stopa ubóstwa w zależności od przyjętych wskaźników?; Ubóstwo i zamożność w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany w postrzeganiu ubóstwa i zamożności; Koncepcja cyklów biedy według Benjamina S. Rowntree; Ubóstwo i zamożność w II RP; Herbert Clark Hoover i Polsko-Amerykański Komitet Pomocy Dzieciom; Ubóstwo i zamożność w PRL; Badylarze, spekulanci i cinkciarze; Zmiany po transformacji ustrojowej; Ubóstwo i zamożność we współczesnej Polsce; Ubóstwo i zamożność - zmiany w liczbach; Wykształcenie a ubóstwo i zamożność; Społeczne postrzeganie ubóstwa i zamożności; Juwenalizacja i feminizacja ubóstwa; Enklawy biedy i zamożności; Współczesna debata o przeciwdziałaniu ubóstwu, czyli jak pomagać ludziom biednym?; Negatywny podatek dochodowy oraz powszechny dochód gwarantowany; Ubóstwo i zamożność w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Dariusz Zalewski.
Zawiera: Zakończenie. Współczesne społeczeństwo polskie: ludzie i instytucje w procesie zmian; Pytanie wprowadzające: dlaczego hoplici odrzucali używanie łuku?; Współczesne społeczeństwo polskie - główne pojęcia i teorie; Społeczeństwo jako ład indywidualnych działań; Reguły; Trwanie i zmiana; Kultura materialna i kultura symboliczna; Postawy; Proces cywilizacyjny: obiektywizacja reguł; Instytucje i praktyki społeczne; Społeczeństwo, naród a globalizujący się świat; Współczesne społeczeństwo polskie w perspektywie historycznej; Współczesne społeczeństwo polskie - instytucje i postawy / Anna Giza.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Rozdział I. Definicja uzależnienia od gier: Natura uzależnień, Analiza, Podatność dziecka na krzyżowe, Objawy i ocena stopnia zaawansowania uzależnienia, Uzależnienia krzyżowe, Wnioski.
Rozdział 2. Somatyczne i psychiczne oddziaływanie gier: Zagrożenia dla zdrowia, Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i zaburzenia współistniejące, Czy dzięki grom komputerowym dziecko staje się mądrzejsze?, Umiejętność uczenia się, Miłość i rozwój świadomości, Rozwój kompasu moralnego, Wiara w siebie, Zachowania prospołeczne, Czy z grania na komputerze są jakieś korzyści?
Rozdział 3. Ustalamy granice - czy "to tylko gra"?: Krok pierwszy - pozytywne nastawienie, Krok drugi - spotkanie rodzinne, Krok trzeci - logiczne następstwa, Krok czwarty - egzekwowanie, Ochłonięcie.
Rozdział 4. Niemowlęta (Od narodzin do drugiego roku życia): Monitor komputera opiekunem dziecka, Skuteczne utrwalanie zasad?, Marketing dla niemowląt i małych dzieci, Co mogą rodzice?
Rozdział 5. Wczesne dzieciństwo (2 do 6 lat): Napady złości i zachowania agresywne, Elektronika zamiast smoczka, Natychmiastowa nagroda, Cybernetyczny Wojtek i cybernetyczna Marysia, Szczególnie do rodziców chłopców, Marketing gier kierowany do przedszkolaków, Co mogą zrobić rodzice?
Rozdział 6. Lata szkoły podstawowej: Wasze dziecko a stres, Opóźnienie rozwoju emocjonalnego, Upośledzenie umiejętności społecznych, Prześladowanie i bycie prześladowanym, Plaga otyłości, Co mogą zrobić rodzice?
Rozdział 7. Wiek dojrzewania: Brak snu, Wyobcowanie, Presja rówieśników w sieci, Agresja, Nagabywania o charakterze seksualnym, Co mogą zrobić rodzice?
Rozdział 8. Uzależnienie od gier: U dorosłych dzieci, Groźby - agresja wobec innych i autoagresja, Co mogą zrobić rodzice?
Rozdział 9. Interwencja kryzysowa: Internet a seks.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Gunzburg, H. C. Sherborne, Weronika Affolter, Felicie Hess, Peter Knill, Christopher Knill, Marian Montessori, Maria (1870-1952) Szkola Podstawowa im. Stefana Żeromskiego (Chmielnik) Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy Polskiego Stowarzyszenia Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (Kielce) Niepubliczna Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza "Nasz Dom" (Ostrowiec Świętokrzyski) Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy (Cudzynowice) Gminny Zespół Szkół w Łagowie (woj. świętokrzyskie) Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Kielcach Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (Pińczów) Dziecko niepełnosprawne umysłowo Studium przypadku Niepełnosprawność umysłowa Szkolnictwo specjalne Dziecko niepełnosprawne Kształcenie integracyjne Adaptacja Akceptacja Potrzeby Skala PAC H. C. Gunzburga Skala PAS H. C. Gunzburga Społeczna adekwatność osobowa (personal social adequacy) Autyzm Dziecko autystyczne Matematyka Fizyka Mowa Ćwiczenia ortofoniczne Ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia fonacyjne Ćwiczenia logorytmiczne Ćwiczenia kształtujące słuch Fonematyczny Ćwiczenia artykulacyjne Zespół Retta Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Muzykoterapia Metoda Knillów Metoda Petera Hessa Biblioterapia Praca pozalekcyjna Niepełnosprawni umysłowo Agresja Rodzina Postawy rodzicielskie Wsparcie społeczne Rodzice Integracja Niepełnosprawni Uczniowie gimnazjów Uczniowie Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych Uczniowie szkół ponadgimnzajalnych Adolescencja Młodzież Postawy Wolontariat Orzecznictwo Kościół katolicki Dziecko autystyczne w rodzinie Afazja Dziecko Dojrzałość szkolna Niepowodzenia szkolne Uczniowie klas początkowych Zespół Turnera Wychowanie fizyczne Głusi w rodzinie Chmielnik (woj. świętokrzyskie) Kielce (woj. świętokrzyskie) Cudzynowice (woj. świętokrzyskie) Ostrowiec, Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie) Świętokrzyskie, województwo Łagów (woj. świętokrzyskie) Pińczów (woj. świętokrzyskie)
Zawiera: S. 17-29 : Realizacja obowiązku szkolnego przez uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w szkole podstawowej / Justyna Molisak.
Zawiera: S. 31-39 : Funkcjonowanie dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym / Ewa Sikora.
Zawiera: S. 41-51 : Akceptacja i adaptacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej / Barbara Kłosowicz.
Zawiera: S. 53-63 : Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie integracyjnej w opinii nauczycieli i rodziców - studium przypadku / Wioletta Kalina.
Zawiera: S. 65-75 : Sytuacja społeczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w opinii pełnosprawnych rówieśników / Katarzyna Dudek.
Zawiera: S. 77-86 : Akceptacja społeczna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym w klasie integracyjnej szkoły podstawowej - studium przypadku / Magdalena Pedyńska.
Zawiera: S. 87-96 : Funkcjonowanie społeczne dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną / Grażyna Stąporek.
Zawiera: 00 S. 97-107 : Umiejętności kategoryzacyjne chłopca z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej z cechami autyzmu / Aleksandra Kmiecik.
Zawiera: S. 111-120 : Problemy diagnozy i wspomagania rozwoju dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju / Anna Baran.
Zawiera: S. 121-129 : Diagnoza i terapia kompetencji komunikacyjnej dziecka 7-letniego z lekką niepełnosprawnością intelektualną - studium przypadku / Ewa Cierlik.
Zawiera: S. 131-140 : Umiejętności matematyczne u dziecka autystycznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Kinga Rubak.
Zawiera: S. 141-155 : Badanie sprawności językowej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - studium przypadku / Renata Janeczko.
Zawiera: S. 157-167 : Kształtowanie pojęć fizycznych u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Martyna Różalska.
Zawiera: S. 169-181 : Znaczenie ćwiczeń ortograficznych w stymulacji rozwoju językowego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Krina Kanclerz.
Zawiera: S. 183-193 : Możliwości rozwoju komunikacji u dziewczynki z zespołem Retta / Agnieszka Szawracka.
Zawiera: S. 195-204 : Wyrażanie emocji w plastyce - rysunek dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Barbara Mrugała.
Zawiera: S. 205-215 : Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w rewalidacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / Joanna Hińcza.
Zawiera: S. 217-224 : Metoda Felicie Affolter formą pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną . Beata Adamiec.
Zawiera: S. 225-235 : Muzyka i ruch w rewalidacji dziecka z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej / Dorota Banaszek.
Zawiera: S. 237-247 : Terapeutyczne działanie gongu i mis dźwiękowych według metody Petera Hessa na osoby z niepełnosprawnością intelektualną / Beata Buczkowska.
Zawiera: S. 249-258 : Wykorzystanie elementów biblioterapii w procesie rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej / Magdalena Pobocha.
Zawiera: S. 259-267 : Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością sprzężoną - na przykładzie Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Kielcach / Jolanta Górska.
Zawiera: S. 269-284 : Skondensowane oddziaływania wychowawcze sukcesem wychowanków Niepublicznej Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej "Nasz Dom" w Ostrowcu Świętokrzyskim / Renata Abramczyk.
Zawiera: S. 285-291 : Realizacja metody Marii Montessori w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Cudzynowicach / Magdalena Chabros.
Zawiera: S. 293-303 : Zajęcia pozalekcyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w gimnazjum / Monika Bolewska.
Zawiera: S. 305-314 : Rola katechezy w rozwoju duchowym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Anna Lewczuk.
Zawiera: S. 315-324 : Problem seksualności u osób z niepełnosprawnością intelektualną / Monika Ojrzyńska.
Zawiera: S. 327-335 : Aspiracje życiowe ucznia gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Ewa Cedro.
Zawiera: S. 337-346 : Problem agresji u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Ewa Borecka.
Zawiera: S. 347-354 : Sytuacja rodzinna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z Gminnego Zespół Szkół w Łagowie / Aneta Kaczmarczyk.
Zawiera: S. 355-361 : Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym / Angelika Cichopek.
Zawiera: S. 363-373 : Współpraca ze środowiskiem szkolnym w ocenie rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Marta Borek.
Zawiera: S. 375-385 : Kształcenie integracyjne w opinii rodziców dzieci pełnosprawnych na przykładzie przedszkola / Beata Suchogórska.
Zawiera: S. 387-396 : Postawy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym wobec integracji szkolnej / Iwona Biłko-Stachura.
Zawiera: S. 397-404 : Stosunek gimnazjalistów do integracji społecznej poprzez kształcenie osób niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych / Agnieszka Dziewięcka.
Zawiera: S. 405-415 : Postawy uczniów pełnosprawnych wobec niepełnosprawnych w gimnazjum integracyjnym / Beata Zegadło.
Zawiera: S. 417-426 : Gotowość młodzieży gimnazjalnej do integracji społecznej z niepełnosprawnymi rówieśnikami / Monika Saternus.
Zawiera: S. 427-438 : Postawy społeczne uczniów szkoły gimnazjalnej wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / Alicja Urban.
Zawiera: S. 439-451 : Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec niepełnosprawności / Katarzyna Sikora.
Zawiera: S. 453-462 : Stosunek dzieci ze szkoły ogólnodostępnej wobec osób niepełnosprawnych / Anna Wójcik.
Zawiera: S. 463-473 : Rozumienie istoty społecznej integracji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych / Anna Piątek.
Zawiera: S. 475-488 : Badanie postawy młodzieży pełnosprawnej wobec młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie / Katarzyna Mamla.
Zawiera: S. 489-500 : Opinie młodzieży licealnej na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną / Marzena Gała.
Zawiera: S. 501-509 : Wpływ programu "Razem milej" na modyfikację postaw deklarowanych przez młodzież licealną wobec osób niepełnosprawnych / Magdalena Bucka.
Zawiera: S. 511-521 : Znaczenie wolontariatu w realizacji idei integracji społecznej na przykładzie projektu "Nie jestem sam - rehabilitacja i wsparcie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej" PSOUU Koło w Kielcach / Joanna Bączek.
Zawiera: S. 523-531 : System orzecznictwa edukacyjnego dla osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładzie badań przeprowadzonych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pińczowie / Izabela Janiszewska.
Zawiera: S. 533-545 : Stosunek duchowieństwa katolickiego do życia seksualnego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym / Grażyna Zbroja.
Zawiera: S. 549-559 : Problemy wychowawcze rodzeństwa dziecka autystycznego / Urszula Nawrocka.
Zawiera: S. 561-569 : Realizacja roli ucznia przez dziecko z autyzmem w szkole ogólnodostępnej / Ewa Pabian.
Zawiera: S. 571-580 : Wspomaganie rozwoju mowy u dziecka 6-letniego z afazją / Małgorzata Pytko.
Zawiera: S. 581-590 : Ocena Wrażliwości edukacyjnej dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w młodszym wieku szkolnym / Iwona Pióro.
Zawiera: S. 591-600 : Aktywność fizyczna dziecka z zespołem Turnera / Katarzyna Kwintal.
Zawiera: S. 601-607 : Postawy rodziców wobec dziecka z niepełnosprawnością słuchową / Katarzyna Suszyna.
Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej, kryteria i klasyfikacja. Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym. Edukacja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w szkole ogólnodostępnej. Edukacja matematyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem. Trudności jakie mogą wystąpić w nauczaniu fizyki dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Przykładowe scenariusze lekcji fizyki w klasie I i II gimnazjum z uwzględnieniem doświadczeń oraz kart pracy.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej = Works of Holy Cross University, nr 153.)
Bibliogr. s. 165-172, netogr. s. 173.
Zawiera: Rozdział I Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemian polskiego systemu opiekuńczo-wychowawczego. 1.1. Od państwa opiekuńczego do państwa pomocy społecznej. 1.2. Prawno-organizacyjne przesłanki reorganizacji opieki w świetle dokumentów normatywnych oraz nowych wymiarów opieki dawniej i dziś. 1.3. Procesy globalizacji i jej implikacje dla funkcjonowania polskich rodzin.
Zawiera: Rozdział II Dziecko w rodzinie. Oblicza samotności 2.1. Samotność a osamotnienie, ustalenia definicyjne, uwarunkowania i skutki. 2.2. Nowe potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju dziecka w rodzinie w kontekście nowych obszarów zagrożeń. 2.2.1. Zaburzenia komunikacyjne jako źródło konfliktów pomiędzy rodzicami i dziećmi. 2.2.2. Eurosieroctwo i migracje źródłem osamotnienia dziecka w rodzinie. Społeczne skutki zagrożeń. 2.3. Dzieciństwo gorszych szans rozwojowych wyzwaniem dla społeczeństwa obywatelskiego. 2.4. Wolontariat jako jedna z możliwości i form pomocy organizowanej wobec dziecka i jego rodziny. 2.5. Możliwości wpierania socjalnego rodzin zagrożonych w polskim systemie pomocy społecznej.
Zawiera: Rozdział 3 Dziecko w placówce socjalizacyjnej. Współczesny wymiar sieroctwa. 3.1. Wyzwanie społeczne okresu transformacji w zakresie reorganizacji placówek. 3.2. Współczesny profil placówki. Możliwości i ograniczenia kompensacji rodziny i zapobieganie niedostosowaniu społecznemu wychowanków. 3.3. Bariery społeczne w procesie usamodzielniania się i adaptacji społecznej w świetle narracji usamodzielnionych wychowanków. 3.3.1. "Dzieciństwo bez rodziny" z perspektywy teraźniejszości. 3.3.2. Stosunek do rodziny w kontekście zranionego dzieciństwa.
Zawiera: Rozdział IV Poczucie osamotnienia dziecka w środowisku szkolnym w kontekście zjawisk marginalizacji społecznej. 4.1. Bieda i ubóstwo przyczyną marginalizacji ucznia w grupie rówieśniczej. 4.2. Międzyrówieśnicza przemoc szkolna jako zjawisko dyskryminacji dzieci słabszych i przejaw niedostosowania społecznego. 4.3. Społeczne bariery ograniczające dostępność do edukacji szkolnej dzieci i młodzieży w realiach okresu postransformacji i kryzysu społecznego.
Zawiera: Rozdział V Samotność dziecka ku niepewnej przyszłości ?! - zamiast zakończenia.
Telewizja jako stymulator zachowań agresywnych i przemocy - wyniki badań przeprowadzonych w 2004 roku wśród kieleckich nauczycieli i uczniów III etapu nauczania.
Wyniki badań dotyczących losów wychowanków domów dziecka, przeprowadzone wśród wychowanków Domu Dziecka im. H. Jordana w Kielcach.
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy hasłach.
Zawiera: S. 9-13 : Agresja i jej przeciwdziałanie
Zawiera: S. 14-20 : Agresja - pojęcie i podział
Zawiera: S. 21-24 : Agresja - teorie rozwoju zachowań agresywnych
Zawiera: S. 25-29 : Aksjologia resocjalizacji
Zawiera: s. 30-38 : Autoagresja i jej przeciwdziałanie
Zawiera: S. 39-43 : Dewiacje społeczne młodzieży
Zawiera: S. 44-53 : Diagnoza w resocjalizacji
Zawiera: S. 55-60 : Historia refleksji resocjalizacyjnej
Zawiera: S. 61-70 : Historia resocjalizacji instytucjonalnej w Polsce
Zawiera: S. 71-77 : HIV i AIDS
Zawiera: S. 79-82 : Kara pozbawienia wolności
Zawiera: S. 83-87 : Kary i nagrody w resocjalizacji penitencjarnej
Zawiera: S. 88-91 : Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych dla nieletnich
Zawiera: 92-96 : Kompetencje osobowościowe i zawodowe wychowawców resocjalizacyjnych
Zawiera: S. 97-105 : Kurator sądowy
Zawiera: S. 107-116 : Mediacja w resocjalizacji
Zawiera: S. 117-122 : Metodologia badań w resocjalizacji
Zawiera: S. 123-131 : Metodyka resocjalizacji
Zawiera: S. 133-139 : Niedostosowanie społeczne - etiologia
Zawiera: S. 140-143 : Niedostosowanie społeczne - pojęcie
Zawiera: S. 144-151 : Niedostosowanie społeczne - stan osobowości
Zawiera: S. 152-156 : Niedostosowanie społeczne - symptomatologia
Zawiera: S. 157-162 : Niedostosowanie społeczne - typologie
Zawiera: S. 163-168 : Podkultura przestępcza
Zawiera: S. 169-175 : Pomoc postpenitencjarna
Zawiera: S. 176-180 : Probacja
Zawiera: S. 181-186 : Profilaktyka zachowań ryzykownych
Zawiera: S. 187-190 : Prostytucja nieletnich
Zawiera: S. 191-200 : Przemoc w rodzinie i jej przeciwdziałanie
Zawiera: S. 201-210 : Przemoc w szkole i jej przeciwdziałanie
Zawiera: S. 211-217 : Przestępczość kobiet - rozmiary zjawiska
Zawiera: S. 218-222 : Przestępczość nieletnich
Zawiera: S. 223-224 : Przestępstwa internetowe
Zawiera: S. 226-228 : Resocjalizacja - definiowanie pojęcia
Zawiera: S. 229-236 : Resocjalizacja humanistyczno-egzystencjalna
Zawiera: S. 237-241 : Resocjalizacja kobiet
Zawiera: S. 242-248 : Resocjalizacja nieletnich - formy instytucjonalne
Zawiera: S. 249-258 : Resocjalizacja nieletnich - tendencje europejskie
Zawiera: S. 259-269 : Resocjalizacja penitencjarna - aspekty negatywne
Zawiera: S. 270-272 : Resocjalizacja penitencjarna przestępców niebezpiecznych
Zawiera: S. 273-280 : Resocjalizacja penitencjarna przestępców uzależnionych
Zawiera: S. 281-286 : Resocjalizacja penitencjarna - rola służby więziennej
Zawiera: S. 287-292 : Resocjalizacja penitencjarna - struktura organizacyjna
Zawiera: S. 293-301 : Resocjalizacja - podstawy teoretyczne
Zawiera: S. 302-304 : Resocjalizacja skazanych za przestępstwa seksualne
Zawiera: S. 305-313 : Resocjalizacja sprawców zabójstw
Zawiera: S. 314-317 : Resocjalizacja więźniów w wieku senioralnym i niepełnosprawnych
Zawiera: S. 318-322 : Rola edukacji ekologicznej w resocjalizacji
Zawiera: S. 323-326 : Rola edukacji w resocjalizacji instytucjonalnej
Zawiera: S. 327-335 : Rola kultury fizycznej w resocjalizacji
Zawiera: S. 336-342 : Rola pracy w resocjalizacji penitencjarnej
Zawiera: S. 343-347 : Rola religii w resocjalizacji penitencjarnej
Zawiera: S. 348-352 : Rola społeczeństwa w resocjalizacji - reedukacja inkluzyjna
Zawiera: S. 353-360 : Rola sztuki w resocjalizacji penitencjarnej
Zawiera: S. 361-367 : Rola wolontariatu w resocjalizacji
Zawiera: S. 369-376 : Samobójstwa - rozpoznawanie i przeciwdziałanie
Zawiera: S. 377-380 : System dozoru elektronicznego w resocjalizacji
Zawiera: S. 381-385 : Teologia resocjalizacji
Zawiera: S. 386-387 : Terapie pedagogiczne w resocjalizacji
Zawiera: S. 388-392 : Terapie w resocjalizacji
Zawiera: S. 393-395 : Terapie w resocjalizacji - biblioterapia
Zawiera: S. 396-398 : Terapie w resocjalizacji - filmoterapia (audiowizoterapia)
Zawiera: S. 399-402 : Terapie w resocjalizacji - muzykoterapia
Zawiera: S. 403-405 : Terapie w resocjalizacji - socjoterapia
Zawiera: S. 406-410 : Terapie w resocjalizacji - teatroterapia
Zawiera: S. 411-414 : Terapie w resocjalizacji - terapie niekonwencjonalne
Zawiera: S. 415-417 : Terapie w resocjalizacji - żegloterapia
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej, ISSN 1234-7604 ; nr 110)
Zawiera: S. 15-26 : Społeczno-ekonomiczne wyznaczniki ubóstwa w Polsce / Małgorzata Wolska-Długosz.
Zawiera: S. 27-35 : Struktura i zakres bezrobocia w gminie miejsko-wiejskiej w kontekście zmian zjawiska w skali kraju. Stan i perspektywy (na przykładzie miasta i gminy Stąporków) / Jacek Szkurłat.
Zawiera: S. 37-42 : Internet nowym źródłem marginalizacji i wykluczenia Justyna Dobrołowicz.
Zawiera: S. 43-48 : Wpływ komputera i Internetu na dzieci i młodzież / Rafał Kołodziejczyk.
Zawiera: S. 51-63: Zdrowie prokreacyjne w świetle międzynarodowych standardów zdrowia / Bożena Zawadzka.
Zawiera: S. 65-74 : Formy i zakres działań na rzecz dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Kielcach / Paulina Forma.
Zawiera: S. 75-88 : Przemoc domowa wobec kobiet. Definicje, rozmiary i skutki / / Agnieszka Mazur.
Zawiera: S. 89-98 : Interwencja kryzysowa wobec rodziny w kryzysie / Bożena Matyjas.
Zawiera: S. 101-113 : Środowiskowe uwarunkowania planów życiowych młodzieży jako obszar badań pedagogiki społecznej (na podstawie badań przeprowadzonych w szkołach ponadgimnazjalnych z powiatu jędrzejowskiego) / Renata Cichoń.
Zawiera: S. 115-125 : Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i socjoekonomicznie / Katarzyna Palka.
Zawiera: S. 127-140 : Problemy wychowawcze w środowisku wiejskim i ich uwarunkowania - w świetle pamiętników różnych pokoleń nauczycieli / Justyna Miko-Giedyk.
Zawiera: S. 141-155 : Przestępczość nieletnich w Polsce. Stan aktualny i uwarunkowania / Mirosław Jamrożek.
Zawiera: S. 157-170 : Pomoc postpenitencjarna jako przykład pracy socjalnej z osobami opuszczającymi zakłady karne / Eliza Mazur.
Zawiera: S. 173-180 : Wybrane obszary badań w gerontologii społecznej / Agata Chabior.
Zawiera: S. 181-188 : Praca socjalna na rzecz osób nieaktywnych zawodowo realizowana na terenie Kielc / Małgorzata Porąbaniec.
Zawiera: S. 189-196 : Działania ośrodka pomocy społecznej na rzecz osób starszych w środowisku małego miasta (na przykładzie Ośrodka Pomocy Społecznej w Jędrzejowie) / Ewelina Maciantowicz
Zawiera: S. 197-207 : Pomoc społeczna wobec niesprawiedliwości w świetle programów unijnych / Marzena Pękowska.
Zawiera: S. 209-219 : Zadania pracownika socjalnego w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych / Patrycja Hanyga-Janczak.
Zawiera: S. 221-234 : Poczucie integracji społecznej dorosłych osób z niepełnosprawnością jako pedagogiczny wskaźnik jakości życia / Mirosław Rutkowski.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr.
[Problematyka badań: "Czy realizowana przez ludzi starszych aktywność kulturalno-oświatowa sprzyja ich adaptacji do życia w starości?" Metoda i materiał badawczy. Teoretyczne koncepcje starości i starzenia się: tradycje refleksji nad starością; demograficzne aspekty procesu starzenia się, starzenie się i starość - konotacje definicyjne, biologiczne koncepcje starzenia się, psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne teorie starości, i starzenia się. Aktywność kulturalno-oświatowa i adaptacja seniorów do nowych warunków życia: aktywność i jej rodzaje. Aktywność kulturalno-oświatowa - przegląd definicji. Poziom aktywności kulturalno-oświatowej ludzi starszych w świetle dotychczasowych badań, funkcje aktywności wobec seniorów, sposoby adaptacji do starości. Warunki socjalne i budżet czasu seniorów: demograficzno-społeczna charakterystyka ludzi w wieku starszym, w ogólnej strukturze demograficznej kraju i województwa świętokrzyskiego, sytuacja materialna, warunki mieszkaniowe i zdrowie seniorów z województwa świętokrzyskiego. Stan rodzinny, jakość kontaktów społecznych i pomoc świadczona rodzinie. Budżet czasu wolnego i główne zajęcia seniorów. Aktywność kulturalna seniorów: zainteresowania i potrzeby kulturalne, aktywność rekreacyjna, hobbystyczna, odbiór sztuki i frekwencja ludzi starszych w instytucjach artystycznych, odbiór treści kultury masowej. Aktywnosć oświatowa seniorów: specyfika aktywności edukacyjnej seniorów, kształcenie systematyczne ludzi w podeszłym wieku, niesystematyczne, doraźne formy aktywności edukacyjnej badanych seniorów, samokształcenie. Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości. Postulowane kierunki działalności kulturalno-oświatowej z ludźmi starszymi. Istota grup samopomocowych. Domy kultury animatorem życia kulturalnego seniorów]
Książka
W koszyku
Zawiera: S. 15-63 : Kliniczny obraz zaburzeń zachowania / Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 64-77 : Zaburzenia zachowania a zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) / Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 78-100 : Schematy poznawcze osób z ADHD a kształtowanie się zaburzeń zachowania / Monika I. Dąbkowska.
Zawiera: S. 101-122 : Bullying - zastraszanie i przemoc szkolna / Mirosław R. Dąbkowski.
Zawiera: S. 123-151 : Systemowa pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania / Robert Opora.
Zawiera: S. 152-192 : Diagnoza zaburzeń zachowania / Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 195-205 : Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania / Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 206-259 : Modele poznawczo-behawioralne zaburzeń zachowania i agresji. Programy terapeutyczne / Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 260-308 : Psychoterapia poznawczo-behawioralna chłopca skierowanego ze wstępnym rozpoznaniem zaburzeń zachowania / Konrad Ambroziak.
Zawiera: S. 309-344 : Terapia rodzinna w leczeniu zaburzeń zachowania / Gabriela Jagielska.
Zawiera: S. 345-353 : Leczenie farmakologiczne / Artur Kołakowski.
Zawiera: S. 354-369 : Sądowo-psychiatryczne aspekty zaburzeń zachowani / Marcin Wałecki.
Zawiera: S. 373-386 : Uczniowie z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami zachowania / Dariusz Wasiński.
Zawiera: S. 387-405 : Prawo oświatowe a zaburzenia zachowania / Marta Jerzak, Kinga zając.
Zawiera: S. 406-429 : Szkolny System Bezpieczeństwa / Marta Jerzak, Kinga Zając.
Zawiera: S. 430-451 : Szkolne działania interwencyjne / Marta Jerzak, Kinga Zając.
Zawiera: S. 452-470 : Szkolne procedury interwencyjne wobec uczniów przejawiających ryzykowne zachowania. Współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym / Dorota Macander.
Zawiera: S. 471-482 : Przykładowe procedury interwencyjne w gimnazjum / Dariusz wasiński.
Zawiera: S. 483-515 : Zaburzenia zachowania jako skutek urazów psychicznych doznanych przez dziecko / Aleksandra Karasowska.
Zawiera: S. 516-557 : Korygowanie zaburzeń zachowania w środowisku wychowawczym placówki / Aleksandra Karasowska.
Zawiera: S. 558-573 : Projekt jako metoda pracy wychowawczej / Alina Szulirz.
Zawiera: S. 574-608 : Dom dziecka / Dariusz Wasiński.
Zawiera: S. 609-665 : Materiały do pracy dla rodziców, wychowawców i terapeutów.
ZAŁĄCZNIKI: Kształtowanie stylu atrybucji u dzieci - ćwiczenia, Arkusz do diagnozy i planowania strategii profilaktycznych na podstawie ekologicznego modelu eliminowania zaburzeń zachowania, Kwestionariusz ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego w kierunku zaburzenia opozycyjno-buntowniczego (ODD) i zaburzeń zachowania (CD) według DSM-IV-TR, Kwestionariusz ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego w kierunku zespoły nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) według ICD-10 i DSM-IV TR, Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Plan Działań Wspierajacych (PDW), Wprowadzenie Klasowego Kodeksu Złości - scenariusz zajęć z dziecmi, Wprowadzenie Klasowego Systemu Zasad - scenariusz zajęć z dziećmi (młodszy wiek szkolny i starszy wiek szkolny), Scenariusz trudnego zachowania, Karta ustaleń zespołu wychowawczego, Karta ustaleń ze spotkania rodziców i szkoły, Wzór pisemnej umowy z uczniem, Graficzna analiza przypadku problemów z zachowaniem, Projekty realizowane w Świetlicy Socjoterapeutycznej bł. ks. J. Czempiela w Rudzie Śląskiej, Interwencje wychowawcze.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej