Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(77)
Forma i typ
Artykuły
(47)
Książki
(28)
Filmy i seriale
(2)
Dostępność
dostępne
(15)
tylko na miejscu
(12)
Placówka
Kielce - Wypożyczalnia
(5)
Kielce - Czytelnia
(8)
Kielce - Multimedialny
(2)
Busko zdrój - czytelnia
(1)
Jędrzejów - wypożyczalnia
(2)
Jędrzejów - czytelnia
(1)
Kazimierza Wielka - wypożyczalnia
(1)
Opatów - wypożyczalnia
(1)
Opatów - czytelnia
(1)
Ostrowiec - wypożyczalnia
(1)
Pińczów - wypożyczalnia
(2)
Włoszczowa - wypożyczalnia
(1)
Włoszczowa - czytelnia
(1)
Autor
Głębocka Martyna
(3)
Krawczyk-Blicharska Małgorzata
(3)
Jakubczyk Kamila
(2)
Jastrzębska Lidia
(2)
Jeruszka Urszula
(2)
Kordziński Jarosław
(2)
Kukla Daniel
(2)
Miszczuk Renata
(2)
Raczyńska Anna
(2)
Rollnik-Sadowska Ewa
(2)
Adamczyk Mieczysław
(1)
Aftański Andrzej
(1)
Babiarz Mirosław (pedagog)
(1)
Baczewski Grzegorz
(1)
Banasiak Małgorzata
(1)
Baraniak Barbara (1954- )
(1)
Bała-Dudek Dorota
(1)
Bednarczyk Łukasz
(1)
Biedrzycki Krzysztof (1960- )
(1)
Bobrowska Magdalena
(1)
Bochno Ewa
(1)
Bogaj Andrzej (1942- )
(1)
Bukowski Paweł
(1)
Chłoń-Domińczak Agnieszka (1973- )
(1)
Czarnecka Lidia
(1)
Czerw-Bajer Monika
(1)
Duda Wioletta
(1)
Dudzikowa Maria (1938- )
(1)
Dunin-Wilczyńska Ewa
(1)
Dutkiewicz Waldemar (1939-2007)
(1)
Dyrda Tadeusz
(1)
Federowicz Michał
(1)
Fik Joanna
(1)
Fudali Robert
(1)
Giddens Anthony
(1)
Giza-Poleszczuk Anna (1955- )
(1)
Gumuła Teresa
(1)
Hajdukiewicz Marianna
(1)
Hernik Danuta
(1)
Hogeforster Jurgen
(1)
Jas Małgorzata
(1)
Jańczyk Grażyna
(1)
Kaleta Włodzimierz
(1)
Kamińska Małgorzata (1965- )
(1)
Karpiński Wiesław
(1)
Kopaczewska Domicela
(1)
Koroś Małgorzata
(1)
Kowalczyk-Boroń Edyta
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kowalska Magdalena
(1)
Kowalski Stanisław
(1)
Krogulec-Sobowiec Maria
(1)
Kuchta Zygfryd
(1)
Kułak Maciej
(1)
Lis Maciej (nauki ekonomiczne)
(1)
Maksim Monika
(1)
Marszałek Katarzyna
(1)
Miazga Agata
(1)
Miko-Giedyk Justyna
(1)
Mikołajewicz Wojciech
(1)
Moos Janusz
(1)
Naprawa Renata
(1)
Och Janusz
(1)
Pasich Lidia
(1)
Piorunek Magdalena
(1)
Piotrowska-Albin Elżbieta
(1)
Piotrowska-Albin Elżbieta. Rozm. przepr
(1)
Pomianowska Małgorzata. Rozm. przepr
(1)
Połoński Andrzej
(1)
Ratajek Zdzisław
(1)
Rubiniec Jolanta
(1)
Sikorska Małgorzata
(1)
Sirojć Zdzisław
(1)
Solecki Adam
(1)
Stolarski Tadeusz (1938- )
(1)
Symela Krzysztof (1958- )
(1)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(1)
Sławecki Tadeusz
(1)
Tanajewska Alicja
(1)
Tołwińska-Królikowska Elżbieta
(1)
Walasek Stefania (1947- )
(1)
Wiśniewski Zenon (1950- )
(1)
Wojciechowski Dariusz
(1)
Wojciuk Anna
(1)
Wołowiec Jacek
(1)
Wołowska Agata
(1)
Woźniak Witold
(1)
Zawadzka Bożena (pedagogika)
(1)
Zubrzycka-Maciąg Teresa
(1)
Zych Andrzej
(1)
Zyngier Mariusz
(1)
Łysak Krzysztof
(1)
Łętocha Agnieszka
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(21)
2000 - 2009
(19)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(76)
nieznany (pol)
(1)
Język
polski
(77)
Odbiorca
Młodzież
(2)
Temat
Szkolnictwo zawodowe
(36)
Szkolnictwo
(23)
Nauczyciele
(21)
Oświata
(11)
Poradnictwo zawodowe
(10)
Rynek pracy
(9)
Bezrobocie
(6)
Młodzież
(6)
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli (Kielce)
(6)
Kapitał społeczny
(5)
Kształcenie zawodowe
(5)
Szkolnictwo wyższe
(5)
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
(5)
Dyrektorzy szkół
(4)
Internet
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(4)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(4)
Rodzina
(4)
Wychowanie fizyczne
(4)
Zdrowie
(4)
Biblioteki pedagogiczne
(3)
Czytanie
(3)
Ekologia
(3)
Kobieta
(3)
Niepełnosprawni
(3)
Pedagogika biblioteczna
(3)
Praca
(3)
Projekty edukacyjne
(3)
Wieś
(3)
Wybór kierunku kształcenia
(3)
Wykluczenie społeczne
(3)
Absolwenci szkół zawodowych
(2)
Aktywność ruchowa
(2)
Alkoholizm
(2)
Autorytet
(2)
Choroby
(2)
Demografia
(2)
Dojrzałość szkolna
(2)
Doradcy zawodowi
(2)
Dysleksja
(2)
Dziecko
(2)
Edukacja
(2)
Edukacja ekologiczna
(2)
Edukacja zdrowotna
(2)
Globalizacja
(2)
Głusi
(2)
Historia
(2)
Matematyka
(2)
Małżeństwo
(2)
Metoda projektów
(2)
Międzynarodowa Konferencja Nauczycieli Wychowania Fizycznego
(2)
Mniejszości narodowe
(2)
Narkomania
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie na odległość
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Nauczyciele szkół podstawowych
(2)
Nauczyciele wychowania przedszkolnego
(2)
Niepełnosprawni ruchowo
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Pisanie
(2)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(2)
Przemoc w rodzinie
(2)
Płeć
(2)
Religia
(2)
Rolnictwo
(2)
Społeczeństwo
(2)
Stres zawodowy
(2)
Systemy wyborcze
(2)
Szkolnictwo i oświata
(2)
Szkolnictwo ogólnokształcące
(2)
Szkolnictwo specjalne
(2)
Szkoła
(2)
Szkoła współczesna
(2)
Ubóstwo
(2)
Uczeń zdolny
(2)
Uczniowie gimnazjów
(2)
Uczniowie klas początkowych
(2)
Uczniowie szkół podstawowych
(2)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Wołowiec, Jacek
(2)
Wybór zawodu
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie do wartości
(2)
Wypalenie zawodowe
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
"Nauczyciel Interaktywnej Klasy"
(1)
.4
(1)
.4. Uzależnienie od gier komputerowych
(1)
Absolwenci
(1)
Absolwenci liceów
(1)
Absolwenci techników
(1)
Agresja
(1)
Agresywność
(1)
Agroturystyka
(1)
Aksjologia
(1)
Alkoholizm a rodzina
(1)
Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego
(1)
Analiza transakcyjna
(1)
Aspiracje zawodowe
(1)
Temat: dzieło
Nauczyciele - Nauczycielom (seria)
(1)
Sobór Watykański II
(1)
Temat: czas
2001-0
(52)
1901-
(12)
1989-
(4)
2001-
(4)
1801-
(2)
1945-
(2)
1001-
(1)
101-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(11)
Świętokrzyskie, województwo
(6)
Czerwonak (woj. wielkopolskie)
(1)
Częstochowa (woj. śląskie)
(1)
Dania
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Integracja europejska a kształcenie zawodowe
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okręg)
(1)
Kielce (województwo świętokrzyskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Lubelskie, województwo (od 1999)
(1)
Luksemburg
(1)
Miasta a globalizacja
(1)
Nauczyciele
(1)
Ostrowiec Świętokrzyski (woj. świętokrzyskie)
(1)
Ożarów (woj. świętokrzyskie)
(1)
Polska
(1)
Polska a Unia Europejska
(1)
Przybysławice (woj. lubelskie)
(1)
Sandomierz (woj. świętokrzyskie)
(1)
Szczekociny (woj. śląskie)
(1)
Tallin (Estonia)
(1)
Trzyciąż (woj. małopolskie)
(1)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(1)
Wielka Brytania
(1)
Zielonka (woj. mazowieckie, pow. Wołomin)
(1)
Środki masowego przekazu a globalizacja
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Dane statystyczne
(2)
Film edukacyjny
(2)
Podręczniki akademickie
(2)
Wywiady
(2)
Monografia
(1)
Podręczniki do nauczania początkowego
(1)
Podręczniki multimedialne
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Programy nauczania
(1)
Programy zajęć wyrównawczych
(1)
teoria
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Rozwój osobisty
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
77 wyników Filtruj
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: Inspiracje.
Cykl szkoleń na temat specyficznych potrzeb niepełnosprawnych uczniów zorganizowane przez Pracownię Psychologiczno-Pedagogiczną ŚCDN w Kielcach
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Projekt "Nauczyciel Interaktywnej Klasy" / Krzysztof Łysak. W: "Inspiracje". - 2012, nr 3-5 (2013, nr 1), s. 28-29.
Dokument nadrzędny: "Inspiracje".
Projekt szkoleniowy realizowany przez ŚCDN na terenie woj. świętokrzyskiego (w latach 2012-2013), adresowany do nauczycieli i pracowników dydaktycznych szkół i placówek oświatowych oraz kadry zarządzającej. Celem projektu było rozwijanie kompetencji merytorycznych i metodycznych nauczycieli woj. świętokrzyskiego w zakresie wykorzystania w swojej pracy nowoczesnych technologii informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tablicy interaktywnej i platformy e-learningowej. W artykule przedstawiono także metody i formy pracy stosowane podczas lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
Bibliogr. przy niektórych ref.
Zawiera: Edukacja a potrzeby społeczne i wyzwania rynku pracy.
Zawiera: O wybranych problemach polityki edukacyjnej / Zdzisław Sirojć.
Zawiera: System edukacji a problemy młodzieży ze środowisk defaworyzowanych / Elżbieta Tarkowska.
Zawiera: Trendy w edukacji i problemy systemu szkolnego / Barbara Fatyga.
Zawiera: Realizacja potrzeb edukacyjnych polskiego rynku pracy. Mity i rzeczywistość / Elzbieta Kryńska.
Zawiera: Standardy kwalifikacji zawodowych - oczekiwania pracodawców / Stefan M. Kwiatkowski.
Zawiera: Strategie redukcji bezrobocia / Kazimierz Doktór.
Zawiera: Prognozowanie zmian zachodzących na rynku pracy / Krystyna Lelińska.
Zawiera: Sytuacja na rynku pracy - zawody deficytowe i nadwyżkowe w wymiarze krajowym i lokalnym w kontekście kierunków kształcenia młodzieży / Leszek Wąs.
Zawiera: O niektórych problemach szkolenia zawodowego / Zenon Tagowski.
Zawiera: Wzrost roli teleinformatyki w powszechnej edukacji młodzieży / Jadwiga Rudzik-Łazicka.
Zawiera: O idei Uniwersytetu Powszechnego / Danuta Kuroń.
Zawiera: Edukacja i wychowanie młodzieży w Marynarce Wojennej / Ryszard Sawicki.
Zawiera: Problem edukacji młodzieży w świetle Narodowego Planu Rozwoju (Funkcje debaty o NPR, Warunki realizacji NPR - spojrzenie od strony rynku pracy, Wybrane problemy środowiska nauczycielskiego w NPR, Ochotnicze Hufce pracy w NPR, Edukacja młodzieży w OHP a Narodowy Plan Rozwoju.
Zawiera: Edukacja przeciw wykluczeniu społecznemu młodzieży.
Zawiera: Uwagi o wykluczeniu społecznym i edukacji / Józef Pater.
Zawiera: Wykluczenie przez niedostosowanie się do zmian cywilizacyjnych i kulturowych / Edward Nycz.
Zawiera: Edukacja przeciw wykluczeniu społecznemu młodzieży / Mirosław Boruszczak.
Zawiera: Zjawisko wykluczenia społecznego młodzieży - problem narastający czy malejący? / Agnieszka Leja.
Zawiera: Kształcenie i wychowanie młodzieży w OHP w świetle priorytetów Strategii Kształcenia Ustawicznego / Teresa Listwan.
O roli OHP w rozwiązywaniu problemów młodzieży / Henryk Machel.
Zawiera: Rzemiosło jako partner OHP w kształceniu zawodowym młodzieży / Maciej Prószyński.
Zawiera: Przeciwdziałanie patologiom społecznym w OHP / Edward Rożek.
Zawiera: Projekt "Twoja szansa - Twój sukces" jako pionierskie przedsięwzięcie OHP współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego / Ewa Janowska.
Zawiera: Aktywizacja społeczna młodzieży jako niezbędny warunek zwiększania szans na jej zatrudnienie / Piotr Sabramowicz.
Warsztaty szkoleniowe w OHP - ich kondycja, prestiż i możliwości rozwojowe / Adam Potempa.
Zawiera: Współpraca OHP z partnerami społecznymi na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży / Ewa Kryńska.
Zawiera: Rola poradnictwa zawodowego w wyborze zawodu i pracy.
Zawiera: Jak pojmować europejski wymiar poradnictwa zawodowego? / Jerzy Szreter.
Zawiera: Rola i zadnia doradcy zawodowego w społeczeństwie sieci / Izabela Jankowska.
Zawiera: Model zintegrowanego poradnictwa zawodowego. Nowe zadania i wyzwania / Halina Koprowska.
Zawiera: Doradca wobec problemów zawodowych współczesnej młodzieży / Bożena Wojtasik.
Zawiera: Przekraczanie granic kulturowych przez młodzież. Implikacje dla poradnictwa edukacyjno-zawodowego / Monika Siurdyban.
Zawiera: Znaczenie zdarzeń krytycznych w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez młodzież / Katarzyna Druczak.
Zawiera: Miejsce poradnictwa zawodowego OHP w sieci instytucji doradczych w Polsce / Robert Siarkiewicz.
Zawiera: Poradnictwo zawodowe w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym / Krzysztof Mijalski.
Zawiera: Przygotowanie uczniów szkół gimnazjalnych do wyboru zawodu - pomoc młodzieży w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych / Zygmunt Dubiel.
Zawiera: Nowe inicjatywy w doradztwie zawodowym - poradnictwo zawodowe na odległość / Anita Staniek.
Zawiera: Mobilne Centra Informacji Zawodowej jako element systemu profesjonalnego poradnictwa zawodowego w OHP / Piotr Szeląg.
Zawiera: Przykłady dobrych praktyk w OHP.
Zawiera: Rola konkursów papieskich w wychowaniu młodzieży (Wadowice, Małopolska) / Jolanta Zacny.
Zawiera: Resocjalizacja w Środowiskowym Hufcu Pracy w Jaworznie / Ewa Latko.
Zawiera: OHP a realizacja idei partnerstwa społecznego (Zamość) / Jan Orski.
Zawiera: Rola kadry OHP w aktywizacji lokalnego rynku pracy (na przykładzie regionu nowosądeckiego) / Agata Niepsuj.
Zawiera: Realizacja programów przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży (ŚHP w Wołowie) / Aldona Augustyńska-Mikołajczyk.
Zawiera: Rola wychowawcy w kształtowaniu życia kulturalno-oświatowego młodzieży (na przykładzie Środowiskowego Hufca Pracy w Łodzi) / Dagmara Michałowska.
Zawiera: Rola wychowawcy w kształtowaniu życia kulturalno-oświatowego młodzieży (na przykładzie Środowiskowego Hufca Pracy w Łodzi) / Dagmara Michałowska.
Zawiera: Omówienie konferencyjnej dyskusji.
Informacje o autorach (krótkie, jednozdaniowe notki dot. miejsca pracy).
Streszcz. ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zawiera: S. 17-25 : Znaczenie interakcji społeczno-wychowawczych we współczesnym systemie edukacji / Zofia Żukowska, Ryszard Żukowski.
Zawiera: S. 27-33 : Intuicyjne koncepcje nauczycieli a rozwój twórczych predyspozycji uczniów / Irena Pufal-Struzik.
Zawiera: S. 42-51 : Dojrzałość nauczycieli warunkiem twórczego rozwoju i przetrwania cywilizacji / Alina Rynio.
Zawiera: S. 53-64 : Rola wartości moralnych w wychowaniu szkolnym / Dariusz Adamczyk.
Zawiera: S. 65-75 : Z badań nad wartościami młodzieży szkół zawodowych / Mariola Wojciechowska.
Zawiera: S. 79-87 : Zdrowie uczącej się młodzieży wartością w pedagogice / Bożena Zawadzka, Dorota Kozieł, Edyta Naszydłowska.
Zawiera: S. 89-98 : Wieloaspektowość oddziaływań terapeutycznych dzieci przewlekle i terminalnie chorych / Józef Binnebesel.
Zawiera: S. 99-105 : Zdrowie jako wartość w różnych okresach życia człowieka / Elżbieta Nowak, Przemysław Nowak.
Zawiera: S. 107-113 : Kształcenie zawodowe uczniów z ujemnym bilansem zdrowia / Stefan M. Kwiatkowski, Halina Król.
Zawiera: S. 115-125 : Trudny okres diagnozy dziecka z zespołem ADHD / Małgorzata Wolska-Długosz.
Zawiera: S. 127-132 : Syndrom FAS nowym wyzwaniem dla edukacji / Mirosława Skawińska.
Zawiera: S. 133-141 : Rodzinne uwarunkowania zachowań agresywnych uczniów - perspektywa profilaktyki / Monika Szpringer, Andrzej Drapała, Grażyna Nowak-Starz.
Zawiera: S. 143-152 : Organizacje pozarządowe jako partnerzy wspierający szkołę w procesie wychowania i profilaktyki / Monika Szpringer, Andrzej Drapała.
Zawiera: S. 159-164 : Rola edukacji ekologicznej w kształtowaniu postaw ekologicznych w regionie świętokrzyskim / Irena Fudali.
Zawiera: S. 165-171 : Tradycja wartością wychowawczą / Lidia Pawelec.
Zawiera: S. 173-177 : Rola środowiska w edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym / Mirosława Parlak, Elżbieta Zyzik.
Zawiera: S. 179-186 : Wartość wycieczek szkolnych w procesie dydaktyczno-wychowawczym / Katarzyna Wesołowska.
Zawiera: S. 187-197 : Znaczenie nauczyciela szkoły podstawowej w organizacji czasu wolnego uczniów / Patrycja Hanyga-Janczak.
Zawiera: S. 199-203 : O poczuciu spełnienia jako możliwym celu ludzkich czynów / Janusz Sytnik-Czetwertyński.
Zawiera: S. 205-211 : Wspieranie funkcji wychowawczej szkoły poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem funduszy europejskich / Elżbieta Męcina-Bednarek.
Zawiera: S. 213-219 : Kształtowanie postawy sługi według błogosławionej Matki Teresy z Kalkuty / Zuzana Hollá.
Zawiera: S. 221-229 : Szkoła wobec egzystencjalnych problemów człowieka - postawy wobec śmierci / Karol Bidziński.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Zawiera: S. 11-21 : Poradnictwo zawodowe jako strategia zaradcza dla osób w szczególnej sytuacji na rynku pracy / Elżbieta Antosz, Marzena Stępień.
Zawiera: S. 22-41 : Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z niepełnosprawnością / Daniel Pietrzak.
Zawiera: S. 42-52 : Niepełnosprawni mieszkańcy Sandomierza wobec codziennych wyzwań / Jacek Gajewski.
Zawiera: S. 53-72 : Niepełnosprawni "pełnosprawni" w pracy w kontekście poradnictwa zawodowego / Agnieszka Tokarska-Siudeja.
Zawiera: S. 73-84 : E-learning jako droga do wzrostu aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością / Ewelina Bojarska, Łukasz Bednarczyk.
Zawiera: S. 85-106 : Wybrane zagadnienia poradnictwa zawodowego głuchych / Mariusz Sak.
Zawiera: S. 107-119 : Hipoterapia jako forma wsparcia społecznego umożliwiająca lepszą adaptację do społeczeństwa osobom niepełnosprawnym / Monika Czerw.
Zawiera: S. 120-126 : Niepełnosprawni a kwestia wykluczenia finansowego / Artur Borcuch.
Zawiera: S. 129-135 : Metody pracy doradcy zawodowego z bezrobotnym-bezdomnym. Teoria i praktyka / Milena Firańska.
Zawiera: S. 136-151 : Pasywność jako psychologiczne źródło trudności w pracy z osobami chronicznie bezrobotnymi / Anna Pierzchała.
Zawiera: S. 152-165 : Poradnictwo zawodowe osób długotrwale bezrobotnych / Grażyna Makula.
Zawiera: S. 166-184 : Praca kobiet w Polsce - perspektywa prawno-społeczna-ekonomiczna / Ewa Podsiadła.
Zawiera: S. 185-209 : Możliwości byłych skazanych na rynku pracy / Gertruda Wieczorek.
Zawiera: S. 210-219 : Doradztwo zawodowe w reorientacji zawodowej osób odchodzących z rolnictwa / Wioleta Duda.
Zawiera: S. 220-231 : Wykorzystanie kompetencji komunikacyjnych doradcy zawodowego w pracy z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze / Daniel Kukla.
Zawiera: S. 232-246 : Poradnictwo zawodowe młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym z powodu zachowań przestępczych w świetle teorii dewiacji społecznej / Katarzyna Budziałowska.
Zawiera: S. 247-257 : Rola doradcy zawodowego w aktywizacji osób korzystających z systemu pomocy społecznej / Łukasz Bednarczyk, Daniel Kukla.
Zawiera: S. 258-275 : Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu chorych po zabiegach kardiochirurgicznych / Magdalena Piłat-Borcuch, Izabela Wcisło-Gajewska.
Zawiera: S. 276-299 : Metody warsztatowe jako forma pracy z osobami długotrwale bezrobotnymi / Elżbieta Filutowicz.
Poradnictwo zawodowe jako strategia. Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w grudniu 2007 r. przez Powiatowy Urząd Pracy w Częstochowie wśród firm powiatu częstochowskiego, dotyczące zatrudnienia osób bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji. Działania doradcy zawodowego z klientem, których celem było doprowadzenie do znalezienia zatrudnienia - opis przypadku.
Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z niepełnosprawnością. Dane statystyczne GUS z 2008 roku dotyczące osób z orzeczoną niepełnosprawnością.
Wyjaśnienie terminu "niepełnosprawny". Niepełnosprawni w Sandomierzu skupieni w trzech ośrodkach: w Środowiskowym Domu Pomocy Społecznej, na Warsztatach Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu "Integracja", w Stowarzyszeniu na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Tratwa".
Niepełnosprawni "pełnosprawni" w pracy. Kryteria określające stopień niepełnosprawności, stan zdolności do pracy w świetle prawa. Rodzaje, modele poradnictwa zawodowego - podział ze względu na przyjęte kryteria. Definicja pracy. Praca w kontekście uniwersalistycznym, chrześcijańskim i pragmatycznym. Rola pracy w rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych. Poradnictwo zawodowe wobec osób niepełnosprawnych - praca doradcy.
E-learning. Rodzaje szkoleń e-learningowych. Wady e-learningu.
Zarys historii kształcenia głuchych. Klasyfikacja uszkodzenia słuchu BIAP. Komunikacyjny aspekt głuchoty. Zagadnienia doradztwa zawodowego dla głuchych. Kulturowy versus rehabilitacyjny charakter doradztwa zawodowego. Aktywizacja zawodowa głuchych. Możliwości i ograniczenia w doborze zajęć i zawodów dla głuchych. Problemy poradnictwa zawodowego osób głuchych. Poradnictwo indywidualne i grupowe.
Niepełnosprawność i ograniczenia z niej wynikające. Hipoterapia - forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Wykluczenie społeczne. Wykluczenie finansowe. Wymiary ekskluzji finansowej. Relacja między wykluczeniem społecznym a wykluczeniem finansowym. Niepełnosprawni a wykluczenie finansowe. Ograniczenie wykluczenia finansowego.
Doradca zawodowy a jego bezdomny, bezrobotny klient. Profil bezdomnego. Metody pracy doradcy zawodowego z bezdomnym - bezrobotnym.
Poradnictwo zawodowe dla osób długotrwale bezrobotnych.
Dane statystyczne dotyczące zatrudnienia kobiet w Polsce. Gwarancje prawne równouprawnienia kobiet - m.in. Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet. Stereotyp kobiety pracownika. Praca i życie prywatne kobiet. Podział ról przy wykonywaniu obowiązków domowych 9dane COBOS). Pozycja zawodowa Polek - dane statystyczne.
Aktywizacja zawodowa jako jedna z metod readaptacji środowiskowej byłych więźniów. Rola kuratora zawodowego w systemie pomocy postpenitencjarnej. Zasady i zadania udzielania pomocy postpenitencjarnej. Przepisy wspomagające readaptację skazanych do życia na wolności. EQUAL jako forma wspomagania powrotu więźniów do społeczeństwa.
Sytuacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Doradztwo zawodowe dla osób odchodzących z rolnictwa.
Rola doradcy zawodowego w planowaniu przyszłości. Kompetencje komunikacyjne drogą do porozumienia.
Definiowanie wykluczenia społecznego. Wykluczenie postrzegane jako zjawisko społeczne. Kryteria, według których odbywa się wykluczenie społeczne. Problem wykluczenia w Polsce. Poradnictwo zawodowe dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Organizacja pomocy społecznej w Polsce.
Zdrowie i choroba - wprowadzenie do socjologii medycyny. Podano definicje "zdrowia"i "roli społecznej". Trzy typy roli chorego według Eliota Friedsona. Choroba jako przypadek do społecznej ekskluzji. Styl życia a powrót do zdrowia po zabiegu kardiochirurgicznym.
Bezrobocie jako zjawisko społeczne: istota bezrobocia, skutki bezrobocia (psychologiczne, pedagogiczne). Typy zachowań osób bezrobotnych. Warsztaty jako forma grupowej metody doradczej. Zalety i wady grupowej metody doradczej. Zalety i wady indywidualnej metody doradczej. Warsztatowe metody grupowego poradnictwa zawodowego stosowane w Polsce (kurs inspiracji, metoda hiszpańska). Grupowa metoda doradcza na przykładzie warsztatów "Szukanie pracy krok po kroku" w Ośrodku Aktywizacji Zawodowej i Społecznej OAZiS Caritas Archidiecezji Łódzkiej. Przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród beneficjentów OAZiS Caritas Diecezji Łódzkiej, dotyczące wpływu warsztatów na rozwój zawodowy bezrobotnych. Efekty pracy doradcy zawodowego z bezrobotnymi z zastosowaniem metod aktywizujących - opisy przypadków.
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: Inspiracje.
VII Forum Dyrektorów, które przebiegało pod hasłem "Dobra edukacja - paszport do życia. Kompetencje kluczowe i talenty w szkole".
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Wszechnicy Świętokrzyskiej ; Nr 40)
Bibliogr.przy rozdz.
Zawiera: S. 21-35 : Priorytety współczesnych reform oświatowych w krajach Unii Europejskiej - implikacje dla Polski / Andrzej Bogaj.
Zawiera: S. 37-62 : Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej : wyzwania, szanse, zagrożenia / Krystyna Duraj-Nowakowa.
Zawiera: S. 63-75 : Problemy reformowania edukacji na Ukrainie / Piotr Sikorski.
Zawiera: S. 77-91 : Ścieżki edukacyjne / Małgorzata Suchańska.
Zawiera: S. 93-109 : Główne problemy wynikające z reformy strukturalnej na różnych poziomach kształcenia / Mirosław Szymański.
Zawiera: S. 113-115 : Tradycyjne myślenie o nauczaniu i szkole jako zagrożenie reformy edukacji / Gustaw Treliński.
Zawiera: S. 116-118 : Diagnostyczność oceny opisowej w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej / Kazimiera Dutkiewicz.
Zawiera: S. 119-121 : Problemy społecznego funkcjonowania dziecka w edukacji zintegrowanej / Aldona Kopik.
Zawiera: S. 122-123 : Przyroda trzonem dla integracji przedmiotów (refleksje ze startu reformy) / Irena Oksińska.
Zawiera: S. 124-127 : Edukacja środowiskowa w nauczaniu zintegrowanym / Mirosława Parlak.
Zawiera: S. 128-132 : Teoretyczne podstawy nauczania integracyjnego w edukacji wczesnoszkolnej / Irena Stańczak.
Zawiera: S. 133-135 : Miejsce i rola muzyki w nauczaniu zintegrowanym / Wiesława Barcicka.
Zawiera: S. 136-139 : Myślenie twórcze w kształceniu zintegrowanym / Ewa Faliszewska.
Zawiera: S. 140-145 : Muzyka i jej znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży w świetle obecnej reformy edukacji - wyzwania, szanse, zagrożenia / Ewa Kot.
Zawiera: S. 146-148 : Zadania nauczyciela-wychowawcy w pedagogice Marii Montessori a ich walory w nauczaniu języków obcych / Mieczysława Materniak.
Zawiera: S. 149-151 : Rozwijanie podmiotowości ucznia w procesie edukacji zintegrowanej / Katarzyna Palka.
Zawiera: S. 152-156 : Wspomaganie nauczycieli w przygotowaniu do nowych zadań w kształceniu zintegrowanym - doświadczenia, rozwiązania, trudności / Zofia Szybalska.
Zawiera: S. 157-159 : Gotowość dzieci siedmioletnich z ujemnym wynikiem bilansu zdrowia do nauki czytania, pisania i matematyki w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej - komunikat z badań / Ewa Małgorzata Szumilas.
Zawiera: S. 163-164 : Ścieżki dydaktyczne jedną z form zajęć terenowych w nauczaniu przyrody / Lesława Nowak [et al.].
Zawiera: S. 165-168 : Nauczanie blokowe / Anna Turkowska.
Zawiera: S. 169-170 : Projekt - forma pracy na lekcji języka obcego a nauczanie dwujęzyczne / Małgorzata Niemiec-Knaś.
Zawiera: S. 171-172 : Zajęcia zintegrowane w ramach warsztatów merytoryczno-dydaktycznych na studiach podyplomowych "przyroda" przygotowujących nauczycieli do pracy w zreformowanej szkole / Bożena Wójtowicz [et al.]
Zawiera: S. 175-176 : Ścieżki dydaktyczne szansą rozwoju edukacji regionalnej / Bożena Wójtowicz.
Zawiera: S. 177-179 : Dokształcanie nauczycieli w zakresie nauczania blokowego przyrody w świetle reformy systemu edukacji / Bożena Wójtowicz.
Zawiera: S. 180-182 : Reforma szansą czy zagrożeniem dla edukacji / Bożena Zawadzka.
Zawiera: S. 183-184 : Integracja treści przyrodniczych podczas zajęć w zielonych szkołach / Elżbieta Buchcic.
Zawiera: S. 185-193 : Interdyscyplinarne ścieżki - szansą nowej edukacji w szkole / Barbara Juśkiewicz, Grzegorz Wójcik.
Zawiera: S. 194-195 : Wychowanie do życia w rodzinie jako ścieżka edukacyjna / Marzanna Kostecka.
Zawiera: S. 196-204 : Szkoła promująca zdrowie szkołą XXI wieku / Elżbieta Walkowicz.
Zawiera: S. 205-209 : Przykład realizacji ścieżki międzyprzedmiotowej w centrum Kielc / Elżbieta Wołoszyn.
Zawiera: S. 210-217 : Ścieżki edukacyjne w nauczaniu geografii / Ignacy Janowski.
Zawiera: S. 221-223 : Diagnozy edukacyjne w kontekście reform oświatowych / Waldemar Dutkiewicz.
Zawiera: S. 224-231 : Przemiany w polskiej szkole z perspektywy pedagogiki twórczości / Teresa Giza.
Zawiera: S. 232-235 : Liceum techniczne jako pierwowzór liceum profilowanego zawodowo (opinie pierwszych absolwentów) / Sławomir Koziej.
Zawiera: S. 236-239 : Przemiany strukturalne szkolnictwa polskiego po II wojnie światowej i ich konsekwencje dla współczesnej reformy / Stanisław Majewski.
Zawiera: S. 240-242 : Czy nauczyciel współczesny może się wybić na intelektualną samodzielność - dylemat teoretyczny czy realna perspektywa / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 243-246 : Problemy związane z funkcjonowaniem gimnazjum w nowej rzeczywistości szkolnej / Andrzej Drogosz.
Zawiera: S. 247-252 : Problemy wdrażania reformy w świetle dotychczasowych doświadczeń / Małgorzata Muzoł.
Zawiera: S. 253-254 : Główne problemy wynikające z reformy strukturalnej na różnych poziomach kształcenia - szkoła podstawowa, gimnazjum i liceum / Barbara Mogielska.
Zawiera: S. 255-256 : Program badawczy "Niebo na dłoni" / Elżbieta Zając.
Zawiera: S. 257-260 : Edukacja filozoficzna w gimnazjum / Elżbieta Zając, Ewa Błażkow.
Filozofia zmian edukacyjnych: Nowe rozumienie edukacji. Przemiany miejsca i roli edukacji w makrosystemie społecznym. Przemiany racjonalności edukacyjnej. Przemiany taksonomii celów edukacji. Priorytety reform w krajach Unii Europejskiej. Współczesne rynki pracy a edukacja. Determinanty reform współczesnej edukacji. System wartości, który ma wpajać współczesna szkoła. Konstruktywne cechy nowocześnie pojmowanego kształcenia ogólnego. Nowe zadania i funkcje szkoły ogólnokształcącej. Efekty edukacji szkolnej - kompetencje ucznia. Problem startu szkolnego. Nierówny poziom kształcenia podstawowego. Strategiczna rola gimnazjum. Ocena opisowa.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach. Indeks.
Zawiera: Spis treści: I. Podstawy procesu reformowania systemu oświaty.
Zawiera: Współczesne kierunki pedagogiczne i ich implikacje dla edukacji szkolnej / Marian Nowak.
Zawiera: Antropologiczne podstawy systemu oświaty / Janusz Sytnik-Czetwertyński.
Zawiera: Kierunki modernizacji i wzmacniania systemu oświaty w świetle programu operacyjnego "kapitał ludzki" (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, Wysoka jakość systemu oświaty - Priorytet 3, Szkolnictwo wyższe i nauka - Priorytet 4, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - Priorytet 9) / Elżbieta Trafiałek.
Zawiera: Współczesne koncepcje zaburzeń w zachowaniu młodzieży - geneza, typologia i zasady profilaktyki (odrzucenie rówieśnicze, problemy diagnozy zaburzeń w zachowaniu, arkusz zachowań agresywnych, zasady profilaktyki i terapii - resocjalizacji/ Bronisław Urban.
Zawiera: Idee reform oświatowych w Polsce w XX wieku (reformy oświatowe w II Rzeczypospolitej 1918-1939, pierwsza reforma szkolna po II wojnie światowej 1944-1948, idee drugiej reformy szkolnej 1948-1961, trzecia reforma szkolna 1961-1973, reformy oświaty na pierwszym etapie transformacji ustrojowej) / Stanisław Majewski.
Zawiera: II. Zadania i priorytety polityki oświatowej.
Zawiera: Współczesne wyzwania edukacyjne a polityka oświatowa (reformowanie systemu edukacji po 1999 - różne strategie i nieoczekiwane wyniki, kryzys wychowania - uwarunkowania i skutki społeczne, marginalizacja i wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży, współczesna szkoła - zmniejsza czy pogłębia nierówności społeczne/ Andrzej Bogaj.
Zawiera: Edukacja obywatelska z perspektywy Rady Europy i Unii Europejskiej / Wiktor Rabczuk.
Zawiera: Szanse i bariery polityki oświatowej w środowisku lokalnym / Mirosław J. Szymański.
Zawiera: III. O wyższą jakość pracy szkoły ogólnokształcącej.
Zawiera: Nie zatrzymujmy się, idźmy dalej - jeszcze o edukacji przedszkolnej (czym jest instytucja edukacji przedszkolnej?) / Małgorzata Karwowska-Struczyk.
Zawiera: Społeczny obraz współczesnej szkoły w Polsce (osiągnięcia współczesnej szkoły, społeczny wizerunek polskiej szkoły, szkoła jako obszar ryzyka wykluczenia społecznego, / Małgorzata Bogaj.
Zawiera: Efektywność edukacji matematyczno-przyrodniczej w kontekście egzaminów zewnętrznych (osiągnięcia z zakresu: biologii, chemii, fizyki, astronomii, matematyki/ Dorota Mościcka, Hanna Marek.
Zawiera: Efektywność edukacji polonistycznej w kontekście egzaminu zewnętrznego (polonistyka szkolna lat 90.,progrma Nowa Matura i nowa formuła egzaminowania zewnętrznego, efektywność nauczania w nowym systemie egzaminów zewnętrznych, egzamin zewnętrzny a treści programowe, perspektywy efektywnego nauczania i egzaminowania) / Agata Reszewicz.
Zawiera: Edukacja artystyczna - problemy i dylematy przemian (przemiany w sztuce a kształcenie artysty, związki nauki i sztuki, dylematy kształcenia artystycznego, co zmieniło się w praktyce kształcenia? Nowa ortodoksja) / Małgorzata Bielecka.
Zawiera: Edukacja dla bezpieczeństwa - wymagania współczesności (kształcenie i wymagania współczesne, uwarunkowania tradycyjne, powstanie Edukacji dla bezpieczeństwa) / Jerzy Kunikowski.
Zawiera: O potrzebie funkcjonowania obrony cywilnej w Polsce / Romuald Kalinowski.
Zawiera: Przemoc w gimnazjum i możliwości jej zapobiegania (przyczyny i uwarunkowania przemocy, nasilenie i cechy zjawiska przemocy, możliwości zapobiegania przemocy w szkole/ Waldemar Cisowski.
Zawiera: Ukryty program szkoły jako wyzwanie edukacyjne (definicje, ukryty program w badaniach i opracowaniach naukowych, skutki oddziaływania programu, ukryty program nauczyciela, z badań nad ukrytym programem nauczyciela) / Aneta Pańtak-Klimkiewicz.
Zawiera: IV. Rynek pracy a kierunki przemian edukacji zawodowej.
Zawiera: Przyszłość kształcenia zawodowego w Polsce / Stefan M. Kwiatkowski.
Zawiera: Wybrane problemy standaryzacji ustawicznej edukacji zawodowej (rynek pracy i uczenie się w ciągu całego życia, dokumenty regulujące /standaryzujące/ ustawiczną edukację zawodową, między procedurą, standaryzującą a jakością i kreatywnością kształcenia)/ Henryk Bednarczyk.
Zawiera: Kształcenie zawodowe w socjoekonomicznym modelu rozwoju człowieka / Franciszek Szlosek.
Zawiera: Poradnictwo i doradztwo zawodowe w świetle potrzeb rynku pracy (poradnictwo zawodowe a plany edukacyjne młodzieży ponadgimnazjalnej województwa świętokrzyskiego, jakość kształcenia a oczekiwania świętokrzyskiego rynku pracy) / Małgorzata Krawczyk-Blicharska.
Zawiera: Sukces życiowy w świadomości młodzieży województwa świętokrzyskiego (wartość - wartości - wartościowanie - system wartości, powodzenie w życiu - sukces - sukces życiowy, młodzież a sukces życiowy)/ Tomasz Łączek.
Zawiera: Kształcenie dorosłych - ciągłość i zmiana / Sylwester Scisłowicz.
Zawiera: V. Stan i perspektywy edukacji nauczycielskiej.
Zawiera: Jacy są i jak uczą nauczyciele - perspektywa międzynarodowa (charakterystyka badanych nauczycieli i szkół, rozwój zawodowy nauczycieli, praktyki, przekonania i postawy nauczycieli, zarządzanie i przywództwo w szkołach) / Rafał Piwowarski.
Zawiera: Kierunki zmian w kształceniu nauczycieli wobec potrzeb edukacyjnych Unii Europejskiej (główne założenia i cele polityki edukacyjnej Unii Europejskiej, tendencje w kształceniu i rozwoju zawodowym nauczycieli wobec nowych wyzwań) / Wanda Dróżka.
Zawiera: Nauczyciel i kreatywny uczeń w szkole - dialog czy monolog (edukacja "ku twórczości" w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, kreatywny uczeń w klasie problemem dla nauczyciela, edukacja zorientowana na twórcze wyrażanie i zrozumienie siebie, stymulacja czy blokowanie twórczego rozwoju ucznia) / Irena Pufal-Struzik.
Zawiera: Sens wychowania do wartości w świadomości studentów uczelni wyższych i kierunków nauczycielskich (wartości jako czynnik implikujący poznanie samego siebie, wartości dorosłych, wartości młodzieży, wyniki badań (pojęcie rodziny, jej należne prawa i cele, podmiotowość przysługująca rodzinie jako główne źródło jej samorealizacji, podmiotowość rodziny w procesie edukacyjnym, istota i cele edukacji integralnej w rodzinie) / Iwona Maciejewska.
Zawiera: VI. Rodzina a szkoła.
Zawiera: Rodzina jako podmiot współczesnej edukacji / Mieczysław Rusiecki.
Zawiera: Problemy wychowawcze a możliwości ich rozwiązywania (trudności wychowawcze czy bezradność szkolnego wychowania? W kręgu bezradności wychowawczych) / Adam Solak.
Zawiera: Rola edukacji szkolnej w kształtowaniu świadomości rodzinnej uczniów jako przyszłych rodziców (treści programu "Wychowanie do życia w rodzinie" jako paradygmat kształtowania świadomości rodzinnej młodzieży) / Henryk Cudak.
Zawiera: VII. Cyberprzestrzeń a zagrożenia współczesnej młodzieży.
Zawiera: Niebezpieczeństwa świata wirtualnego / Józef Bednarek.
Zawiera: Uzależnienie młodzieży od gier komputerowych / Anna Andrzejewska.
Zawiera: Patologie społeczne w sieci. Zagrożenia narkotyków i dopalaczy / Andrzej Adamczyk.
Zawiera: Człowiek wobec robotów przyszłości / Sebastian Koczy.
Zawiera: 0.
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Przywrócić rangę wuefowi / Martyna Głębocka. W: Inspiracje. - 2014, nr 1-2, s. 5.
Dokument nadrzędny: Inspiracje.
Spotkanie Andrzeja Biernata, Ministra Sportu i Turystyki, z uczestnikami III Międzynarodowej Konferencji Nauczycieli Wychowania Fizycznego "Piłka ręczna w szkole" (7 czerwca 2014 r.) .
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy art.
Zawiera: S. 17-23 : Szkoła współczesna - mapa problemów w perspektywie XXI wieku / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 25-39 : Pytania o dobrą szkołę w perspektywie XXI wieku / Waldemar Furmanek.
Zawiera: S. 41-46 : Edukacja i szkoła - dziś i w perspektywie / Czesław Banach.
Zawiera: S. 47-54 : Tożsamość człowieka a edukacja jutra / Anna Agnieszka Suchocka.
Zawiera: S. 55-59 : Globalizacja i wychowanie / Tomas Jablonsky.
Zawiera: S. 61-68 : Wizerunek szkoły przyszłości jako organizacji uczącej się / Iwona Samborska.
Zawiera: S. 69-77 : Program rozwoju szkoły w kontekście celów i zadań systemu edukacji / Jolanta Szempruch.
Zawiera: S. 79-84 : Szkoła w perspektywie nauczania Kościoła (40 lat od deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim Soboru Watykańskiego II) / Sławomir Chrost.
Zawiera: S. 85-93 : Współczesne wyzwania stojące przed systemem szkolnym w zakresie praw i wolności człowieka, a w szczególności prawa do nauki / Danuta Kurzyna-Chmiel.
Zawiera: S. 95-101 : Nowe wyzwania edukacji i szkoły w perspektywie XXI wieku / Anna Hajdukiewicz.
Zawiera: S. 111-117 : Współczesna edukacja elementarna wobec założeń naturalizmu pedagogicznego / Joanna Karczewska.
Zawiera: S. 119-124 : Nowe oblicze szkoły w oddziaływaniach wychowawczych dzieci i młodzieży (zagrożenia i nadzieje) / Sławomir Cudak.
Zawiera: S. 125-130 : Współczesne dylematy pedagogiki. W kręgu rozważań o szkole wiejskiej / Mirosław Babiarz.
Zawiera: S. 131-140 : Współczesna szkoła wiejska - jej stan i perspektywy / Katarzyna Palka.
Zawiera: S. 153-160 : Dyskusja nad "europejską" ideą wspólnego podręcznika do historii / Jirî Prokop.
Zawiera: S. 161-16 : Opinie nauczycieli na temat gimnazjum wprowadzonego do szkół wraz z reformą oświaty w 1999 roku / Justyna Miko-Giedyk.
Zawiera: S. 169-174 : Reforma oświaty w regionie świętokrzyskim w świetle badań ankieterów / Janusz Jarosiński.
Zawiera: S. 201-208 : Myśliciele o powinnościach nauczyciela na przestrzeni dziejów / Ewa Kula.
Zawiera: S. 209-218 : Nauczyciel kształcenia początkowego we współczesnej Europie. Kształcenie - status prawny i zawodowy - doskonalenie. Ujęcie porównawcze.
Zawiera: S. 219-226 : Nauczyciel XXI stulecia / Krzysztof Kazimierz Przybycień.
Zawiera: S. 227-232 : Rola nauczyciela w kształtowaniu nowego wizerunku szkoły / Henryk Cudak.
Zawiera: S. 239-246 : Nauczyciel w systemie edukacji w perspektywie XXI wieku : "Nauczyciel potrzebny inaczej" (Irena Wojnar) / Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 247-254 : Nauczyciel edytorem i mediatorem przemian zachodzących we współczesnej szkole / Paweł Plaskura, Iwona Bucharska.
Zawiera: S. 255-261 : Kompetencje zawodowe nauczyciela XXI wieku / Anna Winiarczyk.
Zawiera: S. 263-269 : Prestiż zawodu nauczyciela a jego autorytet / Agata Jopkiewicz.
Zawiera: S. 271-277 : Potrzeba mediacji w szkole. Znaczenie i rola nauczyciela-mediatora w rozwiązywaniu konfliktów / Katarzyna Potaczała.
Zawiera: S. 279-284 : Młody nauczyciel we współczesnej szkole - blaski i cienie / Iwona Ratajek-Kolasa.
Zawiera: S. 285-290 : Motywy wyboru zawodu przez poczatkujacych nauczycieli / Renata Miszczuk.
Zawiera: S. 291-297 : Zaangażowanie nauczycieli wiejskich w pokonywanie nierówności edukacyjnych swoich uczniów / Justyna Miko-Giedyk.
Zawiera: S. 299-304 : Stres w zawodzie nauczyciela / Agnieszka Kaczmarczyk.
Zawiera: S. 305-311 : Nauczyciel a stymulacja dzieci w młodszym wieku szkolnym do aktywności ruchowej w czasie wolnym / Miriam Uhrinová.
Zawiera: S. 313-319 : Wiedza językowa nauczycieli przedszkola i edukacji zintegrowanej z perspektywy diagnozowania ryzyka dysleksji / Alicja Giermakowska.
Zawiera: S. 321-328 : Czytanie i pisanie jako wartość ponadczasowa i uniwersalna / Ewa M. Szumilas.
Zawiera: S. 329-336 : Zadania nauczyciela w zmieniającej się polskiej szkole - na podstawie badań przeprowadzonych w krakowskich gimnazjach / Józefa Matejek.
Przyjęcie reformy szkolnictwa w warunkach regionu świętokrzyskiego - wyniki badań.
Przegląd oczekiwań wobec zawodu nauczyciela od starożytności do czasów współczesnych.
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: "Inspiracje".
Projekt "PI Wczoraj wykluczenie jutro zatrudnienie" realizowany przez ŚCDN we współpracy ze Stowarzyszeniem PROREW, Stowarzyszeniem Integracja i Rozwój oraz Izbą Gospodarczą "Grono Targowe Kielce". Celem projektu jest opracowanie, przetestowanie oraz upowszechnienie i włączenie do polityki innowacyjnej modelu rozwiązań służących ułatwieniu wchodzenia na rynek pracy wychowanków MOW w województwie świętokrzyskim.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Dom Dziecka (Przybysławice) Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Powiatu Krakowskiego Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 (Kielce) Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Poradnia Wychowawczo-Zawodowa Powiau Krakowskiego Dziecko niepełnosprawne Rozwój integralny Psychologia humanistyczna Psychologia personalistyczna Psychologia pozytywna Dobrostan psychiczny Samoakceptacja Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych Niepełnosprawni Niepełnosprawni fizycznie Niepełnosprawni umysłowo Głusi Niedowidzący Niedosłyszący Niewidomi Stereotypy Stygmatyzacja społeczna Specjalne potrzeby edukacyjne Specjalne potrzeby edukacyjne zob. też Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych Specjalne potrzeby edukacyjne zob. też Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a rodzina System Rodzina Przemoc w rodzinie Alkoholizm a rodzina Dziecko Rodzina a dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Pedagodzy specjalni Dziecko z zaburzeniami Zabawa Dziecko w wieku wczesnoszkolnym Patologia społeczna Alkoholizm Uzależnienia Narkomania Sekty Agresja Pedofilia Kazirodztwo Pornografia Prostytucja Samouszkodzenia Domy dziecka Domy dziecka a Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych Rozwój umysłowy a rodzina Rozwój umysłowy Wychowankowie domów dziecka Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne Poradnictwo zawodowe Dziecko niepełnosprawne intelektualnie Skala Dojrzałości Społcznej Edgara Dolla Metoda PAC Gunzburga Ja (psychol.) Młodzież Dysleksja i dysgrafia Rozwój psychomotoryczny Dziecko niedowidzące Niepełnosprawność sprzężona Niepełnosprawni ruchowo Nauczyciele Studenci pedagogiki specjalnej Uczniowie klas początkowych Tesr Ravena Uczniowie szkół podstawowych Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych Uczniowie gimnazjów Studenci Dziecko niepełnosprawne umysłowo Terapia pedagogiczna Uczniowie z dysleksją Uczniowie nauczania początkowego Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną Kompetencja komunikacyjna Niepełnosprawność głęboka Niepełnosprawność wieloraka Psychomotoryka Aktywność ruchowa Analiza transakcyjna Niepełnosprawność intelektualna Studium przypadku Kielce (woj. świętokrzyskie) Przybysławice (woj. lubelskie) Kraków (woj. małopolskie)
Bibliogr. przy rozdz. Indeksy.
Zawiera: S. 21-44 : Rozwój integralny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z perspektywy teoretycznych założeń psychologii pozytywnej / Władysława Pilecka.
Zawiera: S. 45-72 : Wymiar osobowy relacji pomocowej w kontekście niepełnosprawności / Franciszek Wojciechowski, Sylwia Opozda-Suder.
Zawiera: S. 73-98 : Bon Ton jako filozofia wewnętrznego ładu i kultury postaw a przełamywanie stereotypów w relacjach z osobami niepełnosprawnymi / Marzena Dycht.
Zawiera: S. 99-124 : Rodzina jako system naturalny w kontekście rozwoju integralnego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Marian Zdzisław Stepulak.
Zawiera: S. 127-148 : Sens i satysfakcja w pracy z osobami niepełnosprawnymi / Marzena Dycht.
Zawiera: S. 149-172 : Naturalne potrzeby dzieci w kontekście rozwoju integralnego / Anna Bujnowska, Agnieszka Lasota.
Zawiera: S. 173-196 : Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju umysłowego dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Agata Jopkiewicz, Katarzyna Krzystanek.
Zawiera: S. 197-216 : Wybrane zagadnienia patologii rodziny, w kontekście oddziaływań na rozwój integralny dziecka / Andrzej Kobiałka.
Zawiera: S. 217-254 : Patologie nieletnich i ich oblicza / Antoni Kasprzycki.
Zawiera: S. 255-288 : Dom dziecka jako środowisko stymulujące rozwój wychowanków o szczególnych potrzebach edukacyjnych / Halina Bejger.
Zawiera: S. 289-318 : Zintegrowana opieka nad dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na przykładzie działalności Specjalistycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej powiatu krakowskiego / Patrycja Kozera-Mikuła.
Zawiera: S. 321-345 : Znaczenie wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w sferze emocjonalno-społecznej / Bożena Sidor-Piekarska.
Zawiera: S. 347-374 : Wspomaganie rozwoju stanów Ja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia przez zmierzone oddziaływania psychoedukacyjne / Anna Ozga.
Zawiera: S. 375-400 : Wspomaganie rozwoju integralnego dzieci z ryzykiem dysleksji - komunikat z badań / Jolanta Skowrońska.
Zawiera: S. 401-431 : Rozwój psychosomatyczny a osiągany poziom gotowości do nabywania kompetencji komunikacyjnej u dzieci z diagnozą głębokiej, wielorakiej niepełnosprawności / Elżbieta M. Minczakiewicz.
Zawiera: S. 433-461 : Usprawnienie widzenia dzieci słabo widzących - modele oceny i programy wspomagania rozwoju / Marzena Dycht.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Nazwy aut. na s. [456]. Materiały konferencyjne.
Bibliogr. przy niektórych ref.
Zawiera: S. 15-22 : Szanse i bariery tworzenia demokratycznej szkoły we współczesnym społeczeństwie / Mirosław Szymański.
Zawiera: S. 23-32 : Badania pedagogiczne dla praktyki i w praktyce kształcenia szkolnego / Stanisław Palka.
Zawiera: S. 33-55 : Wybrane problemy edukacji szkolnej w Polsce / Teresa Gumuła, Tadeusz Dyrda.
Zawiera: S. 56-66 : Współczesne wymogi dotyczące rangi i treści kształcenia a kultura pedagogiczna nauczycieli i sytuacja szkoły / Janusz Gajda.
Zawiera: S. 67-77 : Wychowanie - między dyktaturą a kokieterią, czyli o miejscu i znaczeniu sztuki w szkole współczesnej / Henryk Depta.
Zawiera: S. 78-91 : Pedagogika pamięci - uciążliwy obowiązek czy szansa edukacji ? / Marcin Zaborski.
Zawiera: S. 92-99 : Jaka jest szkoła współczesna? O konieczności postrzegania jej wartości z perspektywy doświadczeń i przeżyć uczniów. Szkic metodologiczny / Zdzisław Ratajek.
Zawiera: S. 100-114 : Jakiej szkoły potrzebują uczniowie zdolni? / Teresa Giza.
Zawiera: S. 115-127 : Rozwijanie samowiedzy i samorealizacji uczniów zdolnych - jako ważne zadanie szkoły / Irena Pufal-Struzik.
Zawiera: S. 128-139 : Znaczenie doskonalenia nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym / Elżbieta Buchcic, Ilona Żeber-Dzikowska.
Zawiera: S. 140-148 : Umiejętności wychowawcze nauczyciela potrzebą współczesnej szkoły / Joanna Karczewska.
Zawiera: S. 149-158 : Efektownie czy efektywnie... O dylematach współczesnego nauczyciela / Anna Wileczek.
Zawiera: S. 161-174 : Modernizowanie programów kształcenia akademickiego. Prolog systemologiczny / Barbara Klasińska.
S. 175-192 : Kognitywizm - uczenie się - dydaktyka. Co z tego wynika? / Tadeusz Dyrda, Teresa Gumuła.
Zawiera: S. 193-201 : Ku radosnej szkole / Jadwiga Daszykowska.
Zawiera: S. 202-208 : Zmiana w szkole. Koncepcja uczącej się społeczności i uczenie się we współpracy / Dorota Kowalczyk.
Zawiera: S. 209-214 : Dialog w edukacji jako podstawa wychowania i autorytetu nauczyciela / Agata Jopkiewicz.
Zawiera: S. 215-227 : Specyfika szkoły a tworzenie wizerunku absolwenta. Uczeń liceum ogólnokształcącego, profilowanego i technikum w dobie XXI wieku / Ilona Żeber-Dzikowska, Elżbieta Buchcic.
Zawiera: S. 228-240 : Aktywowanie myślenia krytycznego uczniów wobec różnorodności przekazów tekstowych / Zuzanna Zbróg.
Zawiera: S. 241-250 : Internetowe źródła informacji dla nauczycieli / Tomasz Chrząstek.
Zawiera: S. 251-263 : Analiza wybranych programów komputerowych pod katem możliwości ich wykorzystania w edukacji matematycznej w klasach początkowych / Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska.
Zawiera: S. 264-280 : Juliusz Poniewierski (1886-1975) i jego wizja nowoczesnej szkoły / Tomasz Maliszewski.
Zawiera: S. 283-290 : Drama - nauczanie przez przeżywanie / Marek Świeca.
Zawiera: S. 291-302 : Pytania w procesie edukacyjnym. Z obserwacji szkolnej rzeczywistości / Dorota Szumna.
Zawiera: S. 303-307 : Postacie gier komputerowych jako modele zachowań współczesnej młodzieży szkolnej / Katarzyna Krzystanek.
Zawiera: S. 308-315 : Edukacja ekologiczna jako wyzwanie przemian cywilizacyjnych na przełomie XX/XXI wieku / Edyta Wolter.
Zawiera: S. 316-323 : W poszukiwaniu idealnej metody nauczania języka angielskiego / Agnieszka Szplit.
Zawiera: S. 324-328 : Szkoła na miarę ucznia czy nauczania ? / Halina Natora.
Zawiera: S. 329-336 : Nauczyciel przyjazny uczniowie z dysleksją, czyli jaki? / Aneta Jałowiecka.
Zawiera: S. 337-341 : Kompetencje muzyczne nauczyciela nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego do prowadzenia zajęć muzycznych / Katarzyna Rogozińska.
Zawiera: S. 342-347 : Pedagogiczna działalność ośrodków kultury szansą dla powszechnej edukacji muzycznej (na przykładzie Gminnego Ośrodka Kultury "Sokół" w Czerwonaku) / Katarzyna Wojciechowska.
Zawiera: S. 348-355 : Wychowanie do kultury fizycznej na etapie wczesnoszkolnym / Irena Stańczak, Marcin Stańczak.
Zawiera: S. 356-363 : Metoda projektów lekarstwem na nudę i monotonię w szkole / Eugeniusz Szymik, Barbara Marcol.
Zawiera: S. 367-376 : Strategie reform edukacyjnych na rzecz Wspólnoty Europejskiej / Zofia Gawlina.
Zawiera: S. 377-394 : Edukacja europejska w polskiej szkole / Maria Kocór.
Zawiera: S. 395-405 : Dyskusja o wychowaniu obywatelskim w Hiszpanii / Eugeniusz Górski.
Zawiera: S. 406-415 : Udział nauczyciela w modelowaniu edukacji europejskiej / Lidia Pawelec.
Tekst częśc. ang., czes., ros. Wstęp i spis treści także ang.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Idee, Metody, Inspiracje)
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. 13-23 : O potrzebie kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie alternatywnych koncepcji edukacyjnych / Zofia Żukowska.
Zawiera: S. 25-34 : Prymat problemu dziecka nad metodologią i organizacją. Wokół serii pedagogicznej : Nauczyciele - Nauczycielom / Andrzej Murzyn
Zawiera: S. 35-44 : Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Systematyzacja pojęcia / Joanna M. Michalak.
Zawiera: S. 45-68 : Negatywne następstwa instrumentalnego oceniania nauczycieli / Bogusław Śliwerski.
Zawiera: S. 69-84 : Propozycje zmian strukturalnych w systemie kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego kompatybilnym do struktur edukacyjnych Unii Europejskiej / Wiesława Leżańska.
Zawiera: S. 85-97 : Nauczyciel najmłodszych uczniów wobec oczekiwań reformy edukacji / Renata Michalak, Elżbieta Misiorna.
Zawiera: S. 99-107 : Nauczyciel-wychowawca w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Założenia a oczekiwania dzieci / Mirosława Kowalczyk-Szymańska.
Zawiera: S. 109-121 : Innowacyjne działania nauczycieli na początku XXI wieku w Polsce na podstawie badań i działalności SNEP / Lidia Wollman-Mazurkiewicz.
Zawiera: S. 123-126 : Inspirująca rola edukacji alternatywnej w tworzeniu innowacji pedagogicznych przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego (doświadczenia, rozwiązania) / Zofia Szybalska.
Zawiera: S. 127-135 : Nowe kompetencje osobowościowe nauczyciela przewodnika młodzieży / Halina Laskowska, Mirosława Rokitańska.
Zawiera: S. 137-151 : Cechy osobowości kandydatów na nauczycieli / Ewa Lewik-Tsirigotis, Konstantinos Tsirigotis.
Zawiera: S. 153-163 : Preferencje pedagogiczne studentów kończących studia dla nauczycieli wychowania fizycznego / Tomasz Friłowicz.
Zawiera: S. 165-174 : Ewaluacja procesu kształcenia przez studentów pedagogiki wczesnoszkolnej w Ostrawie (Czeska Republika) i Jönköping (Szwecja) / Hana Lukášová (Kantorková), Milda Malinová.
Zawiera: S. 175-180 : Pedagogika ochrony ucznia i szkoły w kształceniu nauczycieli wychowania fizycznego / Irena Bartusiak.
Zawiera: S. 181-189 : Czy nauczyciele wychowania fizycznego staną się kreatorami zdrowia w reformującej się szkole / Paweł Ławniczak.
Zawiera: S. 191-206 : O nauczycielu wewnętrznym. Zintegrowane kształcenie estetyczne jako droga pedagogicznej odnowy / Klaus-Ove Kahrmann.
Zawiera: S. 207-220 : Gdy alternatywa staje się normą. Edukacja przez współtworzenie w kształceniu dorosłych / Horst Stukenberg.
Zawiera: S. 221-238 : Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, czyli dlaczego warto pokochać WDN / Beata Owczarska.
Zawiera: S. 239-245 : Problemy pomiaru zmian osobowoiści pod wpływem oddziaływań edukacyjnych / Mariola Łaguna.
Zawiera: S. 247-252 : Między chałturą a profesjonalizmem - o etyczny wymiar pracy edukatora / Krzysztof Bednarek.
Zawiera: S. 253-259 : O potrzebie organizowania warsztatów pedagogicznych dla nauczycieli w zakresie edukacji zdrowotnej / Jolanta Derbich, Jerzy Nowocień.
Zawiera: S. 261-267 : "Ludzie i procesy" - badanie przez działanie jako nowa forma kształcenia nauczycieli pomiędzy planowaniem państwa i inicjatywą własną / Heinrich Dauber.
Zawiera: S. 269-278 : Funkcje i założone i rzeczywiste wideokonferencji w projektach edukacyjnych / Zbigniew Mikurenda.
Zawiera: S. 279-292 : Strategia nauczania w kursie internetowym / Sławomir Gurdała.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 119-120.
Zawiera: Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym: Specyficzne cechy rozwojowe dzieci sześcioletnich, Gotowość sześciolatka do podjęcia nauki w szkole.
Zawiera: Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie metodyki pracy z dziećmi sześcioletnimi: Zadania szkoły i nauczycieli, Metody pracy z dziećmi sześcioletnimi ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących, Wybrane zagadnienia z metodyki edukacji polonistycznej, Pisanie, Metody nauki czytania, Ćwiczenia w mówieniu, Edukacja matematyczna.
Zawiera: Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb dzieci z dysfunkcjami.
Zawiera: Indywidualne lub grupowe programy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - wiadomości wstępne: Edukacja społeczna, Edukacja polonistyczna, Język obcy nowożytny, Edukacja matematyczna, Edukacja przyrodnicza, Edukacja plastyczna, Edukacja techniczna, Edukacja muzyczna, Wychowanie fizyczne, Procesy poznawcze, Procesy emocjonalno-motywacyjne.
Zawiera: Aneks: Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów klasy I. Przykłady ocen opisowych uczniów klasy I.
M.in. metody nauki czytania: Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze wzrokowym (wizualnym) - "Elementarz" Mariana Falskiego, Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym - "Litery" Ewy i Feliksa Przyłubskich, Metoda barwno-dźwiękowa Heleny Metery - elementarz "Nauczę się czytać", Metoda fonetyczno-literowo-barwna Bronisława Rocławskiego, Metoda wprowadzania w świat pisma Ireny Majchrzak, Koncepcja nauki czytania według Glenna Domana, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania Jagody Cieszyńskiej, Metoda Naturalnej Nauki Języka Wendy Pye, Metoda 18 struktur wyrazowych. Zawiera: Program zajęć dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Program zajęć dla uczniów z trudnościami w uczeniu się matematyki.
Książka
W koszyku
Temat
Bourdieu, Pierre (1930-2002) Cenzura Simmel, George (1858-1918) Veblen, Thorstein B. (1857-1929) Agroturystyka Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego Bezrobocie Bogactwo Choroby Czas wolny od pracy Czytelnictwo prasy Demografia DINKS (Double Income, No Kids) Dobro wspólne Dziecko pozamałżeńskie Dzietność zob. Rozród Edukacja Eurobarometr Fordyzm (ekonom.) Frekwencja wyborcza Fundusz sołecki Fundusze strukturalne UE Globalizacja Gospodarka Gospodarka zob. Rozwój gospodarczy Grono przyjacielskie Indeks wolności mediów Instytucje europejskie Internet Kapitał społeczny Kara cielesna Klasa średnia Klasyfikacja ISCED Konkubinat Kościoły (wyznania) Kościół katolicki Kultura masowa Kultura Lobbing Macierzyństwo Makdonaldyzacja Małżeństwo Miasta Migracje Mniejszości narodowe Mniejszość Monoparentność Obszary podmiejskie zob. Strefa podmiejska Ojcostwo Oświata Parlamentaryzm Pary homoseksualne Piramida wieku ludności PISA (program) Płace Płeć Polacy za granicą Polityka Metody Polityka rodzinna Polska Postfordyzm (ekonom.) Potrzeby Praca Prestiż Prezydencjalizm Prokreacja zob. Rozród Przedsiębiorczość (postawa) Przedszkola Reprodukcja ludności Religia Religijność Rodzina Rodzina patchworkowa Rolnictwo Rozród Rozwód Rozwój gospodarczy Rynek Rynek pracy Sekularyzacja społeczna Single Społeczeństwo Społeczeństwo informacyjne Stereotyp (psychol., socjol.) Środki masowego przekazu Strefa podmiejska Styl życia System oświaty Systemy wyborcze Szkolnictwo Szkolnictwo wyższe Tayloryzm (ekonom.) Telemetria Telewizja Tożsamość narodowa Ubóstwo Układy sieciowe seniorów Unia Europejska Urodzenia pozamałżeńskie zob. Dziecko pozamałżeńskie Wieś Wychowanie przedszkolne Wykształcenie Zachowania zdrowotne Zatrudnienie Zdrowie Zdrowie publiczne Związki zawodowe Życie seksualne Żywność ekologiczna Polska
Bibliogr. s. 659-684.
Zawiera: Wstęp / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Część pierwsza. Populacja i kapitał ludzki.
Zawiera: Pytanie wprowadzające: dlaczego polityków tak bardzo interesują nasze dzieci?; Kapitał ludzki; Mieszkańcy Polski; Mieszkańcy Polski - główne pojęcia i teorie; Populacja; Statystyki witalne, czyli ruch ludności; Teoria przejścia demograficznego; Migracje; Sytuacja demograficzna w krajach o różnym stopniu rozwoju; Co oznacza transnarodowość; Mieszkańcy Polski - wskaźniki i sposób badania; Piramidy wieku ludności: społeczeństwo "młode" (Meksyk) i "stare" (Szwecja); Polska piramida wieku: prognoza na rok 2035; Mieszkańcy polskie w perspektywie historycznej; Procesy demograficzne w Polsce; Strumienie migracyjne Polaków; Mieszkańcy współczesnej Polski; Sytuacja demograficzna Polski; Zróżnicowanie narodowo-etniczne społeczeństwa polskiego; Definiowanie pojęcia "mniejszość"; Zagraniczni Polacy; Mieszkańcy Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Giza, Małgorzata Głowacka-Grajper, Sylwia Urbańska.
Zawiera: Edukacja; Pytanie wprowadzające: po co nam szkoła?; Edukacja - główne pojęcia i teorie; Definicja i zakres edukacji; Główni "aktorzy" systemu edukacji i ich rola; Klasyfikacja ISCED; Nauczyciel - zawód i powołanie?; Społeczne funkcje edukacji; Nowe tendencje w edukacji; Edukacja - wskaźniki i sposób badania; Edukacja w Polsce w perspektywie historycznej; Edukacja we współczesnej Polsce; Organizacja systemu edukacji w Polsce; Schemat systemu oświaty w Polsce; Poziom edukacji w Polsce; Nierówności edukacyjne; Debata publiczna na temat edukacji; Edukacja małych dzieci; Edukacja w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Baczko-Dombi, Tomasz Żółtak.
Zawiera: Stan zdrowia; Pytanie wprowadzające: dlaczego czekamy w kolejkach do lekarza?; Stan zdrowia - główne pojęcia i teorie; Skąd się biorą choroby?; Rola chorego - podejście funkcjonalne; Choroba jako piętno - podejście interakcyjne; Choroba jako doświadczenie; Stan zdrowia a struktura społeczna; Czy biedni chorują częściej; Stan zdrowia a płeć; Przejście od modelu biomedycznego do modelu środowiskowego; Medykalizacja; Stan zdrowia - wskaźniki i sposób badania; Miary i wskaźniki epidemiologiczne; Wskaźniki ekonomiczne i systemowe; Miejsce dla badań socjologicznych; Stan zdrowia w Polsce w perspektywie historycznej; Powojenne wyzwania; Lecznictwo niemedyczne; Przemiany stanu zdrowia Polaków; Przemiany prawno-instytucjonalne po 1989 roku; Stan zdrowia we współczesnej Polsce; Instytucje i grupy społeczne; Style życia i zachowania prozdrowotne; Stan zdrowia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Łukasz Raciborski.
Zawiera: Miasto i wieś; Pytanie wprowadzające: czy nazwanie kogoś "wieśniakiem" jest jeszcze obraźliwe?; Czy współczesnego chłopa dawniej opisano by za pomocą określenia "wieśniak"; Czy Polacy wolą mieszkać na wsi, czy w mieście?; Miasto i wieś - główne pojęcia i teorie; Czym jest miasto?; Czy wieś jeszcze istnieje?; Czy Polska jest krajem rolniczym; Jaką misję ma do spełnienia współczesne rolnictwo; Oscypek z truskawką, czyli produkty tradycyjne i regionalne w Polsce; Miasto i wieś - wskaźniki i sposób badania; NYS w Polsce; Miasto i wieś w Polsce w perspektywie historycznej; Polski Manchester i Alternatywy 4, czyli od przeszłości do teraźniejszości polskich miast; Zarys historii wsi polskiej; Miasto i wieś we współczesnej Polsce; Polskie metropolie; Akcja lokatorska - Wrocław. Ruch społeczny w odpowiedzi na działania rewitalizacyjne władz miasta; Obszary podmiejskie; Fundusz sołecki - pieniądze dla wsi, by brała sprawy w swoje ręce; Współczesna polska wieś; Agroturystyka, czyli wieś nie tylko rolnicza; Żywność z metką eko; Co ma wspólnego wioska hobbitów z programem LEADER?; Miasto i wieś w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Polskie miasta - między urodą północy a problemami południa; Polska wieś i rolnictwo - wiele słabych ekonomicznie gospodarstw / Katarzyna Kajdanek.
Zawiera: Część druga. Przemiany obyczajowości.
Zawiera: Życie rodzinne; Pytanie wprowadzające: po co ludziom dzieci?; Życie rodzinne - główne pojęcia i teorie; Problem z definiowaniem rodziny; Współczesna definicja rodziny; Co rodzina ma wspólnego z reprodukcją struktury społecznej?; "Czysta relacja" i "miłość współbieżna", czyli jak socjologowie opisują współczesne związki; Życie rodzinne - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki demograficzne wykorzystywane przy opisie życia rodzinnego; Typy rodzin; Gospodarstwo domowe a rodzina; Życie rodzinne w Polsce w perspektywie historycznej; Początki współczesnego modelu rodziny; Skąd się wzięły zmiany?; Przykłady nowych form życia rodzinnego; Rodziny w PRL; Życie rodzinne we współczesnej Polsce; Partnerstwo - deklaracje czy praktyka?; Macierzyństwo - między matką Polką a "supermatką" i "nową matką"; "Niedokończony proces indywidualizacji", "kobieca pułapka", "pułapka familijna"; Rynek pracy i przedszkola; Nowy model ojcostwa; Zmiana w podejściu do wychowywania dzieci; Życie intymne; Jak badać zachowania seksualne?; Życie rodzinne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; W jaki sposób państwo może wpływać na prokreację?; Zasady współczesnej efektywnej polityki rodzinnej / Małgorzata Sikorska.
Zawiera: Życie religijne; Pytanie wprowadzające: czy Polacy są wierzący?; Życie religijne - główne pojęcia i teorie; Spór o definicję religii; Czy jediizm jest religią?; Religia a proces sekularyzacji; Życie religijne - wskaźniki i sposób badania; Jak socjolog może badać religię?; Wskaźniki mierzące religijność; Życie religijne w Polsce w perspektywie historycznej; Życie religijne na ziemiach polskich do II wojny światowej; Kościół katolicki i religia w okresie PRL; Rodzinność polskiej religijności; Kościół katolicki w III Rzeczypospolitej; "Pokolenie JP2"?; Życie religijne we współczesnej Polsce; Religia w państwie - regulacje prawne i dane statystyczne; Rozwój instytucjonalny Kościoła katolickiego i jego stan posiadania; Finanse Kościoła katolickiego w krajach europejskich; Religijność w doświadczeniu jednostek; Życie religijne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Sławomir Mandes.
Zawiera: Style życia; Pytanie wprowadzające: dlaczego Polacy nie zawsze chcą się przyznawać do robienia zakupów w supermarkecie?; Makdonaldyzacja; Style życia - główne pojęcia i teorie; Styl życia i refleksyjność; Społeczeństwa klasy średniej; Konsumpcja masowa i uniformizacja; Nierówności i fragmentacja; Najważniejsze teorie: Veblen, Simmel, Bourdieu; Style życia - wskaźniki i sposób badania; Najczęściej stosowane wskaźniki; Jak badać style życia?; Style życia w Polsce w perspektywie historycznej; Style życia i praktyki kulturowe w PRL; Lata 90. XX wieku; McDonald's w Polsce; Style życia we współczesnej Polsce; Tendencje w różnicowaniu się stylów życia we współczesnej Polsce; Czy ludzie biedni mają jakiś styl życia?; Styl życia klasy średniej czy style życia klas średnich?; Co Polacy robią w czasie wolnym?; Style życia w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Badania nad stylami życia w krajach europejskich / Małgorzata Jacyno.
Zawiera: Korzystanie z mediów; Pytanie wprowadzające: czy media zastąpią nam spotkania z rodziną i znajomymi?; Oferta medialna jest coraz bogatsza i bardziej różnorodna; Korzystanie z mediów - główne pojęcia i teorie; Funkcje mediów; Typologia dziennikarstwa; Media, sfera publiczna i świat wielkiej polityki; Media i kontrola społeczna; Indeks wolności mediów; Pierwsze strony gazet i efekt porządku dnia; Cenzura; Odbiorca: masowy, racjonalny, refleksyjny; Korzystanie z mediów - wskaźniki i sposób badania; Czytelnictwo prasy a poziom obywatelskości; Telemetria a oferta programowa; Badania atrakcyjności treści w internecie; Korzystanie z mediów w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany na rynku mediów w Polsce po 1989 roku; Korzystanie z mediów we współczesnej Polsce; Czytelnicy poszukiwani; Czytając kobiece magazyny. Interpretacja praktyki z perspektywy kulturowej; Kultura dźwięku i obrazu; Nowe horyzonty komunikacji; Korzystanie z mediów w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Anna Przybylska.
Zawiera: Część trzecia. Przemiany w sferze publicznej.
Zawiera: Kapitał społeczny i dobro wspólne; Pytanie wprowadzające: dlaczego na polskich chodnikach jest tak dużo psich kup?; Kapitał społeczny i dobro wspólne - główne pojęcia i teorie; Dobro wspólne; Dlaczego kapitał społeczny jest tak ważny dla dóbr wspólnych?; Kapitał społeczny; "Brudny" kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne - wskaźniki i sposób badania; Jak mierzyć kapitał społeczny?; Krótka historia badań kapitału społecznego; "Być w sieci", czyli narzędzia pomiaru kapitału społecznego w perspektywie sieciowej; Jak badać dobra wspólne?; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce w perspektywie historycznej; "Tysiąc szkół na tysiąclecie"; Kapitał społeczny i dobro wspólne we współczesnej Polsce; Dobro wspólne; Dobro wspólne - gorące tematy; Kapitał społeczny; Nie tracić zdrowego rozsądku, czyli krytycznie wobec miar, statystyk i sondaży; Wpływ kapitału społecznego na rozwój; Rzeczpospolita szkolna, czyli szkoła kapitału społecznego; Internet a kapitał społeczny; Kapitał społeczny i dobro wspólne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Jagoda Gandziarowska-Ziołecka, Joanna Średnicka, Karol Zyskowski.
Zawiera: Polityka i władza; Pytanie wprowadzające: czy w Polsce podział na lewicę i prawicę ma sens?; Polityka i władza - główne pojęcia i teorie; Władza i elity władzy; Ustroje polityczne; Rewolucje i ruchy społeczne; Najważniejsze nurty badawcze w ramach socjologii polityki i politologii; Polityka i władza - wskaźniki i sposób badania; Wpadka pracowni sondażowych w 2010 roku; Międzynarodowe badania porównawcze w socjologii polityki; Polityka i władza w Polsce w perspektywie historycznej; Trumny w polityce; Kluczowe pojęcia dotyczące zmiany ustrojowej; Polityka i władza we współczesnej Polsce; Instytucje polityczne; Dyskusja na temat likwidacji senatu; Parlamentaryzm i prezydencjalizm; Wpływ systemu wyborczego na liczbę mandatów przydzielanych partiom na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1993 roku; Problemy polityczne: postawy obywateli wobec instytucji; Problemy polityczne: zaangażowanie obywateli w życie publiczne; Polityka i władza w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Systemy wyborcze / Wojciech Rafałowski, Przemysław Sadura.
Zawiera: Polska w Unii Europejskiej; Pytanie wprowadzające: dlaczego w Unii Europejskiej mierzy się wielkość truskawek?; Lobbing w Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - główne pojęcia i teorie; Unia Europejska - zasady i instytucje; Instytucje Unii Europejskiej; Unia Europejska - spór wokół charakterystyki; Porządek prawny (acquis communautaire); Kalendarium rozszerzania Unii Europejskiej; Polska w Unii Europejskiej - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki; Eurobarometr; Polskie badania zmian związanych z akcesją; Rolnicy i integracja europejska; Badanie zmian zachodzących w związku z procesem integracji europejskiej; Polska w Unii Europejskiej w perspektywie historycznej; Polska droga do Unii Europejskiej; Kalendarium - Polska w Unii Europejskiej; Chłodne powitanie, czyli Unia Europejska w okresie rozszerzenia; Deficyt demokracji; Konsekwencje traktatu lizbońskiego; Współczesna Polska w Unii Europejskiej; Fundusze europejskie; Fundusze strukturalne; Prawa obywateli Unii; Migracje; Prezydencja Polski w UE; Polska na tle innych krajów Unii Europejskiej; Wykorzystanie funduszy strukturalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; Autostereotypy; Kim jest Polak, a kim Europejczyk?; Na zakończenie: kryzys, czyli co dalej z Europą? / Magdalena Tomasik, Marianna Zieleńska.
Zawiera: Część czwarta. W stronę rynku.
Zawiera: Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne; Pytanie wprowadzające: kiedy będziemy zarabiać tyle, ile na Zachodzie?; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - główne pojęcia i teorie; Definicje relacji gospodarczych - spojrzenie socjologiczne; Czym jest rynek?; Trzy typy wizji rynku; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne - wskaźniki i sposób badania; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce w perspektywie historycznej; Polska: trwanie feudalizmu; Modernizacja w okresie PRL; Transformacja po 1989 roku; Rozwój współczesnej przedsiębiorczości; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne we współczesnej Polsce; Przedsiębiorstwa w Polsce; Przedsiębiorczość Polaków jako postawa; Klasa średnia i prekariat; Rozwój gospodarczy i zachowania ekonomiczne w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Mikołaj Lewicki.
Zawiera: Rynek pracy; Pytanie wprowadzające: po co ludzie pracują?; Rynek pracy - główne pojęcia i teorie; Społeczne determinanty i społeczne konsekwencje pracy; Tayloryzm; fordyzm i postfordyzm; Motywacje do pracy; Społeczne postrzeganie pracy; Współczesny rynek pracy; Szwecja jako przykład gospodarki opartej na wiedzy; Rynek pracy - wskaźniki i sposób badania; Wskaźniki ekonomiczne; Wskaźniki socjologiczne; Rynek pracy w Polsce w perspektywie historycznej; Praca w PRL: "Czy się stoi, czy się leży..."; Związki zawodowe; Rynek pracy: zmiany po transformacji ustrojowej; Rynek pracy we współczesnej Polsce; Główne tendencje na rynku pracy; Czy rosnąca liczba osób prowadzących działalność gospodarczą powinna cieszyć?; Czy praca jest ważna dla Polaków?; Demografia a rynek pracy; Płeć a rynek pracy; Wolontariat i nieodpłatna praca kobiet; Rynek pracy w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej; Na zakończenie / Łucja Krzyżanowska, Magdalena Stec.
Zawiera: Ubóstwo i zamożność; Pytanie wprowadzające: czy ludziom biednym należy pomagać i czy powinno robić to państwo?; Ubóstwo i zamożność - główne pojęcia i teorie; Definicje ubóstwa i zamożności; Czy biedni głosują rzadziej niż zamożni?; Koncepcja ubóstwa jako niedostatku możliwości działania; Ubóstwo a ludzkie potrzeby; Teoria potrzeb Abrahama Maslowa; Koncepcja potrzeb Lena Doyala i Iana Gougha; Kim są ludzie zamożni? Podstawowe problemy definicyjne; Ubóstwo i zamożność - wskaźniki i sposób badania; Linie ubóstwa; Ustawowe kryteria przyznawania świadczenia socjalnego z pomocy społecznej; Miary ubóstwa; Skale ekwiwalentności; Granice dostatku i zamożności; Jak zmienia się stopa ubóstwa w zależności od przyjętych wskaźników?; Ubóstwo i zamożność w Polsce w perspektywie historycznej; Zmiany w postrzeganiu ubóstwa i zamożności; Koncepcja cyklów biedy według Benjamina S. Rowntree; Ubóstwo i zamożność w II RP; Herbert Clark Hoover i Polsko-Amerykański Komitet Pomocy Dzieciom; Ubóstwo i zamożność w PRL; Badylarze, spekulanci i cinkciarze; Zmiany po transformacji ustrojowej; Ubóstwo i zamożność we współczesnej Polsce; Ubóstwo i zamożność - zmiany w liczbach; Wykształcenie a ubóstwo i zamożność; Społeczne postrzeganie ubóstwa i zamożności; Juwenalizacja i feminizacja ubóstwa; Enklawy biedy i zamożności; Współczesna debata o przeciwdziałaniu ubóstwu, czyli jak pomagać ludziom biednym?; Negatywny podatek dochodowy oraz powszechny dochód gwarantowany; Ubóstwo i zamożność w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej / Dariusz Zalewski.
Zawiera: Zakończenie. Współczesne społeczeństwo polskie: ludzie i instytucje w procesie zmian; Pytanie wprowadzające: dlaczego hoplici odrzucali używanie łuku?; Współczesne społeczeństwo polskie - główne pojęcia i teorie; Społeczeństwo jako ład indywidualnych działań; Reguły; Trwanie i zmiana; Kultura materialna i kultura symboliczna; Postawy; Proces cywilizacyjny: obiektywizacja reguł; Instytucje i praktyki społeczne; Społeczeństwo, naród a globalizujący się świat; Współczesne społeczeństwo polskie w perspektywie historycznej; Współczesne społeczeństwo polskie - instytucje i postawy / Anna Giza.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej